23948sdkhjf

Nordisk näthandel snart uppe i en biljon

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Handeln i Norden tar stora språng framåt.

De nordiska länderna handlar på nätet som aldrig förr. I år beräknas kunder i Sverige, Norge och Finland handla för hela 737 miljarder kronor, det framgår av en undersökning som betalningsföretaget Dibs utfört.

Läs också: Black friday slog rekord i natt

– Utvecklingen det senaste decenniet har varit otrolig, och i denna takt så kommer den nordiska marknaden att nå en biljon kronor inom några år, säger Daniel Larsson, ‎vd Dibs i ett pressmeddelande.

Den svenska marknaden är inte oväntat störst eftersom där finns flest konsumenter men både danskarna och norrmännen handlar mer i genomsnitt. I Sverige handlar genomsnittskonsumenten för 3 100 kronor per månad jämfört med danskarnas 3 700 kronor och norrmännens 3 500.

Svenskarna utmärker sig för att de i mindre utsträckning handlar från utlandet, och från sina nordiska grannar. Endast 9 procent av svenskarna handlar i danska nätbutiker och knappt alls i de andra, att jämföra med att 21 procent av finländarna e-handlar i svenska butiker. Därefter kommer norrmännen med 18 procent och sedan danskarna med 17 procent. Övrig handel inom Norden är försumbar.

– De duktiga svenska webbutikerna spelar en viktigare roll i den nordiska e-handeln än övriga nordiska länder. Samtidigt räknar vi med att allt fler konsumenter kommer handla från länder utanför Norden i framtiden vilket kommer utgöra ett hot mot den svenska e-handeln. Det blir allt viktigare för svenska e-handlare att fortsätta expandera till fler länder, fortsätter Daniel Larsson.

Mer om: DIBS
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Wrapp förstärker marknadsavdelningen

Så mycket ökar Elons näthandel

Artist in i nätapotek

Efter konkursen – Best of Brands med ny ägare

Branschprofiler ska skapa ny modekedja digitalt och fysiskt.

På nytt jobb
Ica tar in reklamguru

På nytt jobb
Ska utveckla Ikeas fastigheter

Han blir chef för Ikea property.

Nyhetsbrev

Bygghandeln minskar – men ökar

Arkiv

På nytt jobb
Med e-handel i fokus

Då får modekedjan ny vd

Färdigräknat: Här är Årets matbluff

Produkten som lurade kunderna mest 2018.

På nytt jobb
Ny chef på Apotek Hjärtat

Swish och Ica i hälarna på Volvo

Yougovs Brandindex rankar vilka varumärken det talas mest positivt om.

Ambientemässan växer i betydelse

Framtidens detaljhandel och tips på hur man skapar ultimata butiksmiljöer på mässan i Frankfurt.

På nytt jobb
Han går till Apoteksgruppen

Blir affärsutvecklingschef på Apoteksgruppen och har ett förflutet från dagligvaruhandeln.

Icas vd: ”Majoriteten av tjänsterna kan påverkas innan sommaren”

200 tjänster hos Ica Sverige ska bort. Tjänsterna är spridda över hela företaget.

Ny landschef för Normal

Lämnar Salling Group och Føtex för detaljhandelskedjan i Danmark.

Butikskoncept i konkurs

På nytt jobb
Från Oriflame till Stadium

Hon får titeln head of agency hos sportkedjan och ska ansvara för idé och produktion i kedjans samtliga marknadsföringskanaler.

200 tjänster ska bort på Ica

Omorganisationen ska frigöra resurser till bland annat digitaliseringen.

Här är de nya ministrarna

Skönhet i tre våningar - nu öppnar Kicks nya storsatsning

I veckan öppnar skönhetskedjan nytt i Stockholm city. Enheten är den största butikssatsningen i kedjans historia.

Här stänger Polarn O. Pyret

På nytt jobb
Han kliver in på Fazer

Galleria med nya modekoncept

Ny sängspecialist i Malmö

Ökade online - slog rekord

Systembolaget varnar vinleverantör

Så summerar Mio 2018

Nu säljs lagret ut

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

Så sålde Clas Ohlson

Jysk väljer Malmöcentrum

Anna-Karin Hatt ny vd på LRF

Han lämnar Qliro

Ny finanschef på Scandi Standard

Här öppnar H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.132