23948sdkhjf

Det finns ett liv efter julen

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Svenska e-handlare har mycket att vinna på att bredda perspektiven och se bortom landsgränserna, anser Paypal.

Årets största handelsmånad pågår för fullt och för den svenska handeln kan den redan ha nått sin kulmen. Efter nyårsnatten brukar handeln svalna märkbart och det är dags att gå tillbaka till vardagslunket. Men enligt Jonas Breding, Skandinavienchef på Paypal, behöver köpfesten inte vara över bara för att julen är det.

Läs också: Julklappar för 23 miljarder

– Vi pratar mycket om jul och Black friday men potentialen efter jul pratar vi inte lika mycket om. Det kommer ett gäng högtider efter jul som handlare bör uppmärksamma, säger Jonas Breding till Dagens Handel.

Paypal, med kunder över hela världen, noterar att svenskarna julhandlar betydligt tidigare än i resten av Europa.

– I dag satsar många svenska handlare på Black friday fullt ut. och den måste lyckas. Men riktar man sig mot flera länder så finns det fler höjdpunkter, där handlar man inte lika tidigt som i Sverige.

Förutom julen finns det högtider både före och efter den 24 december som uppmärksammas utanför Sveriges gränser. Nyss avslutades till exempel högtiden chanukka som är stor i Israel och i början av januari firas den ortodoxa julen i Ryssland. Men det finns även andra högtider som den vakne e-handlaren kan ta vara på.

Läs också: Amerikanska betaljätten köper Izettle – Betalar 19 miljarder kronor

– I princip alla högtider växer och efter nyår kommer till exempel Alla hjärtans dag och Mors dag. Mors dag sker dessutom på olika datum i olika delar av världen. Som e-handlare måste man inte göra ett bra Q4 och sen göra en dipp nästa år, säger Jonas Breding.

För att ta vara på de här högtiderna råder Jonas Breding den e-handlare som vill ligga i framkant att göra lite research om köpbeteenden utomlands samt uppdatera sina sidor och se till att anpassa erbjudandet efter kalendern. Enligt Paypals egna undersökningar vill dessutom två av tre kunder endast handla från företag som använder betallösningar som de känner igen.

– Det är framförallt viktigt för handlaren, en konsument som söker på nätet som inte känner igen företaget blir restriktiv. Man avbryter sin köpprocess för att undersöka företaget istället för att handla.

Det i kombination med färre knappklick och något så enkelt som några sekunders mindre laddningstider kan öka försäljning markant. Har man väl löst dessa problem finns det flera marknader utanför landets gränser att ta vara på.

– Vår största målgrupp är de som gillar att shoppa online men som inte bryr sig om vart man shoppar ifrån. Är det rätt pris, rätt utbud men finns i ett annat land finns det inga hinder, säger Jonas Breding.

Finns det några särskilda marknader som är intressanta för svenska handlare?

– Det beror mycket på vad man säljer, men det finns några marknader som växer väldigt mycket just nu. Storbritannien, Tyskland och Sydkorea till exempel, även Holland är en bubblare. Det är många utomlands som uppskattar svensk design och kvalitet, säger Jonas Breding.

Mer om: julhandel | Paypal
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ny era för Grand Parfymeri

Så ska skönhetsföretaget komma på rätt köl igen.

Ica-handlarens låt blir nytt album

Från Nespresso till Björn Borg

Hon blir ny marknadsdirektör för modebolaget.

Från Ikea till Itab

Fler mindre butiker för Elgiganten

JC ansöker om konkurs

I tisdags avbröts rekonstruktionen och på torsdagen ansökte bolaget om konkurs.

Nyhetsbrev

Jula in i finansbranschen

Arkiv

God start för Bygghemma

Påsken sänkte marsförsäljningen

Lyko växer på nätet – tar marknadsandelar inom hud- och hårvård

& Other Stories öppnar Varuhuset

På nytt jobb
Hon är ny ordförande för Apoteket

Coop testar pop up-butik: ”Som en minimarket”

På nytt jobb
Ska utveckla projekt hos RSD

Blir senior konsult och ska arbeta med strategisk rådgivning och utveckling av handelsplatser.

På nytt jobb
Nya chefer hos Indiska ska bidra med digital kompetens

Fairtrade ökar kraftigt

På nytt jobb
Från HUI till Citycon

Convenience fortsätter växa

Stockmann sänker prognos – oförändrat för Lindex

Fortsatt positivt för Akademibokhandeln

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Orkla

JC ansöker om att avsluta rekonstruktionen

Plantagen satsar på trädgårdstjänster – lanserar Trädgårdshjälpen

Starkt första kvartal för Byggmaterialhandeln

Lokalbyte för Esprit

Så mycket ska Sportamore växa

Jula i god form

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Lämnar Sealife för Improove

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Butikerna hyllar vårbudgeten

Picadeli fortsätter expandera

Föreslås till Bygghemmas styrelse

Så sålde Clas Ohlson

Snart 50 butiker för bygghandelskedjan

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.313