23948sdkhjf

Årets matbluff – här är finalisterna

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Palmolja i det svenska margarinet och äppelbas i grönsaksjuicen. 120 nomineringar har blivit fem finalister: ”Här har man verkligen lurat kunderna”.

Hallå där Björn Bernhardson, medgrundare av Äkta vara och jury i Årets matbluff. Hur har årets juryarbete gått?

Bra. Vi fick in 120 nomineringar vilket är rekord. Vi har nu kokat ner dem till fem finalister, säger han till Fri Köpenskap.

Vad är en bluff för er?

Att man försöker lura sina kunder. Att som Garant marknadsföra en produkt som en kallpressad grönsaksjuice när den i själva verket innehåller två tredjedelar äppeljuice till exempel. Eller att som i Lättas fall klä produkten med rapsblommor och sälja in den som ett svensktillverkat margarin med svensk raps och smakrik kärnmjölk samtidigt som den nästa största ingrediensen efter vatten visar sig vara importerad palmolja.

Och Festis Guanabana Pineapple då? Hur ligger det till med den?

Det är en ”fruktdryck” som innehåller 0,003 procent guanabana vilket innebär att en tropisk frukt, stor som en amerikansk fotboll, räcker till 66 000 flaskor. Tillräckligt för att ge två flaskor till alla i Karlshamn kommun eller stapla ett torn 13 kilometer upp i luften. Tusen meter högre än SAS och övriga flygbolag normalt huserar.

Läs också: Axfood backar efter matbluffen

Björn Bernhardson.

Det var du som fick idén till föreningen och märkningen Äkta vara 2005. Berätta.

Jag skulle ner till affären och handla glass. Det visade sig att det inte fanns någon produkt i sortimentet som innehöll en enda ingrediens i äkta glass – förutom socker då. Varken ägg eller grädde.

En av medgrundarna är också brodern Mats-Eric Nilsson, som 2007 skrev den uppmärksammade boken ”den hemliga kocken” som starkt påverkade matdebatten i landet.

Med tanke på den mediala hajpen vilar mycket ansvar på era axlar. Hur ser du på det?

Väldigt kul att kunna påverka. Två tredjedelar av alla produkter som varit finalister sedan vi startade antipriset 2015 har antingen plockats bort ur sortimentet eller förbättrat sig och blivit mindre bluffiga. Det är precis det vi vill åstadkomma. Vi vill avslöja produkterna och få livsmedelsbranschen att tänka om, säger Björn Bernhardson till Fri Köpenskap.

Hur har ni bemötts av leverantörerna?

Det är klart att vissa har kritiserat oss för att vi har tagit ut dem som finalister. Men vi har inte fått någon kritik för felaktig information och dessutom är det svenska folket som både skickar in nomineringar och röstar fram vinnaren. Vi utser de fem finalisterna.

Här är alla finalisterna med motiveringar:

Festis Guanabana pineapple

Av namnet att döma skulle man kunna tro att denna fruktdryck var smaksatt med guanabana. Och den innehåller faktisk puré av denna tropiska frukt, men endast 0,003 procent. Alltså tre tiotusendelar eller 15 milligram per flaska. Purén från en enda frukt räcker till 66 000 flaskor. Det är förstås alldeles för lite för att ge drycken någon smak. Den ytterst lilla mängden puréad frukt är bara där för syns skull, för att lura oss att smaken inte bara är fejkad med aromer, när den i själva verket är just fejkad med aromer.

Lätta Original

Det klassiska lättmargarinet Lätta stoltserar med rapsolja och kärnmjölk på flera ställen på förpackningen: "Gjord med svensk rapsolja och smakrik kärnmjölk". Dessutom är den är dekorerad med rapsblommor. Man lyfter också fram att margarinet är tillverkat i Sverige. Först i den finstilta texten på baksidan kan man läsa att den största ingrediensen, utöver vatten, är den betydligt mer långväga och av både miljö- och hälsoskäl ifrågasatta palmoljan.

Läs också: Färdigräknat: Här är Årets matbluff

Oatly Havregurt naturell

Yoghurt har en levande bakteriekultur. För vissa är det ett av skälen till att man äter den. När man gör vanlig yoghurt pastöriseras mjölken innan den syras med mjölksyrabakterier. Det är till och med förbjudet att pastörisera produkten efter syrningen, eftersom bakteriekulturen då förstörs. Havregurt är ett försök att imitera yoghurtens konsistens, smak och användningsområde, vilket förstås namnet anspelar på. Den är dock ultrahögpastöriserad efter syrningen, vilket gör att alla bakterier är döda när den hamnar i frukosttallriken.

Garant Ekologisk kallpressad grönsaksjuice

Namnet "Ekologisk kallpressad grönsaksjuice" lockar nog många hälsomedvetna. På framsidan räknas rödbeta, selleri och fänkål upp och rödbetan avbildas dessutom därunder. Ingenstans på denna spansktillverkade juice antyds att denna juice skulle innehålla något annat än grönsaker. Men i själva verket består den till cirka två tredjedelar av betydligt mindre eftertraktad äppeljuice. Andelen fänkål är dessutom bara 0,08 procent.

Läs också: De här produkterna kan bli ”Årets matbluff”

Glacéau (Coca Cola) Smartwater

I motsats till vad namnet antyder är detta vatten, som ägs av läskjätten Coca-cola, på intet sätt smartare än annat flaskvatten. Tillverkningen sker bara på ett krångligare sätt. Först "ångdestilleras" vanligt källvatten eller mineralvatten, beroende på fabrik, för att ta bort de naturligt förekommande mineralerna. Sedan tillsätts mineraler istället på konstgjord väg. Processen är näringsmässigt värdelös och med ett pris på 40 kronor litern ofta flera gånger dyrare än odestillerat källvatten eller mineralvatten. Transporterna från fabrikerna i Storbritannien respektive Nederländerna kan inte heller sägas vara särskilt smarta.

Nu väljer Livsmedelsjätten Axfood som står bakom Garant-produkten att backa. Läs artikeln här.

Här kan du rösta på Årets matbluff.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (2)
Startsidan just nu

JC Penney på fallrepet – men förnekar konkursplaner

Möbelkedjan Room i konkurs

Saknade kapital och kompetens för att starta näthandel.

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Sportamore växer – men ökar förlusten

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Nyhetsbrev

Postnord återvände till förlust

Arkiv

Amazon misstänks för konkurrensbrott – granskas av EU

På nytt jobb
Byggmax värvar CFO från Addnode

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Clas Ohlsons nätförsäljning dök

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

På nytt jobb
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Axfoods e-handelslyft

På nytt jobb
Hemmakväll får ny vd

Så ska turisterna lockas till designbutikerna

Designtorget bakom ny kartguide.

Lindex + Boozt = sant

På nytt jobb
Vd-skifte på Gents

På nytt jobb
Hon ska bära Babybjörn

Weekday öppnar i Lund

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

På nytt jobb
Hon tar över Klarsynt

XL-Bygg förvärvar två bygghandelsföretag

Nu är han ensam ägare till Gekås

Icas marknadsdirektör lämnar efter bara ett år

På nytt jobb
Lämnar ÖoB för Coop

Parfymutmanare stärker sig

Zalando skiftar till återvunnet

1 800 nya Amazonjobb i Frankrike i år

På nytt jobb
Ledningsskifte på Champion Norden

Ikea satsar på hemleverans av mat

TEKNIK
De ska placera Coop på den digitala kartan

Ica och Hemtex lanserar gemensamt varumärke

På nytt jobb
Axfoundation fördjupar hållbarhetsarbetet

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.158