Så ska Lexington Company få igång tillväxten

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Mode- och inredningsbolaget stänger olönsamma butiker och lägger fokus digitalt. Försäljningen minskade under fjärde kvartalet.

Försäljningen i de egna fysiska butikerna ökade med 2 procent och i den egna webbutiken ökade försäljningen med 31 procent under fjärde kvartalet. Bolaget ser att försäljningen ökar digitalt även via externa partner och ska vidareutveckla erbjudandet via starka e-handlare.

Läs också: Modebolag plockar in kapital

Under innevarande år fortsätter bolaget att anpassa verksamheten för nya konsumentbeteenden och håller samtidigt i kostnaderna enligt tidigare kommunicerad plan.

I september presenterade mode- och inredningsföretaget ny webbutik som nu ska fortsätta att anpassas till lokala marknader och därtill ska omnikanalerbjudandet utvecklas.

”Sammanfattningsvis ökar vi vår totala onlinehandel och har en stabil omsättning i våra egna butiker, men tappar försäljning till de fysiska återförsäljarna", skriver vd Kristina Lindhe i rapporten.

I återförsäljarledet minskade försäljningen med drygt 4 procent 2017 jämfört med föregående helår.

För årets fjärde kvartal, oktober till december,uppgick nettoomsättningen till 76,7 miljoner kronor (84,1). Rörelseresultatet blev 6,2 miljoner kronor (8,4) och rörelsemarginalen uppgick till 8,1 (9,9) procent för perioden. Resultatet efter skatt blev 4,0 miljoner kronor (5,5). Bruttomarginalen förbättrades uppgick till 68,4 (63,3) procent.

Under 2018 planerar bolaget att stänga ett par mindre lönsamma butiker i Norden. Samtidigt öppnar nya butiker som i Sandvika Storcenter och Storo Storcenter i Oslo. Butikerna öppnar i början av mars. Norge är en växande och prioriterad marknad för Lexington Company.

”En starkare bruttomarginal och kontroll på de övriga kostnaderna skapar bra förutsättningar för att kunna fokusera organisationen på att få igång tillväxten igen under 2018. Det kommer att ta tid att genomföra strukturförändringen, och det är svårt att veta när det är fullt genomfört, men vi är på god väg och vi har full fokus på att komma tillbaka till våra historiska tillväxtnivåer”, skriver bolaget i rapporten.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Reitans rockad – hon blir ny vd i Sverige

Gripna vd:n lämnar - han ersätter

Amazon breder ut sig ytterligare – anställer 1000

E-handelsjätten fortsätter offensiven.

Säkerhet
Ikea satsar på ny larm-app

Audis vd gripen - då förhörs han

Då öppnar Uniqlo - snart premiär

Nu bekräftar japanska modekedjan öppningsdatum för butiken i Stockholm. Det blir inte som tidigare aviserat i höst utan redan i sommar.

Nyhetsbrev

Nu är det klart: Tvingas i konkurs

Arkiv

Fortsatt trögt för MQ

De blir grossist för Shells nya utbud

Här öppnar K-Rautas nya proffscenter

JC med ny ägare - vd har lämnat

I förra veckan bytte den pressade och förlusttyngda modekedjan vd och ägare.

På nytt jobb
Hon tar över Coops hållbarhetsarbete

Blir chef för nya hållbarhets- och kvalitetsenheten.

De köper in sig i ÖoB

Norsk lågpriskedja köper 20 procent, med option på resterande 80 om två år.

Arbetsmiljöverket hotar Lidl med böter

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Lidl slår tillbaka: "Har genomfört åtgärderna"

Delar inte Arbetsmiljöverkets bild om fortsatta missförhållanden.

Petter Stordalen tar plats i Stureplansgruppen

Investeringsbolaget Strawberry Equities blir en av hotell- och restaurangföretagets största ägare.

Kappahls vd får gå

Modekedjans vd tvingas bort efter oenighet. Lindex och Gina Tricots tidigare vd kliver in som tillförordnad.

Stör inte kunderna!

På nytt jobb
Ny vd för Jula Logistics - ska utveckla tågterminalen

Han tar över rodret i Julas logistikbolag.

Framtidstro i butikerna - e-handlare pessimistiska

Sommaren påverkar handlarnas attityder.

Därför är det viktigt att lyfta kundens upplevelse just nu

Postnord + Wish = sant

Nu försvinner den kritiserade hanteringsavgiften efter nytt avtal.

Så utvecklar Kappahl Newbie

Modekedjan testar pop up-koncept för barn- och babyklädeskonceptet och bjuder även in externa varumärken.

Nike stoppar VM-landslagets skor

H&M-ägaren: "Ingen bäring på ryktena"

Willys intar Söder

Sparkar personal – "Svårt men nödvändigt"

Så ska Google sänka Amazon

Butiker stoppar engångsgrillar efter extremtorkan

På nytt jobb
Gant byter vd – han tar över

Fokus på e-handelskonkurrens i ny rapport

Hundbutik får skäll – varslar om blockad

Ilskan mot Göteborgs Kex flytt - ”Riktigt oansvarigt”

Nära dominerade i maj

Logistikflödet i egen regi – bygger stor anläggning i Borås

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.112