23948sdkhjf

Fairtrade fortsatte uppåt under 2017

| Av Andréas Göransson | Tipsa redaktionen

Det såldes 81,9 miljarder Fairtrade-märkta produkter – världen över.

Den globala försäljningen av Fairtrade-märkta produkter fortsätter att öka. Under 2017 gick försäljningen upp med nio procent vilket har genererat en Fairtrade-premie på 1,7 miljarder kronor. Totalt såldes det produkter med märkningen för 81,9 miljarder kronor världen över. Det framgår i ett pressmeddelande.

Produktgrupperna kakao och socker tillhör de som ökat extra mycket. I Sverige ligger försäljningen på cirka 3,8 miljarder kronor, en ökning med sex procent från föregående år.

Fairtrade-premien används till att utveckla lokalsamhället socialt och ekonomiskt. Den kan till exempel investeras i utbildning, bostäder, sjukvård eller utvecklandet av ett mer hållbart jordbruk.

Läs också: Lantmännen Cerealia-chef tar över Fairtrade

Även om dessa siffror visar en positiv riktning, behövs fler insatser för att skapa hållbara jordbruk med goda arbetsförhållanden i länder med utbredd fattigdom.

– Alla odlare ska kunna leva på sitt hårda arbete. Vi ser hur fallande världsmarknadspriser på råvaror fortsätter att påverka odlare negativt. Vi arbetar för att stärka odlare och ge dem ökat inflytande. Därför måste både utbud och efterfrågan av Fairtrade-märkta varor fortsätta öka. Här spelar både företag och konsumenter en viktig roll för att skapa en positiv förändring i världens handel, säger Cecilia Ceder, nytillträdd vd för Fairtrade Sverige.
Mer om: Fairtrade
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Fjärde outleten för varuhuskedjan

I veckan öppnar Åhléns Outlet här.

Underklädeskedja drar upp volymen

Nu öppnar e-handlarens superlager

Zalandos nya logistikcenter invigs officiellt i dag.

Efter konkursen – Best of Brands med ny ägare

Branschprofiler ska skapa ny modekedja digitalt och fysiskt.

Plockar in nätvaror i fysisk miljö - öppnar XL-butik

Jysk storformatsatsar och bygger om och ut butiken i Kungens Kurva.

Här öppnar nästa Apotek Hjärtat

Nyhetsbrev

Stockholmsbutikens lilla storsatsning

Arkiv

Utredaren sågar tillträdesförbudet

Men förslaget är inlämnat och kan röstats igenom ändå – så ser det ut.

Butikskoncept i konkurs

På nytt jobb
Ica tar in reklamguru

1

Färdigräknat: Här är Årets matbluff

Produkten som lurade kunderna mest 2018.

Artist in i nätapotek

På nytt jobb
Ska utveckla Ikeas fastigheter

Han blir chef för Ikea property.

Wrapp förstärker marknadsavdelningen

Så mycket ökar Elons näthandel

På nytt jobb
Med e-handel i fokus

Då får modekedjan ny vd

Bygghandeln minskar – men ökar

På nytt jobb
Ny chef på Apotek Hjärtat

Swish och Ica i hälarna på Volvo

Yougovs Brandindex rankar vilka varumärken det talas mest positivt om.

På nytt jobb
Han går till Apoteksgruppen

Blir affärsutvecklingschef på Apoteksgruppen och har ett förflutet från dagligvaruhandeln.

Ambientemässan växer i betydelse

Framtidens detaljhandel och tips på hur man skapar ultimata butiksmiljöer på mässan i Frankfurt.

Icas vd: ”Majoriteten av tjänsterna kan påverkas innan sommaren”

200 tjänster hos Ica Sverige ska bort. Tjänsterna är spridda över hela företaget.

På nytt jobb
Han kliver in på Fazer

Galleria med nya modekoncept

Här är de nya ministrarna

Här stänger Polarn O. Pyret

Ny sängspecialist i Malmö

Ökade online - slog rekord

Systembolaget varnar vinleverantör

Så summerar Mio 2018

Nu säljs lagret ut

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

Så sålde Clas Ohlson

Jysk väljer Malmöcentrum

Anna-Karin Hatt ny vd på LRF

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.187