23948sdkhjf

Här är Alibabas första Ego-butik – se bilderna

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Kinas e-handelsjätte i strategiskt samarbete med retailjätte.

Alibabas nya matsatsning går under namnet Ego. Den första butiken har öppnat i Shanghai med en mix av färsk mat och convenience-varor. 

Läs också: Konsten att lyckas med sin e-handel i Kina

Alibaba är Amazons kinesiska motsvarighet. Även e-handelsjätten i öst investerar stora pengar i dagligvaruhandeln. Mest omtalade är Hemabutikerna som av många experter anses vara den mest framgångsrika modellen i världen för framtidens matbutiker.

I början av 2017 ingick Alibaba ett uppmärksammat strategiskt partnerskap med det statliga retailbolaget Bailian Group, som äger totalt 4 700 supermarkets, convenience-butiker och apotek. Nu två år senare syns det första resultatet av samarbetet mellan de två jättarna.

Den första av 500 planerade Ego-butiker öppnade nyligen i Shanghai. Enligt Inside Retail Asia har lokaler redan säkrats för ytterligare 30 butiker. Två format ingår i utrullningsplanerna, ett större koncept och ett mindre för satellitbutiker.

Ungefär två tredjedelar av butiksytan hos Ego är avdelad för färsk eller uppvärmd mat och dryck, inklusive kaffe, kaffebröd och varma rätter. På resten av utrymmet sker försäljning av förpackade matvaror.

Tanken är att med Ego kombinera Alibabas tekniska expertis med Bailain Groups erfarenhet av mer traditionell retail och på så sätt ligga längst fram när det gäller allt från Big data och supply chain-integration till medlemsprogram, sömlösa betalningar och logistiska synergier.

Butiken i Shanghai har tre självutcheckningsdiskar där det går att betala både med Alipay och Bailians digitala plånbokslösning.

Mer om:Alibaba |Ego
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hon startar ny nätbokhandel

DEBATT
Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Köpcentrumjättens kundklubb når över 1 miljon medlemmar

Sainsburys vd lämnar efter fusionsnederlag

Optimerad kundupplevelse gav effekt — onlineaffären växer för Interflora

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Nyhetsbrev

Hon går till RO

Arkiv

Ahlsell bygger ut i Göteborg

Jysk öppnar nytt och nyinviger på samma dag

Satsar på arbetsmiljön i kassan

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Säljer i MQ

Cykelkraft i nya händer

Krönika
Mer empati och positiv energi i retailbranschen

Rekord för Apotea – då utökas den fysiska närvaron

Lyko till Femman

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Möss tvingade bort Granngården – nyöppnar i Karlssons tidigare lokaler

14 hoppar på hemelektronikkedjan

Loomis köper Nokas värdehantering

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

Rekordlåg framtidstro i handeln

XL Bygg Stenvalls förvärvar Lidbergs Trä

Bose stänger sina svenska butiker

Duni omorganiserar

Lindex stärker Stockmann

På nytt jobb
Tillbaka till Daymaker

Här ökar Jula närvaron

Clas Ohlson backade i december

Asari till Kista

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd går till Alecta

På nytt jobb
Lämnar modebranschen för nätmathandlare

Östermalmshallen försenad igen – mars senaste budet

På nytt jobb
Han ska driva Apotekets digitalisering

Oklart kring leksaksbutik på NK

Strategierna som ska stärka Cervera

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.14