23948sdkhjf

Det finns ett liv efter julen

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Svenska e-handlare har mycket att vinna på att bredda perspektiven och se bortom landsgränserna, anser Paypal.

Årets största handelsmånad pågår för fullt och för den svenska handeln kan den redan ha nått sin kulmen. Efter nyårsnatten brukar handeln svalna märkbart och det är dags att gå tillbaka till vardagslunket. Men enligt Jonas Breding, Skandinavienchef på Paypal, behöver köpfesten inte vara över bara för att julen är det.

Läs också: Julklappar för 23 miljarder

– Vi pratar mycket om jul och Black friday men potentialen efter jul pratar vi inte lika mycket om. Det kommer ett gäng högtider efter jul som handlare bör uppmärksamma, säger Jonas Breding till Dagens Handel.

Paypal, med kunder över hela världen, noterar att svenskarna julhandlar betydligt tidigare än i resten av Europa.

– I dag satsar många svenska handlare på Black friday fullt ut. och den måste lyckas. Men riktar man sig mot flera länder så finns det fler höjdpunkter, där handlar man inte lika tidigt som i Sverige.

Förutom julen finns det högtider både före och efter den 24 december som uppmärksammas utanför Sveriges gränser. Nyss avslutades till exempel högtiden chanukka som är stor i Israel och i början av januari firas den ortodoxa julen i Ryssland. Men det finns även andra högtider som den vakne e-handlaren kan ta vara på.

Läs också: Amerikanska betaljätten köper Izettle – Betalar 19 miljarder kronor

– I princip alla högtider växer och efter nyår kommer till exempel Alla hjärtans dag och Mors dag. Mors dag sker dessutom på olika datum i olika delar av världen. Som e-handlare måste man inte göra ett bra Q4 och sen göra en dipp nästa år, säger Jonas Breding.

För att ta vara på de här högtiderna råder Jonas Breding den e-handlare som vill ligga i framkant att göra lite research om köpbeteenden utomlands samt uppdatera sina sidor och se till att anpassa erbjudandet efter kalendern. Enligt Paypals egna undersökningar vill dessutom två av tre kunder endast handla från företag som använder betallösningar som de känner igen.

– Det är framförallt viktigt för handlaren, en konsument som söker på nätet som inte känner igen företaget blir restriktiv. Man avbryter sin köpprocess för att undersöka företaget istället för att handla.

Det i kombination med färre knappklick och något så enkelt som några sekunders mindre laddningstider kan öka försäljning markant. Har man väl löst dessa problem finns det flera marknader utanför landets gränser att ta vara på.

– Vår största målgrupp är de som gillar att shoppa online men som inte bryr sig om vart man shoppar ifrån. Är det rätt pris, rätt utbud men finns i ett annat land finns det inga hinder, säger Jonas Breding.

Finns det några särskilda marknader som är intressanta för svenska handlare?

– Det beror mycket på vad man säljer, men det finns några marknader som växer väldigt mycket just nu. Storbritannien, Tyskland och Sydkorea till exempel, även Holland är en bubblare. Det är många utomlands som uppskattar svensk design och kvalitet, säger Jonas Breding.

Mer om: julhandel | Paypal
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Ny svensk cykelkedjesatsning

Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

Här kompletterar apotekskedjan Coop och Eurocash – men ännu ingen Ica

Så mycket ökade försäljningen i januari

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Nyhetsbrev

Så ska Swish erövra dagligvaru- och servicehandeln

Arkiv

Vd-skifte hos Eton

Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

På nytt jobb
Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Icagruppens strategi- och affärsutvecklingsdirektör ersätter Håkan Åkerström.

Sportbutik kan ta hem Postnords logistikpris

Pandora med ny vd

Tvärstopp för Odd Molly

Åhléns marknadschef får gå efter omorganisation

Hon får utökat ansvar när varuhuskedjan smälter samman marknad och försäljning.

Fortsätter satsning på kontantcenter

Kafékedja öppnar i Kina

16 nya butiker i fjol

Lekextra drar upp tempot – förhandlar om tidigare BR-lägen

Norska Nordic Toy Team har köpt 20 av Top-Toys butiker och förhandlar med fastighetsägare i Sverige om fler butikslägen.

Framgång för Pricer

Kinnevik ny storägare i Mathem

Mathem får in 400 miljoner i cash: ”Stora planer”.

Joe & The Juice-grundaren avgår som vd

Har varit den snabbväxande kedjans vd sedan starten 2002.

Ica-profil blir ny vd hos Fazer

Stärkt Lindex

Ikea öppnar för externa märken

JC i rekonstruktion igen

Rekonstruktören om affärsmodellen som ska rädda JC.

Lyxmodehus dubblerar butiksytan

Nytt läge för Coop

Rejält resultattapp för sportkedjan

Handlare vill se kameror i Stenstan

Öppnar ny avdelning för ur och juveler

Här öppnar Lakritsroten

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

Ica-handlare misshandlades blodig

Här tar H&M över efter Willys

Så ser nya Deichmann ut

Preem fortsätter med Dagab

Familjen Persson har ökat i H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.146