23948sdkhjf

Så ska Lexington Company få igång tillväxten

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Mode- och inredningsbolaget stänger olönsamma butiker och lägger fokus digitalt. Försäljningen minskade under fjärde kvartalet.

Försäljningen i de egna fysiska butikerna ökade med 2 procent och i den egna webbutiken ökade försäljningen med 31 procent under fjärde kvartalet. Bolaget ser att försäljningen ökar digitalt även via externa partner och ska vidareutveckla erbjudandet via starka e-handlare.

Läs också: Digital retail för Lexington Company

Under innevarande år fortsätter bolaget att anpassa verksamheten för nya konsumentbeteenden och håller samtidigt i kostnaderna enligt tidigare kommunicerad plan.

I september presenterade mode- och inredningsföretaget ny webbutik som nu ska fortsätta att anpassas till lokala marknader och därtill ska omnikanalerbjudandet utvecklas.

”Sammanfattningsvis ökar vi vår totala onlinehandel och har en stabil omsättning i våra egna butiker, men tappar försäljning till de fysiska återförsäljarna", skriver vd Kristina Lindhe i rapporten.

I återförsäljarledet minskade försäljningen med drygt 4 procent 2017 jämfört med föregående helår.

För årets fjärde kvartal, oktober till december,uppgick nettoomsättningen till 76,7 miljoner kronor (84,1). Rörelseresultatet blev 6,2 miljoner kronor (8,4) och rörelsemarginalen uppgick till 8,1 (9,9) procent för perioden. Resultatet efter skatt blev 4,0 miljoner kronor (5,5). Bruttomarginalen förbättrades uppgick till 68,4 (63,3) procent.

Under 2018 planerar bolaget att stänga ett par mindre lönsamma butiker i Norden. Samtidigt öppnar nya butiker som i Sandvika Storcenter och Storo Storcenter i Oslo. Butikerna öppnar i början av mars. Norge är en växande och prioriterad marknad för Lexington Company.

”En starkare bruttomarginal och kontroll på de övriga kostnaderna skapar bra förutsättningar för att kunna fokusera organisationen på att få igång tillväxten igen under 2018. Det kommer att ta tid att genomföra strukturförändringen, och det är svårt att veta när det är fullt genomfört, men vi är på god väg och vi har full fokus på att komma tillbaka till våra historiska tillväxtnivåer”, skriver bolaget i rapporten.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Underklädeskedja öppnar outlet

Amazon ett steg närmare

Kedjorna som driver omsättningen

Heltäckande och unik kartläggning av Sveriges butiksbestånd.

Nu inleder Datainspektionen GDPR-granskning

Fokus på samtycke som rättslig grund.

Matleveranstjänst till Göteborg

Efter kaoset: Postnord släpper stort åtgärdspaket

Så ska logistikjätten klara Black friday-anstormningen.

Nyhetsbrev

Så ser en hållbar ledare ut

Arkiv

Då öppnar Beijer Byggmaterial sin nya anläggning

Två nya butiker till MoS

Här är verksamheterna som tar plats i modestråket The Designer Gallery.

Sportamore lanserar ny affärsmodell - Adidas först ut

På nytt jobb
Hon ska hjälpa handeln mot bedrägerier

Svensk Handel rekryterar expert från Polisen.

1

Byter ut glödlampor – tjänar 1,8 miljarder

Het sommar – sval försäljning för Byggmax

Här kommer nästa Dollarstore

Anställda anklagas för korruption och människohandel

Flera handlare hotas av konkurs

Handeln, servicebutikerna och nu krögarna. Företagarna i Göteborgs innerstad vittnar om att kommunen dödsdömer näringslivet.

Klartecken för Ica och Min Doktor

Icas köp av Min Doktor har kritiserats av Läkarförbundet. Nu har affären fått grönt ljus.

DEBATT
Kompetensförsörjning är en ödesfråga

Handeln digitaliseras snabbt. Trots det är branschen sämst på att kompetensutveckla befintliga medarbetare, skriver Unionens Henrik Ehrenberg i en debattartikel.

Rizzo avvecklas som butikskedja

Stadium omorganiserar och varslar

Filippa K i Amazons första fysiska modebutik i Europa

Hit kommer Plantagen

Ny e-handlare ska slåss om matkunderna

Fullföljer etableringsplan – två nya butiker i Stockholm

Har öppnat butik i Täby centrum och innan jul väntar ytterligare en butik i Stockholm.

Sverige är bäst på kontantlöshet

Shopgun tar sikte på reklambladen

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Handlarna pessimistiska inför framtiden

Nokas framgångsrika höst fortsätter

Mathems vd sågar granskningen

10-i-topp-lista: Städerna med framtiden för sig

Ikea ökar - främst i Sverige

”Nu kanske man får andas”

Ny Stora Coop till Stockholm

”Skitmarginaler”

Kommunikationschef lämnar Coop

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.876