23948sdkhjf

Så byggde han Rituals miljardomsättning

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Eduard van Santen, chef för Rituals i Norden, berättar mer om nycklarna till framgång på Retaildagen den 3 oktober.

Rituals säljer produkter för kroppen och hemmet. När Eduard van Santen rekryterades som Nordenchef för sex år sedan låg omsättningen på 20 miljoner kronor i Sverige som enda marknad i Norden. I år väntas omsättningen, enligt van Santen, landa på en miljard kronor i Sverige, Norge, Danmark och Finland (endast wholesale). Samtliga butiker i Norge och Sverige är lönsamma. Danmark är relativt ny marknad.

Personalen är den viktigaste byggstenen för succén i Norden för nederländska Rituals, enligt van Santen. Till sin hjälp för att rekrytera rätt personal använder Rituals ett internt verktyg online.

– Det skapar en bra bild av kandidaten. Vi gör en del personlighetstester där vi ser vem som passar bäst i vilken roll, säger Eduard van Santen, som tog Rituals till Sverige 2011 med tre butiker.

Kravet är att de som anställs ska vara prestigelösa och energiska och ha en positiv energi.

– Vi har en prestigelös företagskultur, vilket är det allra viktigaste i bolaget. Med prestigelösa människor kommer man väldigt långt; de är enkla att samarbeta med, lätta att trivas ihop med och funkar bra med konsumenterna. Jag skulle säga att detta är en av våra succéer, säger Eduard van Santen.

Hur får ni personalen att stanna kvar?

– Som alla retailers har även vi personalomsättning. Den ska finnas, den är hälsosam. Men vi försöker behålla talangerna så länge vi kan, bland annat genom engagemang. Sex gånger per år mäter vi engagemanget. Vi tror mycket på att glada människor också levererar glada resultat. För oss är mätning och uppföljning a och o för att se nivån på engagemang och välmående.

Hur arbetar ni med att få lojala konsumenter?

– Vi kommer hela tiden med spännande nyheter, nya kategorier och segment som är nya för marknaden och på så sätt behåller vi kundernas intresse för varumärket. Butikerna förändras och blir större och finare.

Eduard van Santen berättar mer om Rituals nycklar till framgång vad gäller kundupplevelse och hur skönhetskedjan berör kunderna på Retaildagen den 3 oktober. Retaildagen arrangeras av Habit, Dagens Handel, Fri Köpenskap, Transport och Logistik.

För mer information här.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Vd:n om Marqet: Vi är medvetna om att vi har en resa att göra

Enligt Ingvar Larsson kommer det att bli en bättre helhetsupplevelse för kunden när MQ blilr Marqet.

Matsatsning i Grosvenors köpcentrum

Så mycket ökade Jysks e-handel i fjol

Det går bra för Walmart – jätten höjer prognosen

Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke: ”Ska skapa tillväxtmöjligheter”

Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

Nyhetsbrev

Ny e-plattform tynger Clas Ohlsons oktober

Arkiv

MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Nike plockar bort sina produkter från Amazon

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

Boozt skriver ned prognos

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Här öppnar ÖoB nytt varuhus

Lågpriskedjans höjer etableringstempot i storstadsregionerna.

Så mycket väntas julhandeln öka – får skjuts av gynnsam kalender

Ökning med 3,0 procent jämfört med 0,1 procent i fjol.

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Ökning för Synsam:"Stort fokus på ögonhälsa"

Lyko får arbetsplatsutmärkelse

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Han förenar tre kedjor i en butik

Nordstjernan-bolag lägger bud på Swedol

Herrmodebutik i hotell

Lidholm’s Clothier har öppnat i Göteborg.

Minussiffror i modehandeln även i oktober

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

Nu separeras RNB

På nytt jobb
Finanschef blir vd

På nytt jobb
Köpcentrumjätte utser ny vd

Skönhet ökade mest i e-handeln

Webhallens förra vd vill gamifiera handeln

Leveranser sänkte Zetadisplays omsättning

På nytt jobb
Ny på Jysk

På nytt jobb
Från Coop till Kronans apotek

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

1

Cdon med nytt utseende

Normal till Stockholms city

Gallerian skapar ny mötesplats och nytt retailkoncept

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Sänd till en kollega

0.131