Framtidens handel byggs på nätet

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

De närmaste fyra åren förväntas detaljhandeln öka omsättningen med över 700 miljarder kronor. Den största ökningen ses inom e-handel.

Det säger en ny rapport som gjorts av CRM-leverantören Salesforce i samarbete med Deloitte Digital. Resultatet baseras på en undersökning som genomförts med 500 företag världen över, varav ett femtiotal på den nordiska marknaden.
Undersökningens syfte var att ta reda på vad som krävs av dagens företag för att lyckas inom detaljhandeln. 

Rapporten identifierar fyra viktiga förändringsområden som detaljhandeln måste hantera:

Konsumentbeteenden
– Konsumenterna förväntar sig unika och personaliserade köpupplevelser utan onödiga dröjsmål genom hela köpprocessen.

Teknik – Den tekniska utvecklingen innebär både möjligheter och utmaningar. Mobiltelefonen är självklar för konsumenter och 34 procent uppger att de använder mobilen för att söka mer information om varor de är intresserade av samtidigt som de befinner sig i en fysisk butik. 
Artificiell intelligens kan hjälpa varumärken att skapa nya affärsmöjligheter och kontaktytor med konsumenter.

Konkurrens – I och med globaliseringen konkurrerar dagens företag och varumärken med både nya affärsmodeller och aktörer världen över.

Ekonomi – Ekonomiska svängningar driver konsumenterna mot två läger; den billiga och enkla produkten samt den dyrare och mer exklusiva.

–Dessa områden tvingar företag att fundera på vad som verkligen är viktigt för konsumenterna. Vinnarna kommer att vara de företag som förstår att utnyttja dess möjligheter. Kunderna förväntar sig den djupa individuella och relevanta dialogen. De företag som inte möter eller anpassar sig till det, förlorar marknadsandelar, säger Lars Grønkjær, regional vice president, Salesforce commerce cloud.

Rapporten visar att företag som satsar på data och analys lyckas bättre på marknaden. Exempelvis hade de bäst presterande företagen i rapporten (>10 procent tillväxt förra året) dubbelt så stort fokus på data än de som presterade sämst. Samtidigt kunde 70 procent ge snabb respons på kunders krav och förfrågningar, till skillnad från 37 procent bland de företag som presterade sämst. 

De sämst presterande företagen i undersökningen brister inom följande områden:

Datastyrning
– 68 procent saknar tydliga roller och styrning för att hantera konsumentdata.

Flexibelt arbetssätt – 63 procent saknar möjlighet att kunna agera på kundernas krav och önskemål på ett flexibelt sätt.

Säkerhet – 51 procent har inte tillräckliga processer på plats för att kunna övervaka och skydda kundernas data.

I rapporten framkommer också att företag räknar med att anställa 50 procent fler dataanalytiker de närmaste tre åren. Men det räcker inte med att ha konsumentdata och analysegenskaper, företag måste även organisera sina verksamheter runt den önskade kundupplevelsen. Hos flera företag är det idag oklart om vem som har ansvaret för kundupplevelsen; 34 procent menar att det är vd:s ansvar, 15 procent hänvisar till säljorganisationen, 12 procent till kundtjänst och 12 procent till marknadsföringsavdelningen. 

 

Mer om: Deloitte | Salesforce


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Glada dagar för stadskärnorna

Willys lanserar nytt butikskoncept

Axfoods draglok Willys presenterar ett nytt butikskoncept. På sikt ska alla butiker ställas om. ”Många månaders slit ligger bakom.”

Långa köer kostar 16,4 miljarder

Itab vinstvarnar

På nytt jobb
Hon ska ta Himla till nya höjder

Textilföretaget rekryterar vd från Axstores.

"Terroristerna ska veta att det tar stopp"

Är kritisk till viljan att dölja hindren.

Nyhetsbrev

H&M testar självbetalningskassor

Arkiv

Bygghandeln ökade – trots varm sommar

Nytt lager ska reducera Jollyrooms leveranstider

E-handelsförpackning för lyxprodukter

Läkarförbundet rasar över Icas miljonaffär: ”Farligt för samhället”

Läkareförbundet rasar över Apotek Hjärtats 335 miljoners-affär med nätläkartjänsten Min Doktor. ”Jag är faktiskt väldigt oroad över utvecklingen”, säger Elin Karlsson, kirurg och ordförande till Fri Köpenskap.

Säkerhet
Vill skydda svenska stadskärnor med konst

"På lång sikt behöver vi få in det här på ett naturligt sätt i stadsmiljön."

Näthandeln ger rekord i obetalda räkningar

Dagens Handel har besökt – gallerian som föddes efter 9/11

New York-gallerian får finansdistriktet att bubbla av liv efter arbetstid.

Träningskläder i stället för droger

Kedja testar nytt entrégrepp – "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan 2018

Polismästarens utspel: ”Ica-handlarna är rikast – och vill ha poliser överallt”

"Många kämpar hårt med att få det att gå runt", kontrade Livsmedelshandlarnas vd Pär Bygdeson.

Krönika
Modern säkerhet kan bidra till vinsten

"Den digitala utvecklingen med smarta kameror och RFID-teknik i spetsen kan både skydda handeln och bidra till vinst", skriver Hans Molin, vd på IT-säkerhetsbolaget Secits, i en gästkrönika.

Rekordår för Beijer Byggmaterial

Tillväxten har varit bättre än marknaden 15 månader i rad.

Ica lanserar designerkasse

Verifone världsledande på betallösningar

Globalt företag som följer och driver betalningsutvecklingen på lokal nivå.

Sportkedja vill etablera fler butiker i Sverige

På nytt jobb
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Säkerhet
Fortsätter bevaka största fraktflygplatsen

1

Handeln hungrar efter personal

Vändning för H&M

Handlarna tror på framtiden

Toppchefen på Ica berättar om könsbytet

Ny styrelseledamot i Stadium

Walmart bygger enorm varuautomat

På nytt jobb
Ny vd på Cdon

Varsel på Ellos – ska spara 100 miljoner

Alliansen bjuder in Socialdemokraterna: ”En stark regering är bra för handeln”

Kemilkalieskatten - ”en pyrrhusseger”

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.294