23948sdkhjf

”Framtidssäkra med omnikanal”

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Gästkrönikör Tobias Lindh på Adyen anser sig veta var nycklarna till framgång finns.

Är Amazon verkligen ett svart hål som kommer att sluka allt? I en gästkrönika berättar Tobias Lindh på Adyen var nycklarna till framgång finns och varför kinesiska Hema är en förebild. 

För tio år sen stod varuhuskedjan JCPenney på sin topp och miljarderna rullade in. Amazon avfärdades som en uppstickare som aldrig kunde utmana fysisk retail. Tio år senare har JC Penneys värdering minskat med 86 procent.

Läs också: Svart fredag slog singlarnas dag

Nu står vi inför ett nytt historiskt ögonblick. Amazons stundande entré på den svenska marknaden har väckt allt från förhoppningar till oro hos detaljhandeln.

Vi vet att friktion under köpupplevelsen kostar detaljhandeln. Bara i Norden gick handlare miste om 16,4 miljarder i förlorad försäljning på grund av långa köer. Nästan en miljard gick förlorad när kunden inte kunde betala med sitt föredragna betalsätt. Aktörer som Amazon har byggt sin framgång på en smidigare köpupplevelse, och här behöver svenska handlare lägga sitt fokus om de vill konkurrera.

Man det kan inte bara ske online. När Amazon etablerar sig i Sverige sker det primärt inom e-handeln. Handlare som vill ligga steget före borde se över sin omnistrategi.

Kunderna tänker sällan i termer av butik vs e-handel. De utgår ifrån hur deras behov för stunden bäst kan uppfyllas. Om det sker online eller i butik spelar mindre roll – de vill bara ha den bästa köpupplevelsen.

Läs också: Avgörande förändring i höst – få handlare redo

Tittar man på varför kunder föredrar att handla i butik uppges möjligheten till att känna på produkten (72 procent), jämföra färg och material (50 procent) samt undvika väntetider för leverans (42 procent). Om man å andra sidan tittar på varför kunder föredrar e-handel ser man att pris (60 procent), smidighet (57 procent), inga köer (40 procent) och bättre produktinformation (33 procent) spelar en stor roll.

Här har Alibabas dagligvaruhandelskedja Hema lyckats förena fördelarna med offline och online i en enda köpupplevelse. Kineser kan göra sin beställning online, få varorna hopplockade på plats och hemkörda inom 30 min om de bor inom tre kilometer från butiken. Konceptet har visat sig så populärt att det ryktats om att människor flyttat för att bo i närheten av en Hema-butik.

Hema använder också appen som ett nav och ser till att kunder i butik enkelt kan skanna av QR-koder och få detaljerad produktinformation såsom varifrån varan kommer, hur den producerats och vilka anställda som hanterat den. Betalningen sker sen genom biometri med ansiktsskanning i syfte att slippa stå i kö.

2029 kommer listan på världens mest framgångsrika handlare se annorlunda ut. Vill man framtidssäkra sin affär och undvika samma öde som JCPenney, då är det omnikanal man borde fokusera på.

Ses vi i framtiden? 

Tobias Lindh är Nordenchef hos det nederländska betalbolaget Adyen

Mer om: Adyen | Tobias Lindh
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Elon och Hemmy gör slut

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Så sålde Björn Borg

Här tappas oftast modekunden – kedjan som lyckas bäst i provrummet

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Fortsatt trögt för Odd Molly

Nyhetsbrev

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Arkiv

Muji: "Vi vill växa i Europa”

På fredag öppnar den japanska kedjan ny butik om 1 216 kvadratmeter i egen regi på Åhléns city i Stockholm. En stor del av ytan är mode.

Så snabbt ökar Ica på nätet

Nu finns Åhléns skönhetskoncept på nätet

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Kronans Apotek – nu även på NK

Icas resultat bättre än väntat

Boozt förbättrar resultatet – men förlorar medgrundare

Uppåt för Clas Ohlson i juli

Stenbeck går in i Caliroots

Här stänger H&M

Tempobutik i konkurs efter knappt ett år

Minskad försäljning för convenience

Vill hyra ut mer sportutrustning – tar in riskkapital

På nytt jobb
Nya regionchefer till Clas Ohlson

Detaljhandelskedjan har finjusterat regionsindelningen i Sverige och rekryterat två nya regionchefer.

Dyson öppnar blow dry-salong i MoS

På nytt jobb
Han blir Sverigechef på Klarna

Rekryteras internt och har arbetat i bolaget sedan 2008.

Här öppnar Newbie härnäst

Anrik bokhandel stänger efter 131 år

BoConcept vinner internationellt franchisepris

Blev inlåst på Byggmax

Bygghandeln omsätter mer

På nytt jobb
Lämnar Björn Axén för Kronans Apotek

Inredningsföretag med ny ägare

Butik för Brothers i konkurs

På nytt jobb
Efter Menigas köp av Wrapp – hon blir Sverigechef

Anrik apotekskedja lägger ner 200 butiker

Återvunnet hos Svenskt Tenn

Maxi störst under juli

Handelshus blir arena för pop up-butiker

Se alla Företagens egna nyheter

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.129