23948sdkhjf

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

| Av Nyhetsbyrån Direkt/Dagens Handel | Tipsa redaktionen

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Den norska sportkedjan XXL:s intäkter backade med 6 procent under det andra kvartalet, trots att bolagets hade fokus på att minska sina lagernivåer.

Läs också: Efter skandalen – nu har XXL klart med ny Sverigechef

"XXL är besvikna över intäktsutvecklingen och jobbar på att finjustera balansen mellan intäkter och bruttomarginal i kombination med att minska lagernivåerna på ett kontrollerat sätt. XXL har utformat flera initiativ för att nå ambitionen om att förbättra rörelsekapitalsituationen och minska rörelsekostnaderna mot 25 procent av försäljningen över tid", skriver bolaget i rapporten för det andra kvartalet.

Av rapporten framgår även att XXL kommer öppna två nya butiker i Sverige, lika många i Finland och en i Österrike. Totalt därmed 4-5 nya butiker under 2019.

"Framåt planerar XXL att minska takten med nya butiker och fokusera på nya butiker i Österrike och vissa i Sverige. Samtidigt kommer XXL minska storleken på flera existerande butiker", skriver XXL.

Det har varit ett turbulent år för XXL. I slutet av förra året vinstvarnade bolaget efter en misslyckad Black friday och Ulf Bjerknes fick samtidigt lämna bolaget efter bara 18 dagar som vd. I maj fick Sverigechefen Per Sigvardsson gå efter en intern granskning av ett antal Facebookinlägg. Han hade då innehaft posten i två månader.

Mer om: XXL
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Coop och Strongpoint i ny storaffär – hämtskåp till 20 butiker

Klimatsmart presentkort

Tapp i modehandeln i november

”Klädföretagens e-handel visade ovanligt nog ett större minus än den fysiska handeln i november”.

Robotlösning och självskanning hos XXL

Derome fortsätter att växa i Skåne 

Musikbutik återuppstår efter kedjekonkursen

Nyhetsbrev

Sex tips för färre returer

Arkiv

Premiär för TS Äventyr i Skärholmen

Fristående leksakshandlare öppnade andra fysiska butiken mitt i julhandeln. ”Näthandeln blev min räddning”.

Japansk kedja till Gallerian

De föreslås till MQ:s styrelse

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

Kedjorna som är bäst på mersälj

Clas Ohlson hyr ut jullådor

Apotea bästa nätbutik – igen

Sportkedja säljer eget varumärke

Ska istället samarbeta med dansk producent och leverantör.

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Beijer bygger gigantiskt varuhus i Söderhamn

Textilbolag i konkurs

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

Rekord för Elgiganten – trots sajtstrul

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

Så sålde Clas Ohlson

Clas Ohlson ökar hos Amazon UK

På nytt jobb
Går till Axel Johnson

Kökstillverkare öppnar nytt

Färre konkurser i november

RNB:s emission fulltecknad

Larm om arbetsförhållandena på Zalandos lager

Hållbarhet allt viktigare under Black friday

Stadium drar sig ur Tyskland

Pris regerar under Black friday

Wesc stänger butikerna

Story och gränslöshet bygger framtidens handel

Här öppnar Ideal of Sweden

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

1.161