23948sdkhjf

Färdigräknat: Här är Årets matbluff

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Produkten som lurade kunderna mest 2018.

Med 17 606 röster blev det jordskredsseger när margarinet Lätta tog hem Äkta varas antipris Årets matbluff 2018.

Läs också: Axfood backar efter matbluffen

På Lätta Originals förpackning kan man läsa att varan är gjord med svensk raps och smakrik kärnmjölk. På framsidan syns rapsblommor och man lyfter också fram att den tillverkas i Sverige. Först i den finstilta texten på baksidan framkommer att den näst största ingrediensen efter vatten är palmolja.

Palmoljan är starkt kritiserad av en rad olika miljöskäl – bland annat för den skövling av regnskog som produktionen innebär.

Man känner mycket väl till debatten kring palmolja och istället för att berätta sanningen försöker man lura konsumenterna för att sälja fler produkter, säger Björn Bernhardson, medgrundare av Äkta vara och jurymedlem i Årets matbluff, till Fri Köpenskap.

Margarin, gjort på svenskt vatten och tropisk palmolja hade varit en mer rättvis beskrivning, menar han.

Läs också: De här produkterna kan bli ”Årets matbluff”

Flera margarinsorter använder palmolja men själva bluffen är att man försöker dölja den näst största ingrediensen och istället trycka på de svenska råvarorna. Om Lätta inte försökt framställa sig som ett svenskt raps-alternativ skulle de inte bli finalister och säkert inte ens nominerade.

Björn Bernhardson.

Det är konsumenterna som nominerar produkterna och sedan även röstar fram vinnaren. Intresset för Årets matbluff blev rekordstort i år och totalt inkom 30 680 röster, vilket är dubbelt så många som i fjol då Polaricas kronhjortskav stod som vinnare. Erik Lallerstedts tryffelbearnaise vann året dessförinnan.

Det kan uppfattas som en rolig grej men det finns ett viktigt budskap. Vi vill öka transparensen mot kunderna. Konsumenterna förtjänar att veta vad man stoppar i sig.

Lätta svarar på kritiken i ett mejl.

Läs också: Årets matbluff – här är finalisterna

Vi är lite förvånade och naturligtvis besvikna. Vi har stor respekt för att palmoljan är en omdiskuterad ingrediens då produktionen bland annat kan hota ovärderliga arter och ekosystem. Just därför är det viktigt att välja hållbart producerad palmolja som är certifierad enligt RSPO, något som även Världsnaturfonden rekommenderar. All palmolja i våra produkter är spårbar och hållbart certifierad enligt RSPO:s kriterier.

Två tredjedelar av de produkter som tidigare varit finalister i Årets Matbluff har antingen förändrats eller plockats bort ur sortimentet. Lätta har i dagsläget inga sådana planer.

Palmoljan, certifierad och spårbar eller inte, är starkt kritiserat ur miljöhänsyn. Den bör undvikas i alla former. Punkt slut. Certifieringen handlar om att köpa sig ett bättre samvete snarare än att lösa problemen, säger Björn Bernhardson.

Han hänvisar till Norge – där debatten pågått en längre tid.

Förr var palmolja en vanlig ingrediens i deras margarin men av de produkter jag tittat på är den helt borta nu.

Även Axfood var finalist i Årets matbluff med Garants grönsaksjuice. Som Fri Köpenskap tidigare berättat har de nu valt att backa och ändra benämningen på produkten. Vilket sätt man gör det på har Björn Bernhardson däremot synpunkter på. 

– Man får det att framstå nästan som en slump att man valt att dölja äppeljuicen i produkten. Menar nästan att, "oj, här råkade det bli fel". Självklart har man full koll på exakt vad man har gjort. Det är ett medvetet val att försöka lura konsumenterna att de dricker en grönsaksjuice när den riktiga istället basen är äpple med hög andel socker, säger han. 

Läs artikeln om alla finalisterna och ta del av motiveringarna här.

Så fördelades rösterna. 

Lätta Original: 17 606 röster.

Glacéau (Coca Cola) Smartwater: 5 338 röster.

Oatly Havregurt naturell: 4 266 röster. 

Garant Ekologisk kallpressad grönsaksjuice: 1 769 röster. 

Festis Guanabana pineapple: 1 701 röster.

Källa: Äkta vara.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Från HUI till Citycon

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Orkla

Fairtrade ökar kraftigt

JC ansöker om att avsluta rekonstruktionen

Convenience fortsätter växa

Fortsatt positivt för Akademibokhandeln

Nyhetsbrev

Stockmann sänker prognos – oförändrat för Lindex

Arkiv

Fyra nya Byggmax-butiker på en dag

Daniel Wellington ökar utdelningen

Plantagen satsar på trädgårdstjänster – lanserar Trädgårdshjälpen

Kappahl nyöppnar med showroom och nya Kids-konceptet

Modekedjan nyöppnar butik i Göteborg med senaste tillskottet och satsar därtill på showroom.

Starkt första kvartal för Byggmaterialhandeln

Biltema bemöter Uppdrag Gransknings kritik: "Vi är en god samhällsaktör"

Matpriskollens undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

Jula i god form

Lokalbyte för Esprit

Apotekarns i ny miljö

Lindexaktuell designer lanserar barnkläder

Så mycket ska Sportamore växa

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

Byggmax minskar förlusten: "Bra start på året"

Katrineholm förbjuder tiggeri

Premiär för Åhléns nya skönhetssatsning

Coop levererar nätmat till flygplatsen: ”Mycket mer på gång”

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Lämnar Sealife för Improove

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Butikerna hyllar vårbudgeten

Picadeli fortsätter expandera

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

Föreslås till Bygghemmas styrelse

Så sålde Clas Ohlson

Snart 50 butiker för bygghandelskedjan

Lågprismodekedja i konkurs

Vasakronans vd lämnar efter 11 år

Ica bygger nytt e-handelslager i Göteborg

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.138