23948sdkhjf

Obemannade butiker blir franchise – 200 stycken ska upp

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

”Alla papper är redo och intressenterna är många. Jag har visat att det går”.

Fri Köpenskap kunde i november berätta om studenten Edvin Johansson som öppnat en obemannad butik i Ekängen strax norr om Linköping. Nu ska konceptet breddas till 200 butiker i landet – vilket Corren var först med att rapportera om.

Läs också: Ska revolutionera handeln med hjälp av USA-jätte

Det kan bli ännu fler än så men det är en rimlig siffra när man tittar på de geografiska lägen som skulle vara högaktuella för konceptet, säger Edvin Johansson till Fri Köpenskap.

Sedan butiken öppnat har han förfinat konceptet och tagit fram ett färdigt franchise-avtal.

Allt är på plats och det är bara att sätta igång. Jag har visat att det fungerar i Ekängen och både ett 50-tal kommuner och en rad företagare har hört av sig. Det finns ett stort intresse.

Om tre år tror han att 200 butiker finns på plats.

Läs också: Teknikbrister kostar svenska nätbutiker miljoner

Det kommer att gå snabbt. Många företagare är intresserade och det gagnar alla som lever och verkar på landsbygden. Dessutom kan man söka glesbygdsstöd. 

200 till antalet är lika många obemannade butiker som Lifvs Scandinavia aviserat att man tänker öppna. Första Lifvs-butiken ska öppnas i Frösundavik söder om Bålsta centrum i mars.

Känner du flåset i nacken?

Nej, det är kul att fler aktörer ser fördelarna med obemannade butiker. Sedan har de ju inga butiker på plats ännu, och fördelarna med mitt franchise-koncept är att jag kan expandera snabbt.

Läs också: Nytt butiksgrepp – ålderskontroll med ansiktsigenkänning

Så ser butiken i Ekängen ut

20-åriga Edvin Johanssons obemannade butiker går under det ovanliga namnet {Auto_mat} och varorna levereras av Axfood Närlivs. Dörren är upplåsbar och varorna betalbara via bank-id mellan 05.00 - 23.00 alla dagar.

Det är en ganska rimlig avvägning. De få köp som görs senare än så väger inte upp mot den säkerhetsrisk som nattöppet innebär.

De första månaderna har gått bra i Ekängen, menar han. I snitt handlar 85 kunder per dag i butiken och de flesta handlar fler än en vara. Sortimentet har ett brett utbud av kolonialvaror men innefattar även färskvaror som exempelvis, frukt, grönsaker bröd och mjölk.

Vi har i princip inte haft något svinn, varken brottsligt eller varumässigt. Det enda svinn som uppstått är förpackningar som gått sönder, konstaterar han.

Läs också: Obemannade mobila matbutiker till Värmdö i höst

När det gäller brottsligheten är han inte orolig. Butiken är både kameraövervakad och kontantlös.

Dessutom säljer vi inte dyra produkter som exempelvis tobak och alkohol. Jag tror inte att den här typen av butiker är en särskilt intressanta måltavlor för kriminella.

Butiken är upplåsbar via bank-id. 

Att begränsa konceptet till avfolkningsområden där den ekonomiska kalkylen för en traditionell butik är svår att få ihop vill han inte göra.

Ekängen är ett snabbt växande villasamhälle och liknande områden finns i var sjätte kommun. Dessutom har mitt koncept en annan fördel. Butikerna byggs i Attefallsstugor och är designade så att de enkelt kan lyftas upp på en lastbil. De kan alltså flytta med kunderna.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ikea miljardsatsar på Stockholm – fyra nya butiker ska öppnas

På nytt jobb
Akademibokhandeln värvar från Indiska

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Minskat resultat för Björn Borg

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

På nytt jobb
Bygghemma byter vd

Nyhetsbrev

Bankkontor blir godisbutik – godiskedjan växer

Arkiv

Kontantupproret vill se politikerna sätta press på handeln

Ikea automatiserar lagret – drar upp leveranstempot

Trögt kvartal för Akademibokhandeln – utmaningar i e-handeln

Här öppnar Synsam – följer på rekordår i nyöppningar

Beijer slog kampanjrekord 

Dubbelöppning för Arken Zoo

Från Åhléns till H&M

Går tillbaka till H&M och lämnar posten som affärsområdeschef hos varuhuskedjan.

Miljonskulder för Digital Inn

Här lägger designbutiken ned

Ny ansvarig för Arket

Blir driftschef hos Löplabbet

Buttericks breddar butiksnätverket med shop-in-shop

Apotek365 drar upp omsättningen för Iapotek

Butik för Linum

Så mycket ökade e-handeln i fjol

Gillblads i konkurs

Efter Maxi-branden – butiker varnas för utmaning i sociala medier

Bygghemma förvärvar onlineaktör

E-handelsraket flyttar lagret

Fortsatt låg framtidstro i handeln

Så sålde Clas Ohlson

Här nyöppnar Deichmann

På nytt jobb
Ny etableringschef hos Jysk

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – stort försäljningsras

Pricer backade – stororder ger jättelyft

Coop-direktör byter roll – rekrytering inleds

Företagen med bäst kundservice

Returerna ökar – och inte bara inom e-handeln

Fyra nya koncept till Hede fashion outlet

Se alla Företagens egna nyheter

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Sänd till en kollega

0.156