23948sdkhjf

Årets matbluff – här är finalisterna

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Palmolja i det svenska margarinet och äppelbas i grönsaksjuicen. 120 nomineringar har blivit fem finalister: ”Här har man verkligen lurat kunderna”.

Hallå där Björn Bernhardson, medgrundare av Äkta vara och jury i Årets matbluff. Hur har årets juryarbete gått?

Bra. Vi fick in 120 nomineringar vilket är rekord. Vi har nu kokat ner dem till fem finalister, säger han till Fri Köpenskap.

Vad är en bluff för er?

Att man försöker lura sina kunder. Att som Garant marknadsföra en produkt som en kallpressad grönsaksjuice när den i själva verket innehåller två tredjedelar äppeljuice till exempel. Eller att som i Lättas fall klä produkten med rapsblommor och sälja in den som ett svensktillverkat margarin med svensk raps och smakrik kärnmjölk samtidigt som den nästa största ingrediensen efter vatten visar sig vara importerad palmolja.

Och Festis Guanabana Pineapple då? Hur ligger det till med den?

Det är en ”fruktdryck” som innehåller 0,003 procent guanabana vilket innebär att en tropisk frukt, stor som en amerikansk fotboll, räcker till 66 000 flaskor. Tillräckligt för att ge två flaskor till alla i Karlshamn kommun eller stapla ett torn 13 kilometer upp i luften. Tusen meter högre än SAS och övriga flygbolag normalt huserar.

Läs också: Axfood backar efter matbluffen

Björn Bernhardson.

Det var du som fick idén till föreningen och märkningen Äkta vara 2005. Berätta.

Jag skulle ner till affären och handla glass. Det visade sig att det inte fanns någon produkt i sortimentet som innehöll en enda ingrediens i äkta glass – förutom socker då. Varken ägg eller grädde.

En av medgrundarna är också brodern Mats-Eric Nilsson, som 2007 skrev den uppmärksammade boken ”den hemliga kocken” som starkt påverkade matdebatten i landet.

Med tanke på den mediala hajpen vilar mycket ansvar på era axlar. Hur ser du på det?

Väldigt kul att kunna påverka. Två tredjedelar av alla produkter som varit finalister sedan vi startade antipriset 2015 har antingen plockats bort ur sortimentet eller förbättrat sig och blivit mindre bluffiga. Det är precis det vi vill åstadkomma. Vi vill avslöja produkterna och få livsmedelsbranschen att tänka om, säger Björn Bernhardson till Fri Köpenskap.

Hur har ni bemötts av leverantörerna?

Det är klart att vissa har kritiserat oss för att vi har tagit ut dem som finalister. Men vi har inte fått någon kritik för felaktig information och dessutom är det svenska folket som både skickar in nomineringar och röstar fram vinnaren. Vi utser de fem finalisterna.

Här är alla finalisterna med motiveringar:

Festis Guanabana pineapple

Av namnet att döma skulle man kunna tro att denna fruktdryck var smaksatt med guanabana. Och den innehåller faktisk puré av denna tropiska frukt, men endast 0,003 procent. Alltså tre tiotusendelar eller 15 milligram per flaska. Purén från en enda frukt räcker till 66 000 flaskor. Det är förstås alldeles för lite för att ge drycken någon smak. Den ytterst lilla mängden puréad frukt är bara där för syns skull, för att lura oss att smaken inte bara är fejkad med aromer, när den i själva verket är just fejkad med aromer.

Lätta Original

Det klassiska lättmargarinet Lätta stoltserar med rapsolja och kärnmjölk på flera ställen på förpackningen: "Gjord med svensk rapsolja och smakrik kärnmjölk". Dessutom är den är dekorerad med rapsblommor. Man lyfter också fram att margarinet är tillverkat i Sverige. Först i den finstilta texten på baksidan kan man läsa att den största ingrediensen, utöver vatten, är den betydligt mer långväga och av både miljö- och hälsoskäl ifrågasatta palmoljan.

Läs också: Färdigräknat: Här är Årets matbluff

Oatly Havregurt naturell

Yoghurt har en levande bakteriekultur. För vissa är det ett av skälen till att man äter den. När man gör vanlig yoghurt pastöriseras mjölken innan den syras med mjölksyrabakterier. Det är till och med förbjudet att pastörisera produkten efter syrningen, eftersom bakteriekulturen då förstörs. Havregurt är ett försök att imitera yoghurtens konsistens, smak och användningsområde, vilket förstås namnet anspelar på. Den är dock ultrahögpastöriserad efter syrningen, vilket gör att alla bakterier är döda när den hamnar i frukosttallriken.

Garant Ekologisk kallpressad grönsaksjuice

Namnet "Ekologisk kallpressad grönsaksjuice" lockar nog många hälsomedvetna. På framsidan räknas rödbeta, selleri och fänkål upp och rödbetan avbildas dessutom därunder. Ingenstans på denna spansktillverkade juice antyds att denna juice skulle innehålla något annat än grönsaker. Men i själva verket består den till cirka två tredjedelar av betydligt mindre eftertraktad äppeljuice. Andelen fänkål är dessutom bara 0,08 procent.

Läs också: De här produkterna kan bli ”Årets matbluff”

Glacéau (Coca Cola) Smartwater

I motsats till vad namnet antyder är detta vatten, som ägs av läskjätten Coca-cola, på intet sätt smartare än annat flaskvatten. Tillverkningen sker bara på ett krångligare sätt. Först "ångdestilleras" vanligt källvatten eller mineralvatten, beroende på fabrik, för att ta bort de naturligt förekommande mineralerna. Sedan tillsätts mineraler istället på konstgjord väg. Processen är näringsmässigt värdelös och med ett pris på 40 kronor litern ofta flera gånger dyrare än odestillerat källvatten eller mineralvatten. Transporterna från fabrikerna i Storbritannien respektive Nederländerna kan inte heller sägas vara särskilt smarta.

Nu väljer Livsmedelsjätten Axfood som står bakom Garant-produkten att backa. Läs artikeln här.

Här kan du rösta på Årets matbluff.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (2)
Startsidan just nu

Här finns Årets apotek

Kraftigt bakslag för Lidl: ”Trafikverket stryper kundtillförseln”

Leder Ellos nya heminredningssatsning

Mode- och inredningsjätten lägger krut på heminredning med nylanserad sajt; Homeroom.

Lexington Company växte digitalt och med heminredning

Norskt styrelseproffs till Pricer

Mycket svag bygghandel på nätet

Nyhetsbrev

Obemannade butiker blir franchise – 200 stycken ska upp

”Alla papper är redo och intressenterna är många. Jag har visat att det går”.

Arkiv

Sportamore lägger till marknad

Jysk på nya adresser – återöppnar här

Här öppnar varuhusjätten outlet

Polarbröds Anna Borgeryd avliden

Var huvudägare tillsammans med systern Karin Bodin.

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Ny svensk cykelkedjesatsning

Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

Här kompletterar apotekskedjan Coop och Eurocash – men ännu ingen Ica

Stabilt men blygsamt för dagligvaruhandeln

Vd-skifte hos Eton

Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Så ska Swish erövra dagligvaru- och servicehandeln

På nytt jobb
Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Icagruppens strategi- och affärsutvecklingsdirektör ersätter Håkan Åkerström.

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Sportbutik kan ta hem Postnords logistikpris

Pandora med ny vd

Fortsätter satsning på kontantcenter

Kafékedja öppnar i Kina

Tvärstopp för Odd Molly

Stärkt Lindex

Framgång för Pricer

Ica-profil blir ny vd hos Fazer

Lyxmodehus dubblerar butiksytan

Nytt läge för Coop

Rejält resultattapp för sportkedjan

Handlare vill se kameror i Stenstan

Öppnar ny avdelning för ur och juveler

Här öppnar Lakritsroten

Här tar H&M över efter Willys

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125