23948sdkhjf

Trendbrott: Nätet viktigast för byggkunderna

| Av Nils Lindstrand | Tipsa redaktionen

Nätet viktigare som informationskanal, men inköpen görs helst i butik.

För första gången sedan mätningarna startade 2013 visar Bygmabarometern att bygghandlarnas hemsidor är viktigare som informationskanal än butikerna. I alla fall för de bostadsägare som står inför att dra igång ett bygg- eller renoveringsprojekt. Själva inköpen föredrar man dock fortfarande att göra i den fysiska bygghandeln. Det visar den senaste Bygmabarometern som genomförts av YouGov på uppdrag av Bygma.

Läs också: Fresks köper från XL

YouGov har för Bygmas räkning sedan år 2013 årligen intervjuat drygt 1 000 personer som äger sitt boende för den så kallade Bygmabarometern. Av den senaste undersökningen framgår att bygghandlarnas hemsidor nu för första gången gått om de fysiska butikerna som främsta informationskälla inför nya byggprojekt. Cirka sex av tio av bostadsägarna använder bygghandlarnas hemsidor för sin informationsinsamling, vilket gör det till den främsta källan.

Överhuvudtaget är de digitala kanalerna viktiga. Sju av tio uppger att de använder något slag av digital kanal för att söka information. Däremot spelar facktidningar, direktreklam liksom andra byggsajter en allt mindre roll för just informationssökning.

Yngre personer tenderar att i högre grad söka information via vänner och bekanta och använder gärna YouTube och Google när de söker efter information, medan de äldre i högre grad tar hjälp av personal hos en bygghandlare.

När det kommer till själva inköpen, föredrar dock fortfarande den absoluta majoriteten den fysiska butiken. Två av tre bostadsägare gör samtliga av inköpen i bygghandeln, medan en av fyra delvis handlar online.

– Vi märker en tillströmning av kunder till vår sajt och har nyligen gjort om den så att den är mer användarvänlig. Sajten kan ju däremot aldrig ersätta det fysiska mötet i butik. Det är där kunden kan få personliga råd utifrån sin egen situation. Vi märker definitivt av att många kunder kommer väl pålästa till våra butiker, vilket är glädjande eftersom vi kan få till ett ännu bättre samtal och ge bättre anpassade råd och tips, kommenterar Carl Evedius, inköps- och marknadschef på Bygma Sverige.

Mer om: bygghandel | Bygma
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

Mall of Scandinavia blir Westfield Mall of Scandinavia

Åhléns skönhetskoncept öppnar ny butik och onlineshop

20 butiker ska bort i modekedjan

Härligt mycket handel i Almedalen

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

Nyhetsbrev

WeSC behöver nytt kapital

Arkiv

Så ska Lidingö centrum bli en mötesplats

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

Zetadisplay uppgraderar Ikeavaruhus

Flaggskeppsbutik ska lyfta Intersport

På nytt jobb
Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

50 miljoner kronor till start up

Kappahl på sommarturné med Newbie

Förlusten växer för VRG – ny produktlinje ska vända utvecklingen

Ökad vinst för Netonnet – vd tror på fortsatt tillväxt

”Pristransparens den fysiska handelns största utmaning”

Dagens Handel har pratat utmaningar och möjligheter med köpcentrumjätten Citycons nya vd F Scott Ball.

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

Jysks grundare svårt sjuk – sonen tar över

NA-KD öppnar pop up i Mos

Beijer gör dubbla förvärv

På nytt jobb
Ikea utser ny designchef

Rekordår för Elgiganten – tar marknadsandelar

Elektronikjätten ökar tillväxten både online och i butik samt storsatsar på utökat sortiment.

Hon är moderator för Retaildagen

Lekia tar greppet om leksaksmarknaden: "Vi tror på den fysiska butiken"

Så ska kontanterna värnas – nytt lagförslag

Till Lyko från finansbranschen

Finansman ökar innehav i skohandlare

Altor in som storägare i XXL

MQ kämpar med omställningen – kunderna sviker

XL-Bygg förvärvar Spillersboda Byggmarknad

På nytt jobb
Från Lantmännen till Bergendahls

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Ny vd för Erikshjälpen Second Hand

Stockmann säger upp 150

Citycon säljer två köpcentrum

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.134