23948sdkhjf

Swish – snart i en kassa nära dig

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Servicehandeln först ut med Blippits lösning.

Segertåget för Swish hos de svenska konsumenterna lämnar handeln ingen ro. Men nu närmar sig den breda lanseringen av Blippits lösning för integration i butikernas kassasystem.

Läs också: Adyen lanserar Swish-lösning för butik

Först ut blir servicehandeln.

Swish har snabbt blivit en populär betalmetod, kanske främst för online-köp, men kommer allt mer i fysiska butiker. Den utvecklingen har gått snabbare i våra grannländer där nästan var tredje butikskedja inom detaljhandeln har en central lösning för mobila betalningar i fysisk handel. I Sverige är det i dagsläget bara var tionde, enligt en undersökning från Uppsalaföretaget ID24.

I februari presenterade Blippit sin lösning för att integrera swishbetalningar i butikernas kassasystem med hjälp av en appterminal.

– Nu har vi utvecklat lösningen ytterligare, säger Joachim Samuelsson, vd för Blippit och styrelseordförande i techföretaget Crunchfish.

Läs också: Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Blippit är en gemensam satsning av Crunchfish och DLF-ägda betaltjänstföretaget Clearon. Clearons onlineclearingtjänst finns i dag i 20 000 kassor i dagligvaru- och servicehandeln.

Att swishbetalningar ännu inte slagit igenom i den fysiska handeln beror dels på att det inte funnits någon fungerande integration med butikernas kassasystem. Det är krångligt för konsumenterna och dyrt för butikerna.

– Med vårt system vet kassan direkt att man har betalat. Prissättningen för swish styr bankerna över, men handelns pris för kortbetalningar har kommit ner, och vi har en dialog kring priset för Swish, säger Joachim Samuelsson.

Systemet består dels appterminalen, en dosa som tar emot blippningen av swishbetalningen, och mjukvaror för detta och för integration mot kassasystemet.

Läs också: Pilot: Nets testar swishmodul i butiksmiljö

– Det är en helhetslösning, säger Joachim Samuelsson.

Intäkterna kommer Blippit att få genom transaktionsavgifter och terminalhyror.

– Det kan bli en kombination, säger Joachim Samuelsson.

I och med samarbetet med Clearon är också blippbara kuponger ett område med stor utvecklingspotential.

Läs också: Swish växer snabbast inom e-handeln

Det första steget blir att rulla ut systemet i Clearons Wavekassor, som i första hand finns i servicehandeln. Clearons onlineclearingtjänst finns i dag i 20 000 kassor i 6 000 butiker i dagligvaru- och servicehandeln. Totalt i svensk detaljhandel finns det cirka 220 000 kassor.

– Vi kommer att bearbeta både kedjorna, enskilda handlare och kassaleverantörer, säger Joachim Samuelsson.

Blippit är inte ensamma på marknaden. Även betaltjänstföretaget Nets har tagit fram en bluetoothmodul för swishbetalningar som nu pilottestas på en lunchrestaurang.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
H&M-konkurrent hämtar ny vd från H&M

Nya ägarna till Forever 21 tillsätter Daniel Kulle som vd.

Underklädeskomet ska växa med e-handel

Second hand egen kategori hos Zalando

Loomis köper finländsk jätte med uttagsautomater

Cecilia Marlow lämnar Svenska Handelsfastigheter – oense med ägarna

Jollyrooms första butik – planerar fysisk expansion

Nyhetsbrev

Så flyttade Lyko till nytt automatiserat centrallager

55 000 artiklar, tre miljoner produkter på fyra dagar. “Jag är så stolt över våra medarbetare.”

Arkiv

Lager 157 går in på nya marknader

Miljardbolaget vill växa i Norden. Här är planen.

Avtalsrörelsen
Så vill facket ändra OB-ersättningen

Avtalsrörelsen
Vill ha individuella löner för handelns tjänstemän

På nytt jobb
Myrorna rekryterar kommunikationschef

Nästa butiksöppning för Kungsängen

Emmaus tredje second hand-butik

Två nya Jyskinvigningar

Försämrat resultat för e-butiker med smycken

Make Up Store i rekonstruktion

Sminkkedjan kan inte betala löner, skatter och leverantörsskulder.

Shopgun blir eReklamblad

Forever 21 lever vidare trots konkursen

Icas obemannade test – fler unga kunder och höga snittköp

Minskad omsättning för live video-shopping-bolag

Bh-experter i Victoria's Secrets nya svenska butik

H&M erbjuder fossilfria leveranser ihop med Instabox

Branschen hoppas matcha krympande bokrea

Här är trenderna från megamässan Euroshop

Digitala provrumsspeglar, hologram och doftmoln bland det som väckte mest uppmärksamhet i Düsseldorf.

Finska Posten köper Aditro

De mörka molnen har skingrats för nätbutikerna

På nytt jobb
Akademibokhandeln värvar från Indiska

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

Minskat resultat för Björn Borg

Bankkontor blir godisbutik – godiskedjan växer

Dubbelöppning för Arken Zoo

Blir driftschef hos Löplabbet

Här lägger designbutiken ned

Ny ansvarig för Arket

Apotek365 drar upp omsättningen för Iapotek

Se alla Företagens egna nyheter

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Sänd till en kollega

0.125