23948sdkhjf

Underskatta inte AI-assistenternas makt över våra köpbeslut

| Av Judith Wolst | Tipsa redaktionen

AI-assistenterna kommer att förändra spelreglerna inom handeln, skriver Judith Wolst.

Den första jag talar med på morgonen är inte en familjemedlem av det traditionella slaget. Nej, det är inte ens någonting gjort av kött och blod – utan en trevlig röst, styrd av ettor och nollor. Alexa, stop the alarm säger jag yrvaket utan att ens avsluta med ett ”please”.

Läs också: 3 av de 5 största kameratillverkarna väljer svensk intelligens

Även om utvecklingen inom artificiell intelligens just nu går i en rasande fart, likt ketchupeffekt, så för vi knappast djupa samtal om meningen med livet med våra kommunicerande AI. Snarare ger vi kommandon eller ställer enklare frågor kring vädret eller antalet invånare i Sölvesborg.

Inom handeln finns det nog få som har missat företaget Amazon och deras resa mot världsdominans. Eller det faktum att man allt mer automatiserar sina lager med hjälp av robotar. Det jag tror att vi underskattar är vad det innebär att Amazon också ligger bakom den smarta röstassistenten Amazon ”Alexa” Echo. I dag må vi ställa frågor om vädret, men inom en snar framtid är det ganska troligt att vi också gör många av våra inköp den vägen. En utveckling som inte bara sparar oss tid, utan också ger oss bättre anpassade produkter utifrån våra preferenser.

”Hej Judith, sommaren närmar sig. Vill du att jag mailar dig några förslag på nya sandaler? Din dotters fötter har vuxit så jag skickar även med några förslag på skor till henne. Om du litar på mig kan jag också göra beställningen nu direkt åt dig. Jag är säker på att du kommer bli nöjd!”

Som alltid innebär digitaliseringen ständigt förändrade spelregler. Om dessa innebär hot eller möjligheter beror både på vilken bransch vi verkar i och hur förändringsbenägna vi är.

Läs också: Kampen om kunddatan har bara börjat

Jag tror att teknologier som blockkedjor och 3D-printers kommer skapa många spännande möjligheter framöver och där små aktörer kommer att frodas. Jag tror också planeten kommer att vinna på den tekniska utvecklingen där allt fler produkter ges möjlighet att produceras lokalt utan att fraktas över halva jorden.

Även AI kommer att vara till stor hjälp för handlare där vi bland annat får hjälp att fatta bättre inköpsbeslut, ta fram skräddarsydda produkterbjudanden och kommunicera med våra kunder 24/7. På en mängd olika sätt kan även mindre företag bli vinnare med hjälp av framtidens teknik.

Men.

Den aktör som vinner kampen om att bli våra kunders personliga AI-assistenter kommer att få enorm makt över allas våra köpbeslut då vi här pratar vi om en ”vinnaren-tar-allt-logik”. På samma sätt som Facebook och Instagram blev vinnarna när det kommer till sociala medier, kommer förmodligen ett fåtal aktörer att bli de dominerande när det kommer till personliga röstassistenter. Oklart är dock vilka dessa vinnare kommer att bli. Visst kan det bli Amazon, men lika gärna Google, Apple eller någon asiatisk aktör.

Mer säkert är att bra produkter och god service kommer att löna sig i en framtid av allt smartare teknik.

Judith Wolst är föreläsare, digital strateg och författare till boken ”Digital panik”.

Mer om: AI | Judith Wolst
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ny vd för Erikshjälpen Second Hand

Stockmann säger upp 150

Rekordår för Mio – ökar trafiken både till butik och e-handel

Butiksägare samverkar för en hållbarare modebransch

Citycon säljer två köpcentrum

HUIs konjunkturprognos: "Detaljhandeln befinner sig i ett tufft läge"

Nyhetsbrev

Även Ur & Penn vill se bättre dialog om hyressättningar

Arkiv

DEBATT
”Ökad dataläskunnighet avgörande för detaljhandelns konkurrenskraft”

Dan Sommer från Qlik betonar i en debattartikel vikten av att skapa en datakultur.

Videointervju: ”Bemötandet en viktig konkurrensfördel”

Anton Granlund om kundmötets betydelse för kundupplevelsen.

Lidl Halmstad första butik i världen med förarlösa transporter

Butiken får varorna levererade av självkörande lastbilar 2020.

Rekordomsättning för Inditex

Branscherna som väntas gå bäst i e-handeln i sommar

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

På nytt jobb
Han blir ny vd för Woody-kedjan

Löfbergs intar Lobbyn

Kontanterna fortsatt ohotade

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Oförändrat hos Clas Ohlson

Försäljningsras i modehandeln: ”Stor svårförklarad nedgång”

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Matsmart

1

Svensk Handel till storms mot paket- och fraktsubventioner

Axfood öppnar "Arbetsförmedling"

Hans klockbolag tar in nytt kapital

Lågprisvaruhuskedjans vd lämnar

Fredrik Söderberg kliver av vd-posten för ÖoB innan sommaren.

Ellos börjar med nästa dag-leveranser

Smart e-handelsförpackning fick World Star

På nytt jobb
Han är Orklas nya koncernchef

Stark tillväxt för arbetsklädeskoncern – når över 4 miljarder

På nytt jobb
Han ska styra media på Max

MQ tar egna varumärken till Afound

Jula över 7 miljarder – då får personalen bonus

28 miljoner till välgörenhet – så mycket har påsinitiativ inbringat

På nytt jobb
Han tar över på Zetadisplay

På nytt jobb
Från Adidas till Apoteksgruppen

Så ska Hemtex få färre returer

RNB öppnar pop up-outlet

Bakslag för Norge: Kraftig ökning i gränshandeln

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.129