23948sdkhjf

Mer empati och positiv energi i retailbranschen

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Visual Arts Monika Lindquist skriver i en krönika om nyckeltrenderna på NRF:s gigantiska retailkonferens i New York.

National Retail Federation, NRF, har precis avslutat sin årliga retailkonferens i New York med 40 000 besökare, 16 000 retailers, 800 utställare och fler än 200 föredrag från välkända företagsledare från bland annat Starbucks, Microsoft, Reebok, Target, Estée Lauder och Walmart.

Läs också: Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

Fyra nyckeltrender att ta med sig under 2020 är:

  • Butiker bör vara en destination
  • Det behöver vara en sömlös upplevelse mellan det digitala och det analoga.
  • Varumärken bör fråga sig hur de ska serva mänskligheten.
  • Relationer och den mänskliga interaktionen är viktigare än någonsin tidigare.

De senaste åren har det pratats om retaildöden och varumärken har uppmanats att förändras för att undvika den utvecklingen. En förändring som drivits av rädsla att misslyckas. Tongången i New York var betydligt mer positiv och retailbranschen har fått ny energi. Kanske kommer den ut starkare än någonsin när fler och fler företag pratar om att förändras för att leverera bättre kundupplevelser.  

En gemensam nämnare i New York var att varumärken nu presenterar en mer ärlig och empatiskt förhållningssätt till sina konsumenter som grundar sig i förståelsen att människan behöver sättas i främst. Relation, interaktioner och upplevelser var repetitiva ord genom föredragen och många varumärkeslöften handlade om att leverera på kundens behov framför företagens. Det vill säga varumärken vill nu på riktigt satsa på att bygga långsiktiga relationer framför kortsiktig lönsamhet. 

Handeln i Sverige sysselsätter närmare 600 000 personer, omsätter 2 700 miljarder (2017) och svarar för 11 procent av BNP enligt Svensk Handel.

Starka varumärken med ett tydligt varumärkeslöfte står stadigt och har en stor påverkan på samhället globalt. Men med stor påverkan kommer också stort ansvar och det pratas nu om hur varumärken kan bidra till att skapa bättre värld.  

Det är i dag kanske viktigare än någonsin att vara sann sitt varumärkeslöfte både internt och externt. Anställda är företagens viktigaste tillgång och det ställs högre krav att leverera på sitt varumärkeslöfte genom hela organisationen. Företagens roll har förändrats och det handlar inte längre om att enbart skapa värde för ägarna utan att skapa bra förutsättningar för de anställda, göra skillnad för samhället samt skapa riktigt värde för konsumenterna. 

Interaktionen och relationen med kunden är det absolut viktigaste för att skapa minnesvärda upplevelser och bygga in emotionella värden i sitt varumärke. Kunder handlar inte bara på ett sätt utan kan variera mellan att köpa online och butik. Trenden där digitala varumärken öppnar fysiska butiker och fysiska butiker satsar på det digitala kommer att fortsätta men affärsmodellen behöver utvecklas så att platsen för transaktion är oväsentlig och att kanaler driver trafik till varanda på ett nytt sätt.

Det pratades också mycket om AI, machine learning, RFID, 3D, augumented reality etc. Teknologier som skapar förutsättningar för fler ärliga möten med konsumenter, relationsbyggande och upplevelser som möjliggör lönsamhet på lång sikt framför att kostnadseffektivisera kortsiktigt.

E-handelsföretaget Wayfair som säljer möbler pratade om 3D-bilder som ett sätt att kostnadseffektivisera och samtidigt leverera på deras kunders behov; att kunna visualisera produkterna med AR i sina egna hem för att kunna ta ett köpbeslut. 

Starbucks vill jobba med AI för att effektivisera operationella uppgifter och bygga starkare och mer personliga relationer med sina kunder. Genom att jobba med teknologi vill de helt enkelt låta människor vara mer människor och jobba med mänsklig interaktion.

Kort sammanfattat bör fokus framöver ligga i att ge varumärken energi, stötta anställda i den mänskliga interaktionen och investera i teknologi som AI för att frigöra mer tid för anställda att skapa fler meningsfulla relationer.

Monika Lindquist, Business/Marketing & Insight Manager, Visual Art

Mer om: Krönika
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här är konkurserna och rekonstruktionerna som drabbar NK

Piloten klar: Logistikföretaget släpper unika e-handelsskåp

H&M ska öppna 35 nya butiker i år – stänger färre än tidigare

Intersport permitterar och säger upp

Så parerar H&M coronakrisen

Försäljningen rasade och nära halverades i mars.

Life tar över konkursad konkurrents butiker – siktar på att öppna inom ett par veckor

Detaljhandelskedjan tar över knappt hälften av Holland & Barretts butiker.

Nyhetsbrev

Ikeas moderbolag förvärvar AI-företag – lanserar ny app

Arkiv

Clas Ohlson fixar i mobilen

Bilhandeln flyttar online

Anrik herrekipering i konkurs

Postnord: Jätteökning av hemleveranser

H&M har inlett dialog om permitteringar

Systembolaget till ny stadskärna

1

Explosion av nya medlemmar till Handels

Lämnar Bolist och går till Woody

XL-Bygg och Bolist går ihop – blir störst

Nya riktlinjer för hur handeln ska minska smittspridningen

Stark mars för Electra – elektronikförsäljningen ökar mest

XXL tar in kapital

Ikea ställer om viss produktion för att parera försäljnings- och ordernedgång

Jula gasar på:"Vi siktar högre"

Konkurserna minskar – dramatisk ökning av rekonstruktioner

Teknikmagasinet önskar permittera även i svenska butiker

Nu har modehandlarens nya vd tillträtt

Walmart tar tempen på sina anställda

Bianchi Café & Cycles i konkurs

Ska inspirera med tvådagarskoncept

Zalando vinstvarnar

På nytt jobb
Ny HR-direktör på Bergendahls

Bilhall blir trädgårdsbutik

ÖoB justerar öppettider – gör som dagligvaruhandeln

1

Förbud mot sammankomster med över 50 personer

På nytt jobb
Hon tar över som vd för Ecster

Daymaker i konkurs

Fraktens Klarna tar in nytt kapital – ska växa till nya marknader

Primark vägrar betala lockdown-hyra

Se alla Företagens egna nyheter

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Sänd till en kollega

0.125