23948sdkhjf

Lekia tar greppet om leksaksmarknaden: "Vi tror på den fysiska butiken"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Medvind för kedjan som seglat upp som den största leksakshandelskedjan i landet efter BR:s konkurs. ” Vi tagit ett rejält stycke av marknaden”.

I dagsläget omfattar Lekia 122 butiker men med planerade öppningar under sommaren och hösten så omfattar kedjan snart 140 butiker i Sverige.

 Vi har sedan i januari arbetet intensivt med att ta till vara på möjligheten som öppnade sig i och med Top-Toys konkurs och vi har öppnat nya butiker i en strid ström under hela våren och har många spännande öppningar framför oss under året. Vi tror på fysisk handel och vi ska öppna fler butiker, säger vd Baldvin Georgsson till Dagens Handel.

Även om han var förberedd på att kedjan stod inför en planerad expansion redan när han rekryterades i höstas så har expansionen gått snabbare än planerat och mycket har hänt på det halvår han varit vd. 

Läs också: Lekiabutik stängd – företaget i konkurs

Förutom nyöppningar såg en del handlare också möjligheten att öppna ytterligare butiker eller byta till bättre lägen när kedjan på kort tid signerade 41 nya kontrakt.

Vissa lägen är tidigare lokaler för konkursade Top-Toy med koncepten BR eller ToysRus medan resten är andra lokaler eller nya handlare som bytt kedja.

Baldvin Georgsson lyfter särskilt fram fina nyckellägen bland annat i Göteborg där Lekia förstärkt närvaron med en butik i Frölunda Torg och därtill byter handlaren i Femman strax butiksläge till att hamna centralt i entrén till Nordstan. Trots det tidigare lite trista läget har handlaren ökat försäljningen rejält, enligt Balvin Georgsson.

– Jag kan nämna flera andra starka lägen också men i stort så tycker jag att vi har varit snabba på att ta vara på tillfället och kommit in mycket bra i en marknad med en helt annan konkurrens i dag men som samtidigt under en längre tid levt under rejäl prispress.  

Han säger att han också vid sidan om prestigelägen ser en möjlighet för leksakshandeln att växa i populära handelsområden.

I september öppnar Lekia i ännu ett viktigt nyckelläge, nämligen i Mall of Scandinavia i Solna och i Stadium Puls tidigare lokaler.

Läs också: Önska-butik ger plats för Lekia

Där går kedjan in med ett helt nytt uppdaterat koncept med ny visuell identitet. Där ingår även nya figurer för barnen att känna igen och framförallt ska miljön inspirera både barn, kunder men även handlarna som ska få möjlighet att se hur Lekia också kan se ut.

Jag är så imponerad över vår egna organisation och hur snabba vi varit med att ta fram en ny identitet men också ta vara på möjligheterna som gavs. I den nya butiken ska vi lyfta fram hur viktigt kundmötet är även om jag tycker att våra handlare redan är väldigt duktiga på det.

Baldvin Georgsson tror på den fysiska butiken och räds inte konkurrensen från e-handeln, även om han säger att leksaker går utmärkt att sälja den vägen, men tar istället fasta på att 75 procent av handeln fortfarande sker i fysisk butik.

 Då vi är en handlarägd kedja så är den fysiska handeln helt klart prioriterad och vi är duktiga på aktiviteter i butikerna. Men vi tillhandahåller e-handel för den kund som önskar. Då de gärna hämtar paketen i butik så driver e-handel trafik till butikerna. Vår e-handel har ökat med 70 procent i år men det är från låga nivåer, säger Baldvin Georgsson.

Han ser också ett växande intresse och behov för leksaker när allt fler föräldrar vill att barnen ska släppa mobiltelefoner och läsplattor och istället röra på sig eller umgås med bland annat sällskapsspel.

I våra uppföljningar ser vi att försäljningsprognoserna överträffas hela tiden. Även om lekåldern har sjunkit från 12 till 8 år så vill barn fortfarande leka i dag och utbudet med säsongs- och aktivitetsbaserade leksaker är stort i våra butiker. Det finns ingen exakt mall för hur en leksaksbutik ska se ut och det öppnar upp för en spännande framtid, avslutar han.

Mer om: Lekia
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här öppnar Glitter

Ellos vd lämnar

Marina Davarinou kliver av vd-posten efter drygt tre år.

Nu öppnar Ronneby Outlet

På nytt jobb
Han kliver upp som vd för HL Display

Ratos om vd-bytena på Plantagen: ”Ett misslyckande”

Footway vill köpa Caliroots

Nyhetsbrev

1

Här byter Life läge

Arkiv

H&M avbryter snart permitteringar vid huvudkontoret

Digitala kvitton skapar nya möjligheter för relationsbyggande med kunderna

Icas storsatsning på digitala kvitton i samarbete med Kivra inspirerar andra aktörer inom retail att följa efter.

Plus

Glöm inte uppgradera betallösningen i tid

Svenska Apple Store-butiker öppnas igen – kräver munskydd

Ny ordförande i Svenska Stadskärnor

Kungsängen öppnar hos Åhléns

Sellpy växer och nyanställer

Ännu en Cykelringen-butik i konkurs

Så ser Åhléns citys nya herrmodeplan ut

Nya varumärken, barberare och hamburgerrestaurang ryms på totalrenoverade herrmodeplanet.

H&M har återöppnat 500 butiker senaste veckan

XXL återkallar permitterad personal i Norge och Finland

På nytt jobb
Plantagen med ny vd igen

Har ett förflutet från Ica Sverige och Procter & Gamble.

Liten konkursökning i detaljhandeln – men lönsamheten hårt pressad

Woody värvar fler delägare från Bolist

Plus

E-handeln exploderar – men kan bli mer lokal

TEKNIK
Succé för mobillösning i Norge – nu är tjänsten på väg till Sverige

Ny Ica och Apotek Hjärtat till hett gränshandelsläge – 3 600 kvadratmeter

Jysk nära 150 butiker i Sverige

På nytt jobb
På ny post hos Elon

Gateau öppnar nytt – på nätet

På nytt jobb
Blir centrumchef hos Citycon

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

På nytt jobb
Bygghandlaren med ny marknads- och försäljningschef

Föreslås bli ny LO-ordförande

H&M öppnar nya butiker för heminredning i Norge

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Boozt stänger och öppnar skönhetsbutiker

Boohoo tar in miljarder – siktar på förvärv

Begränsat försäljningstapp för Clas Ohlson – vd nöjd

Björn Borg tappar omsättning och lönsamhet

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Sänd till en kollega

0.128