23948sdkhjf

Swish – snart i en kassa nära dig

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Servicehandeln först ut med Blippits lösning.

Segertåget för Swish hos de svenska konsumenterna lämnar handeln ingen ro. Men nu närmar sig den breda lanseringen av Blippits lösning för integration i butikernas kassasystem.

Läs också: Adyen lanserar Swish-lösning för butik

Först ut blir servicehandeln.

Swish har snabbt blivit en populär betalmetod, kanske främst för online-köp, men kommer allt mer i fysiska butiker. Den utvecklingen har gått snabbare i våra grannländer där nästan var tredje butikskedja inom detaljhandeln har en central lösning för mobila betalningar i fysisk handel. I Sverige är det i dagsläget bara var tionde, enligt en undersökning från Uppsalaföretaget ID24.

I februari presenterade Blippit sin lösning för att integrera swishbetalningar i butikernas kassasystem med hjälp av en appterminal.

– Nu har vi utvecklat lösningen ytterligare, säger Joachim Samuelsson, vd för Blippit och styrelseordförande i techföretaget Crunchfish.

Läs också: Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Blippit är en gemensam satsning av Crunchfish och DLF-ägda betaltjänstföretaget Clearon. Clearons onlineclearingtjänst finns i dag i 20 000 kassor i dagligvaru- och servicehandeln.

Att swishbetalningar ännu inte slagit igenom i den fysiska handeln beror dels på att det inte funnits någon fungerande integration med butikernas kassasystem. Det är krångligt för konsumenterna och dyrt för butikerna.

– Med vårt system vet kassan direkt att man har betalat. Prissättningen för swish styr bankerna över, men handelns pris för kortbetalningar har kommit ner, och vi har en dialog kring priset för Swish, säger Joachim Samuelsson.

Systemet består dels appterminalen, en dosa som tar emot blippningen av swishbetalningen, och mjukvaror för detta och för integration mot kassasystemet.

Läs också: Pilot: Nets testar swishmodul i butiksmiljö

– Det är en helhetslösning, säger Joachim Samuelsson.

Intäkterna kommer Blippit att få genom transaktionsavgifter och terminalhyror.

– Det kan bli en kombination, säger Joachim Samuelsson.

I och med samarbetet med Clearon är också blippbara kuponger ett område med stor utvecklingspotential.

Läs också: Swish växer snabbast inom e-handeln

Det första steget blir att rulla ut systemet i Clearons Wavekassor, som i första hand finns i servicehandeln. Clearons onlineclearingtjänst finns i dag i 20 000 kassor i 6 000 butiker i dagligvaru- och servicehandeln. Totalt i svensk detaljhandel finns det cirka 220 000 kassor.

– Vi kommer att bearbeta både kedjorna, enskilda handlare och kassaleverantörer, säger Joachim Samuelsson.

Blippit är inte ensamma på marknaden. Även betaltjänstföretaget Nets har tagit fram en bluetoothmodul för swishbetalningar som nu pilottestas på en lunchrestaurang.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ökad försäljning för H&M

Aplace blickar framåt efter rekonstruktionen

Nytt initiativ för etisk handel

Årets modejulklapp korad

Mjukt och mysigt i modepaketen om Svensk Handel Stil och Swedish Fashion Council får välja.

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Skistar

Kliver på som vd och koncernchef innan sommaren.

Vd säljer i Sportamore

Nyhetsbrev

Tre varumärken på gemensam yta

Arkiv

Convenience växer i betydelse

Möbelbutik stänger – efter 120 år

Rekord i etableringar för Synsam

Gamestop stänger alla nordiska butiker

Aktiekursen rasade efter kedjans vinstvarning.

På nytt jobb
Ny vd till Boomerang

Modebolaget har under en längre tid haft en tillförordnad vd.

På nytt jobb
Ny vd på ÖoB

På nytt jobb
Från Viaplay till Adlibrisgruppen

Blir chef för ny avdelning.

Cervera e-handelssatsar – flyttar centrallagret

Ska korta ledtiderna till kund med e-handelsfokuserad anläggning.

Ägarskifte i Nilson group

"Svårt att motivera hållbarhetsaspekten i att kassera fullt funktionsduglig inredning"

Industriavfall och upcyclat i Marqets tredje butik.

Chimi eyewear tar över efter Nespresso

Mod gav utmärkelse

Indiskas vd prisas av kvinnligt nätverk.

Klimatsmart presentkort

Coop och Strongpoint i ny storaffär – hämtskåp till 20 butiker

Tapp i modehandeln i november

”Klädföretagens e-handel visade ovanligt nog ett större minus än den fysiska handeln i november”.

Musikbutik återuppstår efter kedjekonkursen

Robotlösning och självskanning hos XXL

Sex tips för färre returer

Derome fortsätter att växa i Skåne 

Japansk kedja till Gallerian

De föreslås till MQ:s styrelse

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

Apotea bästa nätbutik – igen

Kedjorna som är bäst på mersälj

Clas Ohlson hyr ut jullådor

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.17