23948sdkhjf

Energidryck kan komma att begränsas

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Eventuell maxhalt kan stoppa vissa tillverkare.

Frågan om försäljning av energidrycker till barn och eventuella åtgärder för att begränsa dem har utretts av Livsmedelsverket och de har nu kommit fram till att en åldersgräns inte är att föredra då ungdomar inte är storkonsumenter av energidryck.

Läs också: Åldersgräns på energidryck kan bli lag

– Undersökningen Riksmaten ungdom visar, kanske överraskande för många, att konsumtionen av energidryck är låg i åldersspannet 11-18 år. Det är faktiskt vanligare att barn och unga får i sig koffein från kaffe, te och coladryck, säger Anna Wedholm teamchef på Livsmedelsverket.

Istället anser Livsmedelsverket att en maxhalt kan ses som en möjlighet att undvika att ungdomar får i sig för stora mängder koffein via energidrycker. Dessutom uppger Livsmedelsverket att butikernas egna frivilliga åldersgränser i dagsläget fungerar tillfredsställande. Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel har meddelat att de behåller åldersgränsen.

– Med full respekt för myndigheternas slutsats, det är de som står för det vetenskapliga underlaget och har förutsättningar att genomföra utredningar. Maxgräns för koffein kan vara en bra åtgärd, men vi tror också att åldersgräns fyller en viktig funktion. Vi ser ingen anledning att sluta tillämpa åldersgräns, säger Karin Brynell i ett pressmeddelande.

Utredningen är ett första steg på väg mot en eventuell lagstiftning och Livsmedelsverket betonar att det finns mer att utreda i frågan.

Läs också: Läsktillverkare redo minska socker

– Vi har inte lagt ett förslag ännu på exakt var en eventuell gräns skulle ligga men vi har tittat på EFSAs (den europeiska livsmedelsmyndigheten reds. anm) rekommendationer som ligger på 3 milligram per kroppsvikt, vilket skulle innebära cirka 3200 milligram koffein per liter som ett eventuellt tak. En burk med den mängden koffein är ungefär vad en elvaåring kan dricka utan att uppleva några negativa effekter, säger Anna Wedholm.

3200 milligram per liter är i dag precis det värde som Red Bull ligger på, men märken som Nocco och Aminpro ligger en bra bit över den mängden.

– Vi har inte gjort en konsekvensutredning ännu och vi vet att det kan komma att innebära ett handelshinder som skiljer sig från resten av Europa och det är till att undersöka om det är värt det, säger Anna Wedholm.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Nya landschefer hos 25-åriga hälsokedjan

Designtorgets vd Pål Kårfalk ny landschef för Life.

Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Butik 140 för optikkedjan

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Bauhaus tar hemleveranserna till Storstockholm

Nu vill de också handla mat på nätet

Nyhetsbrev

Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Arkiv

Blomsterlandet ökar närvaron i Skåne

Ikea i pionjärsatsning på biobränsle till havs 

På nytt jobb
Duo till fastighetsrådgivare

Nu drar elektronikkedjan upp tempot digitalt

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

På nytt jobb
Vd-skifte hos Apoteksgruppen

Hon kliver in som vd efter en snabb karriär hos Apotekskedjan.

Lågprisjättens e-handel lanserad

Ännu en butik stänger – här breder butiksdöden ut sig

TEKNIK
Googlesökningar blir erbjudanden i butikens skärmar

Digital skärmteknik ersätter de traditionella skyltarna.

Här expanderar Jysk

Sängkedja fortsätter satsa fysiskt – väljer Stockholmscentrum

Team Sportia-butik i konkurs

Coop-chef anklagas för trakasserier av 20 kvinnor – en försökte ta livet av sig

På nytt jobb
Färgstark ny vd för Bygma

Rekryteras från Tikkurila.

På nytt jobb
Detaljhandelsleverantör ska stärka kommunikationen

Willys tar över efter Coop – kan följas av Rusta

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Näthandlare tror på framtiden

NK-kvarter kan byggas ut och om

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Tillfälligt för inredningsaktör

Nytt samarbete för kameraövervakning

Ikeas testkoncept läggs ned

Så sålde Clas Ohlson

Ska säljutbilda fler i Norden

Twilfit till Åhléns

Lantmännen och Granngården i utökat samarbete

Gardinföretag vill utveckla närvaron i butik

På tapeten för H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.132