23948sdkhjf

Efter Ikea och Ellos – även Åhléns lanserar digital marknadsplats

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Vem vill inte bli ett nytt Amazon, Alibaba eller Zalando? Allt fler svenska företag satsar nu på egna e-handelsplattformar i ett försök att erövra ett helt segment. Ikea har planer på att bli ett Zalando för möbler och Ellos har precis lanserat en e-handelsplattform för heminredning som ska rymma både egna och externa varumärken. Nu bygger även Åhléns en digital marknadsplats där varuhuset tippas vilja samla även utomstående aktörer. 

Läs också: Twilfit till Åhléns

E-handelsplattformen Åhlens Marketplace ska lanseras under sommaren 2019. Varuhuset har nyligen sökt ”onboarding managers” som ska hjälpa utomstående säljare att etablera sig på den nya plattformen, skriver DI Digital.

Åhlens, som ägs av Axel Johnson-koncernen, har tecknat avtal med det nederländska betalbolaget Adyen om att leverera betallösningar i butiker, online och på den kommande e-handelsplattformen.

– Ofta kan man ha en storbank i butiken och en annan betalväxel på nätet. Då går det inte att göra en e-handelsretur i butik. Men vi kopplar ihop det och erbjuder tjänster som Apple Pay, Google Pay, Ali Pay och WeChat Pay”, säger Tobias Lindh, Nordenchef på Adyen, till Di Digital. 

Adyen är Europas största betalbolag med ett börsvärde på drygt 200 miljarder kronor. Bland de svenska kunderna finns Spotify, H&M, Daniel Wellington och Elgiganten.

Vid sidan av e-handelsprojektet är Åhléns också i full färd med att rulla ut sitt nya outletkoncept, senast i Örebro i förra veckan.

Mer om: Åhléns
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Daniel Wellington vann – Ur & Penn tvingas förstöra klockor

Domen i Patent- och marknadsdomstolen kan inte överklagas.

Ica-butik i centrala Stockholm lägger ned

Skånsk modekedja kan få norsk ägare

Lindex ägarbolag byter vd

På nytt jobb
Nya landschefer hos 25-åriga hälsokedjan

Designtorgets vd Pål Kårfalk ny Sverigechef hos Life.

Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Nyhetsbrev

1

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Arkiv

Butik 140 för optikkedjan

Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

Bauhaus tar hemleveranserna till Storstockholm

Blomsterlandet ökar närvaron i Skåne

Nu vill de också handla mat på nätet

Ikea i pionjärsatsning på biobränsle till havs 

På nytt jobb
Duo till fastighetsrådgivare

Nu drar elektronikkedjan upp tempot digitalt

Ännu en butik stänger – här breder butiksdöden ut sig

Lågprisjättens e-handel lanserad

På nytt jobb
Vd-skifte hos Apoteksgruppen

Hon kliver in som vd efter en snabb karriär hos Apotekskedjan.

TEKNIK
Googlesökningar blir erbjudanden i butikens skärmar

Digital skärmteknik ersätter de traditionella skyltarna.

Här expanderar Jysk

Coop-chef anklagas för trakasserier av 20 kvinnor – en försökte ta livet av sig

Willys tar över efter Coop – kan följas av Rusta

Sängkedja fortsätter satsa fysiskt – väljer Stockholmscentrum

Team Sportia-butik i konkurs

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Näthandlare tror på framtiden

NK-kvarter kan byggas ut och om

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Tillfälligt för inredningsaktör

Nytt samarbete för kameraövervakning

Ska säljutbilda fler i Norden

Ikeas testkoncept läggs ned

Så sålde Clas Ohlson

Twilfit till Åhléns

Lantmännen och Granngården i utökat samarbete

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.161