23948sdkhjf

Här finns bäst kundservice

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Bokhandeln och The Body Shop är bäst på kundmötet enligt ny undersökning.

I den årliga undersökningen Daymakerindex 2018 har kundbemötandet i 103 kedjor från femton branscher inom detaljhandeln undersökts med hjälp av mystery shoppers.

Läs också: Pricer levererar

När det gäller butikerna knips förstaplatsen av The Body Shop, som klättrat ordentligt från 14:e plats förra året. De följs av Euronics och Colorama.

Av de branscher som undersökts är bokhandeln etta. Tvåa kommer sport- och fritidshandeln och trea optikhandeln.

– Vi ser att de kedjor som satsar på kundmötet, i alla kanaler, ökar lojaliteten bland konsumenterna och därmed även försäljningen och lönsamheten, säger Robert Eriksson.

Daymakerindex Butik 2018 visar att butikerna har blivit något sämre på kundservice.

– Det är anmärkningsvärt. Försäljningen i den fysiska handeln minskar och det är förvånansvärt att kedjorna fortsätter att tappa bort möjligheterna som faktiskt bjuds, säger Robert Eriksson, vd för Daymaker.

Digitaliseringen förändrar kundbeteendet, men det betyder inte att kedjorna kan sluta att utveckla butikskanalen. Kundmötet i butik är fortfarande trots allt den viktigaste kanalen – lyckas man inte där lämnar man fältet öppet för konkurrenterna. Kedjornas beslutsfattare måste kunna fokusera både på framtiden och de möjligheter som finns i dag, säger Robert Eriksson.

E-handeln växer men står i dagsläget för endast nio procent av försäljningen inom detaljhandeln.

De butikkedjorna är bäst på kundmötet:

1. The Body Shop: 90,0%

2. Euronics: 88,3%

3. Colorama: 87,8%

4. JC: 87,3%

5. Rizzo: 86,3%

6. G-star: 85,8%

7. Pocket Shop: 85,2%

8. Synsam: 83,2%

9. Apotek Hjärtat: 82,5%

10. Electrolux Home: 81,5%

Här är de bästa branscherna

1. Bokhandel: 74,8%

2. Sport/Fritid: 74,7%

3. Optik: 74,6%

4. Elektronik: 74,2%

5. Färg och tapet: 73,7%

6. Kropp/Hälsa: 71,6%

7. Skor: 70,9%

8. Telekom: 68,3%

9. Kläder: 66,2%

10. Bygghandel: 62,9%

11. Accessoarer: 62,5%

12. Heminredning: 57,9%

13. Trädgård/blommor: 56,6%

14. Bensin/Biltillbehör: 55,5%

15. Varuhus: 38,4%

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

JC ansöker om att avsluta rekonstruktionen

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Orkla

På nytt jobb
Från HUI till Citycon

Convenience fortsätter växa

Fairtrade ökar kraftigt

Fortsatt positivt för Akademibokhandeln

Nyhetsbrev

Stockmann sänker prognos – oförändrat för Lindex

Arkiv

Fyra nya Byggmax-butiker på en dag

Daniel Wellington ökar utdelningen

Plantagen satsar på trädgårdstjänster – lanserar Trädgårdshjälpen

Kappahl nyöppnar med showroom och nya Kids-konceptet

Modekedjan nyöppnar butik i Göteborg med senaste tillskottet och satsar därtill på showroom.

Starkt första kvartal för Byggmaterialhandeln

Biltema bemöter Uppdrag Gransknings kritik: "Vi är en god samhällsaktör"

Matpriskollens undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

Jula i god form

Lokalbyte för Esprit

Apotekarns i ny miljö

Lindexaktuell designer lanserar barnkläder

Så mycket ska Sportamore växa

Byggmax minskar förlusten: "Bra start på året"

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

Katrineholm förbjuder tiggeri

Coop levererar nätmat till flygplatsen: ”Mycket mer på gång”

Premiär för Åhléns nya skönhetssatsning

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Lämnar Sealife för Improove

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Butikerna hyllar vårbudgeten

Picadeli fortsätter expandera

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

Föreslås till Bygghemmas styrelse

Så sålde Clas Ohlson

Snart 50 butiker för bygghandelskedjan

Lågprismodekedja i konkurs

Vasakronans vd lämnar efter 11 år

Ica bygger nytt e-handelslager i Göteborg

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.208