23948sdkhjf

Mer empati och positiv energi i retailbranschen

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Visual Arts Monika Lindquist skriver i en krönika om nyckeltrenderna på NRF:s gigantiska retailkonferens i New York.

National Retail Federation, NRF, har precis avslutat sin årliga retailkonferens i New York med 40 000 besökare, 16 000 retailers, 800 utställare och fler än 200 föredrag från välkända företagsledare från bland annat Starbucks, Microsoft, Reebok, Target, Estée Lauder och Walmart.

Läs också: Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

Fyra nyckeltrender att ta med sig under 2020 är:

  • Butiker bör vara en destination
  • Det behöver vara en sömlös upplevelse mellan det digitala och det analoga.
  • Varumärken bör fråga sig hur de ska serva mänskligheten.
  • Relationer och den mänskliga interaktionen är viktigare än någonsin tidigare.

De senaste åren har det pratats om retaildöden och varumärken har uppmanats att förändras för att undvika den utvecklingen. En förändring som drivits av rädsla att misslyckas. Tongången i New York var betydligt mer positiv och retailbranschen har fått ny energi. Kanske kommer den ut starkare än någonsin när fler och fler företag pratar om att förändras för att leverera bättre kundupplevelser.  

En gemensam nämnare i New York var att varumärken nu presenterar en mer ärlig och empatiskt förhållningssätt till sina konsumenter som grundar sig i förståelsen att människan behöver sättas i främst. Relation, interaktioner och upplevelser var repetitiva ord genom föredragen och många varumärkeslöften handlade om att leverera på kundens behov framför företagens. Det vill säga varumärken vill nu på riktigt satsa på att bygga långsiktiga relationer framför kortsiktig lönsamhet. 

Handeln i Sverige sysselsätter närmare 600 000 personer, omsätter 2 700 miljarder (2017) och svarar för 11 procent av BNP enligt Svensk Handel.

Starka varumärken med ett tydligt varumärkeslöfte står stadigt och har en stor påverkan på samhället globalt. Men med stor påverkan kommer också stort ansvar och det pratas nu om hur varumärken kan bidra till att skapa bättre värld.  

Det är i dag kanske viktigare än någonsin att vara sann sitt varumärkeslöfte både internt och externt. Anställda är företagens viktigaste tillgång och det ställs högre krav att leverera på sitt varumärkeslöfte genom hela organisationen. Företagens roll har förändrats och det handlar inte längre om att enbart skapa värde för ägarna utan att skapa bra förutsättningar för de anställda, göra skillnad för samhället samt skapa riktigt värde för konsumenterna. 

Interaktionen och relationen med kunden är det absolut viktigaste för att skapa minnesvärda upplevelser och bygga in emotionella värden i sitt varumärke. Kunder handlar inte bara på ett sätt utan kan variera mellan att köpa online och butik. Trenden där digitala varumärken öppnar fysiska butiker och fysiska butiker satsar på det digitala kommer att fortsätta men affärsmodellen behöver utvecklas så att platsen för transaktion är oväsentlig och att kanaler driver trafik till varanda på ett nytt sätt.

Det pratades också mycket om AI, machine learning, RFID, 3D, augumented reality etc. Teknologier som skapar förutsättningar för fler ärliga möten med konsumenter, relationsbyggande och upplevelser som möjliggör lönsamhet på lång sikt framför att kostnadseffektivisera kortsiktigt.

E-handelsföretaget Wayfair som säljer möbler pratade om 3D-bilder som ett sätt att kostnadseffektivisera och samtidigt leverera på deras kunders behov; att kunna visualisera produkterna med AR i sina egna hem för att kunna ta ett köpbeslut. 

Starbucks vill jobba med AI för att effektivisera operationella uppgifter och bygga starkare och mer personliga relationer med sina kunder. Genom att jobba med teknologi vill de helt enkelt låta människor vara mer människor och jobba med mänsklig interaktion.

Kort sammanfattat bör fokus framöver ligga i att ge varumärken energi, stötta anställda i den mänskliga interaktionen och investera i teknologi som AI för att frigöra mer tid för anställda att skapa fler meningsfulla relationer.

Monika Lindquist, Business/Marketing & Insight Manager, Visual Art

Mer om: Krönika
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

Cervera tredubblade e-handeln: ”Inte bara coronaeffekt”

Åhléns först ut när Uber börjar med snabba hemleveranser av prylar

Uber lanserar nya leveranstjänsten Uber Direct som levererar varor inom 30 minuter.

På nytt jobb
Två lämnar och två tillkommer i Clas Ohlsons styrelse

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Nyhetsbrev

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Arkiv

Första pelarna på plats vid Axfoods nya megalager

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Ellos ska lansera heminredning från Jotex i Europa

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Miljardvallen sprängd för Jula i juni

Instabox över en miljon användare – fyrdubblar omsättningen

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Coop släpper ny scan- och betalapp – öppnar upp för obemannat

Ingelsta Kalkon stänger tre delikatessbutiker

Handelstrender: Färre men större företag – och mer värderingsstyrt

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Alla butikerna som invigs när etapp 2 öppnar på Torps köpcentrum

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Nya kreditlagen träder i kraft – rusning till Swish

Tillfällig Lagerhaus även till C4

Konkurrensverket granskar e-handeln

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Microsoft byter retailstrategi – stänger alla 83 fysiska butiker

Ur & Penn byter plattform – lanserar ny nätbutik

Invigningsdags för Naturkompaniet

Svensk Handel rasar mot Postnord: ”Tondövt”

Lagerhaus pop up-satsning fortsätter – ny tillfällig butik

Jula väljer Hässleholm

Här slår Stadium igen butiken

Arbetsmiljöverket inspekterar smittrisker inför semestertider

Cdon lanserar fransk e-handelsjätte i Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

Att spela musik i butik - Vilken licens gäller?

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Sänd till en kollega

0.172