Elon möblerar om och går bredare – vill vara mer än produktlager
Vitvarukedjan bygger om butikerna och presenterar ny logotyp och visuell identitet som bland annat bättre ska spegla kedjans sortimentet som enligt uppgift breddats till att omfatta allt i hemmet som är kopplat till el.
Kedjan omfattar 300 butiker som nu får ett ansiktslyft och först ut att göras om är butikerna i Nyköping och Arninge i Stockholmsområdet som blir pilotbutiker i omdaningsprocessen.
2022 förväntas samtliga av kedjans butiker stöpts om till det nya konceptet som beskrivs som modernt med nordiska materialval och ljussättning och med bland annat nya ljusskyltar för att leda kunderna rätt.
Det nya butikskonceptet bygger på rumsuppdelningar där produkterna presenteras i dess rätta miljö, från hall, vardagsrum, badrum och kök till tvättstuga och städskrubb. Förutom nytt utseende satsar kedjan på mer personlig service och vägledning och på ett omnikanaltänk som band annat innefattar möjligheten att hämta upp e-handelsbeställda varor och displayer som länkar den fysiska och digitala handelsplatsen. Därtill presenteras återvinningsmöjlighet för både mindre el-produkter och emballage.
- Vi integrerar nu allt mer vårt starka butiksnät och svårslagna service med vår nätförsäljning för att erbjuda både inspiration, utbud och attraktiva priser, säger Elons vd Stefan Lebrot i en kommentar.