23948sdkhjf

Hoppas på bokrean

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Akademibokhandeln hoppas på en lyckad bokrea i år, både i fysisk butik och på nätet. Adlibris påpekar att onlinehandeln är en stark konkurrent till fysisk handel, och bland annat kan erbjuda ett bredare utbud av böcker.

Bokrean är den näst viktigaste händelsen för svensk bokhandel efter julen, men försäljningen minskar. Det visar siffror som sammanställts av Dagens Industri utifrån statistik från branschföreningarna Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska Förläggareföreningen.

Läs också: Akademibokhandeln ser minskat resultat

Den tre veckor långa rean är dock fortfarande viktig och Akademibokhandeln är en av de aktörer som satsar. Bokrean omfattar där 1,1 miljoner böcker fördelade på cirka 850 olika titlar.

– Bokrean är en av årets viktigaste kampanjer för oss försäljningsmässigt, men den är framför allt en riktigt folkfest som uppskattas av våra kunder, skriver Maria Hamrefors, vd Akademibokhandeln, i en kommentar till Dagens Handel.

– Vi har precis som alla bokälskare stora förväntningar. Vi ska sälja drygt 1,1 miljoner reaböcker. Vi kör bokrea i alla våra kanaler – Akademibokhandelns butiker, Akademibokhandelns e-handel och på Bokus – men den är störst i butik.

Näthandeln är den enda säljkanalen som ökade sin försäljning av böcker förra året. Sakari Luovio, försäljningschef på Adlibris, berättar att onlinebutiken har höga förväntningar på årets bokrea.

– Rean är en väldigt viktig kampanj för oss. Vi gjorde en fantastisk rea förra året och ökade tvåsiffrigt. I år tror jag att vi ökar, det återstår att se hur mycket, skriver han till Dagens Handel.

– Vi har ökat försäljningen vid rean varje år i takt med att vi också tagit marknadsandelar från den fysiska handeln. Rean har funnits i decennier, men skillnaden idag är att ännu fler väljer att handla på nätet istället för att trängas i butiken. Vi och andra näthandlare har dessutom betydligt större rea-utbud än den fysiska handeln. Vi har närmare 5 000 titlar medan den största fysiska handeln kanske har dryga 800. Dessutom väljer vi en ännu aggressivare prisstrategi än den fysiska handeln.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Klarna utvecklar appen och adderar köpknapp

Hunkydory i konkurs – igen

Men varumärket kan leva vidare.

Inredningsstudio öppnar butik

Öppnar lokaler på Söder.

Mobilbetalning i ny Lager 157-butik

Laddar för största handelsdagen någonsin

30 procent fler handlare hakar på – så satsar Elgiganten, Media Markt och Zalando.

Rusta poppar upp

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut tre gånger i veckan (måndag, onsdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Klassisk saluhall återinvigd

Arkiv

Årets julklapp återvunnen

”Representerar den tid vi lever i.”

Klarna ska ge småföretagare en Boost

Ikea går från separata varuhus till butiker i shoppingcenter

Möbeljätten investerar miljarder i fastigheter för att nå storstadskunder utan bil.

Woody fortsätter offensiven

På nytt jobb
Ny näthandelschef på Netonnet

​Löfbergs rekordinvesterar i Karlstad

Satsningen kan bli den största investeringen i företagets historia.

På nytt jobb
Meriterad finanschef och tidigare vd till Lindex

Tidigare vd för Lagerhaus blir ny CFO för modekedjan.

Seg e-handel inom bygg

E-handeln växer snabbt, men inom bygg går det långsamt.

Boomerang söker ny vd

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Minskad omsättning för Björn Borg

Unik digital satsning när NK julskyltar

Levandegör julskyltningen med AR.

Krönika
”Framtidssäkra med omnikanal”

Chiquelle bofäster sig i Norge

Expanderar med tullfria leveranser.

Imaginärt för Carlings

Handeln skuggades under en dag

Nu släpps Coops nya app

Handlarna tror på julen

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Här lägger Åhléns ner – efter 59 år

Ytterligare en Ica-butik upphör

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Jula och Thon i stort samarbete

Alibaba slog rekord under "Singles Day"

Butiker måste informera om vem som filmar

”Bollen ligger hos politikerna”

Pricer i affär med stor kanadensisk kedja

På nytt jobb
Ny HR-direktör på Axfood

Hjälp oss att utveckla Dagens Handel

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.175