23948sdkhjf

Framtidens handel byggs på nätet

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

De närmaste fyra åren förväntas detaljhandeln öka omsättningen med över 700 miljarder kronor. Den största ökningen ses inom e-handel.

Det säger en ny rapport som gjorts av CRM-leverantören Salesforce i samarbete med Deloitte Digital. Resultatet baseras på en undersökning som genomförts med 500 företag världen över, varav ett femtiotal på den nordiska marknaden.
Undersökningens syfte var att ta reda på vad som krävs av dagens företag för att lyckas inom detaljhandeln. 

Rapporten identifierar fyra viktiga förändringsområden som detaljhandeln måste hantera:

Konsumentbeteenden
– Konsumenterna förväntar sig unika och personaliserade köpupplevelser utan onödiga dröjsmål genom hela köpprocessen.

Teknik – Den tekniska utvecklingen innebär både möjligheter och utmaningar. Mobiltelefonen är självklar för konsumenter och 34 procent uppger att de använder mobilen för att söka mer information om varor de är intresserade av samtidigt som de befinner sig i en fysisk butik. 
Artificiell intelligens kan hjälpa varumärken att skapa nya affärsmöjligheter och kontaktytor med konsumenter.

Konkurrens – I och med globaliseringen konkurrerar dagens företag och varumärken med både nya affärsmodeller och aktörer världen över.

Ekonomi – Ekonomiska svängningar driver konsumenterna mot två läger; den billiga och enkla produkten samt den dyrare och mer exklusiva.

–Dessa områden tvingar företag att fundera på vad som verkligen är viktigt för konsumenterna. Vinnarna kommer att vara de företag som förstår att utnyttja dess möjligheter. Kunderna förväntar sig den djupa individuella och relevanta dialogen. De företag som inte möter eller anpassar sig till det, förlorar marknadsandelar, säger Lars Grønkjær, regional vice president, Salesforce commerce cloud.

Rapporten visar att företag som satsar på data och analys lyckas bättre på marknaden. Exempelvis hade de bäst presterande företagen i rapporten (>10 procent tillväxt förra året) dubbelt så stort fokus på data än de som presterade sämst. Samtidigt kunde 70 procent ge snabb respons på kunders krav och förfrågningar, till skillnad från 37 procent bland de företag som presterade sämst. 

De sämst presterande företagen i undersökningen brister inom följande områden:

Datastyrning
– 68 procent saknar tydliga roller och styrning för att hantera konsumentdata.

Flexibelt arbetssätt – 63 procent saknar möjlighet att kunna agera på kundernas krav och önskemål på ett flexibelt sätt.

Säkerhet – 51 procent har inte tillräckliga processer på plats för att kunna övervaka och skydda kundernas data.

I rapporten framkommer också att företag räknar med att anställa 50 procent fler dataanalytiker de närmaste tre åren. Men det räcker inte med att ha konsumentdata och analysegenskaper, företag måste även organisera sina verksamheter runt den önskade kundupplevelsen. Hos flera företag är det idag oklart om vem som har ansvaret för kundupplevelsen; 34 procent menar att det är vd:s ansvar, 15 procent hänvisar till säljorganisationen, 12 procent till kundtjänst och 12 procent till marknadsföringsavdelningen. 

 

Mer om: Deloitte | Salesforce
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Apotea över 2 miljarder

Stockholmarnas favoritcentrum korade

Extra: Coop öppnar 18 butiker

Coop släpper bomb. Här öppnar 18 butiker under 2019.

Cristina Stenbeck lämnar Kinneviks styrelse i vår

Ställer inte upp för omval till Kinneviks styrelse vid årsstämman.

Ny sängspecialist i Malmö

Nedläggningstrend i Icas posthantering?

Nyhetsbrev

Detaljhandelskoncern köper delar av BR

Nettos ägare köper BR:s lager och rättigheterna till varumärket i Danmark.

Arkiv

Lager 157 går internationellt

Väljer grannland för första etableringen utanför Sverige.

Plantagen öppnar nya Helsingborgslagret

Ökade online - slog rekord

Första kullen tullspecialister går ut

Systembolaget varnar vinleverantör

Axfood backar efter matbluffen

Så summerar Mio 2018

Nu säljs lagret ut

Hon blir ny vd för KF

"Ett spännande och utmanande uppdrag."

2

Årets matbluff – här är finalisterna

Palmolja i det svenska margarinet och äppelbas i grönsaksjuicen. 120 nomineringar har blivit fem finalister: ”Här har man verkligen lurat kunderna”.

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

Biltema i stor logistiksatsning

120 000 kvadratmeter extra lageryta och satsning på logistiken ska klara kraftig expansion.

H&M tappar expansionschef - går till köpcentrumaktör

Så sålde Clas Ohlson

Jysk väljer Malmöcentrum

På nytt jobb
Hon blir vd för Blocket

Hämtar vd från Tele 2.

Öppnar i Östersund

Butiken blir sportkedjans 15:e och till att börja med är det en tillfällig yta om 1 000 kvadratmeter.

Anna-Karin Hatt ny vd på LRF

Han lämnar Qliro

Ny finanschef på Scandi Standard

Här öppnar H&M

Här stänger Hemtex efter 20 år

Från byggbranschen till möbelkedja

Digitala butiker ska utmana Amazon

Han lämnar Lindex

Klartecken för kompetenslyft

Ännu ingen ny ägare till modekedja

Här levereras maten direkt in i bilen

På nytt jobb
Ny vd på Circle K

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.13