23948sdkhjf

Lekia tar greppet om leksaksmarknaden: "Vi tror på den fysiska butiken"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Medvind för kedjan som seglat upp som den största leksakshandelskedjan i landet efter BR:s konkurs. ” Vi tagit ett rejält stycke av marknaden”.

I dagsläget omfattar Lekia 122 butiker men med planerade öppningar under sommaren och hösten så omfattar kedjan snart 140 butiker i Sverige.

 Vi har sedan i januari arbetet intensivt med att ta till vara på möjligheten som öppnade sig i och med Top-Toys konkurs och vi har öppnat nya butiker i en strid ström under hela våren och har många spännande öppningar framför oss under året. Vi tror på fysisk handel och vi ska öppna fler butiker, säger vd Baldvin Georgsson till Dagens Handel.

Även om han var förberedd på att kedjan stod inför en planerad expansion redan när han rekryterades i höstas så har expansionen gått snabbare än planerat och mycket har hänt på det halvår han varit vd. 

Läs också: Så ska Lekextra expandera i Sverige

Förutom nyöppningar såg en del handlare också möjligheten att öppna ytterligare butiker eller byta till bättre lägen när kedjan på kort tid signerade 41 nya kontrakt.

Vissa lägen är tidigare lokaler för konkursade Top-Toy med koncepten BR eller ToysRus medan resten är andra lokaler eller nya handlare som bytt kedja.

Baldvin Georgsson lyfter särskilt fram fina nyckellägen bland annat i Göteborg där Lekia förstärkt närvaron med en butik i Frölunda Torg och därtill byter handlaren i Femman strax butiksläge till att hamna centralt i entrén till Nordstan. Trots det tidigare lite trista läget har handlaren ökat försäljningen rejält, enligt Balvin Georgsson.

– Jag kan nämna flera andra starka lägen också men i stort så tycker jag att vi har varit snabba på att ta vara på tillfället och kommit in mycket bra i en marknad med en helt annan konkurrens i dag men som samtidigt under en längre tid levt under rejäl prispress.  

Han säger att han också vid sidan om prestigelägen ser en möjlighet för leksakshandeln att växa i populära handelsområden.

I september öppnar Lekia i ännu ett viktigt nyckelläge, nämligen i Mall of Scandinavia i Solna och i Stadium Puls tidigare lokaler.

Läs också: Blir vid sin läst – öppnar leksaksbutik

Där går kedjan in med ett helt nytt uppdaterat koncept med ny visuell identitet. Där ingår även nya figurer för barnen att känna igen och framförallt ska miljön inspirera både barn, kunder men även handlarna som ska få möjlighet att se hur Lekia också kan se ut.

Jag är så imponerad över vår egna organisation och hur snabba vi varit med att ta fram en ny identitet men också ta vara på möjligheterna som gavs. I den nya butiken ska vi lyfta fram hur viktigt kundmötet är även om jag tycker att våra handlare redan är väldigt duktiga på det.

Baldvin Georgsson tror på den fysiska butiken och räds inte konkurrensen från e-handeln, även om han säger att leksaker går utmärkt att sälja den vägen, men tar istället fasta på att 75 procent av handeln fortfarande sker i fysisk butik.

 Då vi är en handlarägd kedja så är den fysiska handeln helt klart prioriterad och vi är duktiga på aktiviteter i butikerna. Men vi tillhandahåller e-handel för den kund som önskar. Då de gärna hämtar paketen i butik så driver e-handel trafik till butikerna. Vår e-handel har ökat med 70 procent i år men det är från låga nivåer, säger Baldvin Georgsson.

Han ser också ett växande intresse och behov för leksaker när allt fler föräldrar vill att barnen ska släppa mobiltelefoner och läsplattor och istället röra på sig eller umgås med bland annat sällskapsspel.

I våra uppföljningar ser vi att försäljningsprognoserna överträffas hela tiden. Även om lekåldern har sjunkit från 12 till 8 år så vill barn fortfarande leka i dag och utbudet med säsongs- och aktivitetsbaserade leksaker är stort i våra butiker. Det finns ingen exakt mall för hur en leksaksbutik ska se ut och det öppnar upp för en spännande framtid, avslutar han.

Mer om: Lekia
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Vd:n om Marqet: Vi är medvetna om att vi har en resa att göra

Enligt Ingvar Larsson kommer det att bli en bättre helhetsupplevelse för kunden när MQ blilr Marqet.

Matsatsning i Grosvenors köpcentrum

Så mycket ökade Jysks e-handel i fjol

Det går bra för Walmart – jätten höjer prognosen

Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke: ”Ska skapa tillväxtmöjligheter”

Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

Nyhetsbrev

Ny e-plattform tynger Clas Ohlsons oktober

Arkiv

MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

Nike plockar bort sina produkter från Amazon

Boozt skriver ned prognos

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Här öppnar ÖoB nytt varuhus

Lågpriskedjans höjer etableringstempot i storstadsregionerna.

Så mycket väntas julhandeln öka – får skjuts av gynnsam kalender

Ökning med 3,0 procent jämfört med 0,1 procent i fjol.

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Lyko får arbetsplatsutmärkelse

Ökning för Synsam:"Stort fokus på ögonhälsa"

Han förenar tre kedjor i en butik

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Nordstjernan-bolag lägger bud på Swedol

Herrmodebutik i hotell

Lidholm’s Clothier har öppnat i Göteborg.

Minussiffror i modehandeln även i oktober

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

Nu separeras RNB

På nytt jobb
Finanschef blir vd

På nytt jobb
Köpcentrumjätte utser ny vd

Skönhet ökade mest i e-handeln

Webhallens förra vd vill gamifiera handeln

Leveranser sänkte Zetadisplays omsättning

På nytt jobb
Ny på Jysk

På nytt jobb
Från Coop till Kronans apotek

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

1

Cdon med nytt utseende

Normal till Stockholms city

Gallerian skapar ny mötesplats och nytt retailkoncept

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Sänd till en kollega

0.161