23948sdkhjf

Efter Ikea och Ellos – även Åhléns lanserar digital marknadsplats

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Vem vill inte bli ett nytt Amazon, Alibaba eller Zalando? Allt fler svenska företag satsar nu på egna e-handelsplattformar i ett försök att erövra ett helt segment. Ikea har planer på att bli ett Zalando för möbler och Ellos har precis lanserat en e-handelsplattform för heminredning som ska rymma både egna och externa varumärken. Nu bygger även Åhléns en digital marknadsplats där varuhuset tippas vilja samla även utomstående aktörer. 

Läs också: Premiär för Åhléns nya skönhetssatsning

E-handelsplattformen Åhlens Marketplace ska lanseras under sommaren 2019. Varuhuset har nyligen sökt ”onboarding managers” som ska hjälpa utomstående säljare att etablera sig på den nya plattformen, skriver DI Digital.

Åhlens, som ägs av Axel Johnson-koncernen, har tecknat avtal med det nederländska betalbolaget Adyen om att leverera betallösningar i butiker, online och på den kommande e-handelsplattformen.

– Ofta kan man ha en storbank i butiken och en annan betalväxel på nätet. Då går det inte att göra en e-handelsretur i butik. Men vi kopplar ihop det och erbjuder tjänster som Apple Pay, Google Pay, Ali Pay och WeChat Pay”, säger Tobias Lindh, Nordenchef på Adyen, till Di Digital. 

Adyen är Europas största betalbolag med ett börsvärde på drygt 200 miljarder kronor. Bland de svenska kunderna finns Spotify, H&M, Daniel Wellington och Elgiganten.

Vid sidan av e-handelsprojektet är Åhléns också i full färd med att rulla ut sitt nya outletkoncept, senast i Örebro i förra veckan.

Mer om: Åhléns
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Utmanaren släpper Amazon Go-koncept: ”Först på marknaden”

Paninis nya Grab and go-koncept ska ta matkedjan in i den tekniska framtiden.

Sportkedjans vd lämnar – efter två månader

Går efter intern granskning av uppmärksammade Facebookinlägg.

Femte butiken för Hemcompaniet

Svensk Handel: ”Dyra paketleveranser en alarmerande konkurrensnackdel”

Heminredningsmärke i konkurs

Vd-skifte hos Inditex

Den spanska modekoncernen väntas byta vd i sommar.

Nyhetsbrev

City Gross in i conveniencebranschen: "Vi vill komma nära kunden"

Arkiv

Indiska lanserar barnkläder igen

Plockar in plagg till yngre barn.

Zoobutikskedjan öppnar nytt

Här är Årets Centrumutvecklare och Årets Stadskärna

På nytt jobb
Före detta Blocket-vd till Icagruppen

Nilson Group väljer Afound

Öppnar upp för nya marknadsplatser och försäljningskanaler.

Krönika
Underskatta inte AI-assistenternas makt över våra köpbeslut

AI-assistenterna kommer att förändra spelreglerna inom handeln, skriver Judith Wolst.

Direkten öppnar – Intersport stänger

176 miljoner till MQ

Ikea organiserar för framtiden – fullföljer uppsägningar

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

Ny marknad för Jysk

Från Tele2 till Blocket

Fresks köper från XL

På nytt jobb
Ska sköta Orklas kommunikation

1

”Greta Thunberg-effekt” inom e-handeln

Krympt handelsyta i nyrenoverad Uppsalagalleria

Zetadisplay visar stark tillväxt

Han är ny i Lek- & Babybranschen

På nytt jobb
Coop rekryterar HR-direktör från Scan

Så inleddes e-handelsåret 2019 – branscherna som ökade mest

Från Nelly till Lyko

Så mycket växte e-modehandeln

På nytt jobb
Ska sköta kommunikationen hos Scandi Standard

Så bygger du en lockande monter

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

DEBATT
Avgörande förändring i höst – få handlare redo

De är årets europeiska handlare

Ikea satsar på batteriföretag

Ica säljer Hemtex till norsk kedja

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.112