23948sdkhjf

Här är Alibabas första Ego-butik – se bilderna

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Kinas e-handelsjätte i strategiskt samarbete med retailjätte.

Alibabas nya matsatsning går under namnet Ego. Den första butiken har öppnat i Shanghai med en mix av färsk mat och convenience-varor. 

Läs också: Alibaba slutar leverera till Sverige

Alibaba är Amazons kinesiska motsvarighet. Även e-handelsjätten i öst investerar stora pengar i dagligvaruhandeln. Mest omtalade är Hemabutikerna som av många experter anses vara den mest framgångsrika modellen i världen för framtidens matbutiker.

I början av 2017 ingick Alibaba ett uppmärksammat strategiskt partnerskap med det statliga retailbolaget Bailian Group, som äger totalt 4 700 supermarkets, convenience-butiker och apotek. Nu två år senare syns det första resultatet av samarbetet mellan de två jättarna.

Den första av 500 planerade Ego-butiker öppnade nyligen i Shanghai. Enligt Inside Retail Asia har lokaler redan säkrats för ytterligare 30 butiker. Två format ingår i utrullningsplanerna, ett större koncept och ett mindre för satellitbutiker.

Ungefär två tredjedelar av butiksytan hos Ego är avdelad för färsk eller uppvärmd mat och dryck, inklusive kaffe, kaffebröd och varma rätter. På resten av utrymmet sker försäljning av förpackade matvaror.

Tanken är att med Ego kombinera Alibabas tekniska expertis med Bailain Groups erfarenhet av mer traditionell retail och på så sätt ligga längst fram när det gäller allt från Big data och supply chain-integration till medlemsprogram, sömlösa betalningar och logistiska synergier.

Butiken i Shanghai har tre självutcheckningsdiskar där det går att betala både med Alipay och Bailians digitala plånbokslösning.

Mer om:Alibaba |Ego
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nätbokhandlaren varslar personal

DEBATT
Ur & Penns vd: Om hyresvärden inte vill samarbeta tackar vi för oss

Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Här stänger G-Star Raw

Axfood ville också köpa Netto

Kappahl ut – NA-KD in

Nyhetsbrev

Ska garantera Lindex säkerhet

Arkiv

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Gamestop stänger 180 till 200 butiker

Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Förbättrat Kappahl

Amazon under lupp för konkurrensbrott även i USA

Coop lägger ned anrik kosmetikbutik

Här öppnar Busfrö Nytt & Bytt

Deichmann öppnar nytt och bygger om

Dubbla stolar för Svensk Digital Handels vd: "Spännande utmaning"

Per Ljungberg går in som kommunikationschef hos Svensk Handel.

Deras skönhetssatsning i stöpet – klädmärket i nytt bolag

Handeln minskar – logistikbranschen tuffar på

"Jag siar att e-handelsdöden kommer gå ännu snabbare än butiksdöden"

Robert Axelsson är ny vd för Cama gruppen som ligger bakom e-handelsbutikerna Trendcarpet och Hatshop.

Så ser nya NK Sport ut

Smarteyes första butik i Köpenhamn

Blek modehandel – skoförsäljningen rasade

Ica ökar – stort som smått

Coop vill sälja 115 Netto-fastigheter

Sällanköpshandeln stod still

På nytt jobb
Ny vd för Payex

Högtalarmärke satsar på tillfällig yta

Touchtech i nytt avtal med Bestseller

Himla breddar utbudet med förvärv

Tredje butiken för Ellos Home

Elon lanserar ekonomitjänst för handlare

På nytt jobb
Kasthall rekryterar försäljningsdirektör

5

Kritikstorm mot Mio efter viral film

Clas Ohlson fördubblar vinsten

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.128