23948sdkhjf

Förlusten växer för VRG – ny produktlinje ska vända utvecklingen

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

Sko- och accessoarbolaget Venue Retail Group redovisar ett resultat efter skatt på -23,6 miljoner kronor för det tredje kvartalet (mars-maj) i det brutna räkenskapsåret 2018/2019 (-13,6). 

Läs också: VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

För att vända utvecklingen lanserar man bland annat under september 2019 en helt ny produktlinje i linje med varumärkesstrategin, och menar att det krävs egna framgångsrika varumärken för att stå sig väl på marknaden och inte minst skapa god lönsamhet.

– Än så länge kan jag inte släppa fler detaljer kring den nya produktlinjen, säger Jonas Ottosson till Dagens Handel och hänvisar till september.

Nettoomsättningen från mars till maj uppgick till 163 miljoner kronor (169). Försäljning i jämförbara butiker ökade med 1,4 procent under kvartalet. Bruttomarginalen uppgick till 56,9 procent (57,1).
Resultatet före av- och nedskrivningar blev -19,1 miljoner kronor (-9,8)

Venue Retail Group förstärker sitt åtgärdsprogram och förväntar sig nu att lönsamheten ska öka med drygt 30 miljoner kronor på helårsbasis. Det framgår av delårsrapporten.

"Vi har under kvartalet förstärkt det tidigare lanserade åtgärdsprogrammet ytterligare för att motverka den rådande detaljhandelsutvecklingen. Detta ger naturligtvis inte omedelbar effekt, men kommer att sänka bolagets kostnader på helårsbasis med cirka 18 miljoner kronor. Åtgärderna omfattar bland annat sänkta overhead- och butiksrelaterade kostnader. Tillsammans med tidigare kommunicerade förändringar i bolagets skoverksamhet förväntas lönsamheten förbättras med drygt 30 miljoner på helåret", skriver bolaget.

Under kvartalet har två Rizzobutiker stängts, Triangeln i Malmö och Kista i Stockholm. Under juni har man stängt ytterligare tre Rizzobutiker, Sickla i Stockholm, Frölunda Torg i Göteborg och Forumgallerian i Uppsala – i enlighet med den förändrade affärsmodellen för bolagets skoverksamhet. Totalt sett är nu 8 av kedjans 14 butiker stängda. Detta har påverkat försäljning negativt under kvartalet jämfört med föregående år.

Ombyggnationerna av våra avdelningar på NK i Göteborg pågår, där reseavdelningen har öppnat på ny yta med gott resultat, skriver bolaget. 

Under perioden september 2019 - maj 2019  nettoomsättning uppgick till 614,7 miljoner kronor (640,5), en minskning med 25,8 miljoner kronor och försäljningen under perioden i jämförbara butiker var i nivå med föregående period.

Resultat före av- och nedskrivningar blev -15,6 miljoner kronor (23,6), en minskning med 39,2 miljoner kronor.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Avslöjar: Coop öppnar Amazon Go-butiker nästa år

Ett antal av de obemannade butiker som Coop planerar att öppna kommer istället att bli Coop Go-butiker. Om det och flera andra tekniska planer berättar Amer Mohammed, chef för Coops affärsområde Digital, i en intervju med Dagens Handels systertidning Fri Köpenskap.

G-star Raw i konkurs i Sverige

Tolv butiker läggs ned och 80 anställda berörs.

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Åhléns först ut när Uber börjar med snabba hemleveranser av prylar

Uber lanserar nya leveranstjänsten Uber Direct som levererar varor inom 30 minuter.

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Två lämnar och två tillkommer i Clas Ohlsons styrelse

Arkiv

Cervera tredubblade e-handeln: ”Inte bara coronaeffekt”

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Första pelarna på plats vid Axfoods nya megalager

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Ellos ska lansera heminredning från Jotex i Europa

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Miljardvallen sprängd för Jula i juni

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Instabox över en miljon användare – fyrdubblar omsättningen

Ingelsta Kalkon stänger tre delikatessbutiker

Coop släpper ny scan- och betalapp – öppnar upp för obemannat

Handelstrender: Färre men större företag – och mer värderingsstyrt

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Alla butikerna som invigs när etapp 2 öppnar på Torps köpcentrum

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Nya kreditlagen träder i kraft – rusning till Swish

Tillfällig Lagerhaus även till C4

Konkurrensverket granskar e-handeln

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Microsoft byter retailstrategi – stänger alla 83 fysiska butiker

Ur & Penn byter plattform – lanserar ny nätbutik

Invigningsdags för Naturkompaniet

Svensk Handel rasar mot Postnord: ”Tondövt”

Lagerhaus pop up-satsning fortsätter – ny tillfällig butik

Jula väljer Hässleholm

Här slår Stadium igen butiken

Se alla Företagens egna nyheter

Att spela musik i butik - Vilken licens gäller?

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Sänd till en kollega

0.11