23948sdkhjf

Färdigräknat: Här är Årets matbluff

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Produkten som lurade kunderna mest 2018.

Med 17 606 röster blev det jordskredsseger när margarinet Lätta tog hem Äkta varas antipris Årets matbluff 2018.

Läs också: Axfood backar efter matbluffen

På Lätta Originals förpackning kan man läsa att varan är gjord med svensk raps och smakrik kärnmjölk. På framsidan syns rapsblommor och man lyfter också fram att den tillverkas i Sverige. Först i den finstilta texten på baksidan framkommer att den näst största ingrediensen efter vatten är palmolja.

Palmoljan är starkt kritiserad av en rad olika miljöskäl – bland annat för den skövling av regnskog som produktionen innebär.

Man känner mycket väl till debatten kring palmolja och istället för att berätta sanningen försöker man lura konsumenterna för att sälja fler produkter, säger Björn Bernhardson, medgrundare av Äkta vara och jurymedlem i Årets matbluff, till Fri Köpenskap.

Margarin, gjort på svenskt vatten och tropisk palmolja hade varit en mer rättvis beskrivning, menar han.

Läs också: De här produkterna kan bli ”Årets matbluff”

Flera margarinsorter använder palmolja men själva bluffen är att man försöker dölja den näst största ingrediensen och istället trycka på de svenska råvarorna. Om Lätta inte försökt framställa sig som ett svenskt raps-alternativ skulle de inte bli finalister och säkert inte ens nominerade.

Björn Bernhardson.

Det är konsumenterna som nominerar produkterna och sedan även röstar fram vinnaren. Intresset för Årets matbluff blev rekordstort i år och totalt inkom 30 680 röster, vilket är dubbelt så många som i fjol då Polaricas kronhjortskav stod som vinnare. Erik Lallerstedts tryffelbearnaise vann året dessförinnan.

Det kan uppfattas som en rolig grej men det finns ett viktigt budskap. Vi vill öka transparensen mot kunderna. Konsumenterna förtjänar att veta vad man stoppar i sig.

Lätta svarar på kritiken i ett mejl.

Läs också: Årets matbluff – här är finalisterna

Vi är lite förvånade och naturligtvis besvikna. Vi har stor respekt för att palmoljan är en omdiskuterad ingrediens då produktionen bland annat kan hota ovärderliga arter och ekosystem. Just därför är det viktigt att välja hållbart producerad palmolja som är certifierad enligt RSPO, något som även Världsnaturfonden rekommenderar. All palmolja i våra produkter är spårbar och hållbart certifierad enligt RSPO:s kriterier.

Två tredjedelar av de produkter som tidigare varit finalister i Årets Matbluff har antingen förändrats eller plockats bort ur sortimentet. Lätta har i dagsläget inga sådana planer.

Palmoljan, certifierad och spårbar eller inte, är starkt kritiserat ur miljöhänsyn. Den bör undvikas i alla former. Punkt slut. Certifieringen handlar om att köpa sig ett bättre samvete snarare än att lösa problemen, säger Björn Bernhardson.

Han hänvisar till Norge – där debatten pågått en längre tid.

Förr var palmolja en vanlig ingrediens i deras margarin men av de produkter jag tittat på är den helt borta nu.

Även Axfood var finalist i Årets matbluff med Garants grönsaksjuice. Som Fri Köpenskap tidigare berättat har de nu valt att backa och ändra benämningen på produkten. Vilket sätt man gör det på har Björn Bernhardson däremot synpunkter på. 

– Man får det att framstå nästan som en slump att man valt att dölja äppeljuicen i produkten. Menar nästan att, "oj, här råkade det bli fel". Självklart har man full koll på exakt vad man har gjort. Det är ett medvetet val att försöka lura konsumenterna att de dricker en grönsaksjuice när den riktiga istället basen är äpple med hög andel socker, säger han. 

Läs artikeln om alla finalisterna och ta del av motiveringarna här.

Så fördelades rösterna. 

Lätta Original: 17 606 röster.

Glacéau (Coca Cola) Smartwater: 5 338 röster.

Oatly Havregurt naturell: 4 266 röster. 

Garant Ekologisk kallpressad grönsaksjuice: 1 769 röster. 

Festis Guanabana pineapple: 1 701 röster.

Källa: Äkta vara.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Bra avslutning på året för bokhandelskedja

XXL tappar Sverigechefen

Starkt kvartal för Boozt: "Skalfördelar förbättrar tillväxten"

Kliver in i Kupolen

Östermalms saluhall – försenad och fördyrad

Renoveringen av Östermalmshallen 400 miljoner dyrare än planerat.

Coops ultimatum: Tillgänglighet eller nedläggning

Nyhetsbrev

Kraftigt bakslag för Lidl: ”Trafikverket stryper kundtillförseln”

Arkiv

Här finns Årets apotek

Norskt styrelseproffs till Pricer

Leder Ellos nya heminredningssatsning

Mode- och inredningsjätten lägger krut på heminredning med nylanserad sajt; Homeroom.

Lexington Company växte digitalt och med heminredning

Obemannade butiker blir franchise – 200 stycken ska upp

”Alla papper är redo och intressenterna är många. Jag har visat att det går”.

Mycket svag bygghandel på nätet

Sportamore lägger till marknad

Här öppnar varuhusjätten outlet

Jysk på nya adresser – återöppnar här

Polarbröds Anna Borgeryd avliden

Var huvudägare tillsammans med systern Karin Bodin.

Ny svensk cykelkedjesatsning

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

Här kompletterar apotekskedjan Coop och Eurocash – men ännu ingen Ica

Stabilt men blygsamt för dagligvaruhandeln

Vd-skifte hos Eton

Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Så ska Swish erövra dagligvaru- och servicehandeln

Sportbutik kan ta hem Postnords logistikpris

Pandora med ny vd

Fortsätter satsning på kontantcenter

Tvärstopp för Odd Molly

Stärkt Lindex

Ica-profil blir ny vd hos Fazer

Framgång för Pricer

Lyxmodehus dubblerar butiksytan

Nytt läge för Coop

Rejält resultattapp för sportkedjan

Handlare vill se kameror i Stenstan

Öppnar ny avdelning för ur och juveler

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.169