23948sdkhjf

Muji: "Vi vill växa i Europa”

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

På fredag öppnar den japanska kedjan ny butik om 1 216 kvadratmeter i egen regi på Åhléns city i Stockholm. En stor del av ytan är mode.

Mujis nya butik om 1216 kvadratmeter upptar i princip hela plan 4 på Åhléns city i Stockholm.

Läs också: Muji i egen regi

Muji, grundat 1989,  har funnits i Sverige sedan 2004 men fram till i september i fjol drevs varumärket i Sverige i regi av Åhléns och på franchisebasis.

I samband med butiksöppningen den 16 augusti lanserar kedjan även e-handel för Sverige och den nya stora franschisebutiken blir den första och hittills enda i sitt slag i Sverige för Muji.

Stockholmsbutiken är för närvarande också den största för den japanska kedjan i Europa. I sortimentet finns bland annat ett utökat modesegment för dam, herr och barn. 

Satoru Matsuzaki, vd för Muji och på besök i Stockholm från Tokyo och kedjans vd för Norden Ino Ryosuke betätter för Habit att modedelen står för 80 procent av kedjans omsättning globalt och att inte minst underkläder och strumpor är omtyckta segment. I den nya Stockholmsbutiken finns även en avdelning för barnkläder och accessoarer. 

— Det finns stora likheter mellan Japan och Sverige och vi delar samma typ av estetik. Våra modeprodukter är omtyckta inte minst för materialen och kvaliteten och vi använder ekologisk bomull, säger Satoru Matsuzaki till Dagens Handel.

Nya produktsortiment i butiken är vid sidan av det utökade modesegmentet  även möbler, sängkläder, textilier och belysning. I butiken ska även  service för e-handeln erbjudas och därtill finns service i form av inredningsrådgivare, stylingrådgivare, smakrådgivare och broderistation för att kunna erbjuda personaliserade produkter. 

Den nya egna butiken har planerats under tre år och sedan i september i fjol under ledningen av Ino Ryosuke som är vd för Muji i Norden. Han är påtagligt nöjd över att kunna presentera den nya butiken och gå från en yta om senast drygt 200 kvadratmeter till 1216 kvadratmeter. 

— Vi har väldigt god relation med Åhléns och för oss var det väldigt viktigt att den första butiken i Sverige skulle ligga i  Åhléns city. Vi ville också ha en stor yta för att kunna presentera hela vårt sortiment och även erbjuda olika typer av service, säger Satoru Matsuzaki, vd för Muji till Dagens Handel.

Kedjan har stora planer för Europa och inte minst Norden. I november öppnar Muji butik i Helsingfors och Satoru Matsuzaki berättar också att kedjan ska etablera en butik i Köpenhamn under nästa år. Hur etableringsplanen ser ut för Sverige vill han inte kommentera ännu.

— Vår filosofi är inte att  vi ska ha ett bestämt antal butiker men naturligtvis tittar vi på Göteborg och Malmö. När vi nu driver butikerna i egen regi kan vi också bestämma själva var de ska ligga och vi är öppna för både citylägen och köpcentrum. Men första ska vi utvärdera och njuta över att öppna den här butiken, säger Ino Ryosuke till Dagens Handel.

Mer om: Muji
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Make Up Store i rekonstruktion

Sminkkedjan kan inte betala löner, skatter och leverantörsskulder.

Icas obemannade test – fler unga kunder och höga snittköp

Forever 21 lever vidare trots konkursen

Finska Posten köper Aditro

H&M erbjuder fossilfria leveranser ihop med Instabox

Branschen hoppas matcha krympande bokrea

Nyhetsbrev

De mörka molnen har skingrats för nätbutikerna

Arkiv

Minskad omsättning för live video-shopping-bolag

Bh-experter i Victoria's Secrets nya svenska butik

Här är trenderna från megamässan Euroshop

Digitala provrumsspeglar, hologram och doftmoln bland det som väckte mest uppmärksamhet i Düsseldorf.

Ikea miljardsatsar på Stockholm – fyra nya butiker ska öppnas

På nytt jobb
Akademibokhandeln värvar från Indiska

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

Minskat resultat för Björn Borg

På nytt jobb
Bygghemma byter vd

Bankkontor blir godisbutik – godiskedjan växer

Ikea automatiserar lagret – drar upp leveranstempot

Kontantupproret vill se politikerna sätta press på handeln

Beijer slog kampanjrekord 

Här öppnar Synsam – följer på rekordår i nyöppningar

Dubbelöppning för Arken Zoo

Trögt kvartal för Akademibokhandeln – utmaningar i e-handeln

Från Åhléns till H&M

Går tillbaka till H&M och lämnar posten som affärsområdeschef hos varuhuskedjan.

Här lägger designbutiken ned

Blir driftschef hos Löplabbet

Ny ansvarig för Arket

Buttericks breddar butiksnätverket med shop-in-shop

Apotek365 drar upp omsättningen för Iapotek

Butik för Linum

Så mycket ökade e-handeln i fjol

Efter Maxi-branden – butiker varnas för utmaning i sociala medier

Bygghemma förvärvar onlineaktör

Fortsatt låg framtidstro i handeln

E-handelsraket flyttar lagret

Så sålde Clas Ohlson

Se alla Företagens egna nyheter

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Sänd till en kollega

0.125