23948sdkhjf

Årets matbluff – här är finalisterna

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Palmolja i det svenska margarinet och äppelbas i grönsaksjuicen. 120 nomineringar har blivit fem finalister: ”Här har man verkligen lurat kunderna”.

Hallå där Björn Bernhardson, medgrundare av Äkta vara och jury i Årets matbluff. Hur har årets juryarbete gått?

Bra. Vi fick in 120 nomineringar vilket är rekord. Vi har nu kokat ner dem till fem finalister, säger han till Fri Köpenskap.

Vad är en bluff för er?

Att man försöker lura sina kunder. Att som Garant marknadsföra en produkt som en kallpressad grönsaksjuice när den i själva verket innehåller två tredjedelar äppeljuice till exempel. Eller att som i Lättas fall klä produkten med rapsblommor och sälja in den som ett svensktillverkat margarin med svensk raps och smakrik kärnmjölk samtidigt som den nästa största ingrediensen efter vatten visar sig vara importerad palmolja.

Och Festis Guanabana Pineapple då? Hur ligger det till med den?

Det är en ”fruktdryck” som innehåller 0,003 procent guanabana vilket innebär att en tropisk frukt, stor som en amerikansk fotboll, räcker till 66 000 flaskor. Tillräckligt för att ge två flaskor till alla i Karlshamn kommun eller stapla ett torn 13 kilometer upp i luften. Tusen meter högre än SAS och övriga flygbolag normalt huserar.

Läs också: Axfood backar efter matbluffen

Björn Bernhardson.

Det var du som fick idén till föreningen och märkningen Äkta vara 2005. Berätta.

Jag skulle ner till affären och handla glass. Det visade sig att det inte fanns någon produkt i sortimentet som innehöll en enda ingrediens i äkta glass – förutom socker då. Varken ägg eller grädde.

En av medgrundarna är också brodern Mats-Eric Nilsson, som 2007 skrev den uppmärksammade boken ”den hemliga kocken” som starkt påverkade matdebatten i landet.

Med tanke på den mediala hajpen vilar mycket ansvar på era axlar. Hur ser du på det?

Väldigt kul att kunna påverka. Två tredjedelar av alla produkter som varit finalister sedan vi startade antipriset 2015 har antingen plockats bort ur sortimentet eller förbättrat sig och blivit mindre bluffiga. Det är precis det vi vill åstadkomma. Vi vill avslöja produkterna och få livsmedelsbranschen att tänka om, säger Björn Bernhardson till Fri Köpenskap.

Hur har ni bemötts av leverantörerna?

Det är klart att vissa har kritiserat oss för att vi har tagit ut dem som finalister. Men vi har inte fått någon kritik för felaktig information och dessutom är det svenska folket som både skickar in nomineringar och röstar fram vinnaren. Vi utser de fem finalisterna.

Här är alla finalisterna med motiveringar:

Festis Guanabana pineapple

Av namnet att döma skulle man kunna tro att denna fruktdryck var smaksatt med guanabana. Och den innehåller faktisk puré av denna tropiska frukt, men endast 0,003 procent. Alltså tre tiotusendelar eller 15 milligram per flaska. Purén från en enda frukt räcker till 66 000 flaskor. Det är förstås alldeles för lite för att ge drycken någon smak. Den ytterst lilla mängden puréad frukt är bara där för syns skull, för att lura oss att smaken inte bara är fejkad med aromer, när den i själva verket är just fejkad med aromer.

Lätta Original

Det klassiska lättmargarinet Lätta stoltserar med rapsolja och kärnmjölk på flera ställen på förpackningen: "Gjord med svensk rapsolja och smakrik kärnmjölk". Dessutom är den är dekorerad med rapsblommor. Man lyfter också fram att margarinet är tillverkat i Sverige. Först i den finstilta texten på baksidan kan man läsa att den största ingrediensen, utöver vatten, är den betydligt mer långväga och av både miljö- och hälsoskäl ifrågasatta palmoljan.

Läs också: Färdigräknat: Här är Årets matbluff

Oatly Havregurt naturell

Yoghurt har en levande bakteriekultur. För vissa är det ett av skälen till att man äter den. När man gör vanlig yoghurt pastöriseras mjölken innan den syras med mjölksyrabakterier. Det är till och med förbjudet att pastörisera produkten efter syrningen, eftersom bakteriekulturen då förstörs. Havregurt är ett försök att imitera yoghurtens konsistens, smak och användningsområde, vilket förstås namnet anspelar på. Den är dock ultrahögpastöriserad efter syrningen, vilket gör att alla bakterier är döda när den hamnar i frukosttallriken.

Garant Ekologisk kallpressad grönsaksjuice

Namnet "Ekologisk kallpressad grönsaksjuice" lockar nog många hälsomedvetna. På framsidan räknas rödbeta, selleri och fänkål upp och rödbetan avbildas dessutom därunder. Ingenstans på denna spansktillverkade juice antyds att denna juice skulle innehålla något annat än grönsaker. Men i själva verket består den till cirka två tredjedelar av betydligt mindre eftertraktad äppeljuice. Andelen fänkål är dessutom bara 0,08 procent.

Läs också: De här produkterna kan bli ”Årets matbluff”

Glacéau (Coca Cola) Smartwater

I motsats till vad namnet antyder är detta vatten, som ägs av läskjätten Coca-cola, på intet sätt smartare än annat flaskvatten. Tillverkningen sker bara på ett krångligare sätt. Först "ångdestilleras" vanligt källvatten eller mineralvatten, beroende på fabrik, för att ta bort de naturligt förekommande mineralerna. Sedan tillsätts mineraler istället på konstgjord väg. Processen är näringsmässigt värdelös och med ett pris på 40 kronor litern ofta flera gånger dyrare än odestillerat källvatten eller mineralvatten. Transporterna från fabrikerna i Storbritannien respektive Nederländerna kan inte heller sägas vara särskilt smarta.

Nu väljer Livsmedelsjätten Axfood som står bakom Garant-produkten att backa. Läs artikeln här.

Här kan du rösta på Årets matbluff.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (2)
Startsidan just nu

Lokalbyte för Esprit

Biltema bemöter Uppdrag Gransknings kritik: "Vi är en god samhällsaktör"

Apotekarns i ny miljö

Lindexaktuell designer lanserar barnkläder

Jula i god form

Matpriskollens undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

Nyhetsbrev

Så mycket ska Sportamore växa

Arkiv

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

Byggmax minskar förlusten: "Bra start på året"

Katrineholm förbjuder tiggeri

Coop levererar nätmat till flygplatsen: ”Mycket mer på gång”

Premiär för Åhléns nya skönhetssatsning

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Lämnar Sealife för Improove

Föreslås till Bygghemmas styrelse

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Rusta höjer ribban: 19 butiker nästa verksamhetsår

”Vi lägger in en extra växel”, säger etableringschefen Peter Jansen.

Picadeli fortsätter expandera

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

Samarbete ger ny fackhandelskedja inom vitvaror och hemelektronik: ”Helt rätt i tiden”

Bland annat byter närmare 100 Audio Video-butiker namn till Elon Ljud & Bild när Elon Group och Electra Gruppen inleder samarbete.

Butikerna hyllar vårbudgeten

Så sålde Clas Ohlson

Handlarna mer optimistiska – skatteåterbäring och påsk väcker vårhopp

Här öppnar ny aktör premiumdestination för sport

Snart 50 butiker för bygghandelskedjan

Lågprismodekedja i konkurs

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Ica bygger nytt e-handelslager i Göteborg

Vasakronans vd lämnar efter 11 år

Så mycket väntas påsken sälja för

Föreslås till skohandlaren

Vd-skifte hos Oscar Jacobson

Svensk Handel om höjd kemikalieskatt: "Glädjekalkyl"

H&M inför beloppsgräns för fri frakt

Debenhams på konkursens rand

Synsam till Femman

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.126