23948sdkhjf

Svenska butikskedjor ska pilottesta ansiktsigenkänning

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Kontroversiell teknik utreds av Datainspektionen.

Butikerna behöver bli bättre på förstå hur kunderna beter sig för att kunna konkurrera med e-handeln. Därför planeras ett pilottest med anonym ansiktsigenkänning för att samla in kunddata, skriver Dagens Nyheter.

Läs också: Nytt butiksgrepp – ålderskontroll med ansiktsigenkänning

Men tekniken är kontroversiell och i somras inledde Datainspektionen tillsyn mot företaget Nordic Tech House, som vill använda sig av tekniken för att hålla koll på kön, ålder, humör och återbesökbesöksfrekvens bland butiksbesökare. Myndigheten vill utreda hur tekniken förhåller sig till dataskyddsförordningen GDPR. En avgörande faktor är om ansiktsigenkänningen identifierar enskilda personer. I så fall måste speciella krav uppfyllas.

Sundsvallsföretaget Indivd har i flera år arbetat med att ta fram teknik för ansiktsigenkänning som inte strider mot GDPR och gör att butiker inte behöver besökarens godkännande.

Med Indivds teknik anonymiseras bildmaterialet från övervakningskameran mellan en och två millisekunder efter att det når butikens server och sparas sedan krypterat i molnet. När datan är anonymiserad är den omöjligt att spåra tillbaka till fysisk person.

Ett pilottest med fem butikskedjor i centrala Stockholm var tänkt att dra igång i september, men har skjutits upp. Indivds medgrundare Fredrik Hammargården tror dock att projekten kommer i gång inom de närmaste månaderna. 

– Det är lite detaljer som vi behöver gå i genom, många aktörer är inblandade. Det handlar också om att föra en dialog med Datainspektionen innan vi kör i gång, säger Fredrik Hammargården till DN.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Hon lämnar Fazer för Nordea

Öppnar ny outlet vid norska gränsen

Amazon ser ut att få helsvensk lansering

Ökad försäljningsvolym i detaljhandeln

Makeup Mekka till Sverige

Färre konkurser i detaljhandeln i juli

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Återvänder till Duni – som vd

Arkiv

Minskad e-handel, men fortfarande bra fart

Så kan handeln hantera bjässen Amazon

Svenska e-handlare behöver hitta strategier för att möta det högst reella faktumet att Amazon etablerar sig i Sverige inom kort.

Första spadtaget för nytt Biltemavaruhus

Källor: Amazonetablering i Sverige höst

Uppgifterna om e-handelsjättens ankomst uppges vara bekräftade.

Lindex tillbaka till normala nivåer efter kraftig försäljningsminskning

Fördubblad e-handel under andra kvartalet.

RNB: Klartecken för fortsatt rekonstruktion

Odd Molly-ägda Used By slås ihop med Yaytrade

Transaktionen värderar Odd Mollys second hand-bolag till 27 miljoner kronor.

Premiär för Butterick's i köpcentrum

Footway köper upp Solestory

Zalando knyter till sig Arket

Ökning för Clas Ohlson: ”Tydligt att vi träffat rätt”

Clas Ohlsons försäljning ökade med 5 procent i juni.

På nytt jobb
Han blir ny finansdirektör hos Postnord

Willys och Hemköp franchise ångar på – kraftigt tapp för Snabbgross

Drömkvartal för Byggmax – corona och tidig vår eldade på försäljningen

Kunderna fick inte nog av hemmafixandet.

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

Odd Molly uppför ny logistikbyggnad

En ny 2 500 kvadratmeter byggnad beräknas vara färdigställd våren 2021.

Kläd- och skohandeln fortsätter att sjunka

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

På nytt jobb
Två lämnar och två tillkommer i Clas Ohlsons styrelse

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Miljardvallen sprängd för Jula i juni

Instabox över en miljon användare – fyrdubblar omsättningen

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Ingelsta Kalkon stänger tre delikatessbutiker

Handelstrender: Färre men större företag – och mer värderingsstyrt

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Se alla Företagens egna nyheter

Årstider - Marknadsföring - Upplevelser

Att spela musik i butik - Vilken licens gäller?

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Sänd till en kollega

0.203