23948sdkhjf

”Vi är glatt förvånade över hur många klick vi får in”

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Pernilla Barkman, vd eleven.se, berättar om sidans erfarenheter efter snart en vecka med den nya tjänsten Instagram Shopping.

När kom ni igång med Instagram Shopping?

– Vi kom igång samma dag som det lanserades, den 24 april.

Var det svårt?

– Nej! Vi har en ansvarig för sociala medier och har redan hela maskineriet för detta på plats så för vår del var det inte svårt.

Hur har det gått hittills?

– Det tittar vi på just nu. Vi vill inte gå ut med några siffror än eftersom det gått så kort tid men det jag kan säga är att vi är glatt förvånade över hur många klick vi får in via Insta-shopping, trots att tjänsten är så ny. Nu kan vi dessutom följa upp vilket resultat vi får av att finnas på Instagram samtidigt som användarupplevelsen blir bättre eftersom man kan klicka sig in till det man vill se på ett smidigare sätt.

– Jag tror att Instagram Shopping kan bli ännu bättre i framtiden om fler influencers kommer igång med det. Då kan det ge mer trafik och vi kan mäta vad det egentligen ger att jobba med influencers. Vissa större influensers får använda instagram shopping idag men långt ifrån alla

Varför valde ni att hoppa på Instagram Shopping så snabbt?

– Vi brukar vara snabba när det händer nya saker. Vi har onlinefokus och vår kundanskaffning kommer främst från nätet, därför är det viktigt att vara snabb med nya online-funktioner.

På vilka sociala medier är ni störst idag?

– Facebook och Instagram är våra största kanaler utåt idag.

Har du något tips till andra som vill komma igång med Instagram Shopping?

– Det har fortfarande gått lite kort tid för att utvärdera djupare men jag tror helt enkelt att man bara ska testa.

Vad har ni för mål framöver?

– Vi ska fortsätta testa och utveckla vår användning av tjänsten.

Instagram Shopping lanserades i Sverige under tisdagen förra veckan, den 24 april. Genom tjänsten kan taggar för olika produkter läggas in i en bild med information om exempelvis pris. Den som klickar på informationsrutan skickas sedan vidare direkt till företagets nätbutik, där köpet kan slutföras. Genom tjänsten kan man tagga upp till fem produkter per bild eller maximalt 20 per ”bildkarusell”.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
MQ rekryterar ny design- och inköpschef

Succé för Coops obemannade nattbutik

Mode- och inredningskoncept till Skövde

Uniqlo säger tack med kampanj

Ja till budet på Kappahl

Budkommittén enig: Mellby Gårds erbjudande är skäligt.

På nytt jobb
Från Hemköp till Rapunzel

Nyhetsbrev

Samarbete ska ge snabbare hemleveranser

Arkiv

”Ingen lönsam framtid för handlare att vara billigast"

Arvid Axland är en av många talare som kommer till Retaildagen i oktober.

Jula väljer ny handelsplats

Icas nya butikskoncept – följ med in

Lyko ökar online

Före detta XL-Partner växlar vd

Lagerhaus öppnar pop up-butik

Morris har stängt Stockholmsbutiken

På nytt jobb
NK med ny marknadschef

På nytt jobb
Hon går till Apoteksgruppen

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

På nytt jobb
Hon är ny vd för fastighetsjätten

På nytt jobb
Ny duo hos Nilson group

Uthyrning av kläder i ombyggd H&M-butik

Team Sportia ut – Systembolaget in

1

Ny XXL-skandal – riggade siffror för att kunna ange högre rabatter

Lågprisbyggmarknadskedjan till Flen

Jysks grundare avliden – ”Vi har mist en enastående köpman”

Em Home växer med fyra butiker

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Så sålde Björn Borg

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Kronans Apotek – nu även på NK

Uppåt för Clas Ohlson i juli

Tempobutik i konkurs efter knappt ett år

Här stänger H&M

Minskad försäljning för convenience

Anrik bokhandel stänger efter 131 år

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.15