23948sdkhjf

Butiksdöden värre än väntat

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Enligt Svensk Handels nya prognos kan 11 000 butiker och 49 000 jobb i detaljhandeln försvinna till 2025.

Svensk Handels två scenarier för detaljhandeln till år 2025:

  • Totalt väntas e-handeln utgöra 22 till 33 procent av den svenska detaljhandeln år 2025.
  • Inom sällanköpsvaruhandeln kommer näthandeln att stå för mellan 31 och 46 procent, varav utlandshandeln väntas utgöra 8 till 17 procent.
  • Antalet butiker i sällanköpshandeln väntas minska med mellan 6 000 och 11 000 och antalet sysselsatta kommer att minska med mellan 28 000 och 49 000 till år 2025.
  • Försäljningen av dagligvaror på nätet väntas uppgå till mellan 6 och 11 procent.

I början av 2017 presenterade Svensk Handel sin rapport ”Det stora detaljhandelsskiftet”. De två olika dystra scenarier för butikshandeln som presenterades har i flera avseenden redan överträffats.

Läs också: Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

I en ny rapport målas därför två nya scenerier för utvecklingen de närmaste åren upp.

För detaljhandeln är siffrorna värre än tidigare. Enligt den värsta prognosen minskar antalet jobb i detaljhandeln med 49 000 till 133 000 fram till 2025 och då är de nya jobb som skapas inom e-handeln inräknade. Enligt samma scenario minskar antalet fysiska butiker med 11 000. Mellan åren 2011 och 2017 har 5 000 butiker redan försvunnit.

– Digitaliseringen och den nya globala marknaden för konsumenter förändrar snabbt spelplanen för handeln och utmanar tidigare framgångsrika affärsmodeller. Konkurrensen i handeln är stenhård och marginalerna pressas, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel under måndagens presentation på Svensk Handel i Stockholm.

Läs också: Så kan butiksdöden fintas

Den svenska e-handeln växer snabbt och uppgick under 2017 till 67 miljarder kronor. Till det kommer e-handel från utländska aktörer, som enligt nya uppgifter uppgick till 13 miljarder kronor förra året.

Enligt Svensk Handel finns en brytpunkt vid en e-handelsandel på cirka 15 procent. Över den sker den huvudsakliga tillväxten på nätet. Elektronik- och bokbranscherna har redan passerat den gränsen. Mode- och sällanköpshandeln har nu också nått upp till den nivån.

– Modebranschen står inför en väldigt utmaning just nu. De befinner sig vid brytpunkten, och måste samtidigt ställa om från fysisk butikshandelför att  möta den ökande utländska konkurrensen, säger Johan Davidson.

Svensk Handels vd Karin Johansson lyfte fram politikernas ansvar:

– Vi ser ett ökat utlandsläckage som kommer att intensifieras när plattformar som Amazon kliver in på den svenska marknaden. För att jobb och företag ska stanna i den svenska detaljhandeln krävs att politiker förstår handelns nya verklighet och ger företagen rätt förutsättningar att konkurrera, säger hon.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (5)
Startsidan just nu

Stark tillväxt för second hand-utmanaren Sellpy

Starbucks vill erbjuda order via mobil

Lindt trotsar mättad marknad

Videointervju: Viktigt ta hand om talangerna som rekryteras

Nätapoteket går som tåget

JC Penney på fallrepet – men förnekar konkursplaner

Nyhetsbrev

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Arkiv

Sportamore växer – men ökar förlusten

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Möbelkedjan Room i konkurs

Saknade kapital och kompetens för att starta näthandel.

Postnord återvände till förlust

Amazon misstänks för konkurrensbrott – granskas av EU

På nytt jobb
Byggmax värvar CFO från Addnode

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Clas Ohlsons nätförsäljning dök

På nytt jobb
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Axfoods e-handelslyft

På nytt jobb
Hemmakväll får ny vd

Så ska turisterna lockas till designbutikerna

Designtorget bakom ny kartguide.

Lindex + Boozt = sant

På nytt jobb
Vd-skifte på Gents

På nytt jobb
Hon ska bära Babybjörn

Weekday öppnar i Lund

På nytt jobb
Hon tar över Klarsynt

Nu är han ensam ägare till Gekås

Icas marknadsdirektör lämnar efter bara ett år

På nytt jobb
Lämnar ÖoB för Coop

Parfymutmanare stärker sig

Zalando skiftar till återvunnet

1 800 nya Amazonjobb i Frankrike i år

På nytt jobb
Ledningsskifte på Champion Norden

Ikea satsar på hemleverans av mat

TEKNIK
De ska placera Coop på den digitala kartan

Ica och Hemtex lanserar gemensamt varumärke

På nytt jobb
Axfoundation fördjupar hållbarhetsarbetet

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.146