23948sdkhjf

Club Xprs vd om konkursen: "Externa handelsplatser var fel strategi"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

På måndagsmorgonen blev det känt att lågpriskedjan Club Xprs försatts i konkurs. Något som Market var första med att rapportera. Konkursansökan lämnades in på egen begäran till Borås tingsrätt på torsdagen och på fredagen kom beslutet.

Läs också: Här sköter kunden betalningen själv

– Jag tror fortfarande väldigt mycket på vår affärsmodell och på ett lågpriskoncept av det slag som Club Xprs är. Det finns en stor potential i konceptet men med facit i hand så var externa handelsplatser fel strategi för oss, säger Victor Appelqvist, vd, grundare och huvudägare till tidningen Habit.

– Som okänt koncept blev vi inte den destinationen vi hade behövt bli för att växa med varuhusen. Hade vi istället etablerat oss i mer citynära köpcentrum med mindre enheter och andra kundflöden så hade situationen sett annorlunda ut för oss idag. 

Men ni har dragits med förluster under en längre tid varför tog ni beslutet nu?

– Vi har dragit i handbromsen nu för att vi ser att de åtgärder som vi gjort löpande inte varit tillräckliga och inte hjälpt till att öka kundflödena i och till varuhusen. Det är naturligtvis tråkigt och jag är väldigt besviken. Onlineförsäljningen är bra och där ser vi att vi får till en bra dialog med kunderna ooch har en bra och väl fungerande plattform. Men utvecklingen i de fysiska varuhusen är medioker och går åt fel håll trots att vi arbetat med butiksupplevelsen och sortimentet ,säger Victor Appelqvist till Habit.

Han har själv löpande investerat i verksamheten ända fram till konkursen men vill inte uppge hur mycket kapital det rör sig om.

Till Habit säger han att köpmönstren ser olika ut för e-handel och de fysiska varuhusen och att det var utvecklingen i varuhusen som stjälpte konceptet. För en tid sedan kommunicerade bolaget att man tänkte satsa på mer citynära lägen och ett färdigt citykoncept finns på papperet men hann inte sjösättas. Att ta sig ur externa handelsplatser för att satsa på citylägen skulle bli en för stor rockad. 

Han säger att kedjan fått en bra position hos småbarnsmödrar och de har nåtts också framförallt online där man genom community med några hundra microinfluencers som Club Xprs jobbar med varje månad fått bra respons och nått ut.

Därtill har man arbetat med marknadsföring genom många olika större medier lokalt där varuhusen finns men det har trots allt inte givit tilllräckligt med trafik. 


Försäljningen av damsortimentet står för 50 procent a omsättningen medan barn, herr och heminredning står för den andra halvan. Victor Appelqvist säger att man mot slutet fått bra snurr på heminredning med ett vässat erbjudande och därtill har nyligen ett babysortimentet introducerats.

Vad ska du göra nu?

– Nu ska jag fokusera på att gå igenom den här konkursen och vi börjar med en månads utförsäljning men så får vi se vad som händer sedan. Det är för tidigt att säga nu när varuhusen stänger.

Edgångssammanträde är satt till 5 december vid Borås tingsrätt.

Mer om: Club Xprs
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Daniel Wellington vann – Ur & Penn tvingas förstöra klockor

Domen i Patent- och marknadsdomstolen kan inte överklagas.

Skånsk modekedja kan få norsk ägare

Ica-butik i centrala Stockholm lägger ned

Lindex ägarbolag byter vd

På nytt jobb
Nya landschefer hos 25-åriga hälsokedjan

Designtorgets vd Pål Kårfalk ny Sverigechef hos Life.

Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Nyhetsbrev

Butik 140 för optikkedjan

Arkiv
1

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Bauhaus tar hemleveranserna till Storstockholm

Nu vill de också handla mat på nätet

På nytt jobb
Duo till fastighetsrådgivare

Blomsterlandet ökar närvaron i Skåne

Ikea i pionjärsatsning på biobränsle till havs 

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

Nu drar elektronikkedjan upp tempot digitalt

Lågprisjättens e-handel lanserad

På nytt jobb
Vd-skifte hos Apoteksgruppen

Hon kliver in som vd efter en snabb karriär hos Apotekskedjan.

Ännu en butik stänger – här breder butiksdöden ut sig

TEKNIK
Googlesökningar blir erbjudanden i butikens skärmar

Digital skärmteknik ersätter de traditionella skyltarna.

Här expanderar Jysk

Coop-chef anklagas för trakasserier av 20 kvinnor – en försökte ta livet av sig

Sängkedja fortsätter satsa fysiskt – väljer Stockholmscentrum

Team Sportia-butik i konkurs

Willys tar över efter Coop – kan följas av Rusta

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Näthandlare tror på framtiden

NK-kvarter kan byggas ut och om

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Tillfälligt för inredningsaktör

Nytt samarbete för kameraövervakning

Ska säljutbilda fler i Norden

Ikeas testkoncept läggs ned

Så sålde Clas Ohlson

Twilfit till Åhléns

Lantmännen och Granngården i utökat samarbete

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.131