23948sdkhjf

Möbelföretag får böta fyra miljoner

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Döms för påhittade priser och utförsäljningar.

Möbelföretaget Trademax har dömts i Patent- och marknadsdomstolen att betala fyra miljoner kronor efter att ha anmälts av Konsumentombudsmannen. Möblerna ansågs ha påhittade rekommenderade priser för att företagets priser skulle se extra förmånliga ut och bolagets utförsäljningar ansågs också vara bluff.

Läs också: Använder vilseledande priser

– Domstolen ser allvarligt på företagets metoder, och det anser vi är väldigt viktigt. Många konsumenter riskerar att luras av den här sortens marknadsföring där priserna ser mycket förmånligare ut än de i själva verket är, säger Kristofer Johannesson, processråd vid Konsumentombudsmannen.

Trademax får nu betala en marknadsstörningsavgift på fyra miljoner kronor och får heller inte använda sig av uttryck som”lagerrensning" och "allt ska bort" om inte försäljningen rör hela varulagret eller en klart avgränsad del. Företaget år heller inte använda sig av ”rekommenderat pris” som inte används av branschen eller andra återförsäljare. Trademax får heller inte använda sig av nedräkningar på sajten om en ”rea” som pågår vars klocka startar om igen om sajten besöks igen.

Trademax håller inte med om domslutet.

– Vi kommer lägga in en överklagan då vi har en annan uppfattning vad som gäller marknadsrättsligt för användning av rekommenderade priser. Frågan har inte prövats tidigare av domstol så det är därför välkommet att frågan nu prövas. Om det skulle slås fast, i högsta instans, att Trademax har gjort fel kommer vi givetvis att rätta oss efter det, säger Trademax vd Christian Eriksson i ett mejl till Fri Köpenskap.

Mer om: Trademax
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

JC Penney på fallrepet – men förnekar konkursplaner

Möbelkedjan Room i konkurs

Saknade kapital och kompetens för att starta näthandel.

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Sportamore växer – men ökar förlusten

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Postnord återvände till förlust

Nyhetsbrev

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Arkiv

Amazon misstänks för konkurrensbrott – granskas av EU

På nytt jobb
Byggmax värvar CFO från Addnode

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Clas Ohlsons nätförsäljning dök

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

På nytt jobb
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Axfoods e-handelslyft

På nytt jobb
Hemmakväll får ny vd

Så ska turisterna lockas till designbutikerna

Designtorget bakom ny kartguide.

Lindex + Boozt = sant

På nytt jobb
Vd-skifte på Gents

På nytt jobb
Hon ska bära Babybjörn

Weekday öppnar i Lund

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

På nytt jobb
Hon tar över Klarsynt

XL-Bygg förvärvar två bygghandelsföretag

Nu är han ensam ägare till Gekås

Icas marknadsdirektör lämnar efter bara ett år

På nytt jobb
Lämnar ÖoB för Coop

Parfymutmanare stärker sig

Zalando skiftar till återvunnet

1 800 nya Amazonjobb i Frankrike i år

På nytt jobb
Ledningsskifte på Champion Norden

Ikea satsar på hemleverans av mat

TEKNIK
De ska placera Coop på den digitala kartan

Ica och Hemtex lanserar gemensamt varumärke

På nytt jobb
Axfoundation fördjupar hållbarhetsarbetet

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.16