23948sdkhjf

Optikbranschen byter utseende

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Uppstickare och klassiska kedjor samexisterar på en växande marknad.

Länge var optikbranschen, med en omsättning på cirka sju miljarder kronor i Sverige, dominerad av några få kedjejättar. De senaste åren märks fler nya koncept med aktörer som säljer egendesignade bågar direkt till konsument.

Läs också: Synsam flyttar fram positionerna fysiskt med nytt glasögonpalats

Optikbranschen ångar på med nya butikskoncept, varumärken och fler fysiska butiker.

– Branschens årliga tillväxttal på åtta-nio procent under de senaste åren är imponerande och vi ser inga tecken på avmattning, säger Tobias Rönnberg, analytiker hos HUI Research.

HUI Research tror att flera faktorer spelar in till branschens goda tillväxt- och lönsamhetstal. Kedjorna har varit duktiga på att ändra och vässa butikskoncept och erbjudanden och att paketera om produkterna. Branschen har därtill snabbt erbjudit kunderna prenumerationstjänster och liknande vilket spillt över till fler delbranscher inom sällanköpshandeln, enligt Tobias Rönnberg.

Omställningen mellan digital och fysisk handel har parerats väl med ett bibehållet och till viss del ökat fysiskt butiksbestånd. Branschen har också varit duktiga på att göra glasögon till en modeaccessoar.

Läs också: Från HUI till Citycon

– Flera aktörer har samverkat till att branscher har fina tillväxttal och när nya aktörer dyker upp så har de hittills kunnat samexistera på ett väldigt bra vis, säger Rönnberg.

Vid sidan av etablerade kedjor som Synsam, Synoptik, Specsavers och Smarteyes ryms uppstickare som bland andra svenska Nividas, nederländska Ace & Tate och schweiziska Viu Eyewear. Deras affärsmodeller bygger på att erbjuda egentillverkade glasögonbågar direkt till konsument, ofta i modebutiks- eller gallerilika lokaler.

Viu Eyewear

Viu Eyewear öppnade sin första butik i Stockholm i september 2018.

Viu Eyewear, grundat i Zürich för fem år sedan, öppnade sin första svenska butik i Stockholm i september i fjol. Första butiken i Skandinavien öppnade i Köpenhamn 2017 och företaget menar att den skandinaviska estetiken och modet rimmar väl med glasögonmodet som de representerar. Vid sidan av bas- och trendkoncepten gör Viu Eyewear 3D-printade bågar i butiken.

Läs också: Synsam expanderar Ai Eyewear

– För oss är läget perfekt. Glasögon är inget som man spontanköper, undantaget solglasögon, säger David Dominguez, head of international growth hos Viu Eyewear.

Butiken i Stockholm ligger i ett område med många modebutiker och i sommar väntar nya butiker väntar i Göteborg och Malmö i liknand omgivningar.

David Dominguez menar att hela branschen befinner sig i ett stort skifte.

– Jag tror inte att det finns vinnare eller förlorare utan att det är branschens utbud, villkor och kundernas köpbeteende som äntligen har förändrats. Större kedjor med egen produktion, sådana som vi, och även de som arbetar med lyxiga märkes- och premiumbågar kan samsas sida vid sida på en växande marknad.

Läs också: Synsam till Femman

Smarteyes bar

Smarteyes nya koncept The Eye lab med kaffebar och allt.

Viu Eyewears har satsat mycket på butiksmiljön. Stora satsningar på inredningar och miljöer görs även inom den traditionella optikbranschen. Exempel är Smarteyes nya The Eye lab och Synsams flaggskeppsbutik i McDonald's tidigare lokaler vid Norrmalmstorg i Stockholm.

– I tider när det pratas om den fysiska butikens död vill Synsam fortsätta att flytta fram positionerna och satsa med full innovationskraft på det fysiska mötet, säger Håkan Lundstedt, vd och koncernchef för Synsam Group.

De eventuella orosmoln som HUI:s Tobias Rönnberg kan se är att fler aktörer ger högre prispress och att butiker stängs på grund av svårigheter att rekrytera kompetent personal.  

– Det går inte att ha en optikbutik utan utbildad personal. Många behöriga optiker lockas till exempel av arbetstillfällen inom specialvården och liknande.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Elon och Hemmy gör slut

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Så sålde Björn Borg

Här tappas oftast modekunden – kedjan som lyckas bäst i provrummet

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Fortsatt trögt för Odd Molly

Nyhetsbrev

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Arkiv

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Muji: "Vi vill växa i Europa”

På fredag öppnar den japanska kedjan ny butik om 1 216 kvadratmeter i egen regi på Åhléns city i Stockholm. En stor del av ytan är mode.

Så snabbt ökar Ica på nätet

Nu finns Åhléns skönhetskoncept på nätet

Kronans Apotek – nu även på NK

Boozt förbättrar resultatet – men förlorar medgrundare

Icas resultat bättre än väntat

Uppåt för Clas Ohlson i juli

Dyson öppnar blow dry-salong i MoS

Stenbeck går in i Caliroots

Tempobutik i konkurs efter knappt ett år

Minskad försäljning för convenience

Vill hyra ut mer sportutrustning – tar in riskkapital

På nytt jobb
Nya regionchefer till Clas Ohlson

Detaljhandelskedjan har finjusterat regionsindelningen i Sverige och rekryterat två nya regionchefer.

Här stänger H&M

På nytt jobb
Han blir Sverigechef på Klarna

Rekryteras internt och har arbetat i bolaget sedan 2008.

Anrik bokhandel stänger efter 131 år

Här öppnar Newbie härnäst

BoConcept vinner internationellt franchisepris

Blev inlåst på Byggmax

Bygghandeln omsätter mer

På nytt jobb
Lämnar Björn Axén för Kronans Apotek

Inredningsföretag med ny ägare

Butik för Brothers i konkurs

På nytt jobb
Efter Menigas köp av Wrapp – hon blir Sverigechef

Anrik apotekskedja lägger ner 200 butiker

Återvunnet hos Svenskt Tenn

Maxi störst under juli

Aktör satsar med ny Team Sportia

Se alla Företagens egna nyheter

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.169