23948sdkhjf

Här finns bäst kundservice

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Bokhandeln och The Body Shop är bäst på kundmötet enligt ny undersökning.

I den årliga undersökningen Daymakerindex 2018 har kundbemötandet i 103 kedjor från femton branscher inom detaljhandeln undersökts med hjälp av mystery shoppers.

Läs också: Euronics rekryterar trio – lanserar vitvaror

När det gäller butikerna knips förstaplatsen av The Body Shop, som klättrat ordentligt från 14:e plats förra året. De följs av Euronics och Colorama.

Av de branscher som undersökts är bokhandeln etta. Tvåa kommer sport- och fritidshandeln och trea optikhandeln.

– Vi ser att de kedjor som satsar på kundmötet, i alla kanaler, ökar lojaliteten bland konsumenterna och därmed även försäljningen och lönsamheten, säger Robert Eriksson.

Daymakerindex Butik 2018 visar att butikerna har blivit något sämre på kundservice.

Läs också: Pricer levererar

– Det är anmärkningsvärt. Försäljningen i den fysiska handeln minskar och det är förvånansvärt att kedjorna fortsätter att tappa bort möjligheterna som faktiskt bjuds, säger Robert Eriksson, vd för Daymaker.

Digitaliseringen förändrar kundbeteendet, men det betyder inte att kedjorna kan sluta att utveckla butikskanalen. Kundmötet i butik är fortfarande trots allt den viktigaste kanalen – lyckas man inte där lämnar man fältet öppet för konkurrenterna. Kedjornas beslutsfattare måste kunna fokusera både på framtiden och de möjligheter som finns i dag, säger Robert Eriksson.

E-handeln växer men står i dagsläget för endast nio procent av försäljningen inom detaljhandeln.

De butikkedjorna är bäst på kundmötet:

1. The Body Shop: 90,0%

2. Euronics: 88,3%

3. Colorama: 87,8%

4. JC: 87,3%

5. Rizzo: 86,3%

6. G-star: 85,8%

7. Pocket Shop: 85,2%

8. Synsam: 83,2%

9. Apotek Hjärtat: 82,5%

10. Electrolux Home: 81,5%

Här är de bästa branscherna

1. Bokhandel: 74,8%

2. Sport/Fritid: 74,7%

3. Optik: 74,6%

4. Elektronik: 74,2%

5. Färg och tapet: 73,7%

6. Kropp/Hälsa: 71,6%

7. Skor: 70,9%

8. Telekom: 68,3%

9. Kläder: 66,2%

10. Bygghandel: 62,9%

11. Accessoarer: 62,5%

12. Heminredning: 57,9%

13. Trädgård/blommor: 56,6%

14. Bensin/Biltillbehör: 55,5%

15. Varuhus: 38,4%

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mall of Scandinavia blir Westfield Mall of Scandinavia

20 butiker ska bort i modekedjan

Skönhetskoncept öppnar butik och onlineförsäljning

På nytt jobb
Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

Härligt mycket handel i Almedalen

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

Nyhetsbrev

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

Arkiv

WeSC behöver nytt kapital

Flaggskeppsbutik ska lyfta Intersport

Jysks grundare svårt sjuk – sonen tar över

50 miljoner kronor till start up

Förlusten växer för VRG – ny produktlinje ska vända utvecklingen

Zetadisplay uppgraderar Ikeavaruhus

Så ska Lidingö centrum bli en mötesplats

Ökad vinst för Netonnet – vd tror på fortsatt tillväxt

Kappahl på sommarturné med Newbie

Beijer gör dubbla förvärv

”Pristransparens den fysiska handelns största utmaning”

Dagens Handel har pratat utmaningar och möjligheter med köpcentrumjätten Citycons nya vd F Scott Ball.

På nytt jobb
Ikea utser ny designchef

Rekordår för Elgiganten – tar marknadsandelar

Elektronikjätten ökar tillväxten både online och i butik samt storsatsar på utökat sortiment.

NA-KD öppnar pop up i Mos

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

Källor: Coop tänker sälja av Netto-butiker

Hon är moderator för Retaildagen

Lekia tar greppet om leksaksmarknaden: "Vi tror på den fysiska butiken"

Till Lyko från finansbranschen

Så ska kontanterna värnas – nytt lagförslag

Finansman ökar innehav i skohandlare

MQ kämpar med omställningen – kunderna sviker

Altor in som storägare i XXL

XL-Bygg förvärvar Spillersboda Byggmarknad

På nytt jobb
Från Lantmännen till Bergendahls

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Ny vd för Erikshjälpen Second Hand

Stockmann säger upp 150

Citycon säljer två köpcentrum

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.122