23948sdkhjf

Hoppas på bokrean

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Akademibokhandeln hoppas på en lyckad bokrea i år, både i fysisk butik och på nätet. Adlibris påpekar att onlinehandeln är en stark konkurrent till fysisk handel, och bland annat kan erbjuda ett bredare utbud av böcker.

Bokrean är den näst viktigaste händelsen för svensk bokhandel efter julen, men försäljningen minskar. Det visar siffror som sammanställts av Dagens Industri utifrån statistik från branschföreningarna Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska Förläggareföreningen.

Läs också: Bra avslutning på året för bokhandelskedja

Den tre veckor långa rean är dock fortfarande viktig och Akademibokhandeln är en av de aktörer som satsar. Bokrean omfattar där 1,1 miljoner böcker fördelade på cirka 850 olika titlar.

– Bokrean är en av årets viktigaste kampanjer för oss försäljningsmässigt, men den är framför allt en riktigt folkfest som uppskattas av våra kunder, skriver Maria Hamrefors, vd Akademibokhandeln, i en kommentar till Dagens Handel.

– Vi har precis som alla bokälskare stora förväntningar. Vi ska sälja drygt 1,1 miljoner reaböcker. Vi kör bokrea i alla våra kanaler – Akademibokhandelns butiker, Akademibokhandelns e-handel och på Bokus – men den är störst i butik.

Näthandeln är den enda säljkanalen som ökade sin försäljning av böcker förra året. Sakari Luovio, försäljningschef på Adlibris, berättar att onlinebutiken har höga förväntningar på årets bokrea.

– Rean är en väldigt viktig kampanj för oss. Vi gjorde en fantastisk rea förra året och ökade tvåsiffrigt. I år tror jag att vi ökar, det återstår att se hur mycket, skriver han till Dagens Handel.

– Vi har ökat försäljningen vid rean varje år i takt med att vi också tagit marknadsandelar från den fysiska handeln. Rean har funnits i decennier, men skillnaden idag är att ännu fler väljer att handla på nätet istället för att trängas i butiken. Vi och andra näthandlare har dessutom betydligt större rea-utbud än den fysiska handeln. Vi har närmare 5 000 titlar medan den största fysiska handeln kanske har dryga 800. Dessutom väljer vi en ännu aggressivare prisstrategi än den fysiska handeln.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

JC Penney på fallrepet – men förnekar konkursplaner

Möbelkedjan Room i konkurs

Saknade kapital och kompetens för att starta näthandel.

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Sportamore växer – men ökar förlusten

Nyhetsbrev

Postnord återvände till förlust

Arkiv

Amazon misstänks för konkurrensbrott – granskas av EU

På nytt jobb
Byggmax värvar CFO från Addnode

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Clas Ohlsons nätförsäljning dök

På nytt jobb
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Barneys överväger konkurs

Axfoods e-handelslyft

På nytt jobb
Hemmakväll får ny vd

Så ska turisterna lockas till designbutikerna

Designtorget bakom ny kartguide.

Lindex + Boozt = sant

På nytt jobb
Vd-skifte på Gents

På nytt jobb
Hon ska bära Babybjörn

Weekday öppnar i Lund

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

På nytt jobb
Hon tar över Klarsynt

XL-Bygg förvärvar två bygghandelsföretag

Nu är han ensam ägare till Gekås

Icas marknadsdirektör lämnar efter bara ett år

På nytt jobb
Lämnar ÖoB för Coop

Parfymutmanare stärker sig

Zalando skiftar till återvunnet

1 800 nya Amazonjobb i Frankrike i år

På nytt jobb
Ledningsskifte på Champion Norden

Ikea satsar på hemleverans av mat

TEKNIK
De ska placera Coop på den digitala kartan

Ica och Hemtex lanserar gemensamt varumärke

På nytt jobb
Axfoundation fördjupar hållbarhetsarbetet

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.174