23948sdkhjf

Volvo och Ica mest i medierna

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Clas Ohlson och Kopparbergs klättrar flera placeringar.

Ica är efter Volvo det varumärke som nämns mest i svenska redaktionella medier. Det visar en sammanställning som medieföretaget M-Brain gjort på uppdrag av Sveriges Annonsörer.

Läs också: Swish och Ica i hälarna på Volvo

Undersökningen genomfördes mellan 1 januari till 12 december och baserades på sökningar i M-Brains arkiv. Sökningarna inkluderade svenska redaktionella medier, både tryckt media såväl som online, radio och tv och har sett till omnämnanden, oavsett om de varit positiva eller negativa. I sökningen inkluderades medlemmar till Sveriges Annonsörer, några av de största reklamköparna i Sverige, politiska partier, frekvent omnämnda internationella varumärken, samt sociala plattformar.

Mest omnämnd bland annonsörerna blev Volvo med strax över 72 000 omnämningar, följt av Ica med drygt 60 000. Bland raketerna på listan återfinns Clas Ohlson och Kopparbergs som klättrar flera placeringar.

Twitter omnämndes totalt sett flest gånger (159 849) och är också den sociala plattform som omnämns flest gånger i media, noterbart är att Snapchat, i kontrast till andra liknande sociala varumärken minskar sin publicitet.

– Mätningen av varumärkena ser relativt likartad ut som föregående år. Det är stora, svenska varumärken som varit i medias rampljus. Varumärkesjättarna Volvo, Ica och Ericsson dominerar tillsammans med amerikanska storvarumärken, säger Tero Marjamäki, kommunikationsansvarig på Sveriges Annonsörer, ett pressmeddelande.

Läs också: Så shoppar svenskarna inför jul

Mest omnämnda varumärken (antal omnämningar) :

1. Volvo (72 125)

2. Ica (60 663)

3. Google (56 936)

Läs också: Kill-pixel tar bort irriterande nätreklam

4. Ericsson (51 196)

5. Nordea (42 671)

6. Apple (41 134)

7. H&M (38 656)

Läs också: Från K-Rauta till Sveriges Annonsörer

8. Coop (36 075)

9. SEB (32 646)

10. AIK (31 741)

Mest omnämnda sociala plattformar (antal omnämningar) :

Läs också: Flera finalister i marknadsföringstävling

1. Twitter (159 849)

2. Facebook (135 936)

3. Instagram (97 099)

4. Youtube (43 825)

5. LinkedIn (8 862)

6. Snapchat (8 128)

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Coca-Cola ändrar formen: ”Största satsningen sedan 1971”

Gina Tricot ska spara 200 miljoner kronor

30 tjänster ska bort på huvudkontoret i Borås och därtill dras timmar ned i butikerna.

Lidl fick betala 250 000 – kan bli mycket dyrare för andra

Modekedjan flyttar kassan ut i butiken

Jysk till Irland – ska öppna 15 butiker

Daniel Wellington vann – Ur & Penn tvingas förstöra klockor

Domen i Patent- och marknadsdomstolen kan inte överklagas.

Nyhetsbrev

Ica-butik i centrala Stockholm lägger ned

Arkiv

Skånsk modekedja kan få norsk ägare

Lindex ägarbolag byter vd

Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

På nytt jobb
Nya landschefer hos 25-åriga hälsokedjan

Designtorgets vd Pål Kårfalk ny Sverigechef hos Life.

2

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Butik 140 för optikkedjan

Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Bauhaus tar hemleveranserna till Storstockholm

Nu vill de också handla mat på nätet

Blomsterlandet ökar närvaron i Skåne

Nu drar elektronikkedjan upp tempot digitalt

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

Ännu en butik stänger – här breder butiksdöden ut sig

Ikea i pionjärsatsning på biobränsle till havs 

På nytt jobb
Duo till fastighetsrådgivare

På nytt jobb
Vd-skifte hos Apoteksgruppen

Hon kliver in som vd efter en snabb karriär hos Apotekskedjan.

Lågprisjättens e-handel lanserad

Här expanderar Jysk

Sängkedja fortsätter satsa fysiskt – väljer Stockholmscentrum

Team Sportia-butik i konkurs

Willys tar över efter Coop – kan följas av Rusta

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Näthandlare tror på framtiden

NK-kvarter kan byggas ut och om

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Tillfälligt för inredningsaktör

Nytt samarbete för kameraövervakning

Ska säljutbilda fler i Norden

Ikeas testkoncept läggs ned

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.119