23948sdkhjf

Här tappas oftast modekunden – kedjan som lyckas bäst i provrummet

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Butikssäljarna har dock ryckt upp sig när det kommer till kundvård i och runt provrummet, enligt en ny undersökning. Här är kedjan av 16 undersökta som lyckas bäst.

Betyget på kedjornas bemötande vid provrummen

Siffran visar andel av måluppfyllelse.

1. G-star: 83%

2. VeroModa: 71%

3. Carlings: 69%

3. Joy: 69%

5. Twilfit: 63%

6. Brothers: 60%

6. Cubus: 60%

8. BikBok: 54%

8. Volt: 54%

10. MQ: 51%

11. Dressmann: 46%

11. Indiska: 46%

13. Gina Tricot: 37%

13. KappAhl: 37%

15. Lindex: 29%

16. H&M: 20%

Daymaker har för andra året i rad undersök hur bra 16 modekedjor är på att ta hand om kunderna i provrummet och kommit fram till att G-Star är bäst på att ta hand om kunderna i och runt provrummet.

 Sämst av de 16 kedjorna är H&M som kvalar in på jumboplatsen. 

Undersökning visar att kedjorna har blivit bättre på att ta hand om kunderna i provrummen. I årets mätning landar helhetsintrycket på 53 procent vilket är att jämföra med 49 procent 2018.

– Kedjorna har blivit bättre på att vårda sina kunder i provrummet, men fortfarande är det bara varannan säljare som kommer tillbaka till provhytten för att se hur det går för kunden, säger Lotta Eriksson, vice vd för Daymaker i en kommentar.

Butikssäljarna har dock enligt undersökningen blivit bättre på att informera om vilka storlekar som finns tillgängliga och plocka fram alternativ och hjälpa till. 

56 procent av säljarna kom i årets undersökning tillbaka till kunden vilket var en förbättring mot förra året då 44 procent av säljarna fångade upp kunden i provrummet.

Överlag visar undersökningen att det finns ett starkt samband mellan nöjda kunder och att få hjälp vid provrummet på ett bra sätt.

– Att som kund bli ordentligt hjälpt i provrummet – den plats som de allra flesta drar sig för att besöka – har en enorm påverkan på kundlojaliteten och försäljningen. Vi ser också att de kedjor där säljarna tar kunden genom hela säljprocessen har dubbelt så hög rekommendationsgrad jämfört med kedjorna där säljarna inte fullföljer processen, säger Lotta Eriksson i en kommentar.

Undersökningen Daymakerindex Provrum 2019 bygger på mätmetoden mystery shopping, vilket innebär att butikerna har fått besök av mystery shoppers. Butikerna har rankats utifrån sju frågeställningar kopplade till provrummet. Fem observationer har utförts per kedja.

Observationerna genomfördes under perioden den 12 januari i år till den 1 februari 2019.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Hon blir onlinechef på Åhléns

På nytt jobb
Från TV4 till Elgiganten

Clas Ohlson förtätar butiksnätverket i Stockholm

Nu väntar citybutik för JD Sports – öppnar fjärde butiken

Haglöfs stödjer global klimatstrejk – stänger butiker

På nytt jobb
Går till Butterick’s

Nyhetsbrev

Då öppnar underklädesjättens nya citybutik

Arkiv

”Vi är riktigt duktiga i mellanstora städer”

På nytt jobb
Han blir vd för svenska McDonald's

Nespresso byter läge och lanserar nytt butikskoncept

Åhléns nyinviger i Falun

1

Stort svenskt intresse för obemannade Moby Mart

Dansk modekedja till Sverige

Multibrandkonceptet omfattar drygt 20 butiker och butiken i Malmö blir den första utanför Danmark.

På nytt jobb
Han ska leda Coops nya Digital-enhet

Lämnar XL-Bygg för konkurrent

Kinnevik säljer i Zalando

Nu vill regeringen införa skatt på plastbärkassar

Dagligvaruindex: Augusti stark månad

På nytt jobb
Trio ska sköta ruljansen i och omkring Mood

Byter läge efter 25 år

På nytt jobb
Får nytt jobb hos Boozt

Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

Kungsängen testar också pop up-koncept

Optimistiskt i dagligvaruhandeln – pessimistiskt inom sällanköpshandeln

Nordligaste Byggmaxbutiken

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Ökad försäljning för H&M

Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Här stänger G-Star Raw

Ska garantera Lindex säkerhet

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Gamestop stänger 180 till 200 butiker

Förbättrat Kappahl

Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.194