23948sdkhjf

Flera handlare hotas av konkurs

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Handeln, servicebutikerna och nu krögarna. Företagarna i Göteborgs innerstad vittnar om att kommunen dödsdömer näringslivet.

Fri Köpenskap har vid flera tillfällen skrivit om handlarnas situation i Göteborgs stadskärna. Bortplockade parkeringsplatser och kraftigt höjda parkeringsavgifter liksom ombyggnationer inte minst med Vasabron och den planerade Västlänken har gjort att tillgängligheten i stadskärnan försämrats. De kunder som vill ta bilen in till staden och strosa runt bland butikerna väljer i stället angränsande köpcentrum.

Läs också: Fix My Phone till Nordstan

För bara några dagar sedan kunde Göteborgs-Posten (betallänk) avslöja att tre krogar, Más, Bourbon Street och Pixbar i Göteborgs stadskärna, dras med skatteskulder och riskerar konkurs på grund av ombyggnationerna kring Vasabron.

Läget är väldigt illa. Ingen av restaurangerna klarar av att betala sina skatter och de har fått betalningskrav från Skatteverket. Det handlar om veckor eller möjligtvis månader, säger krögarnas juridiska ombud Per Hellström till tidningen.

Sen tvingas de ansöka om konkurs?

Ja, så kommer det att bli.

Läs också: Mediamarkt moderniserar - Nyinviger dubbelt i helgen

Robert Andersson som driver Más är uppgiven.

Det känns för jävligt, jag har lagt ner hela mitt liv och belånat mig för detta.

Och han är långt ifrån ensam. Fri Köpenskap har talat med flera näringsidkare i området och de målar alla upp samma bild. Särskilt allvarlig tycks situationen vara i stadskärnan innanför vallgraven.

Många närmar sig konkurs och när till och med stora kedjor ser kraftiga försäljningstapp så är läget under all kritik, säger Anna Qvick Carlsson, handlare på Magnussons Ur till Fri Köpenskap.

Läs också: Ica kritiseras för öl-skyltning

Ingen e-handel, black friday eller annan naturlig konkurrens kan ens i närheten förklara att 32 procent färre besökare kom till hennes butik i september, menar hon.

Och det såg likadant ut förra året. Sedan avstängningarna av broar och annan trafikkaos börjat har vi legat på minskningar mellan 20 och 35 procent varje månad. Det är självklart att vi inte kan klara en sådan utveckling under en längre tid.

Hon funderar på att tillfälligt stänga ned sin butik i protest och hoppas på att fler handlare kan tänkas vilja göra en gemensam manifestation.

– Ett annat alternativ blir att flytta butiken ut från staden. Något måste hända. Det här håller inte längre, säger hon.

Läs också: Party Land till Femman

Vad innebär den här utvecklingen på sikt?

Hjärtat i staden, de anrika butikerna försvinner i takt med att kunderna inte kan ta bilen till stan. Och vad tror du det innebär livet och rörelsen i stadskärnan? Man dödsdömer den.

Även för dagligvaruhandeln är läget allvarligt på sina håll. En av stationerna i den planerade Västlänken ska byggas precis utanför Ica Focus.

Som göteborgare så kan jag skriva under på att hanteringen av Västlänken inte varit bra. Kommunen har inte lyssnat på befolkningen och informationen har varit dålig. Det har skapat en infekterad stämning i staden, berättade Peter Rundqvist, handlare på Ica Kvantum Focus till Fri Köpenskap efter valet.

Läs också: Saluhall i nya händer

Han, liksom 17,2 procent av Göteborgs befolkning, röstade på det nya partiet Demokraterna som gått till val på att riva upp byggplanerna.

Man körde över befolkningen efter en folkomröstning om de trängselskatter som skulle finansiera bygget 2014. Man trodde nog inte i sin vildaste fantasi att nej-sidan skulle få majoritet, säger han.

Ombyggnationerna utanför butiken är tänkt att starta sommaren 2020 och hålla på tills dess att tunneln är klar 2026.

I kombination med trängselskatt samt bortplockade och prishöjda parkeringsplatser blir det ett kraftigt slag mot våra bilkunder, säger Peter Rundqvist.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Årets matbluff – här är finalisterna

Palmolja i det svenska smöret och äppelbas i grönsaksjuicen. 120 nomineringar har blivit fem finalister: ”Här har man verkligen lurat kunderna”.

Hon blir ny vd för KF

"Ett spännande och utmanande uppdrag."

Axfood backar efter matbluffen

Nu säljs lagret ut

Här lägger Ica Supermarket ned

Nettos ägare vill köpa BR

Avbröt utförsäljningen – nu pågår förhandlingar.

Nyhetsbrev

Biltema i stor logistiksatsning

120 000 kvadratmeter extra lageryta och satsning på logistiken ska klara kraftig expansion.

Arkiv

Konkursad kedja stänger butik

Så summerar Mio 2018

H&M tappar expansionschef - går till köpcentrumaktör

På nytt jobb
Hon blir vd för Blocket

Hämtar vd från Tele 2.

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

Jysk väljer Malmöcentrum

Så sålde Clas Ohlson

Öppnar i Östersund

Butiken blir sportkedjans 15:e och till att börja med är det en tillfällig yta om 1 000 kvadratmeter.

Hööks i nya händer

Jula förvärvar hästsportkedjan.

Han ska leda modeföretag

Ägarna rekryterar vd till Whyred och Hope från Axel Johnson, uppger Habit.

Anna-Karin Hatt ny vd på LRF

Han lämnar Qliro

Kortare lokalkontrakt när inbromsning i konjunktur och ökad e-handel väntar

Så ska Lyko få till ett omnikanalerbjudande

Han är DHL Express nya vd

Efterträdaren till Ted Söderholm är klar.

Best of Brands i konkurs

Rekonstruktionen kunde inte rädda modekedjan.Bolaget har nu försatts i konkurs.

Här stänger Hemtex efter 20 år

Här öppnar H&M

Ny finanschef på Scandi Standard

Från byggbranschen till möbelkedja

Digitala butiker ska utmana Amazon

Han lämnar Lindex

Klartecken för kompetenslyft

Ännu ingen ny ägare till modekedja

Här levereras maten direkt in i bilen

På nytt jobb
Ny vd på Circle K

Nytt uppdrag för Kenneth Bengtsson

Ny marknadsdirektör hos Reitan

Amazon har det kämpigt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.144