23948sdkhjf

Här är Alibabas första Ego-butik – se bilderna

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Kinas e-handelsjätte i strategiskt samarbete med retailjätte.

Alibabas nya matsatsning går under namnet Ego. Den första butiken har öppnat i Shanghai med en mix av färsk mat och convenience-varor. 

Läs också: Alibaba slutar leverera till Sverige

Alibaba är Amazons kinesiska motsvarighet. Även e-handelsjätten i öst investerar stora pengar i dagligvaruhandeln. Mest omtalade är Hemabutikerna som av många experter anses vara den mest framgångsrika modellen i världen för framtidens matbutiker.

I början av 2017 ingick Alibaba ett uppmärksammat strategiskt partnerskap med det statliga retailbolaget Bailian Group, som äger totalt 4 700 supermarkets, convenience-butiker och apotek. Nu två år senare syns det första resultatet av samarbetet mellan de två jättarna.

Den första av 500 planerade Ego-butiker öppnade nyligen i Shanghai. Enligt Inside Retail Asia har lokaler redan säkrats för ytterligare 30 butiker. Två format ingår i utrullningsplanerna, ett större koncept och ett mindre för satellitbutiker.

Ungefär två tredjedelar av butiksytan hos Ego är avdelad för färsk eller uppvärmd mat och dryck, inklusive kaffe, kaffebröd och varma rätter. På resten av utrymmet sker försäljning av förpackade matvaror.

Tanken är att med Ego kombinera Alibabas tekniska expertis med Bailain Groups erfarenhet av mer traditionell retail och på så sätt ligga längst fram när det gäller allt från Big data och supply chain-integration till medlemsprogram, sömlösa betalningar och logistiska synergier.

Butiken i Shanghai har tre självutcheckningsdiskar där det går att betala både med Alipay och Bailians digitala plånbokslösning.

Mer om:Alibaba |Ego
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Ska sköta kommunikationen hos Scandi Standard

Modebolag i konkurs

Bolaget bakom modemärket Jascha har på egen begäran ansökt om konkurs.

Från Nelly till Lyko

Vill bli möblernas Uber

Butikskedja i konkurs – försäljning pågår

Så bygger du en lockande monter

Nyhetsbrev

Så ska Lekextra expandera i Sverige

Letar fler handlare och vill även satsa på e-handel. "Självklart har vi en agenda och plan framöver för att expandera vår form av e-handel."

Arkiv

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

Icabanken prisad av Claes-Göran Sylvén

Därför ställdes 7-Eleven om till pizzerior

Retail Experience Live: "Kundresan i butik slutar inte vid kassan"

Anton Granlund om det goda kundbemötandet.

Här är Alibabas första Ego-butik – se bilderna

DEBATT
Avgörande förändring i höst – få handlare redo

Ikea satsar på batteriföretag

Ökad rörelseförlust för Boozt

De är årets europeiska handlare

Designonline byter namn

Ica-bossen manar till lugn om Hemtex-affären: ”Påverkar inte sortimentet”

Handeln tappar framtidstro

Branschprofiler till vår nyhetsstudio – streama intervjuerna live

Ica säljer Hemtex till norsk kedja

På nytt jobb
Retailkonsult blir vd på Pizza Hut

Jula: ”Vi ser stor potential i gränshandeln”

Camilla Malmströms konkurs: "Butikerna är fortsatt öppna"

Lidl-butik vid gränsen försenas

Tillfälligt för solglasögonmärke

Bygghemma växer genom förvärv

De prisades under Retail Awards

Elektronikkedjan öppnar butik 171

Stark försäljning i Icabutikerna

Butik 144 för Jysk

Tradera i paketsamarbete med Postnord

Ica och Kivra i unikt kvittosamarbete

Lämnar Odd Mollys styrelse och tar plats i Vasakronan

Blir vid sin läst – öppnar leksaksbutik

Förändringsexpert till PA Consulting

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.115