23948sdkhjf

Lexington Company växte digitalt och med heminredning

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Ser över det fysiska butiksnätet efter minskad försäljning i jämförbara enheter.

Lexington Company konstaterar i rapporten för fjärde kvartalet att bolaget fortsätter att öka på nätet, som nu står för 19 procent av den totala omsättningen, medan trafiken och försäljningen i de fysiska butikerna minskar.

Läs också: Digital retail för Lexington Company

I den egna webbutiken ökade försäljningen med 16 procent under kvartalet och ökningen ses även via externa e-handlare.

I de egna fysiska butikerna minskade försäljningen med 3 procent och i jämförbara butiker minskade försäljningen med 6 procent, vilket i huvudsak ska ha att göra med svagare julhandel än väntat. "Trafiken till shoppingcenter, handelsplatser och varhus har minskat generellt under året", skriver bolaget med vd Kristina Lindhe i spetsen.

Det egna butiksnätet och avtal ses därför över och bolaget hoppas kunna effektivisera driften för att förbättra lönsamheten. I fjol stängde bolaget två butiker och i februari stängs ytterligare en butik.

Bolaget redovisar ett resultat efter skatt på 4,2 miljoner kronor (4,0)för räkenskapsårets fjärde kvartal oktober till december. Nettoomsättningen uppgick till 76,9 miljoner kronor (76,7). Bruttomarginalen stärktes och uppgick till 68,6 procent (68,4) en förbättring som enligt rapporten beror mer försäljning via egna kanaler, förändringar i sortimentet och flytt av viss produktion.

Ebitda-resultatet för kvaratlet blev 5,8 miljoner kronor (6,2) och ebitda-marginalen blev 7,6 procent (8,1).Ingen utdelning föreslås för helåret 2018.

I rapporten skriver bolaget att affärsområdet Home utvecklas väl medan affärsområdet Clothing tappar i kvartalet vilket ska ha göra med varm hösten och en svag julhandel. Ackumulerat för helåret växer dock enligt bolaget  båda affärsområdena och försäljningsminskningen totalt härrör främst från minskade licensintäkter och utförsäljningar.

Huvudmarknaden Norden utvecklas enligt bolaget väl medan de europeiska marknaderna utvecklas svagare.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jaktkedja i konkurs

Na-kd investerar 40 miljoner i en helt ny affär

Hemtex varslar på huvudkontoret

Nelly lämnar Falkenberg

Nu når Instabox halva Sverige samma dag

Shoppingturismen ökar – kineser mest lönsamma

Nyhetsbrev

Här kommer Happy Food Stores andra butik

Arkiv

TEKNIK
Global Samsungdirektör: Mobil säkerhet har aldrig varit viktigare

Nick Dawson om Asiens försprång och säkerhetsriskerna med Internet of things.

Swedbank Pay och Verifone fördjupar samarbetet

Twilfits ordförande om rekonstruktionen: "Vi ska signifikant minska antalet butiker"

Twilfit i rekonstruktion

Underklädeskedjan har över 100 miljoner kronor i skulder.

Picard bygger om alla butiker och öppnar nya

Handeln ritar om städerna

Rekordkvartal för Footway – nu väntar expansion

Här öppnar Skincitys första butik

På nytt jobb
Hon blir ny landschef för Stadium i Sverige

klart vem som efterträder Daniel Löfkvist på sportkedjans största marknad.

Musikkedja i konkurs – stort antal svenska butiker berörda

På nytt jobb
Na-kd rekryterar från Asos och befordrar expansionchefen

1

H&M majoritetsägare i Sellpy

Na-kd tillbaka i Helsingborg

Motigt för RNB – supersvagt kvartal för Polarn O Pyret

TEKNIK
Snabbväxande Soti satsar på Sverige

”Produkterna viktigast”, betonar Carl Rodrigues, grundare och vd för kanadensiska Soti.

Iittala ut – Sandqvist in

Horseonline med nya investerare

Bikester öppnar butik – och flyttar kontoret

Jula blir ännu "juligare" – lanserar egen must

Så sålde Dustin

Här dyker Lagerhaus också upp

Så sålde hemelektronik i september

Ny e-handelsfusion i outdoorbranschen

Över en kvarts miljard på en månad – nytt försäljningsrekord för e-handlaren

På nytt jobb
Kliver på som vd för Hemmy

Afound byter kurs – ska satsa mer digitalt

Fler butiker till Elins Esplanad

H&M-avtal ska lyfta städkvalitet – och kundupplevelse

Indiska hakar på uthyrningståget

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.146