23948sdkhjf

Framtidens handel byggs på nätet

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

De närmaste fyra åren förväntas detaljhandeln öka omsättningen med över 700 miljarder kronor. Den största ökningen ses inom e-handel.

Det säger en ny rapport som gjorts av CRM-leverantören Salesforce i samarbete med Deloitte Digital. Resultatet baseras på en undersökning som genomförts med 500 företag världen över, varav ett femtiotal på den nordiska marknaden.
Undersökningens syfte var att ta reda på vad som krävs av dagens företag för att lyckas inom detaljhandeln. 

Rapporten identifierar fyra viktiga förändringsområden som detaljhandeln måste hantera:

Konsumentbeteenden
– Konsumenterna förväntar sig unika och personaliserade köpupplevelser utan onödiga dröjsmål genom hela köpprocessen.

Teknik – Den tekniska utvecklingen innebär både möjligheter och utmaningar. Mobiltelefonen är självklar för konsumenter och 34 procent uppger att de använder mobilen för att söka mer information om varor de är intresserade av samtidigt som de befinner sig i en fysisk butik. 
Artificiell intelligens kan hjälpa varumärken att skapa nya affärsmöjligheter och kontaktytor med konsumenter.

Konkurrens – I och med globaliseringen konkurrerar dagens företag och varumärken med både nya affärsmodeller och aktörer världen över.

Ekonomi – Ekonomiska svängningar driver konsumenterna mot två läger; den billiga och enkla produkten samt den dyrare och mer exklusiva.

–Dessa områden tvingar företag att fundera på vad som verkligen är viktigt för konsumenterna. Vinnarna kommer att vara de företag som förstår att utnyttja dess möjligheter. Kunderna förväntar sig den djupa individuella och relevanta dialogen. De företag som inte möter eller anpassar sig till det, förlorar marknadsandelar, säger Lars Grønkjær, regional vice president, Salesforce commerce cloud.

Rapporten visar att företag som satsar på data och analys lyckas bättre på marknaden. Exempelvis hade de bäst presterande företagen i rapporten (>10 procent tillväxt förra året) dubbelt så stort fokus på data än de som presterade sämst. Samtidigt kunde 70 procent ge snabb respons på kunders krav och förfrågningar, till skillnad från 37 procent bland de företag som presterade sämst. 

De sämst presterande företagen i undersökningen brister inom följande områden:

Datastyrning
– 68 procent saknar tydliga roller och styrning för att hantera konsumentdata.

Flexibelt arbetssätt – 63 procent saknar möjlighet att kunna agera på kundernas krav och önskemål på ett flexibelt sätt.

Säkerhet – 51 procent har inte tillräckliga processer på plats för att kunna övervaka och skydda kundernas data.

I rapporten framkommer också att företag räknar med att anställa 50 procent fler dataanalytiker de närmaste tre åren. Men det räcker inte med att ha konsumentdata och analysegenskaper, företag måste även organisera sina verksamheter runt den önskade kundupplevelsen. Hos flera företag är det idag oklart om vem som har ansvaret för kundupplevelsen; 34 procent menar att det är vd:s ansvar, 15 procent hänvisar till säljorganisationen, 12 procent till kundtjänst och 12 procent till marknadsföringsavdelningen. 

 

Mer om: Deloitte | Salesforce
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Från HUI till Citycon

JC ansöker om att avsluta rekonstruktionen

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Orkla

Stockmann sänker prognos – oförändrat för Lindex

Fairtrade ökar kraftigt

Convenience fortsätter växa

Nyhetsbrev

Fortsatt positivt för Akademibokhandeln

Arkiv

Daniel Wellington ökar utdelningen

Plantagen satsar på trädgårdstjänster – lanserar Trädgårdshjälpen

Fyra nya Byggmax-butiker på en dag

Kappahl nyöppnar med showroom och nya Kids-konceptet

Modekedjan nyöppnar butik i Göteborg med senaste tillskottet och satsar därtill på showroom.

Starkt första kvartal för Byggmaterialhandeln

Biltema bemöter Uppdrag Gransknings kritik: "Vi är en god samhällsaktör"

Lokalbyte för Esprit

Apotekarns i ny miljö

Matpriskollens undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

Jula i god form

Lindexaktuell designer lanserar barnkläder

Så mycket ska Sportamore växa

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

Byggmax minskar förlusten: "Bra start på året"

Katrineholm förbjuder tiggeri

Premiär för Åhléns nya skönhetssatsning

Coop levererar nätmat till flygplatsen: ”Mycket mer på gång”

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Lämnar Sealife för Improove

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Butikerna hyllar vårbudgeten

Picadeli fortsätter expandera

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

Föreslås till Bygghemmas styrelse

Så sålde Clas Ohlson

Snart 50 butiker för bygghandelskedjan

Lågprismodekedja i konkurs

Ica bygger nytt e-handelslager i Göteborg

Vasakronans vd lämnar efter 11 år

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.138