23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Nya Coop och Eurocash vid gränsen

400 miljoner plöjs ned i ny handelsplats i Storlien vid norska gränsen.

Svenska Handelsfastigheter investerar 400 miljoner kronor i en handelsplats som ska omfatta totalt 24 000 kvadratmeter i Storlien. Handelsplatsen byggs i etapper och den första omfattar cirka 11 000 kvadratmeter.

– Det här är det största nybyggnadsprojektet i Storlien sedan 1880-talet, säger Michael Wallin, pressansvarig på Svenska Handelsfastigheter till Fri Köpenskap.

Redan nu är Coop och Eurocash kontrakterade i de nybyggda lokalerna men flera olika butiker och verksamheter är på gång. Öppningen av den första etappen är satt till påsk 2020.

– Det kommer att bli fler hyresgäster i ett senare skede och det är möjligt att det även blir fler livsmedelsaktörer.

Coop och Eurocash nuvarande lokaler i Storlien kommer att rustas upp och användas till andra aktörer. Dagligvarujättarnas ytor sväller.

– De blir väsentligt större procentuellt sett.

Totalt omsätter gränshandeln med Norge ungefär 25 miljarder kronor årligen. I Storlien ligger siffran på omkring en miljard enligt Svensk Handelsfastigheter.

– Och prognoserna ser väldigt bra ut med fortsatt försäljningsökning i Storlien även om man tittar på längre perspektiv som tio års sikt.

För Eurocash del handlar det om en ny butik på 4 500 kvadratmeter.

Vi är mycket glada över att få möjlighet att etablera en ny butik i Storlien. Vi tror på fortsatt god tillväxt för gränshandeln och Storlien har ett bra läge vid E14 och med Trondheim och Tröndelags Fylke i upptagningsområdet, säger Johan Svensson, vd på Eurocash.

Eurocash har idag totalt sju butiker längs med den svensk-norska gränsen. I sortimentet finns över 12 000 artiklar med tyngdpunkt på kött, chark, dryck, konfektyr, tobak och annat som efterfrågas av den norska konsumenten.

– Vi kan gränshandel och känner väl till den norska konsumentens behov och förväntningar, säger Johan Svensson.

Texten uppdateras

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062