23948sdkhjf

Kunder vill handla mot faktura i butik – nu släpps ny betallösning

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Verifone och Fakturagram vill möta efterfrågan med ny lösning.

Var sjätte person skulle handla mer i fysiska butiker om det var enklare att betala mot faktura. Det visar en undersökning som genomförts av Yougov på uppdrag av betallösningsföretaget Verifone. Samma företag som nu lanserar faktura i butik, tillsammans med Fakturagram, en del av Inkassogram. Avtalet gäller fakturabetalning via butikens kortterminal.

Läs också: Swedbank Pay och Verifone fördjupar samarbetet

–  Att handla på faktura i butik har länge varit tidskrävande och komplicerat. Ett enkelt fakturaköp eller en delbetalning har uppehållit såväl kassörens, köns och kundens tid i flera minuter. Vår tekniska lösning med bland annat Mobilt BankID kapar dessutom tiden rejält för fakturaköpet. Med Fakturagram tar det bara mellan 15-20 sekunder från start till mål. Det är förstås jättekul att få vara bland de första på banan med den här nya typen av lösning tillsammans med Verifone, säger Niclas Josefsson, vd på Inkassogram.

Fakturor är, tillsammans med kort- och direktbetalning, de mest populära sätten att betala med vid handel på nätet men när det gäller fysisk butik är det kort, kontanter och mobiltelefoner som dominerar.

– Att fakturor är ett populärt betalsätt kan bland annat bero på att man vill vänta med att betala tills man fått varan men också på att man vill köpa något som man inte har råd med just för tillfället, säger Morgan Sellén, Sverigechef på Verifone.

– Köp på faktura är markant högre i e-handeln än i fysisk butik. Var femte person måste avstå köp i fysisk butik en gång i månaden på grund av att de inte har pengar för köpet för tillfället och efter undersökningen är vi övertygade om att fakturor är ett verktyg för att öka försäljningen i fysisk handel. Man har sett att köpen i fysisk handel går ner efter den 16:e varje månad, när pengarna börjar ta slut. Om man kan ge en möjlighet att skjuta upp betalningen tror vi att försäljningen kan jämnas ut mer under månaden, tillägger han.

Läs också: Ikea, Ica och Swish högst på varumärkeslistan

Verifones undersökning visar att en av fyra handlare tror att de skulle kunna öka sin försäljning om fakturaköpen blir enklare. Hittills är det mest inom sällanköpsvaruhandeln som det erbjuds fakturaköp. Anledningen till att fakturaköp är så pass ovanligt i fysisk butik är, enligt Morgan Sellén, att det är för krångligt att utföra sådana betalningar.

– Hittills har kunder behövt fylla i en massa blanketter och få beviljad kredit innan de kan betala med faktura i butik. Det känns inte så kul och är väldigt tidskrävande. För tio år sedan fanns inte en så stor vilja hos handlarna att jobba med fakturabetalningar, men nu börjar det vända. Även fakturabolagen visar nu större intresse för mindre inköp, och varför inte? Många småköp leder ju i slutändan till ett stort belopp.

Verifone tar fram lösningar för att kunna genomföra fakturaköp direkt i betalterminaler. Hur lösningarna ser ut kommer att skilja sig åt beroende på vilket fakturabolag man använder sig av, säger Morgan Sellén.

– Det kan exempelvis röra sig om en app som fungerar ungefär som Apple Pay eller Samsung Pay. Andra kanske nöjer sig med att man slår in sitt personnummer via betalterminalen och sedan godkänner köpet via ett SMS.

Läs också: Swish och Ica i hälarna på Volvo

– Målet är att köpupplevelsen ska bli minst lika smidig som om man betalar med kort. Det ska dessutom inte vara synligt för andra vilken betallösning man använder sig av.

En beviljad kredit kommer dock fortfarande att krävas.
– Många har redan en relation med företag som till exempel Klarna, Svea Ekonomi, Resurs, Mash, Fakturagram etc och om den butik som man vill handla i använder samma aktör så är man redan ombord. Annars måste man först genomföra processen med att ansöka om kredit hos det bolag som det rör sig om. Framöver kommer det att utvecklas lösningar för att bli kund snabbt.

Vad krävs från handlaren för att komma igång?
– Affärssinne och gott humör, att man ser detta som en möjlighet och att man hittar ett koncept med ett fakturabolag som passar.

– Vi kör flera piloter med våra betallösningar och jobbar aktivt med olika fakturabolag som våra kunder efterfrågar. Just nu ser vi främst ett starkt intresse från sällanköpsvaruhandeln (möbler, vitvaror men även från bland annat apotek, tandläkare, cykelbutiker och veterinärer) samt andra segment som livsmedel, retail och transport.

Resultaten från undersökningen har publicerats i rapporten ”Svenskarna om fakturabetalningar”.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Jaktkedja i konkurs

Här är Gina Tricots nya etableringar

Nellys vd kliver av

Efterträds tillfälligt av moderbolagets vd Marcus Lindqvist.

Dagligvaruhandelns framtidstro toppar e-handelns

Clas Ohlson växer kraftigt online

Klart: Kappahls ansökan om avnotering godkänd

Nyhetsbrev

Na-kd investerar 40 miljoner i en helt ny affär

Arkiv

Nelly lämnar Falkenberg

Hemtex varslar på huvudkontoret

Nu når Instabox halva Sverige samma dag

Här kommer Happy Food Stores andra butik

Shoppingturismen ökar – kineser mest lönsamma

TEKNIK
Global Samsungdirektör: Mobil säkerhet har aldrig varit viktigare

Nick Dawson om Asiens försprång och säkerhetsriskerna med Internet of things.

Swedbank Pay och Verifone fördjupar samarbetet

Twilfits ordförande om rekonstruktionen: "Vi ska signifikant minska antalet butiker"

Twilfit i rekonstruktion

Underklädeskedjan har över 100 miljoner kronor i skulder.

Picard bygger om alla butiker och öppnar nya

Här öppnar Skincitys första butik

Musikkedja i konkurs – stort antal svenska butiker berörda

Rekordkvartal för Footway – nu väntar expansion

Handeln ritar om städerna

Motigt för RNB – supersvagt kvartal för Polarn O Pyret

På nytt jobb
Hon blir ny landschef för Stadium i Sverige

klart vem som efterträder Daniel Löfkvist på sportkedjans största marknad.

På nytt jobb
Na-kd rekryterar från Asos och befordrar expansionchefen

Na-kd tillbaka i Helsingborg

Iittala ut – Sandqvist in

Bikester öppnar butik – och flyttar kontoret

Jula blir ännu "juligare" – lanserar egen must

Så sålde Dustin

Här dyker Lagerhaus också upp

Så sålde hemelektronik i september

Ny e-handelsfusion i outdoorbranschen

Över en kvarts miljard på en månad – nytt försäljningsrekord för e-handlaren

Afound byter kurs – ska satsa mer digitalt

På nytt jobb
Kliver på som vd för Hemmy

Fler butiker till Elins Esplanad

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.182