23948sdkhjf

Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

| Av admin | Tipsa redaktionen

Rickard Danielsson skriver i en krönika om fördelarna med att uppmuntra mobilanvändning i butiken.

Är det bra eller dåligt för försäljningen om dina kunder använder mobiltelefon när de handlar? Det finns forskning som pekar på att mobiltelefonen skäl uppmärksamhet från sortimentet. Fenomenet kallas ”mobile blinders” och relateras till minskad försäljning av impulsartiklar i kassalinjen. Detta begrepp har inhyst en viss tveksamhet till att aktivera kundernas mobiltelefoner medan de handlar.

Läs också: Appen ökar Dagmars digitala fokus

Jag kan dock meddela att det finns tydligt och inspirerande svar på denna fråga. Svaret kommer från en omfattande studie som Retail Academics varit delaktigt i och som blivit publicerad i den prestigefulla tidskriften Journal of Marketing.


Studien påvisar att kundernas mobilanvändande i butik har en positiv effekt på försäljningen. Det marginella tappet i kassalinjen är negligerbart i förhållande till hur mycket försäljningen ökar i resterande delar av butiken.

Försäljningseffekterna kommer från själva mobilanvändandet i sig, det är alltså inte kampanjerbjudande till mobiltelefonen som triggar försäljningsökningarna. Sådana incitament torde driva försäljningen ytterligare.

Hur kommer det då sig att försäljningen ökar för att kunderna stirrar ner i sina mobiltelefoner när det går runt och handlar? Det beror på att kundernas mobilanvändande för med sig två mekanismer:

  1. Butiksbesöken blir längre eftersom kunderna saktar ner när de använder mobiltelefonen. Kundvarvet blir även mindre rutinartat, nya delar av butiken upptäcks, och allt annat lika vet vi att både längre tid i butiken och nya butiksvarv är bra för försäljningen.
     
  2. Tiden kunderna tittar på hyllorna ökar i jämförelse med om de inte använder mobiltelefonen medan de handlar, vilket är en banbrytande insikt. Kunderna fixerar blicken på hyllorna samtidigt som de växlar mellan aktiviteterna. Den så kallade ”autopiloten” bryts och därmed uppmärksammar kunderna fler artiklar vilket leder till fler köpbeslut.

Mitt råd är med andra ord enkelt: butiker bör uppmuntra mobilanvändning genom att exempelvis skicka mobila kuponger eller riktade annonser till kunderna medans de handlar. Det finns säkerligen även andra bra sätt att få kunderna att plocka upp mobiltelefonen en extra gång.

Oavsett hur ni bär er åt kommer det att avleda kunderna och få dem att spendera mer tid med att vandra genom butiken, avvika från sitt rutinmässiga besök och utvärdera butiken annorlunda.

Rickard Danielsson, grundare och styrelseordförande Retail Academics.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här är Gina Tricots nya etableringar

Jaktkedja i konkurs

Nellys vd kliver av

Efterträds tillfälligt av moderbolagets vd Marcus Lindqvist.

Klart: Kappahls ansökan om avnotering godkänd

Dagligvaruhandelns framtidstro toppar e-handelns

Clas Ohlson växer kraftigt online

Nyhetsbrev

Nelly lämnar Falkenberg

Arkiv

Hemtex varslar på huvudkontoret

Na-kd investerar 40 miljoner i en helt ny affär

Nu når Instabox halva Sverige samma dag

Här kommer Happy Food Stores andra butik

Shoppingturismen ökar – kineser mest lönsamma

Swedbank Pay och Verifone fördjupar samarbetet

TEKNIK
Global Samsungdirektör: Mobil säkerhet har aldrig varit viktigare

Nick Dawson om Asiens försprång och säkerhetsriskerna med Internet of things.

Twilfit i rekonstruktion

Underklädeskedjan har över 100 miljoner kronor i skulder.

Twilfits ordförande om rekonstruktionen: "Vi ska signifikant minska antalet butiker"

Musikkedja i konkurs – stort antal svenska butiker berörda

Picard bygger om alla butiker och öppnar nya

Rekordkvartal för Footway – nu väntar expansion

Handeln ritar om städerna

På nytt jobb
Hon blir ny landschef för Stadium i Sverige

klart vem som efterträder Daniel Löfkvist på sportkedjans största marknad.

Här öppnar Skincitys första butik

Motigt för RNB – supersvagt kvartal för Polarn O Pyret

På nytt jobb
Na-kd rekryterar från Asos och befordrar expansionchefen

Na-kd tillbaka i Helsingborg

Iittala ut – Sandqvist in

Bikester öppnar butik – och flyttar kontoret

Jula blir ännu "juligare" – lanserar egen must

Så sålde Dustin

Här dyker Lagerhaus också upp

Så sålde hemelektronik i september

Ny e-handelsfusion i outdoorbranschen

Över en kvarts miljard på en månad – nytt försäljningsrekord för e-handlaren

Afound byter kurs – ska satsa mer digitalt

På nytt jobb
Kliver på som vd för Hemmy

Fler butiker till Elins Esplanad

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.189