23948sdkhjf

Underskatta inte AI-assistenternas makt över våra köpbeslut

| Av Judith Wolst | Tipsa redaktionen

AI-assistenterna kommer att förändra spelreglerna inom handeln, skriver Judith Wolst.

Den första jag talar med på morgonen är inte en familjemedlem av det traditionella slaget. Nej, det är inte ens någonting gjort av kött och blod – utan en trevlig röst, styrd av ettor och nollor. Alexa, stop the alarm säger jag yrvaket utan att ens avsluta med ett ”please”.

Läs också: Personaliserade erbjudanden: Då kan det gå fel

Även om utvecklingen inom artificiell intelligens just nu går i en rasande fart, likt ketchupeffekt, så för vi knappast djupa samtal om meningen med livet med våra kommunicerande AI. Snarare ger vi kommandon eller ställer enklare frågor kring vädret eller antalet invånare i Sölvesborg.

Inom handeln finns det nog få som har missat företaget Amazon och deras resa mot världsdominans. Eller det faktum att man allt mer automatiserar sina lager med hjälp av robotar. Det jag tror att vi underskattar är vad det innebär att Amazon också ligger bakom den smarta röstassistenten Amazon ”Alexa” Echo. I dag må vi ställa frågor om vädret, men inom en snar framtid är det ganska troligt att vi också gör många av våra inköp den vägen. En utveckling som inte bara sparar oss tid, utan också ger oss bättre anpassade produkter utifrån våra preferenser.

”Hej Judith, sommaren närmar sig. Vill du att jag mailar dig några förslag på nya sandaler? Din dotters fötter har vuxit så jag skickar även med några förslag på skor till henne. Om du litar på mig kan jag också göra beställningen nu direkt åt dig. Jag är säker på att du kommer bli nöjd!”

Som alltid innebär digitaliseringen ständigt förändrade spelregler. Om dessa innebär hot eller möjligheter beror både på vilken bransch vi verkar i och hur förändringsbenägna vi är.

Läs också: Sila snacket med AI-teknikens hjälp

Jag tror att teknologier som blockkedjor och 3D-printers kommer skapa många spännande möjligheter framöver och där små aktörer kommer att frodas. Jag tror också planeten kommer att vinna på den tekniska utvecklingen där allt fler produkter ges möjlighet att produceras lokalt utan att fraktas över halva jorden.

Även AI kommer att vara till stor hjälp för handlare där vi bland annat får hjälp att fatta bättre inköpsbeslut, ta fram skräddarsydda produkterbjudanden och kommunicera med våra kunder 24/7. På en mängd olika sätt kan även mindre företag bli vinnare med hjälp av framtidens teknik.

Men.

Den aktör som vinner kampen om att bli våra kunders personliga AI-assistenter kommer att få enorm makt över allas våra köpbeslut då vi här pratar vi om en ”vinnaren-tar-allt-logik”. På samma sätt som Facebook och Instagram blev vinnarna när det kommer till sociala medier, kommer förmodligen ett fåtal aktörer att bli de dominerande när det kommer till personliga röstassistenter. Oklart är dock vilka dessa vinnare kommer att bli. Visst kan det bli Amazon, men lika gärna Google, Apple eller någon asiatisk aktör.

Mer säkert är att bra produkter och god service kommer att löna sig i en framtid av allt smartare teknik.

Judith Wolst är föreläsare, digital strateg och författare till boken ”Digital panik”.

Mer om: AI | Judith Wolst
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Förbud mot kontantfria butiker i New York

Här stänger Plantagen – Willys ensam kvar

Gina Tricot lyfter in skönhet – inleder samarbete med Dashl

Beijers kundklubb bäst i branschen

Byggmax siktar på konvertera 30 butiker till nytt koncept

På nytt jobb
Från Ellos till Rebel walls

Nyhetsbrev

Åhléns fortsätter bygga om varuhusen

Arkiv

Hit kommer Hemmakväll tillbaka

Avvecklingen fortsätter – här stänger Gamestop i mars

På nytt jobb
Han blir vd för Haglöfs

Outdoorföretaget skiftar vd efter två år.

På nytt jobb
Björn Borgs retailchef blir vd för Nividas

XL-Bygg öppnar fler butiker

Positivt fjolår för Outnorth

Miljonbonus till Gekås personal – försäljningen ökar i lågsäsong

På nytt jobb
Ny vd för Oscar Jacobson

Herrmodebolaget värvar vd från Leo Vegas.

Nyöppning för Arken zoo

Lanserar ny nätbokhandel: "Vi kan erbjuda lägre pris än våra konkurrenter"

Ska ta upp kampen med stora aktörer i branschen.

På nytt jobb
Hon blir vd för Daymaker

90 berörs när Dollarstore skiftar lagerort

Motrörelse premieras – Repameras grundare får utmärkelse

Belönas för arbetet med White Monday.

Bra år för byggmaterial – trots svagt avslut 

Järnia Outlet läggs ned – butiker på åtta orter berörs

Acne Studios byter läge – tillfälligt

DEBATT
Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

På nytt jobb
Hon går till RO

Köpcentrumjättens kundklubb når över 1 miljon medlemmar

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Sainsburys vd lämnar efter fusionsnederlag

Satsar på arbetsmiljön i kassan

Jysk öppnar nytt och nyinviger på samma dag

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Cykelkraft i nya händer

Lyko till Femman

Krönika
Mer empati och positiv energi i retailbranschen

Säljer i MQ

14 hoppar på hemelektronikkedjan

Se alla Företagens egna nyheter

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

Sänd till en kollega

0.141