23948sdkhjf

Hållbarhetsexperten: E-handeln branschens akilleshäl

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Splittrat hållbarhetsengagemang inom retail, enligt mannen bakom Sustainable Brand Index.

Många aktörer i detaljhandeln förstår ännu inte vikten av hållbarhet. Det säger Erik Elvingsson Hedén, vd för SB Insight och mannen bakom Sustainable Brand Index, SBI. De allvarligaste bristerna märks inom e-handeln.

Läs också: Spill ska bära modeföretagets nya inredningslinje

2018 var året då hållbarhet hamnade överst på beslutsfattarnas agendor. Greta-effekten och generation Z:s inträde på den kommersiella arenan vände upp och ner på synen på konsumtion mitt i en omvälvande omställningsfas för den traditionella handeln.

– Generation Z visade sig vara mer ifrågasättande, skolade och pålästa än sina föregångare; millenniegenerationen. De är vetgiriga och har en plan för konsumtionen där hållbarhet står högt på agendan, säger Erik Elvingsson Hedén som ser att Z-generationens visioner är närmast jämspelta med konsumenter över 60 år som lärt sig att leva i en cirkulär ekonomi där man lappar, lagar och vårdar tillhörigheterna.

– Det största gapet är till mellangenerationerna, personer mellan 40 till 55 år. Det var på 1960- och främst 1970-talet som problemen eskalerade när vi kastade oss in i masskonsumtionen. Handeln har levt bekvämt länge.

Sustainable Brand Index har publicerats årligen sedan 2010. Undersökningarna omfattar i dag 27 olika branscher. Syftet är att spegla hur långt företag och varumärken kommit på sin hållbarhetsresa, sett ur både företagens och konsumenternas ögon.

Läs också: Nytt initiativ för etisk handel

I årets SBI hamnar bara ett detaljhandelsföretag på den svenska topp-10-listan. Det är Ikea. Erik Elvingsson Hedén tycker att retail har ett splittrat engagemang. Kläder och mode har hög samarbetsvilja. Kedjorna löser utmaningarna tillsammans eftersom mycket produceras på samma platser och av samma leverantörer. I kategorin fritid, prylar, lågprishandel och dekor utanför premiumsegmentet är intresset svalare.

– Det finns även en individuell trend. Investeringar i hållbarhet är långsiktiga investeringar där familjeägda företag kommit längre än börsnoterade bolag.

Erik Elvingsson Hedén

Erik Elvingsson Hedén inne i Ikeas köksbutik. Ikea toppar Sustainable Brand Index. Se tio-i-topp-listan för retail längre ned. Foto: Siw Kejonen

Ur hållbarhetsperspektiv är branschens akilleshäl dock e-handeln. Hypen att ansluta sig till e-handel har gått fort och produkter och returer som skickas kors och tvärs över hela världen ställer stora krav på transporter. Shoppingappen Wish är i dag Sveriges tredje största renodlade e-handelsplattform.

Läs också: Första böjbara träsugröret snart i handeln

– Från att ha varit en innovativ försäljningsplattform börjar nu e-handel att ifrågasättas ur ett hållbarhetsperspektiv. Vad är hållbar e-handel i dag? Det måste sättas större press på att hitta hållbara lösningar, hittills har det gjorts på tok för lite. Det kommer att straffa sig hårt för de som inte förstår allvaret, tror Erik Elvingsson Hedén och påpekar att lokalproducerat kommer att kunna dra nytta av situationen.

Transporter är en central fråga även i diskussioner om handelns transformation. När gallerior och stormarknader placerades i städernas utkanter fick transporterna kritik ur hållbarhetssynpunkt. Nu vänder trenden sakta. Citynära butikslägen har allt större attraktionskraft.

Är transporter in till städer inte bara andra sidan på samma mynt?

– Det är klart att det leder till många transporter också. Produkter ska transporteras och konsumenter ska ta sig fram och tillbaka. Frågan är intressant, jag har bara inte hunnit titta närmare på den ännu.

Läs också: Zalando skiftar till återvunnet

I undersökningarna ser Erik Elvingsson Hedén också att ökad efterfrågan på hållbarhet accelererar risken för utslagning som detaljhandeln brottats med en tid. Den som inte kan svara på kundernas önskemål får det tufft.

Ständigt ökade krav på vinst och tillväxt då, hur påverkar det hållbarhetsarbetet?

– Vinst är nödvändigt för omställningen kostar. Tillväxt är också bra om verksamheten kan växa klimatneutralt, till exempel investera i förnybara transporter, grönare elförsörjning och modern produktionsteknik.

Ikea ligger högt på den senaste 10-i-topplistan. Vad gör de och handeln som är rätt?

– One-bag-habit för mindre plastsvinn är en lyckad branschsatsning som startades av H&M, Kappahl och Lindex tillsammans. Modellen har adopterats av de flesta i branschen nu. Ikea är ett bra exempel på ett retailföretag som plötsligt också hyr ut möbler och ersätter material med förnyelsebara lösningar i vissa köksserier utan att kunden måste välja. Cirkulära affärsmodeller är början på ett viktigt nytänk, säger Erik Elvingsson Hedén.

SBI 2019 – retail topp 10*

1. Ikea (1)
2. Naturkompaniet (11)
3. Fjällräven (15)
4. The Body Shop (21)
5. Åhléns (52)
6. Polarn O. Pyret (70)
7. Clas Ohlson (78)
8. The North Face (89)
9. Lindex (94)
10. Kappahl (95)
* Siffran inom parentes avser rankningen totalt.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ikea automatiserar lagret – drar upp leveranstempot

Kontantupproret vill se politikerna sätta press på handeln

Beijer slog kampanjrekord 

Bankkontor blir godisbutik – godiskedjan växer

Här öppnar Synsam – följer på rekordår i nyöppningar

Dubbelöppning för Arken Zoo

Nyhetsbrev

Trögt kvartal för Akademibokhandeln – utmaningar i e-handeln

Arkiv

Från Åhléns till H&M

Går tillbaka till H&M och lämnar posten som affärsområdeschef hos varuhuskedjan.

Miljonskulder för Digital Inn

Här lägger designbutiken ned

Ny ansvarig för Arket

Blir driftschef hos Löplabbet

Buttericks breddar butiksnätverket med shop-in-shop

Apotek365 drar upp omsättningen för Iapotek

Butik för Linum

Så mycket ökade e-handeln i fjol

Gillblads i konkurs

Efter Maxi-branden – butiker varnas för utmaning i sociala medier

E-barometern: "Nu påverkar e-modehandeln på allvar butiksförsäljningen"

Woody öppnar på Svenska Mässan

Världens största Ikeavaruhus försenat

Bygghemma förvärvar onlineaktör

Fortsatt låg framtidstro i handeln

E-handelsraket flyttar lagret

Så sålde Clas Ohlson

Här nyöppnar Deichmann

På nytt jobb
Ny etableringschef hos Jysk

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – stort försäljningsras

Pricer backade – stororder ger jättelyft

Returerna ökar – och inte bara inom e-handeln

Företagen med bäst kundservice

Coop-direktör byter roll – rekrytering inleds

Fyra nya koncept till Hede fashion outlet

Fem ska stärka fastighetsjättens kommunikation

Ljum januari i modehandeln – ras i skohandeln

På nytt jobb
Ny vd för Ikea

Se alla Företagens egna nyheter

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Sänd till en kollega

0.125