23948sdkhjf

Så kan en kedja öka med tiotals miljoner kronor

RETAILDAGEN: Lotta Eriksson, vice vd på Daymaker, vill få branschen att vakna upp och se möjligheterna för ökade affärer.

– Det börjar bli bråttom, sade Lotta Eriksson, i sitt anförande under Retaildagen, och syftade på debatten om den fysiska butiksdöden.

– Vi pratar om Halo-effekten och om den fysiska butiken överhuvudtaget kommer att överleva, sade hon och uppmanade detaljhandeln att agera nu.

Läs också: Daymaker i konkurs

Lotta Eriksson fick publiken att studsa till när hon hävdade att en kedja om 50 butiker ganska enkelt skulle kunna öka sin omsättning med drygt 56 miljoner kronor på ett år, med följande räkneexempel.

– Vi utgår från att en butik har öppet nio timmar om dagen i 360 dagar om året och har ett snittkvitto på 350 kronor.

– Mig veterligen finns det ingen kedja som har 100 procents konverteringsgrad. Ingen är i närheten av det. Möjligen undantaget Systembolaget. Men om man skulle sälja till ytterligare en kund i timmen, i nio timmar, i 360 dagar skulle det betyda 1,1 miljoner kronor mer i omsättning för varje butik.

Multiplicerat med 50 butiker betyder det drygt 56 miljoner kronor.

Läs också: Retaildagen: Kinaexpert om banbrytande koncept

– Är det en utopi? frågade hon retoriskt, och lade fram bevis på att det är fullt möjligt.

Men för att lyckas måste butikerna förbättra sig på ett antal punkter där de i dag underpresterar, enligt Eriksson.

Undersökningar från Daymaker visar till exempel att medarbetare i en av fyra butiker står bakom kassan utan kunder, bara varannan butik hjälper kunden i provrummet och medarbetarare arbetar med andra saker i stället för att uppmärksamma kunden.

Vidare upplyste Lotta Eriksson om att svensk detaljhandel får underbetyg vad gäller att hjälpa kunder att ta köpbeslut. Inte heller merförsäljning är svenska butiker bra på. Bara varannan besökare i svensk detaljhandel får ett hej och endast 20 procent hjälper kunden att lägga en order i butikens e-handel.

Läs också: Hela listan: Kedjorna som är bäst och sämst på kundmötet

– Här finns det potential. Här ligger det oerhört mycket pengar. Det här handlar om att förstå att det här spelar roll, både för omsättning och lönsamhet, sade Lotta Eriksson.

Daymaker har gjort butiksmätningar i tio år. Resultaten är oförändrade.

– Det kan inte vara så att kundmötet i svensk detaljhandel ska vara kvar på den nivån som den är nu. Då kommer vi inte att överleva, sade Lotta Eriksson och manade till förändring.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.125