23948sdkhjf

Så kan en kedja öka med tiotals miljoner kronor

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

RETAILDAGEN: Lotta Eriksson, vice vd på Daymaker, vill få branschen att vakna upp och se möjligheterna för ökade affärer.

– Det börjar bli bråttom, sade Lotta Eriksson, i sitt anförande under Retaildagen, och syftade på debatten om den fysiska butiksdöden.

– Vi pratar om Halo-effekten och om den fysiska butiken överhuvudtaget kommer att överleva, sade hon och uppmanade detaljhandeln att agera nu.

Läs också: Tillbaka till Daymaker

Lotta Eriksson fick publiken att studsa till när hon hävdade att en kedja om 50 butiker ganska enkelt skulle kunna öka sin omsättning med drygt 56 miljoner kronor på ett år, med följande räkneexempel.

– Vi utgår från att en butik har öppet nio timmar om dagen i 360 dagar om året och har ett snittkvitto på 350 kronor.

– Mig veterligen finns det ingen kedja som har 100 procents konverteringsgrad. Ingen är i närheten av det. Möjligen undantaget Systembolaget. Men om man skulle sälja till ytterligare en kund i timmen, i nio timmar, i 360 dagar skulle det betyda 1,1 miljoner kronor mer i omsättning för varje butik.

Multiplicerat med 50 butiker betyder det drygt 56 miljoner kronor.

Läs också: Retaildagen: Hållbarhet, kundbemötande och enkelhet

– Är det en utopi? frågade hon retoriskt, och lade fram bevis på att det är fullt möjligt.

Men för att lyckas måste butikerna förbättra sig på ett antal punkter där de i dag underpresterar, enligt Eriksson.

Undersökningar från Daymaker visar till exempel att medarbetare i en av fyra butiker står bakom kassan utan kunder, bara varannan butik hjälper kunden i provrummet och medarbetarare arbetar med andra saker i stället för att uppmärksamma kunden.

Vidare upplyste Lotta Eriksson om att svensk detaljhandel får underbetyg vad gäller att hjälpa kunder att ta köpbeslut. Inte heller merförsäljning är svenska butiker bra på. Bara varannan besökare i svensk detaljhandel får ett hej och endast 20 procent hjälper kunden att lägga en order i butikens e-handel.

Läs också: Retaildagen: ”Släpp kreativiteten lös”

– Här finns det potential. Här ligger det oerhört mycket pengar. Det här handlar om att förstå att det här spelar roll, både för omsättning och lönsamhet, sade Lotta Eriksson.

Daymaker har gjort butiksmätningar i tio år. Resultaten är oförändrade.

– Det kan inte vara så att kundmötet i svensk detaljhandel ska vara kvar på den nivån som den är nu. Då kommer vi inte att överleva, sade Lotta Eriksson och manade till förändring.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Lanserar nätbokhandel: "Vi kan erbjuda lägre pris än våra konkurrenter"

Ska ta upp kampen med stora aktörer i branschen.

Järnia Outlet läggs ned – butiker på åtta orter berörs

Köpcentrumjättens kundklubb når över 1 miljon medlemmar

DEBATT
Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Optimerad kundupplevelse gav effekt — onlineaffären växer för Interflora

Nyhetsbrev

Hon går till RO

Arkiv

Sainsburys vd lämnar efter fusionsnederlag

Ahlsell bygger ut i Göteborg

Jysk öppnar nytt och nyinviger på samma dag

Satsar på arbetsmiljön i kassan

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Säljer i MQ

Cykelkraft i nya händer

Krönika
Mer empati och positiv energi i retailbranschen

Rekord för Apotea – då utökas den fysiska närvaron

Lyko till Femman

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

14 hoppar på hemelektronikkedjan

Möss tvingade bort Granngården – nyöppnar i Karlssons tidigare lokaler

Loomis köper Nokas värdehantering

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

XL Bygg Stenvalls förvärvar Lidbergs Trä

Rekordlåg framtidstro i handeln

På nytt jobb
Tillbaka till Daymaker

Duni omorganiserar

Lindex stärker Stockmann

Här ökar Jula närvaron

Clas Ohlson backade i december

Asari till Kista

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd går till Alecta

På nytt jobb
Lämnar modebranschen för nätmathandlare

Östermalmshallen försenad igen – mars senaste budet

På nytt jobb
Han ska driva Apotekets digitalisering

Oklart kring leksaksbutik på NK

Strategierna som ska stärka Cervera

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.126