23948sdkhjf

Avgörande förändring i höst – få handlare redo

| Av Tobias Lindh | Tipsa redaktionen

Adyens Nordenchef Tobias Lindh varnar i en debattartikel för att inte ta det nya säkerhetsdirektivet på allvar.

Vilket datum blir avgörande för e-handeln i år? Det är varken Singles Day eller Black Friday utan i stället den 14 september då PSD2-direktivet träder i kraft. Direktivet innebär en rad förändringar för aktörer inom e-handel, från företag till banker. Men frågan är om handlarna är redo för förändringarna?

Den 14 september träder PSD2-direktivet i kraft. Detta innebär bland annat att e-handlare kommer att behöva använda sig av säkerhetssteget 3D Secure för majoriteten av alla nätköp. De flesta konsumenter känner i dag till 3D Secure som en ruta där man blir ombedd att legitimera sig – exempelvis med BankID – när man handlar online.

Läs också: Returerna ökar – och inte bara inom e-handeln

Detta säkerhetsinslag kan kunder säkerligen uppskatta i teorin, men det är samtidigt känt som en konverteringsdödare för e-handlare. Ungefär 4 procent av alla köp går i stöpet på grund av 3D Secure. För företag som säljer genom mobilen eller appar är siffran oftast mycket högre, eftersom 3D Secure inte är mobilanpassat. Kraven riskerar alltså skapa ett onödigt skavande mellan handlaren och kunden om inte handlaren använder kvarvarande tid till att säkra sin efterlevnad.

E-handlare som väljer att inte göra någonting alls står som vid alla stora förändringar i den största skottgluggen. Bankerna kommer då inte att kunna godkänna kortköpen, och konverteringen kommer att störtdyka.

Från vår senaste studie har handlare från en rad europeiska länder fått möjlighet att själva bedöma hur förberedda de är inför den 14 september. Endast 23 procent av nordiska företag är beredda på PSD2 – bakom Tyskland, Spanien, Frankrike och Italien. Som det står just nu riskerar alltså en mängd handlare att drabbas av stora konverteringsproblem i september. Än värre är den tydliga majoriteten, såväl i Norden som övriga Europa, som ännu varken har inlett sin efterlevnadsprocess eller ens tilldelat resurser för en strategi.

För att garantera sin efterlevnad och samtidigt behålla sin konvertering behöver handlare se över sin tekniska uppsättning. Den nya standarden 3D Secure 2.0 följer direktivet och erbjuder samtidigt en bättre kundupplevelse. Win-win helt enkelt.

Handlare har en lång och god tradition av att prioritera kundens upplevelse när det kommer till köp, men allt fler nya tekniskt komplicerade regleringar gör det allt snårigare att tillhandahålla sömlösa köpupplevelser. Kvarstår gör endast om det är kunden eller handlaren som måste anpassa sig, och svaret där kan upplevas självklart – handlare måste säkra sina köpkanaler.

Att göra det kan i detta skede uppfattas som svårt, men med tre enkla steg kan e-handlare redan i dag sätta sig i en bra position för att ta tag i de stora förändringarna som står runt hörnet.

  1. Sätt dig in i direktivet och förstå vilka av just dina transaktioner som berörs.
  2. Kontakta din betalningsleverantör för att se över vilka alternativ du står inför.
  3. Avsätt tillräckligt med tid för att uppdatera din tekniska uppsättning.

Tobias Lindh, Nordenchef för betalningsföretaget Adyen

Mer om: Adyen
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Make Up Store i rekonstruktion

Sminkkedjan kan inte betala löner, skatter och leverantörsskulder.

Icas obemannade test – fler unga kunder och höga snittköp

Finska Posten köper Aditro

Forever 21 lever vidare trots konkursen

H&M erbjuder fossilfria leveranser ihop med Instabox

Branschen hoppas matcha krympande bokrea

Nyhetsbrev

Här är trenderna från megamässan Euroshop

Digitala provrumsspeglar, hologram och doftmoln bland det som väckte mest uppmärksamhet i Düsseldorf.

Arkiv

Minskad omsättning för live video-shopping-bolag

De mörka molnen har skingrats för nätbutikerna

Bh-experter i Victoria's Secrets nya svenska butik

Ikea miljardsatsar på Stockholm – fyra nya butiker ska öppnas

På nytt jobb
Akademibokhandeln värvar från Indiska

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Minskat resultat för Björn Borg

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

På nytt jobb
Bygghemma byter vd

Bankkontor blir godisbutik – godiskedjan växer

Kontantupproret vill se politikerna sätta press på handeln

Beijer slog kampanjrekord 

Ikea automatiserar lagret – drar upp leveranstempot

Trögt kvartal för Akademibokhandeln – utmaningar i e-handeln

Här öppnar Synsam – följer på rekordår i nyöppningar

Dubbelöppning för Arken Zoo

Från Åhléns till H&M

Går tillbaka till H&M och lämnar posten som affärsområdeschef hos varuhuskedjan.

Här lägger designbutiken ned

Ny ansvarig för Arket

Blir driftschef hos Löplabbet

Buttericks breddar butiksnätverket med shop-in-shop

Apotek365 drar upp omsättningen för Iapotek

Butik för Linum

Så mycket ökade e-handeln i fjol

Efter Maxi-branden – butiker varnas för utmaning i sociala medier

Bygghemma förvärvar onlineaktör

Fortsatt låg framtidstro i handeln

E-handelsraket flyttar lagret

Så sålde Clas Ohlson

Se alla Företagens egna nyheter

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Sänd till en kollega

0.127