23948sdkhjf

Hoppas på bokrean

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Akademibokhandeln hoppas på en lyckad bokrea i år, både i fysisk butik och på nätet. Adlibris påpekar att onlinehandeln är en stark konkurrent till fysisk handel, och bland annat kan erbjuda ett bredare utbud av böcker.

Bokrean är den näst viktigaste händelsen för svensk bokhandel efter julen, men försäljningen minskar. Det visar siffror som sammanställts av Dagens Industri utifrån statistik från branschföreningarna Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska Förläggareföreningen.

Läs också: Akademibokhandeln korttidspermitterar och stänger butik

Den tre veckor långa rean är dock fortfarande viktig och Akademibokhandeln är en av de aktörer som satsar. Bokrean omfattar där 1,1 miljoner böcker fördelade på cirka 850 olika titlar.

– Bokrean är en av årets viktigaste kampanjer för oss försäljningsmässigt, men den är framför allt en riktigt folkfest som uppskattas av våra kunder, skriver Maria Hamrefors, vd Akademibokhandeln, i en kommentar till Dagens Handel.

– Vi har precis som alla bokälskare stora förväntningar. Vi ska sälja drygt 1,1 miljoner reaböcker. Vi kör bokrea i alla våra kanaler – Akademibokhandelns butiker, Akademibokhandelns e-handel och på Bokus – men den är störst i butik.

Näthandeln är den enda säljkanalen som ökade sin försäljning av böcker förra året. Sakari Luovio, försäljningschef på Adlibris, berättar att onlinebutiken har höga förväntningar på årets bokrea.

– Rean är en väldigt viktig kampanj för oss. Vi gjorde en fantastisk rea förra året och ökade tvåsiffrigt. I år tror jag att vi ökar, det återstår att se hur mycket, skriver han till Dagens Handel.

– Vi har ökat försäljningen vid rean varje år i takt med att vi också tagit marknadsandelar från den fysiska handeln. Rean har funnits i decennier, men skillnaden idag är att ännu fler väljer att handla på nätet istället för att trängas i butiken. Vi och andra näthandlare har dessutom betydligt större rea-utbud än den fysiska handeln. Vi har närmare 5 000 titlar medan den största fysiska handeln kanske har dryga 800. Dessutom väljer vi en ännu aggressivare prisstrategi än den fysiska handeln.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Ellos ska lansera heminredning från Jotex i Europa

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Miljardvallen sprängd för Jula i juni

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Nyhetsbrev

Instabox över en miljon användare – fyrdubblar omsättningen

Arkiv

Ingelsta Kalkon stänger tre delikatessbutiker

Coop släpper ny scan- och betalapp – öppnar upp för obemannat

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Alla butikerna som invigs när etapp 2 öppnar på Torps köpcentrum

Handelstrender: Färre men större företag – och mer värderingsstyrt

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Tillfällig Lagerhaus även till C4

Nya kreditlagen träder i kraft – rusning till Swish

Ikea försöker sälja Norrlands största köpcentrum

Konkurrensverket granskar e-handeln

Succé för tillfällig taxfreebutik i köpcentrum

Microsoft byter retailstrategi – stänger alla 83 fysiska butiker

Här stänger ännu ett Åhléns – fjärde nedlagda varuhuset på ett år

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Bekräftat: Uniqlos öppningsdatum för andra svenska butiken

Ur & Penn byter plattform – lanserar ny nätbutik

Invigningsdags för Naturkompaniet

Svensk Handel rasar mot Postnord: ”Tondövt”

Lagerhaus pop up-satsning fortsätter – ny tillfällig butik

Jula väljer Hässleholm

Här slår Stadium igen butiken

Arbetsmiljöverket inspekterar smittrisker inför semestertider

Cdon lanserar fransk e-handelsjätte i Sverige

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Här byter Apoteket Hjärtat läge

På nytt jobb
Apoteksgrupppen värvar från Waynes Coffee

Se alla Företagens egna nyheter

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Sänd till en kollega

0.126