23948sdkhjf

Bekvämlighet och upplevelser framtiden

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Delar av detaljhandeln har haft ett par skakiga år och e-handeln växer snabbare än väntat. Den fysiska butiken får en annan roll och företag som vill lyckas måste satsa på bekvämlighet och upplevelser. Det kom panelen fram till under Deloittes och Affärsvärldens seminarium ”Vem vinner på framtidens handel?” i Almedalen.

– Den fysiska butiken blir en kommunikationskanal snarare än en konsumtionskanal. Det kommer vi att se mer av. Samtidigt vill kunden ha en fysisk butik när behovet är här och nu. Den typen av handel måste bli mer friktionsfri, sa Emma Hernell, vice vd på HUI Research.

I panelen deltog också Peter Muld, chief digital officer på Ica, Niclas Eriksson, vd för Elgiganten, Arne Andersson, senior adviser och handelsexpert på Postnord och Annelie Gullström, head of business development på AMF.

Annelie Gullström och AMF ser ett tydligt fokus på upplevelser, nya tekniker och underhållning på handelsplatserna. Deras projekt ”The lobby” har varit populärt hos företag som istället för att annonsera vill aktivera och möta sina kunder.

– För oss har det handlat om att ha en tät dialog med detaljhandeln och lyssna på deras behov.

Elgiganten är ett företag som växer i alla kanaler och öppnar nya fysiska butiker. Vd Niclas Eriksson betonade att kunden måste sättas i centrum.

– Vi måste vara relevanta och hitta nya anledningar till att kunden ska komma till butik. Våra butiker fyller ett annat syfte i dag än för ett par år sedan. Teknik har blivit så komplicera att personalen i butik har en tydlig pedagogisk roll, sa Niclas Eriksson.

Arne Andersson förespråkade dagligvarubutiker som ”hubbar” för flera typer av service på samma plats och fick medhåll av Icas Peter Muld.

– Alla pratar om ”last mile” men för få pratar om ”first mile”. Vi måste prata om helheten och få till en överföring av information digitalt om vi ska uppnå transparens och en sömlös upplevelse för konsumenten.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Möbelkedjan Room i konkurs

Saknade kapital och kompetens för att starta näthandel.

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Sportamore växer – men ökar förlusten

Postnord återvände till förlust

Amazon misstänks för konkurrensbrott – granskas av EU

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Byggmax värvar CFO från Addnode

Arkiv

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Clas Ohlsons nätförsäljning dök

På nytt jobb
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Axfoods e-handelslyft

Barneys överväger konkurs

På nytt jobb
Hemmakväll får ny vd

Så ska turisterna lockas till designbutikerna

Designtorget bakom ny kartguide.

Lindex + Boozt = sant

På nytt jobb
Vd-skifte på Gents

På nytt jobb
Hon ska bära Babybjörn

Weekday öppnar i Lund

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

På nytt jobb
Hon tar över Klarsynt

XL-Bygg förvärvar två bygghandelsföretag

Nu är han ensam ägare till Gekås

Icas marknadsdirektör lämnar efter bara ett år

På nytt jobb
Lämnar ÖoB för Coop

Parfymutmanare stärker sig

Zalando skiftar till återvunnet

1 800 nya Amazonjobb i Frankrike i år

På nytt jobb
Ledningsskifte på Champion Norden

Ikea satsar på hemleverans av mat

TEKNIK
De ska placera Coop på den digitala kartan

Ica och Hemtex lanserar gemensamt varumärke

På nytt jobb
Axfoundation fördjupar hållbarhetsarbetet

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

WeSC behöver nytt kapital

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.112