23948sdkhjf

Lekia tar greppet om leksaksmarknaden: "Vi tror på den fysiska butiken"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Medvind för kedjan som seglat upp som den största leksakshandelskedjan i landet efter BR:s konkurs. ” Vi tagit ett rejält stycke av marknaden”.

I dagsläget omfattar Lekia 122 butiker men med planerade öppningar under sommaren och hösten så omfattar kedjan snart 140 butiker i Sverige.

 Vi har sedan i januari arbetet intensivt med att ta till vara på möjligheten som öppnade sig i och med Top-Toys konkurs och vi har öppnat nya butiker i en strid ström under hela våren och har många spännande öppningar framför oss under året. Vi tror på fysisk handel och vi ska öppna fler butiker, säger vd Baldvin Georgsson till Dagens Handel.

Även om han var förberedd på att kedjan stod inför en planerad expansion redan när han rekryterades i höstas så har expansionen gått snabbare än planerat och mycket har hänt på det halvår han varit vd. 

Läs också: Nya Lekiabutiker i Liljeholmen och Nova Lund

Förutom nyöppningar såg en del handlare också möjligheten att öppna ytterligare butiker eller byta till bättre lägen när kedjan på kort tid signerade 41 nya kontrakt.

Vissa lägen är tidigare lokaler för konkursade Top-Toy med koncepten BR eller ToysRus medan resten är andra lokaler eller nya handlare som bytt kedja.

Baldvin Georgsson lyfter särskilt fram fina nyckellägen bland annat i Göteborg där Lekia förstärkt närvaron med en butik i Frölunda Torg och därtill byter handlaren i Femman strax butiksläge till att hamna centralt i entrén till Nordstan. Trots det tidigare lite trista läget har handlaren ökat försäljningen rejält, enligt Balvin Georgsson.

– Jag kan nämna flera andra starka lägen också men i stort så tycker jag att vi har varit snabba på att ta vara på tillfället och kommit in mycket bra i en marknad med en helt annan konkurrens i dag men som samtidigt under en längre tid levt under rejäl prispress.  

Han säger att han också vid sidan om prestigelägen ser en möjlighet för leksakshandeln att växa i populära handelsområden.

I september öppnar Lekia i ännu ett viktigt nyckelläge, nämligen i Mall of Scandinavia i Solna och i Stadium Puls tidigare lokaler.

Läs också: Husdjurskoncept, optiker och leksaksbutik till Vällingby Centrum

Där går kedjan in med ett helt nytt uppdaterat koncept med ny visuell identitet. Där ingår även nya figurer för barnen att känna igen och framförallt ska miljön inspirera både barn, kunder men även handlarna som ska få möjlighet att se hur Lekia också kan se ut.

Jag är så imponerad över vår egna organisation och hur snabba vi varit med att ta fram en ny identitet men också ta vara på möjligheterna som gavs. I den nya butiken ska vi lyfta fram hur viktigt kundmötet är även om jag tycker att våra handlare redan är väldigt duktiga på det.

Baldvin Georgsson tror på den fysiska butiken och räds inte konkurrensen från e-handeln, även om han säger att leksaker går utmärkt att sälja den vägen, men tar istället fasta på att 75 procent av handeln fortfarande sker i fysisk butik.

 Då vi är en handlarägd kedja så är den fysiska handeln helt klart prioriterad och vi är duktiga på aktiviteter i butikerna. Men vi tillhandahåller e-handel för den kund som önskar. Då de gärna hämtar paketen i butik så driver e-handel trafik till butikerna. Vår e-handel har ökat med 70 procent i år men det är från låga nivåer, säger Baldvin Georgsson.

Han ser också ett växande intresse och behov för leksaker när allt fler föräldrar vill att barnen ska släppa mobiltelefoner och läsplattor och istället röra på sig eller umgås med bland annat sällskapsspel.

I våra uppföljningar ser vi att försäljningsprognoserna överträffas hela tiden. Även om lekåldern har sjunkit från 12 till 8 år så vill barn fortfarande leka i dag och utbudet med säsongs- och aktivitetsbaserade leksaker är stort i våra butiker. Det finns ingen exakt mall för hur en leksaksbutik ska se ut och det öppnar upp för en spännande framtid, avslutar han.

Mer om: Lekia
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

JC Penney på fallrepet – men förnekar konkursplaner

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Sportamore växer – men ökar förlusten

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Möbelkedjan Room i konkurs

Saknade kapital och kompetens för att starta näthandel.

Nyhetsbrev

Postnord återvände till förlust

Arkiv

Amazon misstänks för konkurrensbrott – granskas av EU

På nytt jobb
Byggmax värvar CFO från Addnode

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Clas Ohlsons nätförsäljning dök

På nytt jobb
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Axfoods e-handelslyft

På nytt jobb
Hemmakväll får ny vd

Så ska turisterna lockas till designbutikerna

Designtorget bakom ny kartguide.

Lindex + Boozt = sant

På nytt jobb
Vd-skifte på Gents

På nytt jobb
Hon ska bära Babybjörn

Weekday öppnar i Lund

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

På nytt jobb
Hon tar över Klarsynt

XL-Bygg förvärvar två bygghandelsföretag

Nu är han ensam ägare till Gekås

Icas marknadsdirektör lämnar efter bara ett år

På nytt jobb
Lämnar ÖoB för Coop

Parfymutmanare stärker sig

Zalando skiftar till återvunnet

1 800 nya Amazonjobb i Frankrike i år

På nytt jobb
Ledningsskifte på Champion Norden

Ikea satsar på hemleverans av mat

TEKNIK
De ska placera Coop på den digitala kartan

Ica och Hemtex lanserar gemensamt varumärke

På nytt jobb
Axfoundation fördjupar hållbarhetsarbetet

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.158