23948sdkhjf

Trendbrott: Nätet viktigast för byggkunderna

Nätet viktigare som informationskanal, men inköpen görs helst i butik.

För första gången sedan mätningarna startade 2013 visar Bygmabarometern att bygghandlarnas hemsidor är viktigare som informationskanal än butikerna. I alla fall för de bostadsägare som står inför att dra igång ett bygg- eller renoveringsprojekt. Själva inköpen föredrar man dock fortfarande att göra i den fysiska bygghandeln. Det visar den senaste Bygmabarometern som genomförts av YouGov på uppdrag av Bygma.

YouGov har för Bygmas räkning sedan år 2013 årligen intervjuat drygt 1 000 personer som äger sitt boende för den så kallade Bygmabarometern. Av den senaste undersökningen framgår att bygghandlarnas hemsidor nu för första gången gått om de fysiska butikerna som främsta informationskälla inför nya byggprojekt. Cirka sex av tio av bostadsägarna använder bygghandlarnas hemsidor för sin informationsinsamling, vilket gör det till den främsta källan.

Överhuvudtaget är de digitala kanalerna viktiga. Sju av tio uppger att de använder något slag av digital kanal för att söka information. Däremot spelar facktidningar, direktreklam liksom andra byggsajter en allt mindre roll för just informationssökning.

Yngre personer tenderar att i högre grad söka information via vänner och bekanta och använder gärna YouTube och Google när de söker efter information, medan de äldre i högre grad tar hjälp av personal hos en bygghandlare.

När det kommer till själva inköpen, föredrar dock fortfarande den absoluta majoriteten den fysiska butiken. Två av tre bostadsägare gör samtliga av inköpen i bygghandeln, medan en av fyra delvis handlar online.

– Vi märker en tillströmning av kunder till vår sajt och har nyligen gjort om den så att den är mer användarvänlig. Sajten kan ju däremot aldrig ersätta det fysiska mötet i butik. Det är där kunden kan få personliga råd utifrån sin egen situation. Vi märker definitivt av att många kunder kommer väl pålästa till våra butiker, vilket är glädjande eftersom vi kan få till ett ännu bättre samtal och ge bättre anpassade råd och tips, kommenterar Carl Evedius, inköps- och marknadschef på Bygma Sverige.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Kvinnliga detaljhandlare i fokus i ny forskning
Ska ha Netonnets kundkommunikation i fokus
Kliver av vd-posten hos e-handlaren efter tre år
Dramatisk konkursökning i handeln
Fristående kedja blir ny medlem hos Bolist
Andra Nordiska Medier
Fri Köpenskap
Habit
Transportnet

Sänd till en kollega

0.11