23948sdkhjf

Hemköps vd: ”Östenssons-affären vår största sedan 2011”

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Hemköp adderar Östenssons 9 butiker och landar på 201 stycken.

Det fristående familjeföretaget Östenssons med nio butiker i Östergötland blir en del av Hemköp. Varumärket lever vidare, men butikerna går från och med den 1 september in som fristående handlare inom Hemköp.

Läs också: Axfood passerar 50 miljarder

Det här är vår största affär sedan vi tog in de 43 Vi-butikerna 2011, säger Hemköps vd Thomas Gäreskog till Fri Köpenskap.

Östenssons omsatte 600 miljoner kronor 2018 och Hemköps totala butiksomsättning landade på 13,7 miljarder.

Fantastiskt. Det här är en förstärkning som påverkar vår marknadsandel rejält. Både i landet som helhet men särskilt i Östergötland.

Hemköp har fyra butiker i Linköping, tre butiker i Norrköping och därutöver butiker i både Mjölby, Ljungbro och Söderköping. Med Östenssons förstärks närvaron kring Hemköps tidigare vita fläckar främst intill Vättern. Östenssons har fyra butiker i Motala samt butiker i Linköping, Vadstena, Skänninge och Borensberg.

Läs också: Hemköps vd om varför han slutar

Det är jättefina butiker som kommer att fungera i god samklang med Hemköp. Båda koncepten har högt fokus på färskvaror och lokala råvaror, konstaterar Thomas Gäreskog.

Samarbetet innefattar inköp och logistik via Axfoods dotterbolag Dagab samt Hemköps lojalitetsprogram och marknadsföring. Östenssons byter därmed leverantör från Bergendahls som tog över kontraktet från Axfood 2006.

I och med affären får Östenssons också tillgång till intressanta delar som autoorder och Axfoods nya superlager i Bålsta som ska vara i drift 2023. Dessutom får Östenssons tillgång till Hemköps sortiment – inte minst när det gäller Garant, med tusentals produkter och högt anseende.

Det är en sak som vi håller på att titta på nu, hur vi ska matcha sortimenten, konstaterar Thomas Gäreskog.

Läs också: Öppen droghandel utanför Hemköps entré

Hur blir det med Östenssons butiksskyltar?

Vi vet inte exakt hur de kommer att se ut i dagsläget, men det blir troligen någon form av kombination.

Östensson och ägs nu av dottern Karina Lindblad och hennes man Håkan Lindblad. Utöver butiksnätet med 240 medarbetare driver de också ett bageri, en styckcentral och omfattande cateringverksamhet.

– Vi ser fram emot samarbetet med Hemköp som tillför ny kompetens och ger verktyg som skapar förutsättningar för vår fortsatta tillväxt. Våra värderingar med fokus på matglädje och omtanke om råvaran stämmer väl överens, säger Anders Lindblom, vd på Östenssons.

Mer om: Hemköp | Östenssons
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ikea miljardsatsar på Stockholm – fyra nya butiker ska öppnas

På nytt jobb
Akademibokhandeln värvar från Indiska

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Minskat resultat för Björn Borg

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

På nytt jobb
Bygghemma byter vd

Nyhetsbrev

Bankkontor blir godisbutik – godiskedjan växer

Arkiv

Kontantupproret vill se politikerna sätta press på handeln

Ikea automatiserar lagret – drar upp leveranstempot

Trögt kvartal för Akademibokhandeln – utmaningar i e-handeln

Beijer slog kampanjrekord 

Här öppnar Synsam – följer på rekordår i nyöppningar

Dubbelöppning för Arken Zoo

Från Åhléns till H&M

Går tillbaka till H&M och lämnar posten som affärsområdeschef hos varuhuskedjan.

Miljonskulder för Digital Inn

Här lägger designbutiken ned

Ny ansvarig för Arket

Blir driftschef hos Löplabbet

Buttericks breddar butiksnätverket med shop-in-shop

Apotek365 drar upp omsättningen för Iapotek

Butik för Linum

Så mycket ökade e-handeln i fjol

Gillblads i konkurs

Efter Maxi-branden – butiker varnas för utmaning i sociala medier

Bygghemma förvärvar onlineaktör

E-handelsraket flyttar lagret

Fortsatt låg framtidstro i handeln

Så sålde Clas Ohlson

Här nyöppnar Deichmann

På nytt jobb
Ny etableringschef hos Jysk

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – stort försäljningsras

Pricer backade – stororder ger jättelyft

Coop-direktör byter roll – rekrytering inleds

Företagen med bäst kundservice

Returerna ökar – och inte bara inom e-handeln

Fyra nya koncept till Hede fashion outlet

Se alla Företagens egna nyheter

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Sänd till en kollega

0.14