23948sdkhjf

Avgörande förändring i höst – få handlare redo

| Av Tobias Lindh | Tipsa redaktionen

Adyens Nordenchef Tobias Lindh varnar i en debattartikel för att inte ta det nya säkerhetsdirektivet på allvar.

Vilket datum blir avgörande för e-handeln i år? Det är varken Singles Day eller Black Friday utan i stället den 14 september då PSD2-direktivet träder i kraft. Direktivet innebär en rad förändringar för aktörer inom e-handel, från företag till banker. Men frågan är om handlarna är redo för förändringarna?

Den 14 september träder PSD2-direktivet i kraft. Detta innebär bland annat att e-handlare kommer att behöva använda sig av säkerhetssteget 3D Secure för majoriteten av alla nätköp. De flesta konsumenter känner i dag till 3D Secure som en ruta där man blir ombedd att legitimera sig – exempelvis med BankID – när man handlar online.

Läs också: Svart fredag slog singlarnas dag

Detta säkerhetsinslag kan kunder säkerligen uppskatta i teorin, men det är samtidigt känt som en konverteringsdödare för e-handlare. Ungefär 4 procent av alla köp går i stöpet på grund av 3D Secure. För företag som säljer genom mobilen eller appar är siffran oftast mycket högre, eftersom 3D Secure inte är mobilanpassat. Kraven riskerar alltså skapa ett onödigt skavande mellan handlaren och kunden om inte handlaren använder kvarvarande tid till att säkra sin efterlevnad.

E-handlare som väljer att inte göra någonting alls står som vid alla stora förändringar i den största skottgluggen. Bankerna kommer då inte att kunna godkänna kortköpen, och konverteringen kommer att störtdyka.

Från vår senaste studie har handlare från en rad europeiska länder fått möjlighet att själva bedöma hur förberedda de är inför den 14 september. Endast 23 procent av nordiska företag är beredda på PSD2 – bakom Tyskland, Spanien, Frankrike och Italien. Som det står just nu riskerar alltså en mängd handlare att drabbas av stora konverteringsproblem i september. Än värre är den tydliga majoriteten, såväl i Norden som övriga Europa, som ännu varken har inlett sin efterlevnadsprocess eller ens tilldelat resurser för en strategi.

För att garantera sin efterlevnad och samtidigt behålla sin konvertering behöver handlare se över sin tekniska uppsättning. Den nya standarden 3D Secure 2.0 följer direktivet och erbjuder samtidigt en bättre kundupplevelse. Win-win helt enkelt.

Handlare har en lång och god tradition av att prioritera kundens upplevelse när det kommer till köp, men allt fler nya tekniskt komplicerade regleringar gör det allt snårigare att tillhandahålla sömlösa köpupplevelser. Kvarstår gör endast om det är kunden eller handlaren som måste anpassa sig, och svaret där kan upplevas självklart – handlare måste säkra sina köpkanaler.

Att göra det kan i detta skede uppfattas som svårt, men med tre enkla steg kan e-handlare redan i dag sätta sig i en bra position för att ta tag i de stora förändringarna som står runt hörnet.

  1. Sätt dig in i direktivet och förstå vilka av just dina transaktioner som berörs.
  2. Kontakta din betalningsleverantör för att se över vilka alternativ du står inför.
  3. Avsätt tillräckligt med tid för att uppdatera din tekniska uppsättning.

Tobias Lindh, Nordenchef för betalningsföretaget Adyen

Mer om: Adyen
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Ska sköta kommunikationen hos Scandi Standard

Modebolag i konkurs

Bolaget bakom modemärket Jascha har på egen begäran ansökt om konkurs.

Från Nelly till Lyko

Vill bli möblernas Uber

Butikskedja i konkurs – försäljning pågår

Så bygger du en lockande monter

Nyhetsbrev

Så ska Lekextra expandera i Sverige

Letar fler handlare och vill även satsa på e-handel. "Självklart har vi en agenda och plan framöver för att expandera vår form av e-handel."

Arkiv

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

Icabanken prisad av Claes-Göran Sylvén

Därför ställdes 7-Eleven om till pizzerior

Retail Experience Live: "Kundresan i butik slutar inte vid kassan"

Anton Granlund om det goda kundbemötandet.

Här är Alibabas första Ego-butik – se bilderna

DEBATT
Avgörande förändring i höst – få handlare redo

Ikea satsar på batteriföretag

Ökad rörelseförlust för Boozt

De är årets europeiska handlare

Designonline byter namn

Ica-bossen manar till lugn om Hemtex-affären: ”Påverkar inte sortimentet”

Handeln tappar framtidstro

Branschprofiler till vår nyhetsstudio – streama intervjuerna live

Ica säljer Hemtex till norsk kedja

På nytt jobb
Retailkonsult blir vd på Pizza Hut

Jula: ”Vi ser stor potential i gränshandeln”

Camilla Malmströms konkurs: "Butikerna är fortsatt öppna"

Lidl-butik vid gränsen försenas

Tillfälligt för solglasögonmärke

Bygghemma växer genom förvärv

De prisades under Retail Awards

Elektronikkedjan öppnar butik 171

Stark försäljning i Icabutikerna

Butik 144 för Jysk

Tradera i paketsamarbete med Postnord

Ica och Kivra i unikt kvittosamarbete

Lämnar Odd Mollys styrelse och tar plats i Vasakronan

Blir vid sin läst – öppnar leksaksbutik

Förändringsexpert till PA Consulting

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.128