23948sdkhjf

Mer empati och positiv energi i retailbranschen

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Visual Arts Monika Lindquist skriver i en krönika om nyckeltrenderna på NRF:s gigantiska retailkonferens i New York.

National Retail Federation, NRF, har precis avslutat sin årliga retailkonferens i New York med 40 000 besökare, 16 000 retailers, 800 utställare och fler än 200 föredrag från välkända företagsledare från bland annat Starbucks, Microsoft, Reebok, Target, Estée Lauder och Walmart.

Läs också: Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

Fyra nyckeltrender att ta med sig under 2020 är:

  • Butiker bör vara en destination
  • Det behöver vara en sömlös upplevelse mellan det digitala och det analoga.
  • Varumärken bör fråga sig hur de ska serva mänskligheten.
  • Relationer och den mänskliga interaktionen är viktigare än någonsin tidigare.

De senaste åren har det pratats om retaildöden och varumärken har uppmanats att förändras för att undvika den utvecklingen. En förändring som drivits av rädsla att misslyckas. Tongången i New York var betydligt mer positiv och retailbranschen har fått ny energi. Kanske kommer den ut starkare än någonsin när fler och fler företag pratar om att förändras för att leverera bättre kundupplevelser.  

En gemensam nämnare i New York var att varumärken nu presenterar en mer ärlig och empatiskt förhållningssätt till sina konsumenter som grundar sig i förståelsen att människan behöver sättas i främst. Relation, interaktioner och upplevelser var repetitiva ord genom föredragen och många varumärkeslöften handlade om att leverera på kundens behov framför företagens. Det vill säga varumärken vill nu på riktigt satsa på att bygga långsiktiga relationer framför kortsiktig lönsamhet. 

Handeln i Sverige sysselsätter närmare 600 000 personer, omsätter 2 700 miljarder (2017) och svarar för 11 procent av BNP enligt Svensk Handel.

Starka varumärken med ett tydligt varumärkeslöfte står stadigt och har en stor påverkan på samhället globalt. Men med stor påverkan kommer också stort ansvar och det pratas nu om hur varumärken kan bidra till att skapa bättre värld.  

Det är i dag kanske viktigare än någonsin att vara sann sitt varumärkeslöfte både internt och externt. Anställda är företagens viktigaste tillgång och det ställs högre krav att leverera på sitt varumärkeslöfte genom hela organisationen. Företagens roll har förändrats och det handlar inte längre om att enbart skapa värde för ägarna utan att skapa bra förutsättningar för de anställda, göra skillnad för samhället samt skapa riktigt värde för konsumenterna. 

Interaktionen och relationen med kunden är det absolut viktigaste för att skapa minnesvärda upplevelser och bygga in emotionella värden i sitt varumärke. Kunder handlar inte bara på ett sätt utan kan variera mellan att köpa online och butik. Trenden där digitala varumärken öppnar fysiska butiker och fysiska butiker satsar på det digitala kommer att fortsätta men affärsmodellen behöver utvecklas så att platsen för transaktion är oväsentlig och att kanaler driver trafik till varanda på ett nytt sätt.

Det pratades också mycket om AI, machine learning, RFID, 3D, augumented reality etc. Teknologier som skapar förutsättningar för fler ärliga möten med konsumenter, relationsbyggande och upplevelser som möjliggör lönsamhet på lång sikt framför att kostnadseffektivisera kortsiktigt.

E-handelsföretaget Wayfair som säljer möbler pratade om 3D-bilder som ett sätt att kostnadseffektivisera och samtidigt leverera på deras kunders behov; att kunna visualisera produkterna med AR i sina egna hem för att kunna ta ett köpbeslut. 

Starbucks vill jobba med AI för att effektivisera operationella uppgifter och bygga starkare och mer personliga relationer med sina kunder. Genom att jobba med teknologi vill de helt enkelt låta människor vara mer människor och jobba med mänsklig interaktion.

Kort sammanfattat bör fokus framöver ligga i att ge varumärken energi, stötta anställda i den mänskliga interaktionen och investera i teknologi som AI för att frigöra mer tid för anställda att skapa fler meningsfulla relationer.

Monika Lindquist, Business/Marketing & Insight Manager, Visual Art

Mer om: Krönika
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Cervera ökade försäljningen – digitalt och fysiskt

Så sålde Clas Ohlson

Här nyöppnar Deichmann

På nytt jobb
Ny etableringschef hos Jysk

Mathem tar in 500 miljoner – 280 miljoner från AMF

Clas Ohlson går in med ytterligare 27 miljoner kronor och äger nu 8,1 procent.

Tolfte butiken för Edblad

Nyhetsbrev

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – stort försäljningsras

Arkiv
1

Klart: Här är butikerna som Teknikmagasinet driver vidare

Pricer backade – stororder ger jättelyft

Företagen med bäst kundservice

1

”Förr fick man gå på riktiga utbildningar”

Så förändras butikspersonalens roll.

Teknikmagasinet fortsätter stänga butiker

Här är butiksstängningarna som aviserats i veckan.

Coop-direktör byter roll – rekrytering inleds

Förbättrat helårsresultat för Lindex – ökar rejält digitalt

Twilfit om nya ägaren: "Förstår vår nisch"

Returerna ökar – och inte bara inom e-handeln

Fyra nya koncept till Hede fashion outlet

Tillväxt för Löplabbet

Tvåsiffrig försäljningsökning för sportkonceptet.

Lekiabutik stängd – företaget i konkurs

Ska revolutionera handeln med hjälp av USA-jätte

Strongpoint i samarbete med Kroger-ägda Sunrise.

Twilfit uppköpt – rekonstruktion avslutas i vår

Dansk underklädesjätte förvärvar Twilfit.

Fem ska stärka fastighetsjättens kommunikation

Ljum januari i modehandeln – ras i skohandeln

Optimera förvärvar i Arboga 

På nytt jobb
Ny vd för Ikea

Lyko: Positiv start på 2020

Klassiska lampaffär stänger

Vill underlätta driva fysisk retail

Ahlsell förvärvar Arbetsklädshuset

Fortsatt tilllväxt för Zetadisplay

Starkt fjolår för Stadium group

Hyrestvist tvingar bort Intersport

På nytt jobb
Från Bryssel till Svensk Dagligvaruhandel

På nytt jobb
Tikkurila med ny marknadsdirektör

Jetshop ser stor potential i Norge

Axfood passerar 50 miljarder

Se alla Företagens egna nyheter

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Sänd till en kollega

0.11