23948sdkhjf

Nordisk näthandel snart uppe i en biljon

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Handeln i Norden tar stora språng framåt.

De nordiska länderna handlar på nätet som aldrig förr. I år beräknas kunder i Sverige, Norge och Finland handla för hela 737 miljarder kronor, det framgår av en undersökning som betalningsföretaget Dibs utfört.

Läs också: Black friday slog rekord i natt

– Utvecklingen det senaste decenniet har varit otrolig, och i denna takt så kommer den nordiska marknaden att nå en biljon kronor inom några år, säger Daniel Larsson, ‎vd Dibs i ett pressmeddelande.

Den svenska marknaden är inte oväntat störst eftersom där finns flest konsumenter men både danskarna och norrmännen handlar mer i genomsnitt. I Sverige handlar genomsnittskonsumenten för 3 100 kronor per månad jämfört med danskarnas 3 700 kronor och norrmännens 3 500.

Svenskarna utmärker sig för att de i mindre utsträckning handlar från utlandet, och från sina nordiska grannar. Endast 9 procent av svenskarna handlar i danska nätbutiker och knappt alls i de andra, att jämföra med att 21 procent av finländarna e-handlar i svenska butiker. Därefter kommer norrmännen med 18 procent och sedan danskarna med 17 procent. Övrig handel inom Norden är försumbar.

– De duktiga svenska webbutikerna spelar en viktigare roll i den nordiska e-handeln än övriga nordiska länder. Samtidigt räknar vi med att allt fler konsumenter kommer handla från länder utanför Norden i framtiden vilket kommer utgöra ett hot mot den svenska e-handeln. Det blir allt viktigare för svenska e-handlare att fortsätta expandera till fler länder, fortsätter Daniel Larsson.

Mer om: DIBS
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

City Gross in i conveniencebranschen: "Vi vill komma nära kunden"

Heminredningsmärke i konkurs

Indiska lanserar barnkläder igen

Plockar in plagg till yngre barn.

Här är Årets Centrumutvecklare och Årets Stadskärna

Zoobutikskedjan öppnar nytt

Nilson Group väljer Afound

Öppnar upp för nya marknadsplatser och försäljningskanaler.

Nyhetsbrev

Direkten öppnar – Intersport stänger

Arkiv

Ikea organiserar för framtiden – fullföljer uppsägningar

På nytt jobb
Före detta Blocket-vd till Icagruppen

Krönika
Underskatta inte AI-assistenternas makt över våra köpbeslut

AI-assistenterna kommer att förändra spelreglerna inom handeln, skriver Judith Wolst.

Ny marknad för Jysk

Från Tele2 till Blocket

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

176 miljoner till MQ

Fresks köper från XL

På nytt jobb
Ska sköta Orklas kommunikation

Krympt handelsyta i nyrenoverad Uppsalagalleria

1

”Greta Thunberg-effekt” inom e-handeln

Euronics rekryterar trio – lanserar vitvaror

Han är ny i Lek- & Babybranschen

Zetadisplay visar stark tillväxt

Sjunde butiken för Dogman

Här stänger Åhléns också

På nytt jobb
Coop rekryterar HR-direktör från Scan

Så inleddes e-handelsåret 2019 – branscherna som ökade mest

På nytt jobb
Ska sköta kommunikationen hos Scandi Standard

Från Nelly till Lyko

Så mycket växte e-modehandeln

Så bygger du en lockande monter

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

DEBATT
Avgörande förändring i höst – få handlare redo

De är årets europeiska handlare

Ikea satsar på batteriföretag

Ica säljer Hemtex till norsk kedja

På nytt jobb
Retailkonsult blir vd på Pizza Hut

Lidl-butik vid gränsen försenas

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.127