23948sdkhjf

Muji: "Vi vill växa i Europa”

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

På fredag öppnar den japanska kedjan ny butik om 1 216 kvadratmeter i egen regi på Åhléns city i Stockholm. En stor del av ytan är mode.

Mujis nya butik om 1216 kvadratmeter upptar i princip hela plan 4 på Åhléns city i Stockholm.

Läs också: Muji i egen regi

Muji, grundat 1989,  har funnits i Sverige sedan 2004 men fram till i september i fjol drevs varumärket i Sverige i regi av Åhléns och på franchisebasis.

I samband med butiksöppningen den 16 augusti lanserar kedjan även e-handel för Sverige och den nya stora franschisebutiken blir den första och hittills enda i sitt slag i Sverige för Muji.

Stockholmsbutiken är för närvarande också den största för den japanska kedjan i Europa. I sortimentet finns bland annat ett utökat modesegment för dam, herr och barn. 

Satoru Matsuzaki, vd för Muji och på besök i Stockholm från Tokyo och kedjans vd för Norden Ino Ryosuke betätter för Habit att modedelen står för 80 procent av kedjans omsättning globalt och att inte minst underkläder och strumpor är omtyckta segment. I den nya Stockholmsbutiken finns även en avdelning för barnkläder och accessoarer. 

— Det finns stora likheter mellan Japan och Sverige och vi delar samma typ av estetik. Våra modeprodukter är omtyckta inte minst för materialen och kvaliteten och vi använder ekologisk bomull, säger Satoru Matsuzaki till Dagens Handel.

Nya produktsortiment i butiken är vid sidan av det utökade modesegmentet  även möbler, sängkläder, textilier och belysning. I butiken ska även  service för e-handeln erbjudas och därtill finns service i form av inredningsrådgivare, stylingrådgivare, smakrådgivare och broderistation för att kunna erbjuda personaliserade produkter. 

Den nya egna butiken har planerats under tre år och sedan i september i fjol under ledningen av Ino Ryosuke som är vd för Muji i Norden. Han är påtagligt nöjd över att kunna presentera den nya butiken och gå från en yta om senast drygt 200 kvadratmeter till 1216 kvadratmeter. 

— Vi har väldigt god relation med Åhléns och för oss var det väldigt viktigt att den första butiken i Sverige skulle ligga i  Åhléns city. Vi ville också ha en stor yta för att kunna presentera hela vårt sortiment och även erbjuda olika typer av service, säger Satoru Matsuzaki, vd för Muji till Dagens Handel.

Kedjan har stora planer för Europa och inte minst Norden. I november öppnar Muji butik i Helsingfors och Satoru Matsuzaki berättar också att kedjan ska etablera en butik i Köpenhamn under nästa år. Hur etableringsplanen ser ut för Sverige vill han inte kommentera ännu.

— Vår filosofi är inte att  vi ska ha ett bestämt antal butiker men naturligtvis tittar vi på Göteborg och Malmö. När vi nu driver butikerna i egen regi kan vi också bestämma själva var de ska ligga och vi är öppna för både citylägen och köpcentrum. Men första ska vi utvärdera och njuta över att öppna den här butiken, säger Ino Ryosuke till Dagens Handel.

Mer om: Muji
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nespresso byter läge och lanserar nytt koncept

Dansk modekedja till Sverige

Multibrandkonceptet omfattar drygt 20 butiker och butiken i Malmö blir den första utanför Danmark.

Han lämnar XL-Bygg för konkurrent

Stort svenskt intresse för obemannade Moby Mart

På nytt jobb
Trio ska sköta ruljansen i och omkring Mood

Kinnevik säljer i Zalando

Nyhetsbrev

Nu vill regeringen införa skatt på plastbärkassar

Arkiv

Dagligvaruindex: Augusti stark månad

På nytt jobb
Får nytt jobb hos Boozt

Byter läge efter 25 år

Kungsängen testar också pop up-koncept

Här är Ica-handlaren som satsar på skotrar

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Nordligaste Byggmaxbutiken

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Optimistiskt i dagligvaruhandeln – pessimistiskt inom sällanköpshandeln

Ökad försäljning för H&M

1

DEBATT
Ur & Penns vd: Om hyresvärden inte vill samarbeta tackar vi för oss

Nätbokhandlaren varslar personal

Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Här stänger G-Star Raw

Kappahl ut – NA-KD in

Axfood ville också köpa Netto

Ska garantera Lindex säkerhet

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Gamestop stänger 180 till 200 butiker

Coop lägger ned anrik kosmetikbutik

Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Förbättrat Kappahl

Amazon under lupp för konkurrensbrott även i USA

Här öppnar Busfrö Nytt & Bytt

Deichmann öppnar nytt och bygger om

Coop vill sälja 115 Netto-fastigheter

Ica ökar – stort som smått

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.266