23948sdkhjf

Här är Alibabas första Ego-butik – se bilderna

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Kinas e-handelsjätte i strategiskt samarbete med retailjätte.

Alibabas nya matsatsning går under namnet Ego. Den första butiken har öppnat i Shanghai med en mix av färsk mat och convenience-varor. 

Läs också: Alibaba slutar leverera till Sverige

Alibaba är Amazons kinesiska motsvarighet. Även e-handelsjätten i öst investerar stora pengar i dagligvaruhandeln. Mest omtalade är Hemabutikerna som av många experter anses vara den mest framgångsrika modellen i världen för framtidens matbutiker.

I början av 2017 ingick Alibaba ett uppmärksammat strategiskt partnerskap med det statliga retailbolaget Bailian Group, som äger totalt 4 700 supermarkets, convenience-butiker och apotek. Nu två år senare syns det första resultatet av samarbetet mellan de två jättarna.

Den första av 500 planerade Ego-butiker öppnade nyligen i Shanghai. Enligt Inside Retail Asia har lokaler redan säkrats för ytterligare 30 butiker. Två format ingår i utrullningsplanerna, ett större koncept och ett mindre för satellitbutiker.

Ungefär två tredjedelar av butiksytan hos Ego är avdelad för färsk eller uppvärmd mat och dryck, inklusive kaffe, kaffebröd och varma rätter. På resten av utrymmet sker försäljning av förpackade matvaror.

Tanken är att med Ego kombinera Alibabas tekniska expertis med Bailain Groups erfarenhet av mer traditionell retail och på så sätt ligga längst fram när det gäller allt från Big data och supply chain-integration till medlemsprogram, sömlösa betalningar och logistiska synergier.

Butiken i Shanghai har tre självutcheckningsdiskar där det går att betala både med Alipay och Bailians digitala plånbokslösning.

Mer om:Alibaba |Ego
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nätapoteket går som tåget

JC Penney på fallrepet – men förnekar konkursplaner

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Sportamore växer – men ökar förlusten

Videointervju: Viktigt ta hand om talangerna som rekryteras

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Nyhetsbrev

Möbelkedjan Room i konkurs

Saknade kapital och kompetens för att starta näthandel.

Arkiv

Postnord återvände till förlust

Amazon misstänks för konkurrensbrott – granskas av EU

På nytt jobb
Byggmax värvar CFO från Addnode

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Clas Ohlsons nätförsäljning dök

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

På nytt jobb
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Axfoods e-handelslyft

På nytt jobb
Hemmakväll får ny vd

Så ska turisterna lockas till designbutikerna

Designtorget bakom ny kartguide.

På nytt jobb
Vd-skifte på Gents

På nytt jobb
Hon ska bära Babybjörn

Weekday öppnar i Lund

Lindex + Boozt = sant

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

På nytt jobb
Hon tar över Klarsynt

Nu är han ensam ägare till Gekås

Icas marknadsdirektör lämnar efter bara ett år

På nytt jobb
Lämnar ÖoB för Coop

Parfymutmanare stärker sig

Zalando skiftar till återvunnet

1 800 nya Amazonjobb i Frankrike i år

På nytt jobb
Ledningsskifte på Champion Norden

Ikea satsar på hemleverans av mat

TEKNIK
De ska placera Coop på den digitala kartan

Ica och Hemtex lanserar gemensamt varumärke

På nytt jobb
Axfoundation fördjupar hållbarhetsarbetet

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

1.481