23948sdkhjf

Coops utspel blev en viral succé

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Kampanjen om parfym på sur mjölk blev en världsnyhet: ”Vi har en medieräckvidd på 250 miljoner människor.”

Sedan en tid tillbaka har Coop lagt om sin kampanjstrategi. Kampanjerna delas upp i tre delar.

Läs också: Avslöjar: Coop öppnar Amazon Go-butiker nästa år

1. Vara och pris: Vanlig klassisk reklam i exempelvis print, tv och digitala kanaler.

2. Varumärkeskommunikation: Exempelvis Coops reklamfilmer med Lotta Lundgren.

3. Utspel: PR-utspel som är tänkt att träffa brett och skapa debatt. Kända exempel är Kära köttbit, Ekoeffekten, Knasiga grönsaker och Framtidens protein.

Det senaste PR-utspelet med Coops parfym som luktar sur mjölk har minst sagt lyckats. Kampanjen har intresserat journalister över hela världen.

Läs också: Klart: Coop öppnar obemannade butiker

– Vi har nått en medieräckvidd globalt på 250 miljoner människor bara på ett par veckor. Även om det är svårt att mäta exakt hur många som på allvar tagit in budskapet så är det en indikation på hur framgångsrik den varit, säger Marie Wedin, marknadschef på Coop Sverige till Fri Köpenskap.

I kampanjen har Coop fokuserat på gammal mjölk eftersom det är ett sorgebarn när det gäller matsvinn i Sverige och globalt. Bäst före-datum tros vara likställt med sista förbrukningsdag och många liter som egentligen är färska hamnar i vasken.

– Med vårt doftprov så får man reda på hur sur mjölk verkligen luktar. Innan det stadiet är okej att dricka.

Den sura mjölken har tagits fram i begränsad upplaga på parfymflaska men kan också beställas i mindre stickprover. 8 000 doftprover har beställts hittills.

Läs också: Coop släpper ny scan- och betalapp – öppnar upp för obemannat

– Det är fantastiskt och särskilt roligt är det att flera skolor har hört av sig för att beställa parfymen i utbildande syfte.

Även fullblodskonkurrenter har delat, kommenterat och hyllat inläggen i sociala medier. ”Genialiskt”, skriver en.

– Mycket kul att den fått genomslagskraft. Hela tanken är att som stark hållbarhetsaktör uppmärksamma att en tredjedel av allt matavfall slängs helt i onödan, säger Marie Wedin.

Liksom Arla har Coop på sin emv-mjölk även tagit fram en ny stämpel med texten ”Ofta bra efter”.

– Mjölken är ett exempel av många. Vi måste sluta stirra blint på bäst före-datum och i stället använda näsa och mun. Det är det hela den här kampanjen handlar om.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

VRG genomför riktad nyemission

Modemärken öppnar tillfälligt i Kärnan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

Ljusning för Thernlunds: "Kunderna har kommit tillbaka till butikerna"

I juli ökade försäljningen i de fysiska butikerna med nära 30 procent. Nu väntar ytterligare satsningar på e-handel och sortiment.

På nytt jobb
Blir kommunikationschef hos Jysk

Amazon bekräftar: Lanseringen av svensk sajt redan igång

Nyhetsbrev

Svensk Digital Handel om Amazon: "Konkurrensen måste ske på lika villkor"

Svensk Digital Handel välkomnar Amazon men siar att prispress och tuff konkurrens väntar.

Arkiv

VRG utser ny koncernledning och ansöker om förlängd rekonstruktion

Ackordsförslag skickas nu ut till bolagets borgenärer.

Makeup Mekka till Sverige

Rekordhandel i Värmland när gränsen öppnades

Från Miinto till Zalando

På nytt jobb
Hon lämnar Fazer för Nordea

På nytt jobb
Återvänder till Duni – som vd

Öppnar ny outlet vid norska gränsen

Amazon ser ut att få helsvensk lansering

Ökad försäljningsvolym i detaljhandeln

Färre konkurser i detaljhandeln i juli

Minskad e-handel, men fortfarande bra fart

Så kan handeln hantera bjässen Amazon

Svenska e-handlare behöver hitta strategier för att möta det högst reella faktumet att Amazon etablerar sig i Sverige inom kort.

Första spadtaget för nytt Biltemavaruhus

Källor: Amazonetablering i Sverige höst

Uppgifterna om e-handelsjättens ankomst uppges vara bekräftade.

Lindex tillbaka till normala nivåer efter kraftig försäljningsminskning

Fördubblad e-handel under andra kvartalet.

Premiär för Butterick's i köpcentrum

RNB: Klartecken för fortsatt rekonstruktion

Zalando knyter till sig Arket

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

På nytt jobb
Två lämnar och två tillkommer i Clas Ohlsons styrelse

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Miljardvallen sprängd för Jula i juni

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Ingelsta Kalkon stänger tre delikatessbutiker

Instabox över en miljon användare – fyrdubblar omsättningen

Handelstrender: Färre men större företag – och mer värderingsstyrt

Se alla Företagens egna nyheter

Årstider - Marknadsföring - Upplevelser

Att spela musik i butik - Vilken licens gäller?

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Sänd till en kollega

0.172