23948sdkhjf

Framtidens skor skapas bara för dig

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Ecco hoppas på att skapa fler lojala kunder med hjälp av 3D-printade, personanpassade sulor – "När det gäller färg och form har allt redan gjorts. Nu är det nya funktionaliteter som skapar efterfrågan"

Kunden får sina fötter och sin gångstil analyserade. Utifrån den insamlade datan printas sedan en sula i silikon i butiken. Den läggs som mellansula i en standardsko och så är den personaliserade skon färdig.

Läs också: Kämpigt för fysisk modehandel

Det är skoföretaget Ecco som tillsammans med mjukvaruföretaget Dassault Systèmes utvecklat det nya skokonceptet. Quant-U kallas projektet som tagit två år till fungerande produkt. Lösningen som ser så enkel ut ur kundperspektiv bygger på en mycket avancerad teknik. Den visades för Stockholmspubliken på Dassaults event 3DExperience Forum i Stockholm i slutet av maj.

Det var många som ville testa scannern som mäter kundens fötter ur alla tänkbara aspekter: längd och bredd, fotvalvens höjd, sneda tår, skillnader mellan vänster och höger.

Scanningen kompletteras med gånganalys på ett rullband. Där mäts hur kunden sätter i foten, eventuell hälta och instabilitet.

Med ledning av datan printas sulan. Det tar 1 till 1,5 timmar. Sedan fäst den i skon.

Läs också: Skoannonsör fälls för sexistisk reklam

Patrizio Carlucci är chef för Ecco Innovation Lab. Han betonar att den personaliserade sulan till skillnad från en vanlig iläggssula blir en del av själva skon, men att skon ser helt vanlig ut på utsidan.

I dagsläget kan den nyfikne resa till Amsterdam, där Eccos flaggskeppsbutik tillverkar och säljer de personaliserade sulorna. I juni lanseras de i Shanghai, Kina och sedan står London på tur.

– Den personaliserade sulan kommer att lägga 1000-1500 kronor till priset på standardskorna, säger han.

Patrizio Carlucci anser att utvecklingen av tekniskt avancerade kläder och skor är modebranschens framtid:

Läs också: God tillförsikt hos näthandlarna

– När det gäller färg och form har allt redan gjorts. Nu är det nya funktionaliteter som skapar efterfrågan, säger han.

Han sticker inte under stol med att Ecco genom att skapa de bekvämaste skorna för varje individ är säkra på att kunna vinna ännu fler lojala kunder.

– Vi tror att den som prövat kommer att vilja fortsätta, och att man kommer att köpa skor för alla tillfällen med personaliserade sulor. Sulorna fungerar till alla typer av skor utom tunna sandaler och stilettos.

Men utvecklingen tar inte slut genom att man köper ett par skor. Patrizio Carucci förklarar att dataanalysen som utförs när skon skapas framöver kommer att kunna flytta in i själva skon. Då kommer nästa steg i produktutvecklingen.

– Steget efter det här lär bli att du kan lämna över data över hur skon har använts för att det sedan ska gå in i vidareutveckling av produkten. Helt enkelt en upplevelsedriven produktutveckling, säger han.

Mer om: Ecco | Quant-U | skohandel | skor
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Wrapp förstärker marknadsavdelningen

Så mycket ökar Elons näthandel

Artist in i nätapotek

På nytt jobb
Ica tar in reklamguru

På nytt jobb
Ska utveckla Ikeas fastigheter

Han blir chef för Ikea property.

Bygghandeln minskar – men ökar

Nyhetsbrev

Efter konkursen – Best of Brands med ny ägare

Branschprofiler ska skapa ny modekedja digitalt och fysiskt.

Arkiv

På nytt jobb
Med e-handel i fokus

Färdigräknat: Här är Årets matbluff

Produkten som lurade kunderna mest 2018.

Då får modekedjan ny vd

På nytt jobb
Ny chef på Apotek Hjärtat

Swish och Ica i hälarna på Volvo

Yougovs Brandindex rankar vilka varumärken det talas mest positivt om.

Ambientemässan växer i betydelse

Framtidens detaljhandel och tips på hur man skapar ultimata butiksmiljöer på mässan i Frankfurt.

På nytt jobb
Han går till Apoteksgruppen

Blir affärsutvecklingschef på Apoteksgruppen och har ett förflutet från dagligvaruhandeln.

Icas vd: ”Majoriteten av tjänsterna kan påverkas innan sommaren”

200 tjänster hos Ica Sverige ska bort. Tjänsterna är spridda över hela företaget.

Ny landschef för Normal

Lämnar Salling Group och Føtex för detaljhandelskedjan i Danmark.

På nytt jobb
Från Oriflame till Stadium

Hon får titeln head of agency hos sportkedjan och ska ansvara för idé och produktion i kedjans samtliga marknadsföringskanaler.

200 tjänster ska bort på Ica

Omorganisationen ska frigöra resurser till bland annat digitaliseringen.

Här är de nya ministrarna

Butikskoncept i konkurs

Skönhet i tre våningar - nu öppnar Kicks nya storsatsning

I veckan öppnar skönhetskedjan nytt i Stockholm city. Enheten är den största butikssatsningen i kedjans historia.

Här stänger Polarn O. Pyret

På nytt jobb
Han kliver in på Fazer

Galleria med nya modekoncept

Ny sängspecialist i Malmö

Ökade online - slog rekord

Systembolaget varnar vinleverantör

Så summerar Mio 2018

Nu säljs lagret ut

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

Så sålde Clas Ohlson

Jysk väljer Malmöcentrum

Anna-Karin Hatt ny vd på LRF

Han lämnar Qliro

Ny finanschef på Scandi Standard

Här öppnar H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.127