23948sdkhjf

Här är framtidens handelsplats enligt AMF

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

The Lobby liknar ingenting annat. I april öppnar AMF Fastigheter sitt nya koncept i centrala Stockholm.

The Lobby är en helt ny typ av marknadsplats för handlare. Eller som Annelie Gullström, affärsutvecklingschef på AMF Fastigheter, själv uttrycker det:

– Det är som ett livsstilsmagasin som varje månad byter innehåll. The Lobby är en testplattform för framtidens butik- och shoppingupplevelse. Vi vill skapa värde för bolag, kunder och handlarna i framtiden.

Läs också: Trio ska sköta ruljansen i och omkring Mood

I takt med att e-handeln har vuxit och ny teknik har utvecklats har The Lobby vuxit fram. Det har tagit fastighetsbolaget tre år att utveckla konceptet och inneburit mycket research.

– Vi har följt trender, gjort djupintervjuer av kunder, retailers, konsumenter och techbolag. Vi har varit i Asien, USA, Europa och Norden, säger Annelie Gullström och konstaterar att handeln står inför ett nytt och avgörande skifte.

– The Lobby är en plats för handlare som brottas med frågor kopplat till att gränsen mellan fysisk handel och e-handel suddas ut. Verkligheten är komplex för dem. De ska klara av att leverera och överleva. Då ställs det ökade krav på flexibilitet, bland annat hos oss fastighetsägare.

– Handeln går från att fokusera på transaktion till upplevelse. Många är stressade i dag. Det handlar inte bara om att kränga produkter utan om att ska upplevelser på nätet och i den fysiska butiken.

Läs också: Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

The Lobby ligger på Regeringsgatan 59. Den totala retailytan är 700 kvadratmeter fördelat på två våningar. Kontrakten är korta, minimum en månad. Aktörerna ska avlösa varandra och marknadsytan ständigt förändras.

– Vi går ifrån att skriva långa hyreskontrakt på flera år. Vi till och med rekommenderar handlarna att inte stanna mer än två, tre månader utan hellre komma tillbaka.

AMF paketerar färdiga lösningar som spänner från 2–20 kvadratmeter.

– Vi kallar dem small, medium, large och xl.

Läs också: Löfbergs intar Lobbyn

I priset ingår personal, inredning, städning och säkerhet.

– Det ska bara var att plugga in.

Vilka aktörer som är tilltänkta till premiären den 5 april, är Annelie Gullström förtegen om.

– Vi för diskussioner med superspännande bolag, med Japan som vill testa Sverige. Med The Lobby sänker vi trösklarna.

Läs mer i nummer 3 av Habit.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jaktkedja i konkurs

Na-kd investerar 40 miljoner i en helt ny affär

Hemtex varslar på huvudkontoret

Nelly lämnar Falkenberg

Nu når Instabox halva Sverige samma dag

Shoppingturismen ökar – kineser mest lönsamma

Nyhetsbrev

Här kommer Happy Food Stores andra butik

Arkiv

TEKNIK
Global Samsungdirektör: Mobil säkerhet har aldrig varit viktigare

Nick Dawson om Asiens försprång och säkerhetsriskerna med Internet of things.

Swedbank Pay och Verifone fördjupar samarbetet

Twilfits ordförande om rekonstruktionen: "Vi ska signifikant minska antalet butiker"

Twilfit i rekonstruktion

Underklädeskedjan har över 100 miljoner kronor i skulder.

Picard bygger om alla butiker och öppnar nya

Handeln ritar om städerna

Här öppnar Skincitys första butik

Rekordkvartal för Footway – nu väntar expansion

På nytt jobb
Hon blir ny landschef för Stadium i Sverige

klart vem som efterträder Daniel Löfkvist på sportkedjans största marknad.

Musikkedja i konkurs – stort antal svenska butiker berörda

På nytt jobb
Na-kd rekryterar från Asos och befordrar expansionchefen

1

H&M majoritetsägare i Sellpy

Na-kd tillbaka i Helsingborg

Motigt för RNB – supersvagt kvartal för Polarn O Pyret

TEKNIK
Snabbväxande Soti satsar på Sverige

”Produkterna viktigast”, betonar Carl Rodrigues, grundare och vd för kanadensiska Soti.

Bikester öppnar butik – och flyttar kontoret

Iittala ut – Sandqvist in

Jula blir ännu "juligare" – lanserar egen must

Så sålde Dustin

Här dyker Lagerhaus också upp

Så sålde hemelektronik i september

Ny e-handelsfusion i outdoorbranschen

Över en kvarts miljard på en månad – nytt försäljningsrekord för e-handlaren

På nytt jobb
Kliver på som vd för Hemmy

Afound byter kurs – ska satsa mer digitalt

Fler butiker till Elins Esplanad

H&M-avtal ska lyfta städkvalitet – och kundupplevelse

Indiska hakar på uthyrningståget

Ny affärsområdeschef hos Storesupport

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.127