23948sdkhjf

Blippande på frammarsch

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Det är blippandet och NFC-tekniken som är den minsta gemensamma nämnaren för nästan alla kontaktlösa betalningar.

örst ut med kontaktlösa betalningar var Ica. Att kunna lägga kortet på butikens betalterminal, blippa och betala på studs förutsätter NFC-teknik, near field communication.
– Idag är ungefär hälften av alla gamla svenska kort utbytta. Det innebär att hälften av alla kort kan användas för kontaktlösa betalningar, säger Bengt Nilervall, betalexpert på Svensk Handel.

Läs också: Apple lanserar kreditkort

De stora ligger efter

På betalterminalsida ute hos handlarna har det inte gått lika snabbt.
– Framför allt är de stora spelarna, som Coop och Axfood, som inte hunnit med att uppgradera till kontaktlöst i sina terminaler. Men de kommer ifatt under våren, säger Bengt Nilervall.

En ökad vana att blippa med kortet, banar väg för kontaktlösa betalningar även med telefonen.
– När nu de kontaktlösa korten blir allt vanligare, och svensken lär sig handgreppet att blippa, kommer det inte att kännas så främmande att göra likadant med telefonen, tror Bengt Nilervall.

 Betalning med Apple Pay

I höstas var Reitan med 7Eleven och Pressbyrån först ut med att öppna upp för betalningar via mobiltelefonen med Apple pay, som också den använder NFC-teknik.

Apple pay är först i USA. Här på hemmaplan har det dröjt till i november förra året. Och orsaken är bland ekonomin – hos bankerna. Till skillnad från Samsung, som ser den kontaktlösa betalningen som ett sätt att promota sina mobiltelefoner, vill Apple ha en liten bit av ”betal-kakan”. Avgiften tas ut av den kortutgivande banken.
– Eftersom bankmarginalerna är större i USA har inte lösningen stött på lika stort motstånd där som den har gjort här hemma och i andra europeiska länder, förklarar Bengt Nilervall och påminner om det europeiska taket för mellanbanksavgifterna som sedan tidigare knaprat på bankernas marginaler.

Men det här är bara en övergångsfas, tror Bengt Nilervall:
– Eftersom Apple är så dominerande tror jag nog att bankerna framöver kommer att diskutera sig fram till en lösning.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tre varumärken på gemensam yta

Convenience växer i betydelse

Vd säljer i Sportamore

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Skistar

Kliver på som vd och koncernchef innan sommaren.

Rekord i etableringar för Synsam

På nytt jobb
Ny vd på ÖoB

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Ny vd till Boomerang

Modebolaget har under en längre tid haft en tillförordnad vd.

Arkiv

Möbelbutik stänger – efter 120 år

På nytt jobb
Från Viaplay till Adlibrisgruppen

Blir chef för ny avdelning.

Gamestop stänger alla nordiska butiker

Aktiekursen rasade efter kedjans vinstvarning.

Ägarskifte i Nilson group

Cervera e-handelssatsar – flyttar centrallagret

Ska korta ledtiderna till kund med e-handelsfokuserad anläggning.

"Svårt att motivera hållbarhetsaspekten i att kassera fullt funktionsduglig inredning"

Industriavfall och upcyclat i Marqets tredje butik.

Mod gav utmärkelse

Indiskas vd prisas av kvinnligt nätverk.

Chimi eyewear tar över efter Nespresso

Klimatsmart presentkort

Coop och Strongpoint i ny storaffär – hämtskåp till 20 butiker

Tapp i modehandeln i november

”Klädföretagens e-handel visade ovanligt nog ett större minus än den fysiska handeln i november”.

Robotlösning och självskanning hos XXL

Derome fortsätter att växa i Skåne 

Musikbutik återuppstår efter kedjekonkursen

Sex tips för färre returer

Premiär för TS Äventyr i Skärholmen

Fristående leksakshandlare öppnade andra fysiska butiken mitt i julhandeln. ”Näthandeln blev min räddning”.

Japansk kedja till Gallerian

De föreslås till MQ:s styrelse

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

Apotea bästa nätbutik – igen

Kedjorna som är bäst på mersälj

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Clas Ohlson hyr ut jullådor

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

Rekord för Elgiganten – trots sajtstrul

Så sålde Clas Ohlson

Clas Ohlson ökar hos Amazon UK

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.164