23948sdkhjf

Avgörande förändring i höst – få handlare redo

| Av Tobias Lindh | Tipsa redaktionen

Adyens Nordenchef Tobias Lindh varnar i en debattartikel för att inte ta det nya säkerhetsdirektivet på allvar.

Vilket datum blir avgörande för e-handeln i år? Det är varken Singles Day eller Black Friday utan i stället den 14 september då PSD2-direktivet träder i kraft. Direktivet innebär en rad förändringar för aktörer inom e-handel, från företag till banker. Men frågan är om handlarna är redo för förändringarna?

Den 14 september träder PSD2-direktivet i kraft. Detta innebär bland annat att e-handlare kommer att behöva använda sig av säkerhetssteget 3D Secure för majoriteten av alla nätköp. De flesta konsumenter känner i dag till 3D Secure som en ruta där man blir ombedd att legitimera sig – exempelvis med BankID – när man handlar online.

Läs också: Stor studie: Större varukorg med omnikanal

Detta säkerhetsinslag kan kunder säkerligen uppskatta i teorin, men det är samtidigt känt som en konverteringsdödare för e-handlare. Ungefär 4 procent av alla köp går i stöpet på grund av 3D Secure. För företag som säljer genom mobilen eller appar är siffran oftast mycket högre, eftersom 3D Secure inte är mobilanpassat. Kraven riskerar alltså skapa ett onödigt skavande mellan handlaren och kunden om inte handlaren använder kvarvarande tid till att säkra sin efterlevnad.

E-handlare som väljer att inte göra någonting alls står som vid alla stora förändringar i den största skottgluggen. Bankerna kommer då inte att kunna godkänna kortköpen, och konverteringen kommer att störtdyka.

Från vår senaste studie har handlare från en rad europeiska länder fått möjlighet att själva bedöma hur förberedda de är inför den 14 september. Endast 23 procent av nordiska företag är beredda på PSD2 – bakom Tyskland, Spanien, Frankrike och Italien. Som det står just nu riskerar alltså en mängd handlare att drabbas av stora konverteringsproblem i september. Än värre är den tydliga majoriteten, såväl i Norden som övriga Europa, som ännu varken har inlett sin efterlevnadsprocess eller ens tilldelat resurser för en strategi.

För att garantera sin efterlevnad och samtidigt behålla sin konvertering behöver handlare se över sin tekniska uppsättning. Den nya standarden 3D Secure 2.0 följer direktivet och erbjuder samtidigt en bättre kundupplevelse. Win-win helt enkelt.

Handlare har en lång och god tradition av att prioritera kundens upplevelse när det kommer till köp, men allt fler nya tekniskt komplicerade regleringar gör det allt snårigare att tillhandahålla sömlösa köpupplevelser. Kvarstår gör endast om det är kunden eller handlaren som måste anpassa sig, och svaret där kan upplevas självklart – handlare måste säkra sina köpkanaler.

Att göra det kan i detta skede uppfattas som svårt, men med tre enkla steg kan e-handlare redan i dag sätta sig i en bra position för att ta tag i de stora förändringarna som står runt hörnet.

  1. Sätt dig in i direktivet och förstå vilka av just dina transaktioner som berörs.
  2. Kontakta din betalningsleverantör för att se över vilka alternativ du står inför.
  3. Avsätt tillräckligt med tid för att uppdatera din tekniska uppsättning.

Tobias Lindh, Nordenchef för betalningsföretaget Adyen

Mer om: Adyen
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

DEBATT
”Dags att omvärdera vad en butik är”

Peter Scherr på Popup Agency i en debattartikel om att butikslokaler bör ses som ytor för marknadsföring.

På nytt jobb
Sportkedja med ny marknadschef

Böter för Bauhaus för skyltar utan bygglov

Årets julklapp om Elon får välja

Hit flyttar Skapa glädje

Varumärkespris till hemelektronikkedjan

Nyhetsbrev

Flygplatsbutik för Newbie

Arkiv

MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Vd:n om Marqet: Vi är medvetna om att vi har en resa att göra

Enligt Ingvar Larsson kommer det att bli en bättre helhetsupplevelse för kunden när MQ blilr Marqet.

Så mycket ökade Jysks e-handel i fjol

Det går bra för Walmart – jätten höjer prognosen

Matsatsning i Grosvenors köpcentrum

Ny e-plattform tynger Clas Ohlsons oktober

Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke: ”Ska skapa tillväxtmöjligheter”

Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Nike plockar bort sina produkter från Amazon

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

Boozt skriver ned prognos

Här öppnar ÖoB nytt varuhus

Lågpriskedjans höjer etableringstempot i storstadsregionerna.

Så mycket väntas julhandeln öka – får skjuts av gynnsam kalender

Ökning med 3,0 procent jämfört med 0,1 procent i fjol.

Lyko får arbetsplatsutmärkelse

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Ökning för Synsam:"Stort fokus på ögonhälsa"

Han förenar tre kedjor i en butik

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

På nytt jobb
Finanschef blir vd

Nu separeras RNB

Skönhet ökade mest i e-handeln

På nytt jobb
Köpcentrumjätte utser ny vd

Webhallens förra vd vill gamifiera handeln

Leveranser sänkte Zetadisplays omsättning

På nytt jobb
Ny på Jysk

På nytt jobb
Från Coop till Kronans apotek

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Sänd till en kollega

0.277