23948sdkhjf

”Framtidssäkra med omnikanal”

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Gästkrönikör Tobias Lindh på Adyen anser sig veta var nycklarna till framgång finns.

Är Amazon verkligen ett svart hål som kommer att sluka allt? I en gästkrönika berättar Tobias Lindh på Adyen var nycklarna till framgång finns och varför kinesiska Hema är en förebild. 

För tio år sen stod varuhuskedjan JCPenney på sin topp och miljarderna rullade in. Amazon avfärdades som en uppstickare som aldrig kunde utmana fysisk retail. Tio år senare har JC Penneys värdering minskat med 86 procent.

Läs också: Svart fredag slog singlarnas dag

Nu står vi inför ett nytt historiskt ögonblick. Amazons stundande entré på den svenska marknaden har väckt allt från förhoppningar till oro hos detaljhandeln.

Vi vet att friktion under köpupplevelsen kostar detaljhandeln. Bara i Norden gick handlare miste om 16,4 miljarder i förlorad försäljning på grund av långa köer. Nästan en miljard gick förlorad när kunden inte kunde betala med sitt föredragna betalsätt. Aktörer som Amazon har byggt sin framgång på en smidigare köpupplevelse, och här behöver svenska handlare lägga sitt fokus om de vill konkurrera.

Man det kan inte bara ske online. När Amazon etablerar sig i Sverige sker det primärt inom e-handeln. Handlare som vill ligga steget före borde se över sin omnistrategi.

Kunderna tänker sällan i termer av butik vs e-handel. De utgår ifrån hur deras behov för stunden bäst kan uppfyllas. Om det sker online eller i butik spelar mindre roll – de vill bara ha den bästa köpupplevelsen.

Läs också: E-handelsreturer ställer nya krav

Tittar man på varför kunder föredrar att handla i butik uppges möjligheten till att känna på produkten (72 procent), jämföra färg och material (50 procent) samt undvika väntetider för leverans (42 procent). Om man å andra sidan tittar på varför kunder föredrar e-handel ser man att pris (60 procent), smidighet (57 procent), inga köer (40 procent) och bättre produktinformation (33 procent) spelar en stor roll.

Här har Alibabas dagligvaruhandelskedja Hema lyckats förena fördelarna med offline och online i en enda köpupplevelse. Kineser kan göra sin beställning online, få varorna hopplockade på plats och hemkörda inom 30 min om de bor inom tre kilometer från butiken. Konceptet har visat sig så populärt att det ryktats om att människor flyttat för att bo i närheten av en Hema-butik.

Hema använder också appen som ett nav och ser till att kunder i butik enkelt kan skanna av QR-koder och få detaljerad produktinformation såsom varifrån varan kommer, hur den producerats och vilka anställda som hanterat den. Betalningen sker sen genom biometri med ansiktsskanning i syfte att slippa stå i kö.

2029 kommer listan på världens mest framgångsrika handlare se annorlunda ut. Vill man framtidssäkra sin affär och undvika samma öde som JCPenney, då är det omnikanal man borde fokusera på.

Ses vi i framtiden? 

Tobias Lindh är Nordenchef hos det nederländska betalbolaget Adyen

Mer om: Adyen | Tobias Lindh
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här tar Lekextra över efter BR

Erfaren handlare öppnar ny butik i Lidköping.

Så sålde Sportamore

På nytt jobb
Kliver in i ny roll hos Lindex

Landschef blir kedjans försäljningsdirektör.

Rikspolischefen i samtal med handeln

Starkt år för skyltföretaget

Brittisk hälsokostkedja till Femman

I april öppnar kedjan andra butiken i Göteborgsområdet.

Nyhetsbrev

Kliver in i Kupolen

Arkiv

XXL tappar Sverigechefen

Bra avslutning på året för bokhandelskedja

Starkt kvartal för Boozt: "Skalfördelar förbättrar tillväxten"

Östermalms saluhall – försenad och fördyrad

Renoveringen av Östermalmshallen 400 miljoner dyrare än planerat.

Coops ultimatum: Tillgänglighet eller nedläggning

Här finns Årets apotek

Kraftigt bakslag för Lidl: ”Trafikverket stryper kundtillförseln”

Leder Ellos nya heminredningssatsning

Mode- och inredningsjätten lägger krut på heminredning med nylanserad sajt; Homeroom.

På nytt jobb
Norskt styrelseproffs till Pricer

Lexington Company växte digitalt och med heminredning

Obemannade butiker blir franchise – 200 stycken ska upp

”Alla papper är redo och intressenterna är många. Jag har visat att det går”.

Mycket svag bygghandel på nätet

Här öppnar varuhusjätten outlet

Jysk på nya adresser – återöppnar här

Sportamore lägger till marknad

Polarbröds Anna Borgeryd avliden

Var huvudägare tillsammans med systern Karin Bodin.

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Ny svensk cykelkedjesatsning

Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

Stabilt men blygsamt för dagligvaruhandeln

Sportbutik kan ta hem Postnords logistikpris

Pandora med ny vd

Fortsätter satsning på kontantcenter

Tvärstopp för Odd Molly

Ica-profil blir ny vd hos Fazer

Framgång för Pricer

Stärkt Lindex

Lyxmodehus dubblerar butiksytan

Nytt läge för Coop

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.127