23948sdkhjf

Fairtrade ökar kraftigt

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Under 2018 ökade försäljningen av Fairtrade-märkta varor med cirka tio procent till 4,1 miljarder kronor, det visar Fairtrades senaste försäljningssiffror.

Läs också: Lantmännen Cerealia-chef tar över Fairtrade

– Att fler och fler konsumenter visar att de vill ha produkter som värnar människan är mycket positivt. Inte minst med tanke på det viktiga arbetet med de globala hållbarhetsmålen. Men fortfarande måste efterfrågan på Fairtrade-märkta produkter öka för att kunna göra ännu större skillnad för världens odlare, säger Cecilia Ceder, vd för Fairtrade Sverige i ett pressmeddelande.

Sedan 2017 har antalet Fairtrade-märkta produkter ökat med 300 produkter till dagens cirka 2 600 produkter. Bland dessa produkter har bland annat kaffe, kakao och bomull vuxit.

Kaffe har nu nått sin högsta marknadsandel hittills med 11,3 procent och närmare 17 procent av de bananer som säljs i Sverige är nu Fairtrade-märkta, något som lär öka ytterligare då Lidl under året beslutat att helt gå över till Fairtrade-märkta bananer.

Fairtrade-certifierad bomull är den produktgrupp som växer allra snabbast. Försäljningsvärdet av Fairtrade-certifierad bomull ökade under 2018 med 101 procent jämfört med föregående år.

Mer om:Fairtrade
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Möbelkedjan Room i konkurs

Saknade kapital och kompetens för att starta näthandel.

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Sportamore växer – men ökar förlusten

Postnord återvände till förlust

Amazon misstänks för konkurrensbrott – granskas av EU

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Byggmax värvar CFO från Addnode

Arkiv

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Clas Ohlsons nätförsäljning dök

På nytt jobb
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Axfoods e-handelslyft

På nytt jobb
Hemmakväll får ny vd

Så ska turisterna lockas till designbutikerna

Designtorget bakom ny kartguide.

Lindex + Boozt = sant

På nytt jobb
Vd-skifte på Gents

På nytt jobb
Hon ska bära Babybjörn

Weekday öppnar i Lund

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

På nytt jobb
Hon tar över Klarsynt

XL-Bygg förvärvar två bygghandelsföretag

Nu är han ensam ägare till Gekås

Icas marknadsdirektör lämnar efter bara ett år

På nytt jobb
Lämnar ÖoB för Coop

Parfymutmanare stärker sig

Zalando skiftar till återvunnet

1 800 nya Amazonjobb i Frankrike i år

På nytt jobb
Ledningsskifte på Champion Norden

Ikea satsar på hemleverans av mat

TEKNIK
De ska placera Coop på den digitala kartan

Ica och Hemtex lanserar gemensamt varumärke

På nytt jobb
Axfoundation fördjupar hållbarhetsarbetet

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

WeSC behöver nytt kapital

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.307