23948sdkhjf

Var femte Coopbutik drivs som franchise

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Ännu en franchisetagare sökes just nu i Mälarhöjden.

Coop Butiker & Stormarknader, CBS, söker i dagarna franchisetagare till butiken i Stockholmsförorten Mälarhöjden. Franchisetagaren ska ansvara ”för butikens alla delar, med kundnöjdhet, försäljning, drift, resultat, personal och förändringsarbete i butiken.”, enligt annonsen.

Läs också: Listan: Här är butikerna som får Coops nya Hämta-koncept

– Det har varit en franchisebutik tidigare och denna typ av butik passar väl i franchisedrift, säger Helena Mattsson, försäljnings-och driftchef för franchise på CBS till Fri Köpenskap.

CBS driver 240 av landets cirka 650 Coopbutiker. De övriga drivs av regionala och lokala konsumentföreningar. Inte mindre än 105 av CBS butiker drivs i dag av franchisetagare eller blivande franchisetagare.

Totalt är det cirka 125 butiker och stormarknader inom Coop som i dag drivs i franchiseform. Det innebär att nästan var femte Coopbutik drivs av franchisetagare.

Siffrorna visar att det är det centrala butiksföretaget CBS som kommit längst i utvecklingen av franchisekonceptet. De övriga konsumentföreningarna ligger än så länge lite efter.

Läs också: Coop levererar nätmat till flygplatsen: ”Mycket mer på gång”

Det är i första hand mindre butiker där Coop överlåtit driften till franchisetagare, med två undantag; Stora Coop i Stockholmsförorterna Rotebro och Tyresö.

– Vi ser dem som testverksamhet, för att se hur det fungerar med franchise på de större formaten, säger Helena Mattsson. Det vi ser är att vi har störst framgång med franchise i de mindre formaten.

Utöver de 90 aktiva franchisebutikerna har CBS alltså skrivit föravtal med presumtiva franchisetagare till ytterligare ett antal butiker, berättar Helena Mattsson. Men exakt hur planerna för fortsatt utveckling av Coops franchiseverksamhet ser ut vill hon inte gå in på.

Franchise inom Coop har dock ökat stadigt sedan den första Konsumföretagarbutiken, som det hette då, startade i Stockholm i juni 1990. Men det har skett lite i skymundan. Franchiseverksamheten är inte något som Coop direkt marknadsför mot konsumenterna, och det finns de som anser att den strider mot de ursprungliga kooperativa tankarna.

Läs också: Klartecken för Coops köp av Netto

– Det senaste året har det blivit mer uppmärksammat, säger Helena Mattson. Jag tycker också att franchisesystemet passar bra in i delningsekonomin eftersom vi avtalar om föreningsverksamhet och medlemskap. Medlemsinflytandet fungerar som i Coops övriga butiker.

Till butiken i Mälarhöjden annonserar CBS efter franchisetagare i de vanliga platsannonseringskanalerna.

– Alla rekrytering annonseras, säger Helena Mattsson.

De som rekryteras kan till exempel vara butikschefer som vill prova att driva i egen regi. Coop har också rekryterat franchisetagare med erfarenhet från andra kedjor.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

Mall of Scandinavia blir Westfield Mall of Scandinavia

Åhléns skönhetskoncept öppnar ny butik och onlineshop

20 butiker ska bort i modekedjan

Härligt mycket handel i Almedalen

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

Nyhetsbrev

WeSC behöver nytt kapital

Arkiv

Så ska Lidingö centrum bli en mötesplats

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

Zetadisplay uppgraderar Ikeavaruhus

Flaggskeppsbutik ska lyfta Intersport

På nytt jobb
Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

50 miljoner kronor till start up

Kappahl på sommarturné med Newbie

Förlusten växer för VRG – ny produktlinje ska vända utvecklingen

Ökad vinst för Netonnet – vd tror på fortsatt tillväxt

”Pristransparens den fysiska handelns största utmaning”

Dagens Handel har pratat utmaningar och möjligheter med köpcentrumjätten Citycons nya vd F Scott Ball.

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

Jysks grundare svårt sjuk – sonen tar över

NA-KD öppnar pop up i Mos

Beijer gör dubbla förvärv

På nytt jobb
Ikea utser ny designchef

Rekordår för Elgiganten – tar marknadsandelar

Elektronikjätten ökar tillväxten både online och i butik samt storsatsar på utökat sortiment.

Hon är moderator för Retaildagen

Lekia tar greppet om leksaksmarknaden: "Vi tror på den fysiska butiken"

Så ska kontanterna värnas – nytt lagförslag

Till Lyko från finansbranschen

Finansman ökar innehav i skohandlare

Altor in som storägare i XXL

MQ kämpar med omställningen – kunderna sviker

XL-Bygg förvärvar Spillersboda Byggmarknad

På nytt jobb
Från Lantmännen till Bergendahls

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Ny vd för Erikshjälpen Second Hand

Stockmann säger upp 150

Citycon säljer två köpcentrum

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.133