23948sdkhjf

Det finns ett liv efter julen

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Svenska e-handlare har mycket att vinna på att bredda perspektiven och se bortom landsgränserna, anser Paypal.

Årets största handelsmånad pågår för fullt och för den svenska handeln kan den redan ha nått sin kulmen. Efter nyårsnatten brukar handeln svalna märkbart och det är dags att gå tillbaka till vardagslunket. Men enligt Jonas Breding, Skandinavienchef på Paypal, behöver köpfesten inte vara över bara för att julen är det.

Läs också: Julklappar för 23 miljarder

– Vi pratar mycket om jul och Black friday men potentialen efter jul pratar vi inte lika mycket om. Det kommer ett gäng högtider efter jul som handlare bör uppmärksamma, säger Jonas Breding till Dagens Handel.

Paypal, med kunder över hela världen, noterar att svenskarna julhandlar betydligt tidigare än i resten av Europa.

– I dag satsar många svenska handlare på Black friday fullt ut. och den måste lyckas. Men riktar man sig mot flera länder så finns det fler höjdpunkter, där handlar man inte lika tidigt som i Sverige.

Förutom julen finns det högtider både före och efter den 24 december som uppmärksammas utanför Sveriges gränser. Nyss avslutades till exempel högtiden chanukka som är stor i Israel och i början av januari firas den ortodoxa julen i Ryssland. Men det finns även andra högtider som den vakne e-handlaren kan ta vara på.

Läs också: Amerikanska betaljätten köper Izettle – Betalar 19 miljarder kronor

– I princip alla högtider växer och efter nyår kommer till exempel Alla hjärtans dag och Mors dag. Mors dag sker dessutom på olika datum i olika delar av världen. Som e-handlare måste man inte göra ett bra Q4 och sen göra en dipp nästa år, säger Jonas Breding.

För att ta vara på de här högtiderna råder Jonas Breding den e-handlare som vill ligga i framkant att göra lite research om köpbeteenden utomlands samt uppdatera sina sidor och se till att anpassa erbjudandet efter kalendern. Enligt Paypals egna undersökningar vill dessutom två av tre kunder endast handla från företag som använder betallösningar som de känner igen.

– Det är framförallt viktigt för handlaren, en konsument som söker på nätet som inte känner igen företaget blir restriktiv. Man avbryter sin köpprocess för att undersöka företaget istället för att handla.

Det i kombination med färre knappklick och något så enkelt som några sekunders mindre laddningstider kan öka försäljning markant. Har man väl löst dessa problem finns det flera marknader utanför landets gränser att ta vara på.

– Vår största målgrupp är de som gillar att shoppa online men som inte bryr sig om vart man shoppar ifrån. Är det rätt pris, rätt utbud men finns i ett annat land finns det inga hinder, säger Jonas Breding.

Finns det några särskilda marknader som är intressanta för svenska handlare?

– Det beror mycket på vad man säljer, men det finns några marknader som växer väldigt mycket just nu. Storbritannien, Tyskland och Sydkorea till exempel, även Holland är en bubblare. Det är många utomlands som uppskattar svensk design och kvalitet, säger Jonas Breding.

Mer om: julhandel | Paypal
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Premiär för nya Åhléns – från varuhus till marknadsplats

Lägger om affärsmodellen, hyr ut ytor och ska göra om fler varuhus i landet till lokala marknadsplatser.

Ikea satsar miljarder på e-handel i Kina

Så ska kommunerna bygga för e-handeln

Ellos öppnar outlet

4-åring svårt skadad vid olycka på K-rauta

Nu öppnar Denim & Friends

Nyhetsbrev

På nytt jobb
MQ rekryterar ny design- och inköpschef

Arkiv

Mode- och inredningskoncept till Skövde

Succé för Coops obemannade nattbutik

På nytt jobb
Från Hemköp till Rapunzel

Uniqlo säger tack med kampanj

Ja till budet på Kappahl

Budkommittén enig: Mellby Gårds erbjudande är skäligt.

”Ingen lönsam framtid för handlare att vara billigast"

Arvid Axland är en av många talare som kommer till Retaildagen i oktober.

Samarbete ska ge snabbare hemleveranser

Lyko ökar online

Jula väljer ny handelsplats

Före detta XL-Partner växlar vd

Icas nya butikskoncept – följ med in

Lagerhaus öppnar pop up-butik

På nytt jobb
Hon går till Apoteksgruppen

Morris har stängt Stockholmsbutiken

På nytt jobb
NK med ny marknadschef

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

På nytt jobb
Hon är ny vd för fastighetsjätten

Team Sportia ut – Systembolaget in

Em Home växer med fyra butiker

Uthyrning av kläder i ombyggd H&M-butik

1

Ny XXL-skandal – riggade siffror för att kunna ange högre rabatter

Så sålde Björn Borg

Stark sommar för dagligvaruhandeln

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Kronans Apotek – nu även på NK

Uppåt för Clas Ohlson i juli

Här stänger H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.232