23948sdkhjf

Lexington Company växte digitalt och med heminredning

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Ser över det fysiska butiksnätet efter minskad försäljning i jämförbara enheter.

Lexington Company konstaterar i rapporten för fjärde kvartalet att bolaget fortsätter att öka på nätet, som nu står för 19 procent av den totala omsättningen, medan trafiken och försäljningen i de fysiska butikerna minskar.

Läs också: Lexington Company permitterar personal – minskar öppettider

I den egna webbutiken ökade försäljningen med 16 procent under kvartalet och ökningen ses även via externa e-handlare.

I de egna fysiska butikerna minskade försäljningen med 3 procent och i jämförbara butiker minskade försäljningen med 6 procent, vilket i huvudsak ska ha att göra med svagare julhandel än väntat. "Trafiken till shoppingcenter, handelsplatser och varhus har minskat generellt under året", skriver bolaget med vd Kristina Lindhe i spetsen.

Det egna butiksnätet och avtal ses därför över och bolaget hoppas kunna effektivisera driften för att förbättra lönsamheten. I fjol stängde bolaget två butiker och i februari stängs ytterligare en butik.

Bolaget redovisar ett resultat efter skatt på 4,2 miljoner kronor (4,0)för räkenskapsårets fjärde kvartal oktober till december. Nettoomsättningen uppgick till 76,9 miljoner kronor (76,7). Bruttomarginalen stärktes och uppgick till 68,6 procent (68,4) en förbättring som enligt rapporten beror mer försäljning via egna kanaler, förändringar i sortimentet och flytt av viss produktion.

Ebitda-resultatet för kvaratlet blev 5,8 miljoner kronor (6,2) och ebitda-marginalen blev 7,6 procent (8,1).Ingen utdelning föreslås för helåret 2018.

I rapporten skriver bolaget att affärsområdet Home utvecklas väl medan affärsområdet Clothing tappar i kvartalet vilket ska ha göra med varm hösten och en svag julhandel. Ackumulerat för helåret växer dock enligt bolaget  båda affärsområdena och försäljningsminskningen totalt härrör främst från minskade licensintäkter och utförsäljningar.

Huvudmarknaden Norden utvecklas enligt bolaget väl medan de europeiska marknaderna utvecklas svagare.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Första pelarna på plats vid Axfoods nya megalager

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Ellos ska lansera heminredning från Jotex i Europa

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Miljardvallen sprängd för Jula i juni

Nyhetsbrev

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Arkiv

Instabox över en miljon användare – fyrdubblar omsättningen

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Alla butikerna som invigs när etapp 2 öppnar på Torps köpcentrum

Ingelsta Kalkon stänger tre delikatessbutiker

Coop släpper ny scan- och betalapp – öppnar upp för obemannat

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Handelstrender: Färre men större företag – och mer värderingsstyrt

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Nya kreditlagen träder i kraft – rusning till Swish

Tillfällig Lagerhaus även till C4

Ikea försöker sälja Norrlands största köpcentrum

Konkurrensverket granskar e-handeln

Succé för tillfällig taxfreebutik i köpcentrum

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Bekräftat: Uniqlos öppningsdatum för andra svenska butiken

Microsoft byter retailstrategi – stänger alla 83 fysiska butiker

Ur & Penn byter plattform – lanserar ny nätbutik

Invigningsdags för Naturkompaniet

Svensk Handel rasar mot Postnord: ”Tondövt”

Lagerhaus pop up-satsning fortsätter – ny tillfällig butik

Jula väljer Hässleholm

Här slår Stadium igen butiken

Arbetsmiljöverket inspekterar smittrisker inför semestertider

Cdon lanserar fransk e-handelsjätte i Sverige

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Här byter Apoteket Hjärtat läge

Zalando öppnar fler butiker

På nytt jobb
Apoteksgrupppen värvar från Waynes Coffee

Se alla Företagens egna nyheter

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Sänd till en kollega

0.125