23948sdkhjf

Förlusten växer för VRG – ny produktlinje ska vända utvecklingen

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

Sko- och accessoarbolaget Venue Retail Group redovisar ett resultat efter skatt på -23,6 miljoner kronor för det tredje kvartalet (mars-maj) i det brutna räkenskapsåret 2018/2019 (-13,6). 

Läs också: VRG förlänger rekonstruktion

För att vända utvecklingen lanserar man bland annat under september 2019 en helt ny produktlinje i linje med varumärkesstrategin, och menar att det krävs egna framgångsrika varumärken för att stå sig väl på marknaden och inte minst skapa god lönsamhet.

– Än så länge kan jag inte släppa fler detaljer kring den nya produktlinjen, säger Jonas Ottosson till Dagens Handel och hänvisar till september.

Nettoomsättningen från mars till maj uppgick till 163 miljoner kronor (169). Försäljning i jämförbara butiker ökade med 1,4 procent under kvartalet. Bruttomarginalen uppgick till 56,9 procent (57,1).
Resultatet före av- och nedskrivningar blev -19,1 miljoner kronor (-9,8)

Venue Retail Group förstärker sitt åtgärdsprogram och förväntar sig nu att lönsamheten ska öka med drygt 30 miljoner kronor på helårsbasis. Det framgår av delårsrapporten.

"Vi har under kvartalet förstärkt det tidigare lanserade åtgärdsprogrammet ytterligare för att motverka den rådande detaljhandelsutvecklingen. Detta ger naturligtvis inte omedelbar effekt, men kommer att sänka bolagets kostnader på helårsbasis med cirka 18 miljoner kronor. Åtgärderna omfattar bland annat sänkta overhead- och butiksrelaterade kostnader. Tillsammans med tidigare kommunicerade förändringar i bolagets skoverksamhet förväntas lönsamheten förbättras med drygt 30 miljoner på helåret", skriver bolaget.

Under kvartalet har två Rizzobutiker stängts, Triangeln i Malmö och Kista i Stockholm. Under juni har man stängt ytterligare tre Rizzobutiker, Sickla i Stockholm, Frölunda Torg i Göteborg och Forumgallerian i Uppsala – i enlighet med den förändrade affärsmodellen för bolagets skoverksamhet. Totalt sett är nu 8 av kedjans 14 butiker stängda. Detta har påverkat försäljning negativt under kvartalet jämfört med föregående år.

Ombyggnationerna av våra avdelningar på NK i Göteborg pågår, där reseavdelningen har öppnat på ny yta med gott resultat, skriver bolaget. 

Under perioden september 2019 - maj 2019  nettoomsättning uppgick till 614,7 miljoner kronor (640,5), en minskning med 25,8 miljoner kronor och försäljningen under perioden i jämförbara butiker var i nivå med föregående period.

Resultat före av- och nedskrivningar blev -15,6 miljoner kronor (23,6), en minskning med 39,2 miljoner kronor.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Make Up Store i rekonstruktion

Sminkkedjan kan inte betala löner, skatter och leverantörsskulder.

Icas obemannade test – fler unga kunder och höga snittköp

Forever 21 lever vidare trots konkursen

H&M erbjuder fossilfria leveranser ihop med Instabox

Finska Posten köper Aditro

Branschen hoppas matcha krympande bokrea

Nyhetsbrev

Minskad omsättning för live video-shopping-bolag

Arkiv

De mörka molnen har skingrats för nätbutikerna

Här är trenderna från megamässan Euroshop

Digitala provrumsspeglar, hologram och doftmoln bland det som väckte mest uppmärksamhet i Düsseldorf.

Bh-experter i Victoria's Secrets nya svenska butik

Ikea miljardsatsar på Stockholm – fyra nya butiker ska öppnas

På nytt jobb
Akademibokhandeln värvar från Indiska

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

Minskat resultat för Björn Borg

På nytt jobb
Bygghemma byter vd

Bankkontor blir godisbutik – godiskedjan växer

Ikea automatiserar lagret – drar upp leveranstempot

Kontantupproret vill se politikerna sätta press på handeln

Beijer slog kampanjrekord 

Här öppnar Synsam – följer på rekordår i nyöppningar

Dubbelöppning för Arken Zoo

Trögt kvartal för Akademibokhandeln – utmaningar i e-handeln

Från Åhléns till H&M

Går tillbaka till H&M och lämnar posten som affärsområdeschef hos varuhuskedjan.

Här lägger designbutiken ned

Blir driftschef hos Löplabbet

Ny ansvarig för Arket

Buttericks breddar butiksnätverket med shop-in-shop

Apotek365 drar upp omsättningen för Iapotek

Butik för Linum

Så mycket ökade e-handeln i fjol

Efter Maxi-branden – butiker varnas för utmaning i sociala medier

Bygghemma förvärvar onlineaktör

Fortsatt låg framtidstro i handeln

E-handelsraket flyttar lagret

Så sålde Clas Ohlson

Se alla Företagens egna nyheter

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Sänd till en kollega

0.203