23948sdkhjf

Coops utspel blev en viral succé

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Kampanjen om parfym på sur mjölk blev en världsnyhet: ”Vi har en medieräckvidd på 250 miljoner människor.”

Sedan en tid tillbaka har Coop lagt om sin kampanjstrategi. Kampanjerna delas upp i tre delar.

Läs också: Paolo Roberto ska knocka konkurrensen

1. Vara och pris: Vanlig klassisk reklam i exempelvis print, tv och digitala kanaler.

2. Varumärkeskommunikation: Exempelvis Coops reklamfilmer med Lotta Lundgren.

3. Utspel: PR-utspel som är tänkt att träffa brett och skapa debatt. Kända exempel är Kära köttbit, Ekoeffekten, Knasiga grönsaker och Framtidens protein.

Det senaste PR-utspelet med Coops parfym som luktar sur mjölk har minst sagt lyckats. Kampanjen har intresserat journalister över hela världen.

Läs också: Ny Coop-butik i prestigeläge

– Vi har nått en medieräckvidd globalt på 250 miljoner människor bara på ett par veckor. Även om det är svårt att mäta exakt hur många som på allvar tagit in budskapet så är det en indikation på hur framgångsrik den varit, säger Marie Wedin, marknadschef på Coop Sverige till Fri Köpenskap.

I kampanjen har Coop fokuserat på gammal mjölk eftersom det är ett sorgebarn när det gäller matsvinn i Sverige och globalt. Bäst före-datum tros vara likställt med sista förbrukningsdag och många liter som egentligen är färska hamnar i vasken.

– Med vårt doftprov så får man reda på hur sur mjölk verkligen luktar. Innan det stadiet är okej att dricka.

Den sura mjölken har tagits fram i begränsad upplaga på parfymflaska men kan också beställas i mindre stickprover. 8 000 doftprover har beställts hittills.

Läs också: Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

– Det är fantastiskt och särskilt roligt är det att flera skolor har hört av sig för att beställa parfymen i utbildande syfte.

Även fullblodskonkurrenter har delat, kommenterat och hyllat inläggen i sociala medier. ”Genialiskt”, skriver en.

– Mycket kul att den fått genomslagskraft. Hela tanken är att som stark hållbarhetsaktör uppmärksamma att en tredjedel av allt matavfall slängs helt i onödan, säger Marie Wedin.

Liksom Arla har Coop på sin emv-mjölk även tagit fram en ny stämpel med texten ”Ofta bra efter”.

– Mjölken är ett exempel av många. Vi måste sluta stirra blint på bäst före-datum och i stället använda näsa och mun. Det är det hela den här kampanjen handlar om.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Lista: Största bolagen inom convenience

Så stora är de – och så växer de.

Byggmax sökte och fann deras första kund

25 år efter starten spårade kedjan upp första kunden med privatdetektiv.

Systembolaget öppnar utlämningsställe

Här ska nytt koncept för e-handeln testas.

De är årets nätbutik

Vann för femte året i rad.

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

Mindre marginaler - men storleken spelar ingen roll

Nyhetsbrev

De tar över Harald Nyborgs butiker

Arkiv

Sex trender om framtidens butiker

Gateau gästar H&M

Fazerägt hantverksbageri öppnar pop up i modekoncernens inredningsbutiker i december.

Förtroende är framtidens handelsvara

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

En miljard till Ikeas medarbetare

Så stor bonus får svenska medarbetare genom lojalitetsprogrammet.

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Ny Willys i expansiv stad

Clas Ohlson stänger alla butiker utanför Norden

Andra kvartalet var sämre än väntat.

På nytt jobb
Efter motgångarna: Ny vd för Axfoods apotek

Gustav Hasselgren ersätter Johan Bergenheim som vd för Apohem.

Kriget slut – City Gross stänger

Striden med fastighetsägaren får ett slut. City Gross stänger – och kräver skadestånd.

Fastighetsägaren: ”City Gross ska betala 13 miljoner”

Butik sprängd i Malmö

Så effektiviserar e-handelsjätten varuhanteringen

Ikea öppnar på Manhattan

Matsmart retirerar från Norge

Kraftig ökning av konkurser

Ökar med 124 procent inom detaljhandeln – trots högkonjunktur.

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Efter vd-bytet: Nytt bakslag för Axfoods apotek

Ny mordbrand: ”Total förödelse”

Black friday-kunderna valde bort köpcentrum

Han bjöd snattarna på lunch - då minskade stölderna

Nätet störst på Black friday

Branschprofil avliden

På nytt jobb
Postnord anställer kvartett

Leveranserna sena – snart kommer Black friday-stormen

Rekordår för Jysk

Här öppnar H&M It's Pleat

Black friday – nu även i Nära-butik

Ica säger upp personal

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.171