23948sdkhjf

Judith Wolst: Nya spelregler med AI-assistenter

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Vinnaren i kampen om att bli våra kunders personliga AI-assistenter får enorm makt, skriver Judith Wolst i en debattartikel.

Den första jag talar med på morgonen är inte en familjemedlem av det traditionella slaget. Nej, det är inte ens någonting gjort av kött och blod – utan en trevlig röststyrd av ettor och nollor. Alexa, stop the alarm säger jag yrvaket utan att ens avsluta med ett ”please”.  

Läs också: Personaliserade erbjudanden: Då kan det gå fel

Även om utvecklingen inom artificiell intelligens just nu går i en rasande fart, likt ketchupeffekt, så för vi knappast djupa samtal om meningen med livet med våra kommunicerande AI. Snarare ger vi kommandon eller ställer enklare frågor kring vädret eller antalet invånare i Sölvesborg. 

Inom handeln finns det nog få som har missat företaget Amazon och deras resa mot världsdominans. Eller det faktum att man allt mer automatiserar sina lager med hjälp av robotar. Det jag tror att vi underskattar är vad det innebär att Amazon också ligger bakom den smarta röstassistenten Amazon ”Alexa” Echo.

I dag må vi ställa frågor om vädret, men inom en snar framtid är det ganska troligt att vi också gör många av våra inköp den vägen. En utveckling som inte bara sparar oss tid, utan också ger oss bättre anpassade produkter utifrån våra preferenser. 

”HejJudith, sommaren närmar sig. Vill du att jag mailar dig några förslag på nya sandaler? Din dotters fötter har vuxit så jag skickar även med några förslag på skor till henne. Om du litar på mig kan jag också göra beställningen nu direkt åt dig. Jag är säker på att du kommer bli nöjd!” 

Läs också: Sila snacket med AI-teknikens hjälp

Som alltid innebär digitaliseringen ständigt förändrade spelregler. Om dessa innebär hot eller möjligheter beror både på vilken bransch vi verkar i och hur förändringsbenägna vi är.  

Jag tror att teknologier som blockkedjor och 3D-printers kommer skapa många spännande möjligheter framöver och där små aktörer kommer att frodas. Jag tror också planeten kommer att vinna på den tekniska utvecklingen där allt fler produkter ges möjlighet att produceras lokalt utan att fraktas över halva jorden.  

Även AI kommer att vara till stor hjälp för handlare där vi bland annat får hjälp att fatta bättre inköpsbeslut, ta fram skräddarsydda produkterbjudanden och kommunicera med våra kunder 24/7. På en mängd olika sätt kan även mindre företag bli vinnare med hjälp av framtidens teknik. 

Men. 

Den aktör som vinner kampen om att bli våra kunders personliga AI-assistenter kommer att få enorm makt över allas våra köpbeslut då vi här pratar vi om en ”vinnaren-tar-allt-logik”. På samma sätt som Facebook och Instagram blev vinnarna när det kommer till sociala medier, kommer förmodligen ett fåtal aktörer att bli de dominerande när det kommer till personliga röstassistenter. Oklart är dock vilka dessa vinnare kommer att bli. Visst kan det bli Amazon, men lika gärna Google, Apple eller någon asiatisk aktör. 

Mer säkert är att bra produkter och god service kommer att löna sig i en framtid av allt smartare teknik. 

Judith Wolst är föreläsare, digital strateg och författare till boken ”Digital panik”. 

Mer om: AI | Judith Wolst
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nytt initiativ för etisk handel

Årets modejulklapp korad

Mjukt och mysigt i modepaketen om Svensk Handel Stil och Swedish Fashion Council får välja.

Tre varumärken på gemensam yta

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Skistar

Kliver på som vd och koncernchef innan sommaren.

Vd säljer i Sportamore

Convenience växer i betydelse

Nyhetsbrev

Rekord i etableringar för Synsam

Arkiv

Gamestop stänger alla nordiska butiker

Aktiekursen rasade efter kedjans vinstvarning.

Möbelbutik stänger – efter 120 år

På nytt jobb
Ny vd på ÖoB

På nytt jobb
Ny vd till Boomerang

Modebolaget har under en längre tid haft en tillförordnad vd.

På nytt jobb
Från Viaplay till Adlibrisgruppen

Blir chef för ny avdelning.

Cervera e-handelssatsar – flyttar centrallagret

Ska korta ledtiderna till kund med e-handelsfokuserad anläggning.

Ägarskifte i Nilson group

"Svårt att motivera hållbarhetsaspekten i att kassera fullt funktionsduglig inredning"

Industriavfall och upcyclat i Marqets tredje butik.

Mod gav utmärkelse

Indiskas vd prisas av kvinnligt nätverk.

Chimi eyewear tar över efter Nespresso

Klimatsmart presentkort

Coop och Strongpoint i ny storaffär – hämtskåp till 20 butiker

Tapp i modehandeln i november

”Klädföretagens e-handel visade ovanligt nog ett större minus än den fysiska handeln i november”.

Robotlösning och självskanning hos XXL

Musikbutik återuppstår efter kedjekonkursen

Derome fortsätter att växa i Skåne 

Sex tips för färre returer

Japansk kedja till Gallerian

De föreslås till MQ:s styrelse

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

Apotea bästa nätbutik – igen

Kedjorna som är bäst på mersälj

Clas Ohlson hyr ut jullådor

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

Rekord för Elgiganten – trots sajtstrul

Så sålde Clas Ohlson

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.174