23948sdkhjf

Vill skydda svenska stadskärnor med konst

| Av Philip Wallin | Tipsa redaktionen

"På lång sikt behöver vi få in det här på ett naturligt sätt i stadsmiljön."

Trygga gågator har blivit en av landets hetaste säkerhetsfrågor.

Läs också: "Terroristerna ska veta att det tar stopp"

Sveriges nationella center för arkitektur och design, ArkDes som ligger i anslutningen till Moderna museet i Stockholm, arrangerar just nu utställningen ”Public luxury” – ett inlägg i debatten om vårt gemensamma stadsrum – och hur vi skyddar det. 

Här visar tre formgivare upp alternativa förslag på trafikbarriärer som smälter in i gatumiljön – utan att signalera terror.

Ett cykelställ (bilden nedan), en läktarmodul och en parkbänk. Allt i betong. Alla ska enligt utställarna stå emot tunga lastbilar, vara flyttbara och samtidigt funktionella.

Formgivaren Clara von Zweigberk tog emot uppdraget med blandade känslor.
Hennes läktarmoduler i betong väger 1,3 ton styck.
– De är högre än lejonen på Drottninggatan så visuellt avskräcker de. Men flanörernas spontana reaktionen ska vara att man vill gå o sätta sig och inte tänka på varför den står där, säger hon.

Läs också: Så klarade Stockholmshandeln attacken

 I 99,9 procent av fallen kommer de här infartshindren inte användas för ändamålet."

Designern Björn Dahlström (bilden nedan), som bland annat ritat cyklar till Skeppshult i många år, har ritat ett planteringskärl i stål och betong, vars position smidigt ska kunna justeras för butikernas varutransporter.

– Det finns en hel skala av liv som måste fortgå. I den ena änden har vi den fridfulla vardagsanvädningen i en blomsterlåda eller bänk, i den andra det extremt våldsamma. Men i 99,9 procent av fallen kommer de här infartshindren inte användas för ändamålet. Det måste man tänka på, säger han.

Daniel Golling som är curator på ArkDes vill att barriärena som visas på utställningen ska bli något mer än bara ett inlägg i debatten:

Vi vill ta det här vidare, så det inte bara blir en utställning utan en del av stadsplaneringen."

– Reaktionen från Stockholms stad efter attentatet på Drottninggatan har inneburit fler betonglejon eller betongbarriärer. Resultatet är en stad som vi inte tycker att en stad ska vara. En stad ska vara öppen, inkluderande och bidra till ett aktivt liv.

Läs också: Så påverkade lastbilsdådet Stockholmshandeln

Arkitekturcentrer har därför tagit kontakt med Stockholms stad, som har visat intresse.
– Vi vill ta det här vidare, så det inte bara blir en utställning utan en del av stadsplaneringen, säger Daniel Golling.

Och för Jesper Ackinger, Säkerhetsansvarig på Stockholms stad, är det här en möjlig framtidsvsion:

– Vi vill ha en attraktiv stad, i det ingår förstås stadsbilden i allra högsta grad. Och då bör man hitta hinder som också är funktionella och vackra. För att uppnå säkerhet på kort sikt behöver man göra vissa åtgärder,

– Men på lång sikt behöver vi få in det här på ett naturligt sätt i stadsmiljön, säger han.

 

Betonglejonen
Sedan 1995 ligger betonglejonen på Drottninggatan och vaktar mot biltrafik i gatukorsningarna från Fredsgatan till Kungsgatan. De har tillkommit på initiativ av konstnär Anders Årfelt som skulpterat originalet och som också är upphovsman till de små lejonen.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Amazon ett steg närmare

Underklädeskedja öppnar outlet

Kedjorna som driver omsättningen

Heltäckande och unik kartläggning av Sveriges butiksbestånd.

Nu inleder Datainspektionen GDPR-granskning

Fokus på samtycke som rättslig grund.

Matleveranstjänst till Göteborg

Så ser en hållbar ledare ut

Nyhetsbrev

Då öppnar Beijer Byggmaterial sin nya anläggning

Arkiv

Efter kaoset: Postnord släpper stort åtgärdspaket

Så ska logistikjätten klara Black friday-anstormningen.

Två nya butiker till MoS

Här är verksamheterna som tar plats i modestråket The Designer Gallery.

Sportamore lanserar ny affärsmodell - Adidas först ut

1

Byter ut glödlampor – tjänar 1,8 miljarder

På nytt jobb
Hon ska hjälpa handeln mot bedrägerier

Svensk Handel rekryterar expert från Polisen.

Het sommar – sval försäljning för Byggmax

Här kommer nästa Dollarstore

Anställda anklagas för korruption och människohandel

Flera handlare hotas av konkurs

Handeln, servicebutikerna och nu krögarna. Företagarna i Göteborgs innerstad vittnar om att kommunen dödsdömer näringslivet.

Klartecken för Ica och Min Doktor

Icas köp av Min Doktor har kritiserats av Läkarförbundet. Nu har affären fått grönt ljus.

DEBATT
Kompetensförsörjning är en ödesfråga

Handeln digitaliseras snabbt. Trots det är branschen sämst på att kompetensutveckla befintliga medarbetare, skriver Unionens Henrik Ehrenberg i en debattartikel.

Rizzo avvecklas som butikskedja

Stadium omorganiserar och varslar

Filippa K i Amazons första fysiska modebutik i Europa

Hit kommer Plantagen

Ny e-handlare ska slåss om matkunderna

Fullföljer etableringsplan – två nya butiker i Stockholm

Har öppnat butik i Täby centrum och innan jul väntar ytterligare en butik i Stockholm.

Sverige är bäst på kontantlöshet

Shopgun tar sikte på reklambladen

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Handlarna pessimistiska inför framtiden

Nokas framgångsrika höst fortsätter

Mathems vd sågar granskningen

10-i-topp-lista: Städerna med framtiden för sig

Ikea ökar - främst i Sverige

”Nu kanske man får andas”

Ny Stora Coop till Stockholm

”Skitmarginaler”

Kommunikationschef lämnar Coop

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.151