23948sdkhjf

Färdigräknat: Här är Årets matbluff

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Produkten som lurade kunderna mest 2018.

Med 17 606 röster blev det jordskredsseger när margarinet Lätta tog hem Äkta varas antipris Årets matbluff 2018.

Läs också: Axfood backar efter matbluffen

På Lätta Originals förpackning kan man läsa att varan är gjord med svensk raps och smakrik kärnmjölk. På framsidan syns rapsblommor och man lyfter också fram att den tillverkas i Sverige. Först i den finstilta texten på baksidan framkommer att den näst största ingrediensen efter vatten är palmolja.

Palmoljan är starkt kritiserad av en rad olika miljöskäl – bland annat för den skövling av regnskog som produktionen innebär.

Man känner mycket väl till debatten kring palmolja och istället för att berätta sanningen försöker man lura konsumenterna för att sälja fler produkter, säger Björn Bernhardson, medgrundare av Äkta vara och jurymedlem i Årets matbluff, till Fri Köpenskap.

Margarin, gjort på svenskt vatten och tropisk palmolja hade varit en mer rättvis beskrivning, menar han.

Läs också: De här produkterna kan bli ”Årets matbluff”

Flera margarinsorter använder palmolja men själva bluffen är att man försöker dölja den näst största ingrediensen och istället trycka på de svenska råvarorna. Om Lätta inte försökt framställa sig som ett svenskt raps-alternativ skulle de inte bli finalister och säkert inte ens nominerade.

Björn Bernhardson.

Det är konsumenterna som nominerar produkterna och sedan även röstar fram vinnaren. Intresset för Årets matbluff blev rekordstort i år och totalt inkom 30 680 röster, vilket är dubbelt så många som i fjol då Polaricas kronhjortskav stod som vinnare. Erik Lallerstedts tryffelbearnaise vann året dessförinnan.

Det kan uppfattas som en rolig grej men det finns ett viktigt budskap. Vi vill öka transparensen mot kunderna. Konsumenterna förtjänar att veta vad man stoppar i sig.

Lätta svarar på kritiken i ett mejl.

Läs också: Årets matbluff – här är finalisterna

Vi är lite förvånade och naturligtvis besvikna. Vi har stor respekt för att palmoljan är en omdiskuterad ingrediens då produktionen bland annat kan hota ovärderliga arter och ekosystem. Just därför är det viktigt att välja hållbart producerad palmolja som är certifierad enligt RSPO, något som även Världsnaturfonden rekommenderar. All palmolja i våra produkter är spårbar och hållbart certifierad enligt RSPO:s kriterier.

Två tredjedelar av de produkter som tidigare varit finalister i Årets Matbluff har antingen förändrats eller plockats bort ur sortimentet. Lätta har i dagsläget inga sådana planer.

Palmoljan, certifierad och spårbar eller inte, är starkt kritiserat ur miljöhänsyn. Den bör undvikas i alla former. Punkt slut. Certifieringen handlar om att köpa sig ett bättre samvete snarare än att lösa problemen, säger Björn Bernhardson.

Han hänvisar till Norge – där debatten pågått en längre tid.

Förr var palmolja en vanlig ingrediens i deras margarin men av de produkter jag tittat på är den helt borta nu.

Även Axfood var finalist i Årets matbluff med Garants grönsaksjuice. Som Fri Köpenskap tidigare berättat har de nu valt att backa och ändra benämningen på produkten. Vilket sätt man gör det på har Björn Bernhardson däremot synpunkter på. 

– Man får det att framstå nästan som en slump att man valt att dölja äppeljuicen i produkten. Menar nästan att, "oj, här råkade det bli fel". Självklart har man full koll på exakt vad man har gjort. Det är ett medvetet val att försöka lura konsumenterna att de dricker en grönsaksjuice när den riktiga istället basen är äpple med hög andel socker, säger han. 

Läs artikeln om alla finalisterna och ta del av motiveringarna här.

Så fördelades rösterna. 

Lätta Original: 17 606 röster.

Glacéau (Coca Cola) Smartwater: 5 338 röster.

Oatly Havregurt naturell: 4 266 röster. 

Garant Ekologisk kallpressad grönsaksjuice: 1 769 röster. 

Festis Guanabana pineapple: 1 701 röster.

Källa: Äkta vara.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Stark tillväxt för second hand-utmanaren Sellpy

Lindt trotsar mättad marknad

Starbucks vill erbjuda order via mobil

Nätapoteket går som tåget

JC Penney på fallrepet – men förnekar konkursplaner

Videointervju: Viktigt ta hand om talangerna som rekryteras

Nyhetsbrev

Möbelkedjan Room i konkurs

Saknade kapital och kompetens för att starta näthandel.

Arkiv

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Sportamore växer – men ökar förlusten

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Postnord återvände till förlust

Amazon misstänks för konkurrensbrott – granskas av EU

På nytt jobb
Byggmax värvar CFO från Addnode

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Clas Ohlsons nätförsäljning dök

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

På nytt jobb
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Axfoods e-handelslyft

På nytt jobb
Hemmakväll får ny vd

Så ska turisterna lockas till designbutikerna

Designtorget bakom ny kartguide.

Lindex + Boozt = sant

På nytt jobb
Vd-skifte på Gents

På nytt jobb
Hon ska bära Babybjörn

Weekday öppnar i Lund

På nytt jobb
Hon tar över Klarsynt

Nu är han ensam ägare till Gekås

Icas marknadsdirektör lämnar efter bara ett år

På nytt jobb
Lämnar ÖoB för Coop

Parfymutmanare stärker sig

Zalando skiftar till återvunnet

1 800 nya Amazonjobb i Frankrike i år

På nytt jobb
Ledningsskifte på Champion Norden

Ikea satsar på hemleverans av mat

TEKNIK
De ska placera Coop på den digitala kartan

Ica och Hemtex lanserar gemensamt varumärke

På nytt jobb
Axfoundation fördjupar hållbarhetsarbetet

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.135