23948sdkhjf

Här är framtidens handelsplats enligt AMF

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

The Lobby liknar ingenting annat. I april öppnar AMF Fastigheter sitt nya koncept i centrala Stockholm.

The Lobby är en helt ny typ av marknadsplats för handlare. Eller som Annelie Gullström, affärsutvecklingschef på AMF Fastigheter, själv uttrycker det:

– Det är som ett livsstilsmagasin som varje månad byter innehåll. The Lobby är en testplattform för framtidens butik- och shoppingupplevelse. Vi vill skapa värde för bolag, kunder och handlarna i framtiden.

Läs också: Nystartar i hållbarhetens tecken

I takt med att e-handeln har vuxit och ny teknik har utvecklats har The Lobby vuxit fram. Det har tagit fastighetsbolaget tre år att utveckla konceptet och inneburit mycket research.

– Vi har följt trender, gjort djupintervjuer av kunder, retailers, konsumenter och techbolag. Vi har varit i Asien, USA, Europa och Norden, säger Annelie Gullström och konstaterar att handeln står inför ett nytt och avgörande skifte.

– The Lobby är en plats för handlare som brottas med frågor kopplat till att gränsen mellan fysisk handel och e-handel suddas ut. Verkligheten är komplex för dem. De ska klara av att leverera och överleva. Då ställs det ökade krav på flexibilitet, bland annat hos oss fastighetsägare.

– Handeln går från att fokusera på transaktion till upplevelse. Många är stressade i dag. Det handlar inte bara om att kränga produkter utan om att ska upplevelser på nätet och i den fysiska butiken.

Läs också: Slutspurt för nya Gallerian

The Lobby ligger på Regeringsgatan 59. Den totala retailytan är 700 kvadratmeter fördelat på två våningar. Kontrakten är korta, minimum en månad. Aktörerna ska avlösa varandra och marknadsytan ständigt förändras.

– Vi går ifrån att skriva långa hyreskontrakt på flera år. Vi till och med rekommenderar handlarna att inte stanna mer än två, tre månader utan hellre komma tillbaka.

AMF paketerar färdiga lösningar som spänner från 2–20 kvadratmeter.

– Vi kallar dem small, medium, large och xl.

Läs också: Löfbergs intar Lobbyn

I priset ingår personal, inredning, städning och säkerhet.

– Det ska bara var att plugga in.

Vilka aktörer som är tilltänkta till premiären den 5 april, är Annelie Gullström förtegen om.

– Vi för diskussioner med superspännande bolag, med Japan som vill testa Sverige. Med The Lobby sänker vi trösklarna.

Läs mer i nummer 3 av Habit.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ny vd för Erikshjälpen Second Hand

Stockmann säger upp 150

Rekordår för Mio – ökar trafiken både till butik och e-handel

Butiksägare samverkar för en hållbarare modebransch

Citycon säljer två köpcentrum

HUIs konjunkturprognos: "Detaljhandeln befinner sig i ett tufft läge"

Nyhetsbrev

Även Ur & Penn vill se bättre dialog om hyressättningar

Arkiv

Videointervju: ”Bemötandet en viktig konkurrensfördel”

Anton Granlund om kundmötets betydelse för kundupplevelsen.

DEBATT
”Ökad dataläskunnighet avgörande för detaljhandelns konkurrenskraft”

Dan Sommer från Qlik betonar i en debattartikel vikten av att skapa en datakultur.

Lidl Halmstad första butik i världen med förarlösa transporter

Butiken får varorna levererade av självkörande lastbilar 2020.

Branscherna som väntas gå bäst i e-handeln i sommar

Rekordomsättning för Inditex

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Löfbergs intar Lobbyn

På nytt jobb
Han blir ny vd för Woody-kedjan

Kontanterna fortsatt ohotade

Oförändrat hos Clas Ohlson

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Matsmart

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Försäljningsras i modehandeln: ”Stor svårförklarad nedgång”

1

Svensk Handel till storms mot paket- och fraktsubventioner

Axfood öppnar "Arbetsförmedling"

Hans klockbolag tar in nytt kapital

Lågprisvaruhuskedjans vd lämnar

Fredrik Söderberg kliver av vd-posten för ÖoB innan sommaren.

Ellos börjar med nästa dag-leveranser

Smart e-handelsförpackning fick World Star

På nytt jobb
Han är Orklas nya koncernchef

Stark tillväxt för arbetsklädeskoncern – når över 4 miljarder

På nytt jobb
Han ska styra media på Max

MQ tar egna varumärken till Afound

Jula över 7 miljarder – då får personalen bonus

28 miljoner till välgörenhet – så mycket har påsinitiativ inbringat

På nytt jobb
Han tar över på Zetadisplay

På nytt jobb
Från Adidas till Apoteksgruppen

Så ska Hemtex få färre returer

RNB öppnar pop up-outlet

Bakslag för Norge: Kraftig ökning i gränshandeln

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.137