23948sdkhjf

Vill skydda svenska stadskärnor med konst

| Av Philip Wallin | Tipsa redaktionen

"På lång sikt behöver vi få in det här på ett naturligt sätt i stadsmiljön."

Trygga gågator har blivit en av landets hetaste säkerhetsfrågor.

Läs också: "Terroristerna ska veta att det tar stopp"

Sveriges nationella center för arkitektur och design, ArkDes som ligger i anslutningen till Moderna museet i Stockholm, arrangerar just nu utställningen ”Public luxury” – ett inlägg i debatten om vårt gemensamma stadsrum – och hur vi skyddar det. 

Här visar tre formgivare upp alternativa förslag på trafikbarriärer som smälter in i gatumiljön – utan att signalera terror.

Ett cykelställ (bilden nedan), en läktarmodul och en parkbänk. Allt i betong. Alla ska enligt utställarna stå emot tunga lastbilar, vara flyttbara och samtidigt funktionella.

Formgivaren Clara von Zweigberk tog emot uppdraget med blandade känslor.
Hennes läktarmoduler i betong väger 1,3 ton styck.
– De är högre än lejonen på Drottninggatan så visuellt avskräcker de. Men flanörernas spontana reaktionen ska vara att man vill gå o sätta sig och inte tänka på varför den står där, säger hon.

Läs också: Så klarade Stockholmshandeln attacken

 I 99,9 procent av fallen kommer de här infartshindren inte användas för ändamålet."

Designern Björn Dahlström (bilden nedan), som bland annat ritat cyklar till Skeppshult i många år, har ritat ett planteringskärl i stål och betong, vars position smidigt ska kunna justeras för butikernas varutransporter.

– Det finns en hel skala av liv som måste fortgå. I den ena änden har vi den fridfulla vardagsanvädningen i en blomsterlåda eller bänk, i den andra det extremt våldsamma. Men i 99,9 procent av fallen kommer de här infartshindren inte användas för ändamålet. Det måste man tänka på, säger han.

Daniel Golling som är curator på ArkDes vill att barriärena som visas på utställningen ska bli något mer än bara ett inlägg i debatten:

Vi vill ta det här vidare, så det inte bara blir en utställning utan en del av stadsplaneringen."

– Reaktionen från Stockholms stad efter attentatet på Drottninggatan har inneburit fler betonglejon eller betongbarriärer. Resultatet är en stad som vi inte tycker att en stad ska vara. En stad ska vara öppen, inkluderande och bidra till ett aktivt liv.

Läs också: Så påverkade lastbilsdådet Stockholmshandeln

Arkitekturcentrer har därför tagit kontakt med Stockholms stad, som har visat intresse.
– Vi vill ta det här vidare, så det inte bara blir en utställning utan en del av stadsplaneringen, säger Daniel Golling.

Och för Jesper Ackinger, Säkerhetsansvarig på Stockholms stad, är det här en möjlig framtidsvsion:

– Vi vill ha en attraktiv stad, i det ingår förstås stadsbilden i allra högsta grad. Och då bör man hitta hinder som också är funktionella och vackra. För att uppnå säkerhet på kort sikt behöver man göra vissa åtgärder,

– Men på lång sikt behöver vi få in det här på ett naturligt sätt i stadsmiljön, säger han.

 

Betonglejonen
Sedan 1995 ligger betonglejonen på Drottninggatan och vaktar mot biltrafik i gatukorsningarna från Fredsgatan till Kungsgatan. De har tillkommit på initiativ av konstnär Anders Årfelt som skulpterat originalet och som också är upphovsman till de små lejonen.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Hon är ny landschef på Ikea

På nytt jobb
Ny vd på Metallkretsen

Betaltjänsten Glase lägger ner

De gör kollektion åt H&M

Modekedjan i svenskt sko- och klädsamarbete. Kollektionen innehåller även plagg och skor till barn.

Nya Coop och Eurocash vid gränsen

400 miljoner plöjs ned i ny handelsplats i Storlien vid norska gränsen.

Kappahl lovar nytt koncept - men först butik för Newbie

Öppnar tillfällig barnklädesbutik för att sedan bygga om ytan till ett helt nytt koncept.

Nyhetsbrev

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

E-handelsjätten tar ytterligare ett kliv in på den svenska marknaden.

Arkiv

Leveranser samma dag i 36 städer

Polisen har jullov i bedrägeriarbetet

För ärenden under 5 000 kronor ska bevismaterial inte samlas in.

Ras för skohandeln

Minussiffror i modehandeln i november, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil. Därtill har december inte heller inletts bra.

Julklappar för 23 miljarder

Kvarteret lyfts med ny handel

Plats för 20 butiker när Hästen 21 i centrala Stockholm utvecklas. I projektet ingår PK-huset.

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

Bauhaus tar över Fredells

Varuhuset i Sickla blir viktig logistiknod.

Lista: Största bolagen inom convenience

Så stora är de – och så växer de.

Systembolaget öppnar utlämningsställe

Här ska nytt koncept för e-handeln testas.

Byggmax sökte och fann deras första kund

25 år efter starten spårade kedjan upp första kunden med privatdetektiv.

De är årets nätbutik

Vann för femte året i rad.

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

Mindre marginaler - men storleken spelar ingen roll

De tar över Harald Nyborgs butiker

Gateau gästar H&M

Fazerägt hantverksbageri öppnar pop up i modekoncernens inredningsbutiker i december.

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Fastighetsägaren: ”City Gross ska betala 13 miljoner”

Butik sprängd i Malmö

Ikea öppnar på Manhattan

Matsmart retirerar från Norge

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Efter vd-bytet: Nytt bakslag för Axfoods apotek

Ny mordbrand: ”Total förödelse”

Black friday-kunderna valde bort köpcentrum

Han bjöd snattarna på lunch - då minskade stölderna

Nätet störst på Black friday

Leveranserna sena – snart kommer Black friday-stormen

Branschprofil avliden

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.183