23948sdkhjf

Här är framtidens handelsplats enligt AMF

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

The Lobby liknar ingenting annat. I april öppnar AMF Fastigheter sitt nya koncept i centrala Stockholm.

The Lobby är en helt ny typ av marknadsplats för handlare. Eller som Annelie Gullström, affärsutvecklingschef på AMF Fastigheter, själv uttrycker det:

– Det är som ett livsstilsmagasin som varje månad byter innehåll. The Lobby är en testplattform för framtidens butik- och shoppingupplevelse. Vi vill skapa värde för bolag, kunder och handlarna i framtiden.

Läs också: Nystartar i hållbarhetens tecken

I takt med att e-handeln har vuxit och ny teknik har utvecklats har The Lobby vuxit fram. Det har tagit fastighetsbolaget tre år att utveckla konceptet och inneburit mycket research.

– Vi har följt trender, gjort djupintervjuer av kunder, retailers, konsumenter och techbolag. Vi har varit i Asien, USA, Europa och Norden, säger Annelie Gullström och konstaterar att handeln står inför ett nytt och avgörande skifte.

– The Lobby är en plats för handlare som brottas med frågor kopplat till att gränsen mellan fysisk handel och e-handel suddas ut. Verkligheten är komplex för dem. De ska klara av att leverera och överleva. Då ställs det ökade krav på flexibilitet, bland annat hos oss fastighetsägare.

– Handeln går från att fokusera på transaktion till upplevelse. Många är stressade i dag. Det handlar inte bara om att kränga produkter utan om att ska upplevelser på nätet och i den fysiska butiken.

Läs också: Slutspurt för nya Gallerian

The Lobby ligger på Regeringsgatan 59. Den totala retailytan är 700 kvadratmeter fördelat på två våningar. Kontrakten är korta, minimum en månad. Aktörerna ska avlösa varandra och marknadsytan ständigt förändras.

– Vi går ifrån att skriva långa hyreskontrakt på flera år. Vi till och med rekommenderar handlarna att inte stanna mer än två, tre månader utan hellre komma tillbaka.

AMF paketerar färdiga lösningar som spänner från 2–20 kvadratmeter.

– Vi kallar dem small, medium, large och xl.

Läs också: The Lobby satsar på bröllop – lagom till sommaren

I priset ingår personal, inredning, städning och säkerhet.

– Det ska bara var att plugga in.

Vilka aktörer som är tilltänkta till premiären den 5 april, är Annelie Gullström förtegen om.

– Vi för diskussioner med superspännande bolag, med Japan som vill testa Sverige. Med The Lobby sänker vi trösklarna.

Läs mer i nummer 3 av Habit.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

XXL tappar Sverigechefen

Bra avslutning på året för bokhandelskedja

Kliver in i Kupolen

Starkt kvartal för Boozt: "Skalfördelar förbättrar tillväxten"

Östermalms saluhall – försenad och fördyrad

Renoveringen av Östermalmshallen 400 miljoner dyrare än planerat.

Coops ultimatum: Tillgänglighet eller nedläggning

Nyhetsbrev

Leder Ellos nya heminredningssatsning

Mode- och inredningsjätten lägger krut på heminredning med nylanserad sajt; Homeroom.

Arkiv

Kraftigt bakslag för Lidl: ”Trafikverket stryper kundtillförseln”

Här finns Årets apotek

Norskt styrelseproffs till Pricer

Lexington Company växte digitalt och med heminredning

Obemannade butiker blir franchise – 200 stycken ska upp

”Alla papper är redo och intressenterna är många. Jag har visat att det går”.

Mycket svag bygghandel på nätet

Sportamore lägger till marknad

Här öppnar varuhusjätten outlet

Jysk på nya adresser – återöppnar här

Polarbröds Anna Borgeryd avliden

Var huvudägare tillsammans med systern Karin Bodin.

Ny svensk cykelkedjesatsning

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

Här kompletterar apotekskedjan Coop och Eurocash – men ännu ingen Ica

Stabilt men blygsamt för dagligvaruhandeln

Vd-skifte hos Eton

Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Så ska Swish erövra dagligvaru- och servicehandeln

Sportbutik kan ta hem Postnords logistikpris

Pandora med ny vd

Fortsätter satsning på kontantcenter

Tvärstopp för Odd Molly

Stärkt Lindex

Ica-profil blir ny vd hos Fazer

Framgång för Pricer

Lyxmodehus dubblerar butiksytan

Nytt läge för Coop

Rejält resultattapp för sportkedjan

Handlare vill se kameror i Stenstan

Öppnar ny avdelning för ur och juveler

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.122