23948sdkhjf

Svenska butikskedjor ska pilottesta ansiktsigenkänning

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Kontroversiell teknik utreds av Datainspektionen.

Butikerna behöver bli bättre på förstå hur kunderna beter sig för att kunna konkurrera med e-handeln. Därför planeras ett pilottest med anonym ansiktsigenkänning för att samla in kunddata, skriver Dagens Nyheter.

Läs också: Nytt butiksgrepp – ålderskontroll med ansiktsigenkänning

Men tekniken är kontroversiell och i somras inledde Datainspektionen tillsyn mot företaget Nordic Tech House, som vill använda sig av tekniken för att hålla koll på kön, ålder, humör och återbesökbesöksfrekvens bland butiksbesökare. Myndigheten vill utreda hur tekniken förhåller sig till dataskyddsförordningen GDPR. En avgörande faktor är om ansiktsigenkänningen identifierar enskilda personer. I så fall måste speciella krav uppfyllas.

Sundsvallsföretaget Indivd har i flera år arbetat med att ta fram teknik för ansiktsigenkänning som inte strider mot GDPR och gör att butiker inte behöver besökarens godkännande.

Med Indivds teknik anonymiseras bildmaterialet från övervakningskameran mellan en och två millisekunder efter att det når butikens server och sparas sedan krypterat i molnet. När datan är anonymiserad är den omöjligt att spåra tillbaka till fysisk person.

Ett pilottest med fem butikskedjor i centrala Stockholm var tänkt att dra igång i september, men har skjutits upp. Indivds medgrundare Fredrik Hammargården tror dock att projekten kommer i gång inom de närmaste månaderna. 

– Det är lite detaljer som vi behöver gå i genom, många aktörer är inblandade. Det handlar också om att föra en dialog med Datainspektionen innan vi kör i gång, säger Fredrik Hammargården till DN.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Lanserar nätbokhandel: "Vi kan erbjuda lägre pris än våra konkurrenter"

Ska ta upp kampen med stora aktörer i branschen.

Järnia Outlet läggs ned – butiker på åtta orter berörs

Köpcentrumjättens kundklubb når över 1 miljon medlemmar

DEBATT
Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Optimerad kundupplevelse gav effekt — onlineaffären växer för Interflora

Nyhetsbrev

Hon går till RO

Arkiv

Sainsburys vd lämnar efter fusionsnederlag

Ahlsell bygger ut i Göteborg

Jysk öppnar nytt och nyinviger på samma dag

Satsar på arbetsmiljön i kassan

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Säljer i MQ

Cykelkraft i nya händer

Krönika
Mer empati och positiv energi i retailbranschen

Rekord för Apotea – då utökas den fysiska närvaron

Lyko till Femman

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

14 hoppar på hemelektronikkedjan

Möss tvingade bort Granngården – nyöppnar i Karlssons tidigare lokaler

Loomis köper Nokas värdehantering

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

XL Bygg Stenvalls förvärvar Lidbergs Trä

Rekordlåg framtidstro i handeln

På nytt jobb
Tillbaka till Daymaker

Duni omorganiserar

Lindex stärker Stockmann

Här ökar Jula närvaron

Clas Ohlson backade i december

Asari till Kista

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd går till Alecta

På nytt jobb
Lämnar modebranschen för nätmathandlare

Östermalmshallen försenad igen – mars senaste budet

På nytt jobb
Han ska driva Apotekets digitalisering

Oklart kring leksaksbutik på NK

Strategierna som ska stärka Cervera

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.125