23948sdkhjf

Så byggde han Rituals miljardomsättning

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Eduard van Santen, chef för Rituals i Norden, berättar mer om nycklarna till framgång på Retaildagen den 3 oktober.

Rituals säljer produkter för kroppen och hemmet. När Eduard van Santen rekryterades som Nordenchef för sex år sedan låg omsättningen på 20 miljoner kronor i Sverige som enda marknad i Norden. I år väntas omsättningen, enligt van Santen, landa på en miljard kronor i Sverige, Norge, Danmark och Finland (endast wholesale). Samtliga butiker i Norge och Sverige är lönsamma. Danmark är relativt ny marknad.

Personalen är den viktigaste byggstenen för succén i Norden för nederländska Rituals, enligt van Santen. Till sin hjälp för att rekrytera rätt personal använder Rituals ett internt verktyg online.

– Det skapar en bra bild av kandidaten. Vi gör en del personlighetstester där vi ser vem som passar bäst i vilken roll, säger Eduard van Santen, som tog Rituals till Sverige 2011 med tre butiker.

Kravet är att de som anställs ska vara prestigelösa och energiska och ha en positiv energi.

– Vi har en prestigelös företagskultur, vilket är det allra viktigaste i bolaget. Med prestigelösa människor kommer man väldigt långt; de är enkla att samarbeta med, lätta att trivas ihop med och funkar bra med konsumenterna. Jag skulle säga att detta är en av våra succéer, säger Eduard van Santen.

Hur får ni personalen att stanna kvar?

– Som alla retailers har även vi personalomsättning. Den ska finnas, den är hälsosam. Men vi försöker behålla talangerna så länge vi kan, bland annat genom engagemang. Sex gånger per år mäter vi engagemanget. Vi tror mycket på att glada människor också levererar glada resultat. För oss är mätning och uppföljning a och o för att se nivån på engagemang och välmående.

Hur arbetar ni med att få lojala konsumenter?

– Vi kommer hela tiden med spännande nyheter, nya kategorier och segment som är nya för marknaden och på så sätt behåller vi kundernas intresse för varumärket. Butikerna förändras och blir större och finare.

Eduard van Santen berättar mer om Rituals nycklar till framgång vad gäller kundupplevelse och hur skönhetskedjan berör kunderna på Retaildagen den 3 oktober. Retaildagen arrangeras av Habit, Dagens Handel, Fri Köpenskap, Transport och Logistik.

För mer information här.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tio nya Julavaruhus och fem nya Hööksbutiker under 2020

Hos dem ökar e-handeln mest

Footways omsättning backar

Digitala kvitton skapar nya möjligheter för relationsbyggande med kunderna

Icas storsatsning på digitala kvitton i samarbete med Kivra inspirerar andra aktörer inom retail att följa efter.

Förändringar i Väsby centrum – Willys tar över efter Coop

125 000 pandemianställda får fast jobb hos Amazon

Nyhetsbrev

Boohoo köper resten av snabbväxande Pretty Little Thing

Arkiv

Nytt cityläge för Kjell & Company

Cervera presenterar nytt affärsområde

Nätapoteket växer och flyttar till nytt lager

Här öppnar Glitter

Ellos vd lämnar

Marina Davarinou kliver av vd-posten efter drygt tre år.

Nu öppnar Ronneby Outlet

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Footway vill köpa Caliroots

Ny ordförande i Svenska Stadskärnor

Plus

Glöm inte uppgradera betallösningen i tid

Kungsängen till Åhléns

Svenska Apple Store-butiker öppnas igen – kräver munskydd

1

Här byter Life läge

H&M avbryter snart permitteringar vid huvudkontoret

Ännu en Cykelringen-butik i konkurs

XXL återkallar permitterad personal i Norge och Finland

Så ser Åhléns citys nya herrmodeplan ut

Nya varumärken, barberare och hamburgerrestaurang ryms på totalrenoverade herrmodeplanet.

Ratos om vd-bytena på Plantagen: ”Ett misslyckande”

H&M har återöppnat 500 butiker senaste veckan

Plus

E-handeln exploderar – men kan bli mer lokal

På nytt jobb
På ny post hos Elon

Jysk nära 150 butiker i Sverige

Gateau öppnar nytt – på nätet

På nytt jobb
Blir centrumchef hos Citycon

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

På nytt jobb
Bygghandlaren med ny marknads- och försäljningschef

Föreslås bli ny LO-ordförande

H&M öppnar nya butiker för heminredning i Norge

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Boozt stänger och öppnar skönhetsbutiker

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Sänd till en kollega

0.097